Jag vill inte gå på min egen möhippa!

Men varför kör du inte på kyrkans riktlinjer och går in tillsammans med din älskade i stället? :)
Då kommer inte alla se på dig utan på er som ett par som har gjort ett val och är ett.
De kommer ju titta på er hela dagen ändå.
Det är något av det finaste med hela bröllopsceremonin tycker jag. När brudparet kommer in. Tillsammans. Av egen fri vilja och av eget val. :heart

Men det är ju min egna fri vilja att ha brudöverlämning.

Jag behöver inte ha stödet, men jag tycker det är fint. Jag vill att min blivande man ska stå där och bara vänta på mig. Jag tycker det är så fint:love:

Jag vill inte alls gå in som ett par, då går jag hellre själv men vill gärna bli överlämnad.
Jag ser det som sagt inte som att någon tar över ägandet utan mer ''se till att göra henne lyckig liksom'' men jag vet vad det brukade stå för.

Jag vill inte köra på någon annans riktlinjer, jag vill ha det på mitt sätt, precis som jag alltid drömt om.

Jag gifter mig ju inte för att ''pappa'' bestämt det, utan för att jag bestämt det, detta är inte 1900talet och jag tror alla förstår att ''pappa'' inte tvingar mig utan jag väljer detta själv. Oavsett om jag har överlämning eller ej.

KL
Jag förstår inte varför vissa vill lägga sig i hur andra vill ha sitt bröllop. Jag vill ha överlämning, det tycker någon är helt fel och vill få en att ändra inställning. Jag läste artikeln men vill fortfarande ha överlämning, jag vill ha ett riktigt prinsess bröllop och allt ska vara som jag vill :love:
Jag förstår verkligen inte, bara för att man har överlämning betyder inte det arr man är tvingad 2017.

Alla får göra som de vill, jag sitter inte och försöker övetala någon annan ''men ha överlämning det är så fint''. Jag tror om jag skulle göra det skulle jag få mycket hat riktat mot mig, men åt andra sidan är det ok.
 
Men det är ju min egna fri vilja att ha brudöverlämning.

Jag behöver inte ha stödet, men jag tycker det är fint. Jag vill att min blivande man ska stå där och bara vänta på mig. Jag tycker det är så fint:love:

Jag vill inte alls gå in som ett par, då går jag hellre själv men vill gärna bli överlämnad.
Jag ser det som sagt inte som att någon tar över ägandet utan mer ''se till att göra henne lyckig liksom'' men jag vet vad det brukade stå för.

Jag vill inte köra på någon annans riktlinjer, jag vill ha det på mitt sätt, precis som jag alltid drömt om.

Jag gifter mig ju inte för att ''pappa'' bestämt det, utan för att jag bestämt det, detta är inte 1900talet och jag tror alla förstår att ''pappa'' inte tvingar mig utan jag väljer detta själv. Oavsett om jag har överlämning eller ej.

KL
Jag förstår inte varför vissa vill lägga sig i hur andra vill ha sitt bröllop. Jag vill ha överlämning, det tycker någon är helt fel och vill få en att ändra inställning. Jag läste artikeln men vill fortfarande ha överlämning, jag vill ha ett riktigt prinsess bröllop och allt ska vara som jag vill :love:
Jag förstår verkligen inte, bara för att man har överlämning betyder inte det arr man är tvingad 2017.

Alla får göra som de vill, jag sitter inte och försöker övetala någon annan ''men ha överlämning det är så fint''. Jag tror om jag skulle göra det skulle jag få mycket hat riktat mot mig, men åt andra sidan är det ok.
Hoppas att den du gifter dig med vill ha det likadant som du.
 
Men det är ju min egna fri vilja att ha brudöverlämning.

Jag behöver inte ha stödet, men jag tycker det är fint. Jag vill att min blivande man ska stå där och bara vänta på mig. Jag tycker det är så fint:love:

Jag vill inte alls gå in som ett par, då går jag hellre själv men vill gärna bli överlämnad.
Jag ser det som sagt inte som att någon tar över ägandet utan mer ''se till att göra henne lyckig liksom'' men jag vet vad det brukade stå för.

Jo visst är det din egen fria vilja. Det är din egen fria vilja att ditt bröllop utspelar sig på ett sätt som symboliserar att det inte är brudens fria vilja. Att du har hittat på en egen symbolik spelar ju inte så stor roll. Det är inte vad det "brukade stå för". Det är vad det står för.

Jag vill inte köra på någon annans riktlinjer, jag vill ha det på mitt sätt, precis som jag alltid drömt om.

Så du tycker inte att det är rimligt att om man väljer att gifta sig svenska kyrkan så följer man deras riktlinjer och propsar inte på att ha vigseln på ett sätt som de motsätter sig?

Jag gifter mig ju inte för att ''pappa'' bestämt det, utan för att jag bestämt det, detta är inte 1900talet och jag tror alla förstår att ''pappa'' inte tvingar mig utan jag väljer detta själv. Oavsett om jag har överlämning eller ej.

Det tror jag också att alla förstår. Men jag tror knappast att alla kommer att förstå varför du vill ha det på det viset med tanke på vad det betyder.

KL
Jag förstår inte varför vissa vill lägga sig i hur andra vill ha sitt bröllop. Jag vill ha överlämning, det tycker någon är helt fel och vill få en att ändra inställning. Jag läste artikeln men vill fortfarande ha överlämning, jag vill ha ett riktigt prinsess bröllop och allt ska vara som jag vill :love:
Jag förstår verkligen inte, bara för att man har överlämning betyder inte det arr man är tvingad 2017.

Alla får göra som de vill, jag sitter inte och försöker övetala någon annan ''men ha överlämning det är så fint''. Jag tror om jag skulle göra det skulle jag få mycket hat riktat mot mig, men åt andra sidan är det ok.

Att man på ett diskussionsforum diskuterar vigseltraditioner och dess symbolik är inte ett dugg konstigt. Det är klart att du kommer bli emotsagd när du kommer med påståenden som inte stämmer. Det är inte att få hat riktat mot sig.

Mvh rojalisten som tyckte kungabarnens brudöverlämningar var urtrista att se...
 
Så du tycker inte att det är rimligt att om man väljer att gifta sig svenska kyrkan så följer man deras riktlinjer och propsar inte på att ha vigseln på ett sätt som de motsätter sig?

Jag tycker det är helt ok. Det stod ju i artikeln att de är ok med det men föredrar utan överlämnlse. Om kyrkan vägrade göra ceremoni med överlämning skulle jag ta mig till en annan kyrka och om alla kyrkor i Sverige vägrade åker jag till England(sambo är därifrån) eller Amerika.

Men kyrkan sa ju att det är ok även om de föredrar utan överlämelse, det är ju brudparets val.
 
Men det är ju min egna fri vilja att ha brudöverlämning.

Jag behöver inte ha stödet, men jag tycker det är fint. Jag vill att min blivande man ska stå där och bara vänta på mig. Jag tycker det är så fint:love:

Jag vill inte alls gå in som ett par, då går jag hellre själv men vill gärna bli överlämnad.
Jag ser det som sagt inte som att någon tar över ägandet utan mer ''se till att göra henne lyckig liksom'' men jag vet vad det brukade stå för.

Jag vill inte köra på någon annans riktlinjer, jag vill ha det på mitt sätt, precis som jag alltid drömt om.

Jag gifter mig ju inte för att ''pappa'' bestämt det, utan för att jag bestämt det, detta är inte 1900talet och jag tror alla förstår att ''pappa'' inte tvingar mig utan jag väljer detta själv. Oavsett om jag har överlämning eller ej.

KL
Jag förstår inte varför vissa vill lägga sig i hur andra vill ha sitt bröllop. Jag vill ha överlämning, det tycker någon är helt fel och vill få en att ändra inställning. Jag läste artikeln men vill fortfarande ha överlämning, jag vill ha ett riktigt prinsess bröllop och allt ska vara som jag vill :love:
Jag förstår verkligen inte, bara för att man har överlämning betyder inte det arr man är tvingad 2017.

Alla får göra som de vill, jag sitter inte och försöker övetala någon annan ''men ha överlämning det är så fint''. Jag tror om jag skulle göra det skulle jag få mycket hat riktat mot mig, men åt andra sidan är det ok.


Vi diskuterar ju fenomenet? Jag skulle aldrig i livet ifrågasätta om jag blev bjuden på ett bröllop där detta förekom, däremot lite förvånad.
Skulle någon av mina vänner lyfta frågan skulle jag säga vad jag tycker, men det känns som ett orimligt scenario att det skulle ske.
 
Men det är ju min egna fri vilja att ha brudöverlämning.

Jag behöver inte ha stödet, men jag tycker det är fint. Jag vill att min blivande man ska stå där och bara vänta på mig. Jag tycker det är så fint:love:

Jag vill inte alls gå in som ett par, då går jag hellre själv men vill gärna bli överlämnad.
Jag ser det som sagt inte som att någon tar över ägandet utan mer ''se till att göra henne lyckig liksom'' men jag vet vad det brukade stå för.

Jag vill inte köra på någon annans riktlinjer, jag vill ha det på mitt sätt, precis som jag alltid drömt om.

Jag gifter mig ju inte för att ''pappa'' bestämt det, utan för att jag bestämt det, detta är inte 1900talet och jag tror alla förstår att ''pappa'' inte tvingar mig utan jag väljer detta själv. Oavsett om jag har överlämning eller ej.

KL
Jag förstår inte varför vissa vill lägga sig i hur andra vill ha sitt bröllop. Jag vill ha överlämning, det tycker någon är helt fel och vill få en att ändra inställning. Jag läste artikeln men vill fortfarande ha överlämning, jag vill ha ett riktigt prinsess bröllop och allt ska vara som jag vill :love:
Jag förstår verkligen inte, bara för att man har överlämning betyder inte det arr man är tvingad 2017.

Alla får göra som de vill, jag sitter inte och försöker övetala någon annan ''men ha överlämning det är så fint''. Jag tror om jag skulle göra det skulle jag få mycket hat riktat mot mig, men åt andra sidan är det ok.
Fast om nån talade om för dig att den planerar att sätta upp hakkors på väggarna i sitt hem, inte för att den är främlingsfientlig på något vis, utan för att den tycker själva symbolen är fin och själv har bestämt att den står för att livets väg är krokig, skulle inte du reagera? Skulle du, helt ärligt, tänka att det är den personens hem, och inte bry dig alls?

Det är såklart ni som bestämmer över ert bröllop, men du måste ju kunna förstå att folk reagerar.
 
Fast om nån talade om för dig att den planerar att sätta upp hakkors på väggarna i sitt hem, inte för att den är främlingsfientlig på något vis, utan för att den tycker själva symbolen är fin och själv har bestämt att den står för att livets väg är krokig, skulle inte du reagera? Skulle du, helt ärligt, tänka att det är den personens hem, och inte bry dig alls?

Det är såklart ni som bestämmer över ert bröllop, men du måste ju kunna förstå att folk reagerar.

Det är problematiskt med medborgare som väljer ojämställdhet och symboler för upprätthållande av den patriarkala makten frivilligt. Därför blir det stark debatt om det. Särskilt när det inte ens är anrika traditioner utan nytt påfund där man försöker införa traditioner som symboliserar och stärker denna djupa orättvisa i vårt samhälle.

Sedan är det upp till var och en till syvende och sist ändå.
 
Jag gillar traditionen med Gretna Green, dvs par som förlöpt och blir vigda av en fredsdomare som just där råkade vara en smed under en lång tid. Givetvis är det tragiskt att par behövde rymma för att få gifta sig men symboliken i att en smed "smider" samma paret över städet med ässjan i bakgrunden tilltalar den här vallonättlingen ;) :D

Hmm, jag kanske kan hoppa över fjälltoppsbröllopet ändå... :p
 
Om några veckor går mitt livs dröm i uppfyllelse: Jag ska gifta mig med mannen jag älskar. Vi har valt att slå på stort runt bröllopet och tillställningen är så fantastiskt fint planerad att jag hela vintern gått runt som en speedad 13-åring i väntan på en Justin Bieber-konsert.

Sedan har vi givetvis möhippan. Där har jag, underförstått, inte haft något med planeringen att göra, bortsett från en detalj som jag varit så tydlig med att det torde vara omöjligt att misstolka även för den blinda och döva: Jag. Vill. INTE. Bli utsatt för någon form av förnedring, pinsamheter eller någon som helst variant av "gå fram till främlingar på stan och fråga x"-uppdrag. Wild and crazy fysiska, adrenalinstinna aktiviteter? Absolut! En utekväll så blöt att den fått mitt 18-åriga jag att krypa hem? Kör på! Men inga uppdrag. Alls.

Idag, ett par veckor innan möhippan, berättar så en av deltagarna att en majoritet - jag vet inte hur många som är direkt inblandade i beslutet, bara att det är en majoritet - av mina fantastiska, hänsynsfulla väninnor planerat en hel jävla dag fylld av pinsamma, förnedrande uppdrag i city. Givetvis komplett med en förnedrande utklädnad som så småningom ska avlägsnas. Offentligt. Av främlingar. Because why not. Varför inte göra saker lite extra överjävliga när man har chansen liksom?

Med ens har euforin bytts ut mot en ångestklump i magen och ett svullet, söndergråtet ansikte.

Jag står alltså här och vill inte gå på min egen möhippa. Inte bara det: Mina väninnor, varav två varit goda sådana sedan tidiga tonåren och mycket väl vet hur genuint starkt jag räds att stå i centrum för okonventionell uppmärksamhet, har alltså gått rakt mot mitt enda, i mitt tycke fullt rimliga önskemål. "Förnedra mig inte. Skäm inte ut mig. Ni vet att jag hatar det." Men tydligen anses det av vissa vara ett förbannat helgnöje att utsätta sina nära för det de avskyr allra mest.

Jag har panik, jag mår illa och jag vet inte vad jag ska göra. Ringer jag väninnorna och demonstrerar de mindre civiliserade delarna av mitt ordförråd? Ska jag vara diplomatisk, trots att de i mitt förvisso väldigt upprörda tycke visat exakt hur lite respekt de hyser för mig när jag vägs mot deras nöje? Meddelar jag att jag vägrar dyka upp även om de påstår sig villiga att ändra planerna, eller ger jag dem en chans att göra om och göra rätt? Låtsas jag som ingenting tills det är dags för dem att hämta mig och jag helt enkelt ser till att befinna mig på annan plats? Herregud, det pågår ett mindre emotionellt haveri i mitt huvud och jag vet varken ut eller in.

Jag har längtat så, så, så extremt, sjukligt mycket efter vårt bröllop, min möhippa inkluderad. Att få fira vad som förhoppningsvis kommer att vara lyckligaste dagen i mitt liv, med vad som är - var? - mina närmaste väninnor utgjorde liksom en stor del av nöjet. Det skulle vara en kväll lika full av skratt och minnen som själva vigselceremonin. Och nu känner jag mig som den ensammaste människan i världen och vill bara gå i ide under en sten.
Jag förstår att du känner ångest. Det skulle jaockså ha känt! Fy sjutton! Självklart ska man kunna roligt och göra något trevligt för den som ska gifta siig, men förnedring? Nej tack! Elaka skämt har ofta en tendens att eskalera till den grad att de blir omöjliga att hantera och det finns faktiskt saker som man inte ska behöva tåla även om det är menat som ett skämt. Sådant här pratar man för sjutton om i skolan och därför har jag så svårt för att hantera vuxna som inte visar prov på att de förstår bättre! *kräks*

Bronze Pethead
 
Men det är ju min egna fri vilja att ha brudöverlämning.

Jag behöver inte ha stödet, men jag tycker det är fint. Jag vill att min blivande man ska stå där och bara vänta på mig. Jag tycker det är så fint:love:

Jag vill inte alls gå in som ett par, då går jag hellre själv men vill gärna bli överlämnad.
Jag ser det som sagt inte som att någon tar över ägandet utan mer ''se till att göra henne lyckig liksom'' men jag vet vad det brukade stå för.

Jag vill inte köra på någon annans riktlinjer, jag vill ha det på mitt sätt, precis som jag alltid drömt om.

Jag gifter mig ju inte för att ''pappa'' bestämt det, utan för att jag bestämt det, detta är inte 1900talet och jag tror alla förstår att ''pappa'' inte tvingar mig utan jag väljer detta själv. Oavsett om jag har överlämning eller ej.

KL
Jag förstår inte varför vissa vill lägga sig i hur andra vill ha sitt bröllop. Jag vill ha överlämning, det tycker någon är helt fel och vill få en att ändra inställning. Jag läste artikeln men vill fortfarande ha överlämning, jag vill ha ett riktigt prinsess bröllop och allt ska vara som jag vill :love:
Jag förstår verkligen inte, bara för att man har överlämning betyder inte det arr man är tvingad 2017.

Alla får göra som de vill, jag sitter inte och försöker övetala någon annan ''men ha överlämning det är så fint''. Jag tror om jag skulle göra det skulle jag få mycket hat riktat mot mig, men åt andra sidan är det ok.


Se till att göra henne lycklig? Varför och hur skulle det kunna vara någon annans ansvar att göra någon lycklig?

Vill du bli överlämnad som en ägodel är det upp till dig men att göra så är att spotta på alla de som har kämpat för frivilliga äktenskap och för kvinnors rätt i samhället. Det har verkligen inte alltid varit självklart att få gifta sig med vem man vill eller ens att få älska vem man vill och fortfarande gifts alldeles för många bort mot sin vilja.
Man kan inte ta en symbol för något och göra om den till sin egen betydelse lika lite som man kan hitta på en egen betydelse för ord.
Jag personligen hade blivit så illa till mods om jag hamnade på ett bröllop där någon ges bort att jag hade rest mig upp och gått. Jag hade inte velat vara vittne till en så vidrig företeelse. Det handlar inte om hat. Det handlar om förtvivlan över den historielöshet du har och den vridna romantiska syn du har på vad det innebär att ges bort.
 
Vi diskuterar ju fenomenet? Jag skulle aldrig i livet ifrågasätta om jag blev bjuden på ett bröllop där detta förekom, däremot lite förvånad.
Skulle någon av mina vänner lyfta frågan skulle jag säga vad jag tycker, men det känns som ett orimligt scenario att det skulle ske.

Som utgångspunkt håller jag med dig, men om jag hade varit lite äldre och klokare när min ena syster gifte sig hade jag nog faktiskt ifrågasatt hur hon tänkte. Pappa gick med henne nedför gången i kyrkan, minns inte om han följde hela vägen dock. Jag, och alla närvarande, visste att det fanns inget patriarkalt eller kvinnoförtryckande i just den stunden, men idag hade jag ändå påtalat att symboliken är fan inte snygg oavsett hur de individuella omständigheterna ser ut.
 
Som utgångspunkt håller jag med dig, men om jag hade varit lite äldre och klokare när min ena syster gifte sig hade jag nog faktiskt ifrågasatt hur hon tänkte. Pappa gick med henne nedför gången i kyrkan, minns inte om han följde hela vägen dock. Jag, och alla närvarande, visste att det fanns inget patriarkalt eller kvinnoförtryckande i just den stunden, men idag hade jag ändå påtalat att symboliken är fan inte snygg oavsett hur de individuella omständigheterna ser ut.

Ja alltså, hade min syster fått sådana griller i huvudet hade jag tagit upp det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp