Jag vill inte gå på min egen möhippa!

Om det var viktigt vad hade det gjort för skillnad om ni istället sett varandra för första gången 20 sekunder tidigare när inmarschen börjat och gått in tillsammans? För jag gissar att ni inte stod dolda för varandra fram till att själva vigselaktdelen i vigseln skulle börja?

Oj vad vi är olika. Jag har också scenskräck när jag inte känner mig bekväm. Mycket därför tillbringade vi tid tillsammans innan vigseln. Vi gick in i ett följe med prästen framför oss och tärnor och marsalkar bakom oss. Allt för att det skulle bli en så liten "scen" som möjligt när vi skulle gå in.

Att bygga upp det hela med att vi skulle ses för "första" gången precis den sekunden och med ett areangemang där allt ljus skulle vara på mig hade bara gjort scenskräcken värre för mig.
Svårt att förklara men för oss var det väldigt viktigt att inte ses förrän då. Skulle fotas efter vigseln också just pga detta. Nu blev detta 2 veckor senare istället. :grin:

Hade ett stort följe dock så jag gick inte själv med min pappa.
 
Igen är jag glad att vi valde borgerligt i stadshuset med bara 4 vuxna vänner närvarande och en drös barn. Sen är Stockholms stadshus väldigt vackert, som många andra. Det var folk i vita brudklänningar och det var jag i svart klänning från Åhléns. Och det var personligt, trots standardvigsel.
 
Igen är jag glad att vi valde borgerligt i stadshuset med bara 4 vuxna vänner närvarande och en drös barn. Sen är Stockholms stadshus väldigt vackert, som många andra. Det var folk i vita brudklänningar och det var jag i svart klänning från Åhléns. Och det var personligt, trots standardvigsel.
Är du en av dem som inte är vigda med andra ord? ;)
 
Enligt judisk tradition kan brudgummen gå (eller dansas!) fram till chupan av bådas pappor och bruden av bådas mammor.
Första gången jag gifte mig gjorde vi så att min blivande man gick fram med sina föräldrar och jag med mina (ickejudiska). De stod sedan på varsin sida av chupan.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Chuppah
OT
Jag måste säga att judiska bröllop är mina favoritbröllop!
Fin och inte för lång ceremoni. Och sedan... Denna fantastiska glädje! :D
Efter den inledande dansen är de flesta som regel en smula svettiga, eller åtminstone härligt rosiga och lite flåsiga. Därigenom upplever jag att alla "lösnäsor" är borta hos såväl gammal som ung.
Alla skrattar och är glada när man sätter sig till bords och det brukar vara ett härligt surr. Samt svårt att göra sig hörd när man är toast master/madam.
 
Vi diskuterar ju fenomenet? Jag skulle aldrig i livet ifrågasätta om jag blev bjuden på ett bröllop där detta förekom, däremot lite förvånad.
Skulle någon av mina vänner lyfta frågan skulle jag säga vad jag tycker, men det känns som ett orimligt scenario att det skulle ske.

Jag har vart på ett sånt bröllop faktiskt! Ett katolskt! Prästen pratade massor om kärleken osv - sen helt plötsligt började han tala om att det är såååå synd om alla vilsna själar som inte tror på gud :confused:
Hur passar det in på ett bröllop liksom? Skumt var det för mig iaf, som är ateist. Kände inte som att nån behövde stå där och tycka synd om mig, jag överlever nog ändå :D
 
Svårt att förklara men för oss var det väldigt viktigt att inte ses förrän då. Skulle fotas efter vigseln också just pga detta. Nu blev detta 2 veckor senare istället. :grin:

Hade ett stort följe dock så jag gick inte själv med min pappa.

Det där är verkligen jätteintressant - varför var det viktigt att ni inte skulle ses innan? Hur länge innan var ni i karantän för varandra?
 
Det där är verkligen jätteintressant - varför var det viktigt att ni inte skulle ses innan? Hur länge innan var ni i karantän för varandra?

För att det betyder otur om brudgummen ser sin brud innan själva vigselakten, eller brudklänningen är det väl egentligen! :)
 
Lite allmänt skrock :D


“Något gammalt, något nytt, något lånat, något blått och ett silvermynt i din sko” har väl de flesta av oss hört tidigare. Det finns gott om Bröllopsskrock, men tror på det gör vi väl inte, eller..

Bära över tröskeln

  • Brudgummen skall bära sin brud över tröskeln till deras hem, för att skydda bruden från farligheter
Brudklänningen

  • Den som syr sin egen brudklänning får gråta lika många tårar som stygn hon sytt
Brudkronan

  • Regn eller snö i brudkronan betyder rikedom
Slöjan

  • Slöjan symboliserar oskuld och bärs enligt traditionen bara den första gången man gifter sig
  • Regn i slöjan kan betyda tur och pengar men även tårar i äktenskapet och fattigdom, allt beroende var man kommer ifrån
  • Ju mer sönderriven slöjan är efter bröllopet, dessto lyckligare blir äktenskapet
  • Tidigare bars slöjan för att mota bort illvilliga andar
Skor

  • Bruden bör sätta på sig höger sko först, det ger tur
Ringen

  • Man blir inte gift om man provar någon annans vigselring
  • Om brudgrummen glömmer ringen, blir äktenskapet stormigt
Före vigseln

  • Om bruden tar en sista titt i spegeln innan vigseln, för det lycka med sig
  • Förr trodde man att det förde otur med sig för en kvinna att gifta sig med en man, vars efternamn började på samma bokstav som hennes
  • Det för otur med sig om bruden använder sitt nya efternamn före vigseln
  • Brudgummen ska inte se bruden i sin bröllopsklänning före vigseln
  • Om brudparet ser en sotare när de är på väg till sitt bröllop, ger det lycka i äktenskapet
  • Det för lycka med sig om den färdigklädda bruden ser sin brudgum innan han får syn på henne
Vigseln

  • Bröllopet får inte vara på en måndag, onsdag eller fredag om det ska bli lyckligt
  • Vid dubbelbröllop blir det ena paret olyckligt
  • Juni ansågs tidigare vara en lycklig månad att gifta sig i eftersom den är uppkallad efter Juno, den romerska gudinnan för kärlek och äktenskap
  • Undvik Påsk-bröllop, då det för otur med sig
  • Två syskon ska inte gifta sig samtidigt, då kommer båda paren bli olyckliga
  • Ingen får komma mellan bruden och brudgummen när de går till och från kyrkan
  • Den som svarar ”Ja” högst, blir den som bestämmer
  • Brudparet skall stå så nära varandra som möjligt under vigseln, då får de ett lyckligt äktenskap
Ris

  • Ris bringar fruktbarhet och rikedomar till hemmet
Bröllopstårtan

  • Bruden får inte baka sin egen bröllopstårta, det bringar olycka i äktenskapet
  • Den av brudparet som stampar hårdast i golvet efter att de har ätit av bröllopstårtan, kommer att bestämma i äktenskapet
  • Tårtan symboliserar äktenskaplig lycka och fertilitet
 
Att verkligen spara dig själv från att kyssa en massa grodor längs vägen och vänta på att din prins kommer.
Undrans hur stor risken är att man blir gift med första bästa padda istället för att få pussa massa söta grodor och få en prins på slutet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp