Jag vill inte gå på min egen möhippa!

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article23333355.ab

FAKTA
Var aldrig tradition i Sverige
Brudöverlämning innebär att den blivande bruden leds till altaret av sin far för överlämning till brudgummen.

Handlingen symboliserar att kvinnans myndighet lämnas över från fadern till mannen och strider enligt kritiker mot Svenska kyrkans ordning om att brudparet ska gå uppför altargången tillsammans.

I Sverige har det aldrig varit tradition att brudens far lämnar över bruden till brudgummen, men det händer att brudpar önskar ha det så. Något som kyrkan avråder ifrån, men accepterar om paret verkligen vill.

Källa: Svenska kyrkan
 
Det är förnedrande och vansinnigt otidsenligt att bli överlämnad som en säck spannmål till sin blivande man. Som flera dessutom påpekat är det heller inte en gammal svensk tradition.

Att våra otidsenliga och odemokratiska kungligheter håller på med sådant tjafs är beklagligt men inte oväntat.

/republikanen


De har ju inte heller samma fria val, om vi ska vara petiga. Så där kan jag väl se det som att det visar verkligheten, kungen måste godkänna val av maka/make. Man föds till sitt jobb. De är ju livegna mer än de flesta i en demokrati.
 
De har ju inte heller samma fria val, om vi ska vara petiga. Så där kan jag väl se det som att det visar verkligheten, kungen måste godkänna val av maka/make. Man föds till sitt jobb. De är ju livegna mer än de flesta i en demokrati.

Nej, men om det är krav på att de måste vara uppfostrade som protestanter för att få vara kvar i tronföljden kan vi banne mig kräva att de ska hålla sig till den här traditionen också!

Ologiskt? Japp, men det finns få logiska saker med en monarki också :p :D
 
Nej men hennes pappa är ju inte Svensk. Detta börjar ju med vår Kung tänker jag.

Alla gör som dom vill, men jag ser inget förnedrande i det alls, för mig lämnas jag ju inte som gåva mellan två män utan jag går med pappa för att hylla honom som den viktigaste mannen i mitt liv under mitt liv innan jag hittade min egen man som numer är min viktigaste så att säga! :)
Så när du kommer nerför altargången till din blivande man och blir överlämnad av din far så lämnar din blivande man samtidigt över grimskaftet till kossan som brudpris? :) En fin gammal tradition, att köpa en brud. :love:
 
Fast läs mitt inlägg igen, om jag ser det som en hyllning är det väl vackert om något?
Att vi gifter oss av fri vilja är väl värt mycket nog? :up:

Jag ska också ha en första vals (utan massa fjantigheter) och sen skall alla dansa ut i tur och ordning.

Mja, det symboliserar något mindre vackert om man bortser från ytan a la Hollywoodfilm.
Det är ingen hyllning till din säkert snälla pappa, det symboliserar att ansvaret över dig (din myndighet) går från din pappa till din make. Det är det det betyder, därför finns det präster som inte viger under de premisserna. Att du gifter dig av fri vilja tvivlar nog ingen på, men du väljer en symbolhandling för motsatsen.
 
Mja, det symboliserar något mindre vackert om man bortser från ytan a la Hollywoodfilm.
Det är ingen hyllning till din säkert snälla pappa, det symboliserar att ansvaret över dig (din myndighet) går från din pappa till din make. Det är det det betyder, därför finns det präster som inte viger under de premisserna. Att du gifter dig av fri vilja tvivlar nog ingen på, men du väljer en symbolhandling för motsatsen.

Mitt bröllop lär bli ala Hollywood så :up:


:grin:
 
Men herregud så viktigt det blev med svenska traditioner helt plötsligt.. :laugh::laugh::laugh:

Vad har flugit i Buke-vänstern?

Nej. Det är viktigt att inte backa upp patriarkala ritualer av okunskap eller slentrian och jag tycker att den tradition vi har av att paret tillsammans går in i kyrkan faktiskt är viktig, om man nu vill gifta sig.
Stt bli överlämnad symboliserar något jag inte vill stå för.
Jag gifte mig borgerligt av juridiska och praktiska skäl, och vi gjorde det tillsammans utan familj närvarande.
 
Jag vet vad brudöverlämningen ''står för'' detta med lämnas från en man till en anann grejen.

När jag ska gifta mig kommer jag inte ha min far där då han är en liten tönt jag sagt upp bekantskapen med.
Kommer istället ha en nära vän som gör ''papparollen''. Då jag tycker det är fint, lite stöd inför alla folk som glor.
Har lite fobi för att vara i centrum
 
Nej. Det är viktigt att inte backa upp patriarkala ritualer av okunskap eller slentrian och jag tycker att den tradition vi har av att paret tillsammans går in i kyrkan faktiskt är viktig, om man nu vill gifta sig.
Stt bli överlämnad symboliserar något jag inte vill stå för.
Jag gifte mig borgerligt av juridiska och praktiska skäl, och vi gjorde det tillsammans utan familj närvarande.

Men är det lika hemskt att gå in med sin mamma, eller är det just det patriarkala som är problemet?
 
Men är det lika hemskt att gå in med sin mamma, eller är det just det patriarkala som är problemet?

För mig är det överlämnandet som är största problemet. Det är viktigt att jag gör det jag gör av egen vilja, särskilt när det kommer till sånt som bröllop eftersom jag har en viss motvilja mot dylikt för egen del. Däremot ville jag åt de juridiska aspekterna och i viss mån säkra min partner ekonomiskt om jag skulle avlida.
Efter att ha besvistat 7 begravningar och bouppteckningar på ett år kände jag att det fanns juridiska fördelar som övervägde när jag nu hade sambo, bostadsrätt och ruttet sommartorp.
 
Men är det lika hemskt att gå in med sin mamma, eller är det just det patriarkala som är problemet?

För mig hade det varit lika hemskt. Just för att symboliken att det är min myndighet som lämnas över som en form av handelsvara. Det tycker inte jag är särskilt attraktivt alls.

(På mitt bröllop gick jag och min man in tillsammans, tror det är standard inom Svenska kyrkan vilket jag tyckte kändes väldigt bra.).
 
Jag vet vad brudöverlämningen ''står för'' detta med lämnas från en man till en anann grejen.

När jag ska gifta mig kommer jag inte ha min far där då han är en liten tönt jag sagt upp bekantskapen med.
Kommer istället ha en nära vän som gör ''papparollen''. Då jag tycker det är fint, lite stöd inför alla folk som glor.
Har lite fobi för att vara i centrum
Fast känns det inte bättre att bli stöttad av din blivande man isf, att ni tillsammans går in i äktenskapet istället för att du blir ledd? :confused:
 
Ja, för mig också. Dessutom inte ens svenskt, traditionellt går brudpar in tillsammans i Sverige under kyrkvigsel.
Fast måste man vara traditionell?
Jag gick in halvvägs med min pappa (långt mellan bänk och altare), sedan gick jag andra halvan till trappan själv och upp för trappan med min man.

Detta då det symboliserade (för mig) att jag delat glädje och sorg med min pappa första delen av livet, därefter stått på egna ben och nu funnit min man att dela livets vedermldor med. Att det finns en annan symbolik struntade jag fullständigt i då den inte stämmer för mig.
 
Jag som gäst hade ju inte fattat att överlämningen symboliserade något annat för brudparet än den traditionella överlämningen.
Använder man etablerad symbolik/symbolhandlingar i traditionella sammanhang gissar jag att de av merparten uppfattas som just sådana?
Man måste inte vara traditionell, men använder man symbolerna kanske man får ta hur folk uppfattar dem? Går jag klädd som polis uppfattas jag vara polis även om det för mig är en symbol för jultomten.
 
Jag vet vad brudöverlämningen ''står för'' detta med lämnas från en man till en anann grejen.

När jag ska gifta mig kommer jag inte ha min far där då han är en liten tönt jag sagt upp bekantskapen med.
Kommer istället ha en nära vän som gör ''papparollen''. Då jag tycker det är fint, lite stöd inför alla folk som glor.
Har lite fobi för att vara i centrum
Om du behöver stöd för att gifta dig så borde väl den blivande partnerna vara det bästa stödet? Annars är det väl ingen större idé att gifta sig alls. Papparollen är att sitta ner och titta på och kanske hålla ett tal vid middagen. Min egen pappa var död sen många år tillbaka när jag gifte mig, min farbror fick sitta med min svärmor och min mans farbror satt min min mamma vid middagen. Annars var det jag och min man som planerade och genomförde bröllopet som en gemensam sak, vi tog stöd av varandra och hade en väldigt trevlig dag och kväll!
Våran präst lyfte frågan lite försiktigt, om jag hade tänkt bli överlämnad, varpå jag levererade en monolog om den vedervärdiga symboliken och att det dessutom aldrig har varit tradition i Sverige och prästen strålade upp och tyckte att det var toppen att vi hade koll på läget.
 
Jag för min del tycker faktiskt inte att det är hela världen om nån vill ha brudöverlämning. Låt dem, det är deras sak. Ja, det står för nåt gräsligt men symbolik och traditioner kan förändras.

Däremot ska man inte sitta och okunnigt hävda att det är en i Sverige anrik tradition som försvunnit och kommit tillbaka, så som @Vogue hävdar, för det är fel. Och då vill jag bemöta det.

Själv var jag jättenervös innan jag gifte mig, likaså var min man, och för oss var det långt mer romantiskt att vi kunde krama varandra innan vi gick in och så hålla varandra i handen och känna att det här, det gör vi tillsammans. Vi gifte oss förvisso borgerligt men vi hade gått in tillsammans även om vi gift oss i kyrkan (men det hade aldrig någonsin hänt).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp