Jag vill inte gå på min egen möhippa!

Jag hade med mig mamma, pappa, en kompis och min man fram till altaret. Jag red nämligen "damsadel" barbacka i en hal sidenklänning och det var väldigt vingligt. Mamma och pappa gick på varsin sida så jag kunde hugga tag i dem om jag började glida, kompisen ledde hästen och jag försökte koncentrera mig på att inte trilla av samtidigt som jag försökte se sådär lagom förväntansfull ut.
Det var väl kanske inte riktigt lika tjusigt som jag hade tänkt mig, men det gick bra ändå (och jag kom fram utan att trilla av)
 
Jag hade med mig mamma, pappa, en kompis och min man fram till altaret. Jag red nämligen "damsadel" barbacka i en hal sidenklänning och det var väldigt vingligt. Mamma och pappa gick på varsin sida så jag kunde hugga tag i dem om jag började glida, kompisen ledde hästen och jag försökte koncentrera mig på att inte trilla av samtidigt som jag försökte se sådär lagom förväntansfull ut.
Det var väl kanske inte riktigt lika tjusigt som jag hade tänkt mig, men det gick bra ändå (och jag kom fram utan att trilla av)

Jag antar att antingen var det i en kyrka dedikerad till St. Francis av Assini eller så var det utomhus? :idea:
 
Om man inte gillar uppmärksamhet finns ju alternativet att göra som för ett par hundra år sedan då det var helt okej att gifta sig per ombud, i alla fall om man var kunglig. Du stannar hemma och softar i soffan med spiran och riksäpplet insvept i hermelinmanteln, medan en tjänsteman åker och gifter sig å dina vägnar. Smart!
 
Om man inte gillar uppmärksamhet finns ju alternativet att göra som för ett par hundra år sedan då det var helt okej att gifta sig per ombud, i alla fall om man var kunglig. Du stannar hemma och softar i soffan med spiran och riksäpplet insvept i hermelinmanteln, medan en tjänsteman åker och gifter sig å dina vägnar. Smart!

Det låter som ett bröllop helt i min smak :love:
 
Om man inte gillar uppmärksamhet finns ju alternativet att göra som för ett par hundra år sedan då det var helt okej att gifta sig per ombud, i alla fall om man var kunglig. Du stannar hemma och softar i soffan med spiran och riksäpplet insvept i hermelinmanteln, medan en tjänsteman åker och gifter sig å dina vägnar. Smart!

Jo men måste inte ombudet lägga en fot i sängen eller liknande för att det skulle vara giltigt? Iofs bröllopsnatten för kungliga måste ju utföras inför medlemmar av hovet så att de kunde bevittna att det fullbordades? Kan inte ha vara så roligt för vare sig bruden eller brudgummen. För att inte tala om att kungliga födslar in på 1800-talet måste bevittnas så att inte barnet kunde bytas ut. Någon kejsare på medeltiden, hans mammas säng ställdes ut på det största torget i staden när det blev dags för födelsen. Inte så kul.

Hahaha läs om sederna vid solkungens hov, Louis XVI där tom en av adelsmännen hade en eftertraktad ceremoniell uppgift att torka kungen i rumpan efter att han suttit på sin trontoalett inför halva hovet.

Nu har vi verkligen gått OT, men intressant ämne!
 
Kul med bröllopstraditioner och hur de ändrats med tiden. För inte så länge sedan var det kutym att gifta sig hemma, hela kyrkogrejen är relativt nyuppfunnen, likadant med den vita klänningen och kostym/tuxedo/frack - frack bars för av kypare först.Best man eller vad det heter på svenska är för att om brudgummen inte kommer så har bruden ändå någon att gifta sig med ;) mycket praktiskt. Likaså att man överlämnade inte bara vapen utan också sadlar när man kom till ett bröllop för att förhindra brudrov.

Nu anser jag att att hela, 'lämna över bruden till en annan man' är idiotiskt och inte hör hemma i den moderna världen. Men det finns flera seder jag tycker är underliga runt om i världen eftersom just bröllop är en av de som traditioner som är mest kulturellt betingade. På bröllopsnatten bland en del somalier får brudgummen en liten kniv som han sprättar upp sin brud med eftersom hon utsatts för den värsta sorten av FGM, den faraoniska. Vilket inte direkt kan leda till en trevlig natt.

Droit de Seigneur är en annan intressant sed, undrar hur den skulle appliceras idag? VD eller närmsta chef? :idea:

Helt plötsligt blev det sjukt viktigt vem som är best man! :rofl:

Den sista skulle bli intressant för en annan, vi har en kvinnlig VD - är det maken som måste ligga då eller hur blir det?
 
Poängen med att gå tillsammans är ju att man är två individer som går där av egen fri vilja. DET kan väl vara en tradition väl värd att värna om...
Den fria viljan är absolut grundläggande i svensk vigseltradition.

En oberoende förättare frågar båda parter som måste säga JA med egen mun. Det finns två vittnen närvarande som ska intyga att det går rätt till.
Den vigselförättare som tvekar om frivilligheten får itne viga paret.

Inga papper som skrivs på av någon annan. Ingen ledande av bruden från den ena familjen till den andra som vore hon boskap.

Fri vilja. Ett avtal mellan två fria parter. DET är verkligen en tradition att värna.
 
Jo men måste inte ombudet lägga en fot i sängen eller liknande för att det skulle vara giltigt? Iofs bröllopsnatten för kungliga måste ju utföras inför medlemmar av hovet så att de kunde bevittna att det fullbordades? Kan inte ha vara så roligt för vare sig bruden eller brudgummen. För att inte tala om att kungliga födslar in på 1800-talet måste bevittnas så att inte barnet kunde bytas ut. Någon kejsare på medeltiden, hans mammas säng ställdes ut på det största torget i staden när det blev dags för födelsen. Inte så kul.

Hahaha läs om sederna vid solkungens hov, Louis XVI där tom en av adelsmännen hade en eftertraktad ceremoniell uppgift att torka kungen i rumpan efter att han suttit på sin trontoalett inför halva hovet.

Nu har vi verkligen gått OT, men intressant ämne!
Har vi inte den fina traditionen att leda till sängs också? Och kontroll att äktenskapet blir fullbordat? Låter lite jobbigt med alla fina gamla traditioner man ska hålla på, inte konstigt att folk blir både nervösa och vimmelkantiga inför bröllop. :rofl::rofl::rofl:
 
Den fria viljan är absolut grundläggande i svensk vigseltradition.

En oberoende förättare frågar båda parter som måste säga JA med egen mun. Det finns två vittnen närvarande som ska intyga att det går rätt till.
Den vigselförättare som tvekar om frivilligheten får itne viga paret.

Inga papper som skrivs på av någon annan. Ingen ledande av bruden från den ena familjen till den andra som vore hon boskap.

Fri vilja. Ett avtal mellan två fria parter. DET är verkligen en tradition att värna.

Jobbar i rådhuset i en kommun där det ofta sker vigslar och vi får ofta ställa upp som vittnen.

En gång höll jag på att bli bortgift när vigselförrättaren läste från fel rad och sa mitt namn istället för brudens när han skulle fråga brudgummen "tager du, Kalle Karlsson denna..." Lite pinsamt kan man säga :O

En annan gång blev ingen vigsel av eftersom bruden vägrade säga ja. Men det var ngt skumt med det, han var mkt äldre än henne och hon verkade ha någon form av intellektuellt funktionsnedsättning. Hur som, eftersom hon inte sa ja blev det ingen vigsel
 
Vi har inte varit trälar, Aldrig varit ockuperade av andra. Vi har varit fria och oberoende.
Svensk demokrati är också en tradition att värna.

Nja det är väl en sanning med modifikation. Visst importerades det trälar men många var 'svenskar.' Det var först när kristendom kom som träldomen avskaffades. Och jag vet inte om man tycker att en tradition att 'svenskar' raidade andra länder och tog människor som slavar/trälar och sedan antingen använde dem själv eller sålde dem vidare är en tradition att vara stolt över.

Och även om Sverige inte varit ockuperade är väl inte det faktum att Sverige ockuperade andra länder och förtryckte andra folk heller något att vara speciellt stolta över?

Däremot efter WWII att Sverige verkat för demokrati och mänskliga rättigheter genom svensk lagstiftning i Sverige och internationellt genom FN och bilaterala avtal, Att Sverige traditionellt varit ett öppet och tolerant samhälle som generöst tagit emot människor på flykt, det är något att vara stolt över.
 
Har vi inte den fina traditionen att leda till sängs också? Och kontroll att äktenskapet blir fullbordat? Låter lite jobbigt med alla fina gamla traditioner man ska hålla på, inte konstigt att folk blir både nervösa och vimmelkantiga inför bröllop. :rofl::rofl::rofl:

Mmm, blodiga lakan som hissades som en flagga på morgonen efter bröllopsnatten var verkligen en förtjusande tradition.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp