jag vill inte bli klippt!

Zaida

Trådstartare
mitt realtivt nyköpta sto antar att hon aldrig blivit klippt innan skakar, sparkar gör allt för att komma undan vi bremser han ger henne lugnande höll för ögonen, öron proppar jaaa typ allt då gick det efter typ en timme nu e det snart dags igen för klippning.

vad ska jag göra?
kanske går det bättre den här gången?

men jag vill juh inte att det ska vara en skräckupplevelse för henne att bli klippt! hur ska jag göra? ngn som kanske suttit i samma sits som jag gör?

tyvärr måste jag klippa henne då jag tränar väldigt hårt och hon svettas mkt =(

Sv: jag vill inte bli klippt!

jag har haft två ponnyer som varit så där, det ända som funkat för mig är spruta dom med lugnande av veterinären och sedan klipppa. Har då utanproblem kunnat klippt ben, huvud osv.

Känns som att det nästan är det ända, alla hästar tycker inte om att bli klippta. Idag klippte jag min 03,a för första gången, jag vart väldigt stolt då hpn stod helt stilla rakt igenom, ända gången jag behövde bremsen var när jag klippte huvudet. :)

Be veterinären komma ut och spruta Domosedan.

Om ni ändå försöker ge något Pleg-preparat, ev via munnen (Vetranquil, Sedalin), ska ni tänka på att stoet behöver absolut lugn och ro i 20 minuter för att medlet ska verka. En häst som redan är skärrad eller blir störd innan preparatet hinner verka påverkas inte av Pleg och kompani.

Domosedan är idiotsäkert, spec vid intravenös giva. Hästen står som ett fogligt lamm. Enda risken är att hon svettas (=svårklippt) eller vinglar (= också svårklippt).

håller med, domosedan funkar på min som är helt panikslagen.

har däremot jättedålig erfarenhet av orala preparat, dom blir bara slöa men ff lika rädda. dvs helt oberäkneliga.

:devil::devil::devil::devil:Välkommen i klubben...
Jag gillar att klippa mina hästar och klipper många andra hästar.
Köpte mitt ena sto i maj...det tog en stund att klippa första gången kan man säga...jag klarade att klippa ena sidan sedan så blev det tvärstopp...
En av anledningarna de är rädda för är ljudet och att skären kan bli väldigt varma.
Jag fick lov att sälja min klippmaskin som lät ganska mycket och köpa tystaste på marknaden (svindyr, men det är den värd). Det fungerar nu men hon tycker inte det är lattjolajban... med det blir bättre och bättre kan jag säga för att trösta dig. Hon är cool lugn i alla anseenden förutom klippning. När jag klipper henne stänger jag stalldörren och så låter jag henne stå lös så att hon inte känner sig pressad och så har hon bommul i öronen.

Även om hon har mer eller mindre panik så ta det lugnt och hasta inte över henne mer klippmaskinen. Tänk hur känslig hästen är i hårremmen normalt. Din häst kanske till och med är kittlig? "Ta i" lite, som när du borstar. Men även som de andra sagt, kontakta veterinär och spruta med domesedan.

Är hon "bara" rädd för klippmaskinen pga ovana måste det ju gå att lösa med träning istället för nerdrogning och brems? :confused:

Eller?

min häst hade aldrig blivit klippt när jag fick honom, jag började med att låtsas klippa honom med saxen avstängd flera gånger , sen funkade det:D

Låt de ta tid om du inte vill droga hästen, ställ henne på gången å lägg klippmaskinen att surra en bit ifrån, när de går bra flytta närmare :)
Kan ta eviga tider säkert med du slipper droga hästen utan vänger den ist, tycke iaf ja e mycket sundare...

Har man bråttom och inte är intresserad av att lösa problemet så fungerar ju lugnande.

Men varför inte jobba med att lösa problemet istället. Visa hästen att den kan lita på dig, visa den att klippmaskinen inte är farlig.

Visar mina hästar någon oro inför klippmaskinen så kör jag den i luften en stund, sen stänger jag av den och drar den längs hela hästen, sen slår jag igång den en stund igen och upprepar så tills jag får lägga maskinen på hästen medan den är igång. Observera att jag inte klipper då utan jag låter bara maskinen ligga emot, kan dra den åt fel håll bara så hästen får känna ljudet och vibrationerna utan att den klipper. Sen kan man provklippa lite på rumpan.

Om hästen visar oro så går jag ett steg tillbaka, kanske tar en paus och ryktar en stund eller bara gosar lite.

Man måste se till att närmiljön är lugn, man själv ska vara lugn och så kan det vara en idé att börja med dessa övningar några dagar innan det är dags att klippa. För det tillvägagångssätt jag beskriver ovan är inget man gör på en dag, det kan ta 4-5 gånger. Jag tycker det är viktigt att hästen får fundera över vad den lärt sig, det brukar leda till mindre oro nästa gång.

/M

så enkelt är det faktisk inte. :cool:

jag har försökt vänja min i flera år på alla tänkbara sätt, han blir bara räddare ju mer han ser och hör maskinen.

vissa hästar går inte att vänja. då får man antigen skita i att klippa eller ge lugnande, det är idiotisk att försöka ge sig på att klippa en panikslagen häst, livsfarligt för båda hästen och den som klipper.... :crazy:

Jo, i min värld är det så enkelt att en häst går att vänja vid allt så länge den har förtroende för människan.
Om du dessutom läser lite mer av mitt inlägg så skriver jag inte att man ska klippa en panikslagen häst, man ska vänja den vid ljudet och känslan en sak i taget och sen när paniken är borta kan man prova att klippa, kommer paniken tillbaka börjar man om från början.

Har du bett någon annan prova med din häst?

/M

Håller med Centaur lite här, samtidigt som jag förstår hur du menar.

Jag ägde min ponny i 6 år. Första åren hade vi inget behov av att klippa men så småningom var det dags. Men hon var livrädd för klippmaskinen, reste sig bara hon såg den. Sparkade sönder inredning, mosade och sparkade oss. Vi höll på sommar som vinter med henne. Kom aldrig längre än att jag kunde lägga den på henne avstängd.

Och hon och jag hade bra "band" annars. Hon litade på mig och allt annat accepterade hon. Men inte detta.

Men frågan är väl när man ska ge upp.. För både min och ponnyns del så funkade det ju inte. Blev tillslut farligt för både människor och häst. Men samtidigt så, de flesta hästar jag träffat har man ju faktiskt kunnat "övertala"

jag hade gärna jobbat med problemet om det ahde fungerat men min nyinköpta 7 åring får man inte röra i ljumskarna ens med fingret, så kittlig är hon, och så börjar hon hotas med bakbenet. Jag ska ringa veterinären så han får tyvärr rycka ut. Annars brukar jag vänja mina hästar

han får panik bara han ser en klippmaskin. har försökt alla möjliga metoder, även låta honom se min andra jättelugna häst bli klippt men som sagt så blir han bara mer rädd. rädslan är för stark helt enkelt.

har nu vald att inte utsätta honom för det mer då han blir ett skräckslaget vrak. måste jag klippa så får det blir domosedan. men undviker helst att klippa öht.

min pålle får också panik när han ser en klippmaskin. Har försökt att vänja honom vid den, men det är totalt meningslöst.. andra har provat att klippa honom också och det går lika dåligt för dem. Ger honom Domosedan när han klipps, då är han lugn och snäll hela tiden..

Senast ändrad:

Måste nog hålla med de flesta, har du tid att träna och du märker att hästen accepeterar det, så träna vidare.

Blir den panikslagen så hjälp den genom att ge den lugnande, somsagt farligt för alla inblandade annars.

KL

jag vill ta medelvägen här och kan se både det Centaur skriver och det Madelene skriver - för det beror vilken nivå hästen ligger på och vad den har i bagaget. (går för övrigt att jämföra med lastning av häst - har de massor i bagaget är det svårare att omvända)

Centaur beskriver en häst som antagligen har tillräckligt etablerat i bagaget för att riktigt fullt ut ha befäst sin rädsla för klippmaskinen.
då är det mycket mycket svårt att få bukt med det.
drogning löser det väldigt sällan.

men som Madelene skriver så GENERELLT så har folk för bråttom, och då bidrar de till att skapa hästar med "skit i bagaget" som det exempel på häst Centaur återger.
om man iallafall utgår från förutsättningen att det GÅR att vänja hästen, och inte aspirerar på att klippa den snipp snapp bums - så GÅR det att vänja VÄLDIGT många hästar, och få dem bättre.

Kan ge exempel på min egen, som tyckte det var oerhört jobbigt och skrämmande att bli klippt första året jag hade honom, med rapport från säljaren att han tyckt det var jobbigt hos henne också. vi tog det oerhört lugnt, han var spänd och rädd och benen skakade på honom, och det tog 2 timmar att klippa (vi gjorde en jaktklippning första vintern dvs bara undersidan av halsen samt sidorna, magen och låren) med många många pauser och massor med mat och godis under tiden, mössa på och bomull under i öronen osv osv.

sen klipptes han igen hösten efter, dvs ett år sen förra gången. var redan då en helt annan häst, mycket lugnare och mer positiv och det tog ungefär 3/4 av tiden mot förra året. vi klippte då även hela halsen dvs han fick en täckesklippning denna gång.

sen dess (klipper fortfarande bara en gång per år då pälsen inte växer ut knappt alls om man bara väntar tills han satt all vinterpäls i november), och hästen är världens snällaste. när man tar fram luvan som han bara har i samband med klippning, åker snorren ut på honom numera :rofl: Dvs han tycker det är avslappnande, skönt och positivt - får fortfarande ganska mycket godis : )

summa summarum: tycker man ska utgå från Madelenes inställning och att man till 90% av fallen tjänar på den inställningen.
sen finns det som sagt de som har för mkt i bagaget och har det då lösts med drogning så har det snarare underbyggt rädslan än gjort den bättre.

Senast ändrad:

måste bara svara i mitt fall..

jag har tagit det lugnt med min pålle, (har väldigt stor vana av att klippa hästar och har klippt en hel del hästar under mina år) har gjort allt som folket har skrivit i den här tråden - inte stressat något alls, många pauser, godis, låtit honom titta på maskinen när den ej har varit igång etc och summan av det hela är att han blir totalt skräckslagen när han ser den.. kan stå flera meter ifrån honom och han flippar ut helt! Och då pratar vi om en häst som inte blir rädd för NÅGOT annat.. en jumbojet hade nog kunnat landa intill honom utan att han hade flyttat på sig :rofl:

När jag köpte honom som 4-åring så hade han blivit klippt en gång innan, det hade gått bra (sa förra ägaren iaf). När jag skulle klippa honom ett halvår senare så flippade han ur helt - paniken lös i hans ögon, han slet sig från mig, sparkade efter mig och maskinen, gick inte att hålla honom (han är stor, rejäl och stark). Lät bli att klippa honom den dagen, han fick kika på maskinen när den ej var igång. Tog det lugnt med honom, men det var lönlöst. Han var jätterädd.. Efter det så har jag försökt några gånger att klippa honom utan att droga honom, men det går ej. För hans skull och min skull så känns det mkt tryggare att droga honom. Självklart så hade jag gärna haft en häst som gick att klippa utan droger. Men nu är nog det för sent för hans del, han blir 17 år gammal i år. Så han har alltså för mkt i bagaget och ligger på högsta nivån så att säga..

MEN ang lastning och för mkt i bagaget där - det stämmer ej in på min pålle. Han har även varit väldigt svårlastad, nu kan vem som helst lasta honom. Han springer in.. har jobbat mkt med det och det blev iaf ett positivt resultat där.. :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 096
Senast: __sofia__
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 495
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Rider en medryttarponny på 5 år nu. Och han är klippt bara där fram? Halsen, bogen typ. Men han fäller väldigt väldigt mycket när jag...
2
Svar
31
· Visningar
1 697
Senast: Speedway
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 412
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka