Jag vill inte gå på min egen möhippa!

Fast det är ingen svensk tradition? Vi gör liksom inte så i Sverige (om vi inte överdoserat amerikanska romcoms) och inte lämnades Silvia över tex?

Nej men hennes pappa är ju inte Svensk. Detta börjar ju med vår Kung tänker jag.

Alla gör som dom vill, men jag ser inget förnedrande i det alls, för mig lämnas jag ju inte som gåva mellan två män utan jag går med pappa för att hylla honom som den viktigaste mannen i mitt liv under mitt liv innan jag hittade min egen man som numer är min viktigaste så att säga! :)
 
Jag har aldrig sett ett bröllop med överlämning i Sverige. Snart blir det väl mode att mannen ska be om sin flickväns hand igen..:.......:down:

Min svägerska ville bli överlämnad av sin pappa. När prästen då protesterade gjorde de så att brorsan gick in i sällskap av pappa först och sedan kom svägerskan med sin pappa. Alla nöjda. ;)

Om jag någonsin gifter mig vill jag gå ihop med min blivande man längs gången, snacka om häftig symbolik! :love:
 
Nej men hennes pappa är ju inte Svensk. Detta börjar ju med vår Kung tänker jag.

Alla gör som dom vill, men jag ser inget förnedrande i det alls, för mig lämnas jag ju inte som gåva mellan två män utan jag går med pappa för att hylla honom som den viktigaste mannen i mitt liv under mitt liv innan jag hittade min egen man som numer är min viktigaste så att säga! :)

Jag ska nog gå med min mamma i så fall :)
 
Poängen med att gå tillsammans är ju att man är två individer som går där av egen fri vilja. DET kan väl vara en tradition väl värd att värna om...

Fast läs mitt inlägg igen, om jag ser det som en hyllning är det väl vackert om något?
Att vi gifter oss av fri vilja är väl värt mycket nog? :up:

Jag ska också ha en första vals (utan massa fjantigheter) och sen skall alla dansa ut i tur och ordning.
 
Jag ska nog gå med min mamma i så fall :)

Absolut, vet faktiskt flera som gått med sin mor just för att lyfta den personen (tex ensamstående), vet även en kvinna som gick med både sin biologiska far och sin styvfar samtidigt då båda var henne lika kära :)
 
Varför förnedrande?

När jag gifter mig så skall jag gå in med pappa. Tycker att det är oerhört pampigt, ödmjukt och elegant.

Dessutom gjorde våra tre kungliga par på detta vis och vad kan vara "Svenskare" än deras anrika traditioner? :)

Det är förnedrande och vansinnigt otidsenligt att bli överlämnad som en säck spannmål till sin blivande man. Som flera dessutom påpekat är det heller inte en gammal svensk tradition.

Att våra otidsenliga och odemokratiska kungligheter håller på med sådant tjafs är beklagligt men inte oväntat.

/republikanen
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp