Jag vill inte gå på min egen möhippa!

Fast om nån talade om för dig att den planerar att sätta upp hakkors på väggarna i sitt hem, inte för att den är främlingsfientlig på något vis, utan för att den tycker själva symbolen är fin och själv har bestämt att den står för att livets väg är krokig, skulle inte du reagera? Skulle du, helt ärligt, tänka att det är den personens hem, och inte bry dig alls?

Det är såklart ni som bestämmer över ert bröllop, men du måste ju kunna förstå att folk reagerar.
Jag hörde någonstans att hakkorset är en gammal symbol för solen.
(nej, jag skulle inte vistas i ett hem där hakkorset satt på väggarna, även om den boende sa att den tyckte symbolen för solen va "fin")
 
Fast om nån talade om för dig att den planerar att sätta upp hakkors på väggarna i sitt hem, inte för att den är främlingsfientlig på något vis, utan för att den tycker själva symbolen är fin och själv har bestämt att den står för att livets väg är krokig, skulle inte du reagera? Skulle du, helt ärligt, tänka att det är den personens hem, och inte bry dig alls?

Det är såklart ni som bestämmer över ert bröllop, men du måste ju kunna förstå att folk reagerar.

Jag förstår faktiskt inte varför folk bryr sig så mycket om någon annans bröllop, helt ärligt.

Sen det där med hakkorset. I Asien har symbolen en helt annan mening än i väst, där står den för tur och används inom buddismen.
 
Åh, en lägenhet här i närheten hade en vägg i badrummet kaklad. Inget konstigt i det, om det inte var för att man hade gjort ett gigantiskt hakkors i mosaik. Jag hade velat höra vad mäklaren sade...
 
Jag hörde någonstans att hakkorset är en gammal symbol för solen.
(nej, jag skulle inte vistas i ett hem där hakkorset satt på väggarna, även om den boende sa att den tyckte symbolen för solen va "fin")
Ja, den är en gammal solsymbol. Nazisterna "kidnappade" den på 20-talet och i västvärlden står den efter det för nazism medan den i Asien fortfarande symboliserar sol och lycka. Den var vanligt förekommande i Sverige tidigare, bl a ASEA hade den och man kan se den på gamla byggnader ibland.
 
Jag förstår faktiskt inte varför folk bryr sig så mycket om någon annans bröllop, helt ärligt.

När folk har åsikter eller gör saker, framförallt om de skriver om det på ett öppet forum, som jag anser för utvecklingen bakåt snarare än framåt så reagerar jag.

Handlingar som de facto symboliserar patriarkalt förtryck och att kvinnan är en mans - och sedermera en annan mans - ägodel och ansvar är inte okej oavsett var de sker och oavsett vilka alternativa motiv de sminkats med. Varför skulle just bröllop vara fredade? Kyrkliga ceremonier är ju inte ens privata tillställningar.
 
När folk har åsikter eller gör saker, framförallt om de skriver om det på ett öppet forum, som jag anser för utvecklingen bakåt snarare än framåt så reagerar jag.

Handlingar som de facto symboliserar patriarkalt förtryck och att kvinnan är en mans - och sedermera en annan mans - ägodel och ansvar är inte okej oavsett var de sker och oavsett vilka alternativa motiv de sminkats med. Varför skulle just bröllop vara fredade? Kyrkliga ceremonier är ju inte ens privata tillställningar.

Men kyrkan tillåter det ju, så varför kan inte folk på forum tillåta det också?
Varför ska någon bry sig om någon annans bröllop de inte kommer gå på?

Så urtjatat liksom :down:
 
Ja, den är en gammal solsymbol. Nazisterna "kidnappade" den på 20-talet och i västvärlden står den efter det för nazism medan den i Asien fortfarande symboliserar sol och lycka. Den var vanligt förekommande i Sverige tidigare, bl a ASEA hade den och man kan se den på gamla byggnader ibland.
(Ja, det är klart att nazisterna ville ha en symbol för "sol och lycka" :wtf:)

Finns den fortfarande kvar på gamla byggnader? :eek:

Det är svårt med symboler, särskilj när en fin symbol börjar att användas av fel grupper. Flaggor/nationalsånger ligger ofta i riskzonen.
Att använda en symbol som bara betyder EN sak och sen "ändra" den efter eget tycke och smak, har jag lite svårt att förstå.
Ändå positivt att så många kyrkor nekar överlämnandet av bruden. :up:
 
Men kyrkan tillåter det ju, så varför kan inte folk på forum tillåta det också?
Varför ska någon bry sig om någon annans bröllop de inte kommer gå på?

Så urtjatat liksom :down:

Bara för att (vissa) kyrkor tillåter det innebär det inte att överlämning ses på med blida ögon av kyrkan i fråga. Jag skulle till och med dryfta mig till att gissa att kyrkan inte har rätt att neka någon att viga sig för att de vill att bruden ska överlämnas.

Självklart. Jag förstår bara inte varför det drar upp så stora känslor för vissa.

För att det är en kraftig och mycket obehaglig symbolik bakom brudöverlämning. Punkt.
 
Bara för att (vissa) kyrkor tillåter det innebär det inte att överlämning ses på med blida ögon av kyrkan i fråga. Jag skulle till och med dryfta mig till att gissa att kyrkan inte har rätt att neka någon att viga sig för att de vill att bruden ska överlämnas.



För att det är en kraftig och mycket obehaglig symbolik bakom brudöverlämning. Punkt.

Jag tror faktiskt prästen kan vägra (men är inte säker). Givetvis har man fortfarande rätt att vigas i kyrkan men får hitta en annan präst.
 
Men kyrkan tillåter det ju, så varför kan inte folk på forum tillåta det också?
Varför ska någon bry sig om någon annans bröllop de inte kommer gå på?

Så urtjatat liksom :down:
Jag tycker det är bra att reflekterar hur en själv och andra gör.
Ofta lever vi efter ett visst mönster utan att tänka på vad det får för konsekvenser. Vi blir så vana vid att saker är på ett visst sätt. För att få en förändring behöver vi många gånger en "ögonöppnare"

Jag lägger mig inte i hur du gör på ditt bröllop, men "överlämnandet" är en totalt gräslig symbol för värsta formen av kvinnoförtryck.
Hur är sådan symbol någon gång fin?
 
Okej, du tror att jag är bakåtsträvande nu?
För att jag vill ha 10 minuter av mitt liv på ett visst sätt?

Tror du att min man kommer tro att 'Aha! Nu äger jag henne!' Då skulle jag inte gifta mig med honom. Jesus...

Fortfarande, man kan inte säga att något som har en allmänt vedertagen symbolik och säga "Men det betyder den inte för mig!" och förvänta sig att folk förstår det.

Den ursprungliga betydelsen av hakkorset kommer aldrig att kunna återtas i västvärlden (hoppas jag för det skulle innebära att vi glömt bort nazitiden). Hakkorset är så starkt symboliskt laddat här att det kommer inte ens att kunna få en neutral framtoning.

För mig är det så starkt ingrott i ryggmärgen att jag mentalt hajar till varje gång jag ser det även om jag vet att just den framställningen (tex ASEA och gamla konstverk) gjordes innan 30-talet.

Brudöverlämning har jag svårt att se skulle kunna få någon annan innebörd än den allmänt förekommande. Även om man skulle tolka den som att fadern enbart stöttar bruden fram till altaret är den kvinnoförminskande ("det svagare könet").
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp