Jag vill inte gå på min egen möhippa!

Nej, jag tänker att eftersom det skiljer ett antal år mellan mig och den ringmärkte bör jag hinna minst ett bröllop till:D

Ska du ta en lite yngre förmåga nästa gång då?
Amelin-2013-06-14-00957.jpg
 
Nej, jag tänker att eftersom det skiljer ett antal år mellan mig och den ringmärkte bör jag hinna minst ett bröllop till:D

Äsch, varför inte minst två ? Du o ja kan ställa till med ett sjudundrandes överlämningsbröllop och sedan kan vi gifta om oss igen med våra respektive nästa dag.

Perfekt i kyrkan, undrar om prästen skulle gå med på att man liksom bokar 2-för-1 på det viset? Och prästen kan förkunna "tills midnatt skiljer er åt" istället?
 
Förmodligen är det kyrkvaktmästaren som till slut hittar den vilsne brudgummen vandrandes bland gravstenarna med noll aning om hur hen ska bete sig när man inte får bli överlämnad av den äldre generationen.

Jag som trodde att det var olagligt med giftermål innan man blev vuxen.
Sant. När jag tänker efter är det nog TUR med sån där brudöverlämning. Tänk om bruden skulle gå fram till fel snubbe i kyrkan annars? Och plötsligt var de gifta med fel person :eek:
 
Det saknas lite alternativ också. Bara tillsvidareäktenskap. Var är visstidsäktenskapet, vikariaten och framförallt proväktenskapen?
Vikariat ser jag lite nu och då att det annonseras efter på dejtingsidorna, jag är dock inte så säker att den man förväntas vikariera för är informerad. Rör det sig om möjlighet till fast anställning efter viss tid som vikarie eller proväktad och ingår det OB?
 
Kul med bröllopstraditioner och hur de ändrats med tiden. För inte så länge sedan var det kutym att gifta sig hemma, hela kyrkogrejen är relativt nyuppfunnen, likadant med den vita klänningen och kostym/tuxedo/frack - frack bars för av kypare först.Best man eller vad det heter på svenska är för att om brudgummen inte kommer så har bruden ändå någon att gifta sig med ;) mycket praktiskt. Likaså att man överlämnade inte bara vapen utan också sadlar när man kom till ett bröllop för att förhindra brudrov.

Nu anser jag att att hela, 'lämna över bruden till en annan man' är idiotiskt och inte hör hemma i den moderna världen. Men det finns flera seder jag tycker är underliga runt om i världen eftersom just bröllop är en av de som traditioner som är mest kulturellt betingade. På bröllopsnatten bland en del somalier får brudgummen en liten kniv som han sprättar upp sin brud med eftersom hon utsatts för den värsta sorten av FGM, den faraoniska. Vilket inte direkt kan leda till en trevlig natt.

Droit de Seigneur är en annan intressant sed, undrar hur den skulle appliceras idag? VD eller närmsta chef? :idea:
 
Praktiskt! När jag gifte mig var vi två som skulle vara överens om känslor, symbolik och bröllop :cool:

Min tanke också, är hela giftermålet bara till för att bruden ska få flamsa runt i brudklänning?

Som övriga redan konstaterat ligger det inte i svensk tradition (NÅGONSIN) att överlämna bruden. Att helt plötsligt göra det till tradition står i paritet med att återta kvinnors rösträtt. Helt galet, alltså.

Det intressanta är att samtliga av de jag sett tala sig varma för överlämnande hävdar att de vurmar för svenska traditioner och känner att de är JÄTTEVIKTIGA för ceremonin. Konstigt resonemang.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp