jag vill inte bli klippt!

Sv: jag vill inte bli klippt!

Mitt råd är att träna och vänta ut. Min häst var i börja blixter rädd för klippmaskinen (han var rädd bara jag öppnade lådan till klippmaskinen) så då använde jag brems för att få honom att stå still. Så fortsatte jag, att först bremsa och sen ta fram klippmaskinen och han blev bara värre och värre med åren. Ett år gick det inte ens med brems, jag fick inte komma närma med bremsen (kan dock förstå honom, men ansåg att det var bättre med brems än att han eller jag kom till skada i tumulten). Den gången var han helt galen och jag fick då ta ut veterinär för att ge honom lugnande. Kanske påpeka att min pärla får en riktig björnpäls även om jag börjar täcka tidigt, därav tvånget att klippa. Efter att jag tagit ut veterinär och fått räkningen, så fick jag mig en tankeställare, att jag vill inte behöva droga min häst för att klippa honom och betala den summan varje gång.

Så då tänkte jag att han vad han än gör så länge han inte blir elak ska jag bara ta det lugnt. Jag stod helt stilla när han stäppade omkring och berömde så fort han stod still. Gjorde det och det tog tid den gången men eftehand som han har insett att bremsen inte kommer fram och att det inte behöver bli en så stressad situation vid klippning så har han idag blivit så snäll att klippa. Vilket jag aldrig trodde skulle ske :banana:.

Senast ändrad av en moderator:

Dubbelpost

Senast ändrad av en moderator:

Nu har jag inte läst hela tråden, men jag såg att du hade skrivit att ni hade hållit för ögonen. Höll ni bokstavligt för ögonen eller lade ni något över huvudet?

Om inte så skulle jag prova med att lägge en jacka eller ett ländtäcke över huvudet och se till så att det inte finns minsta chans att hon ser ut.

Kan bara svara för min egen del...
Jag klippte kallblodet för första gången i höstas.
Då gjorde jag som jag hade hört att man skulle, d.v.s. ha på klippmaskinen långt borta, röra den vid hästen avstängd o.s.v., men han var rätt nervös, vevade lite med bakbenen, trampade och så. När jag till sist satt på den och började klippa, stod han blickstilla!:crazy:

Så det som funkar för oss är att få på maskinen så fort som möjligt och sätta igång, står man och velar blir han nervös.

Dessutom har han öronproppar, radion på ganska högt och min sambo som han litar fullt på som håller i vid huvudet och står så att han skymmer lite bakåt.

Hästen rycker till lite varje gång man slår på maskinen, men står helt stilla sen.
Han är ju bara klippt två gånger än så länge, så det är väl en vanesak, bara han märker att det inte är farligt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 096
Senast: __sofia__
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 494
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Rider en medryttarponny på 5 år nu. Och han är klippt bara där fram? Halsen, bogen typ. Men han fäller väldigt väldigt mycket när jag...
2
Svar
31
· Visningar
1 697
Senast: Speedway
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 412
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka