Jag vill ha hund!

L

Lizzan

hejsan!

ja började tänka på hund idag.
vi har liksom en kisse som ja älskar jätte mkt , värkligen men hur går de liksom med en hund också , tänk om han rymmer för gott.
han har nog inte de bästa bilderna framför sig när han ser en hund , för han har blivit jagad av våra grannars hund många gånger.

sedan också om man vill åka bort.
Hur gör man , med både katt och hund.

Sedan är de ju motionen de ska ha.
1-2 gr per dag , därför vill ja lära hunden att kunna vara ute själv i trädgården, då jag bor på landet och har stor tomt.

sedan även om man ska ha hona el hane , grannas hundar är alla fall 2 av dom hanar , ja antar att den lille valpen också är det.
Sedan ras , ....tänk att han en Lassie hund. fast bordecollie är också fina och bra på alla vis. eller en golden retriver ,ursäkta mina stavfel.

frågor:
:p
1. hur går de med hund och katt? om katten inte är van vid hundar , men han är då bara 2år.
2.hur gör man när man vill åka bort , både hund och katt kan man inte lämna?
3.motion , hur ofta ska man gå? helst! ja kommer hem ibland kl 16:40
4. Är de svårt att lära en hund att stanna kvar i trädgården?
5.Hona eller hane? valp eller vuxen? om man ska ha en första hund?
6. sedan ras , villken ras , de finns så många?
//Kramar

Sv: Jag vill ha hund!

Mitt tips till dig är att köpa en bra hundbok och lära dig om olika raser och hundens skötsel.

Hm, vi börjar här:
sedan även om man ska ha hona el hane , grannas hundar är alla fall 2 av dom hanar , ja antar att den lille valpen också är det.
Tik eller hane....
Bara för att grannarna har två hanar så behöver man inte ha det. Risken är troligen större att en ny hane kommer att bli deras konkurrent (fast inte alltid, såklart!).
En tik kan gå bra det med, men då gäller det att ha koll när hon löper så det inte blir oönskade valpar av korsning....

Sedan ras , ....tänk att han en Lassie hund. fast bordecollie är också fina och bra på alla vis. eller en golden retriver ,ursäkta mina stavfel.
Hm, en "lassie-hund" är en collie. Både den, bordercollie och golden retriever är arbetande hundar. Collie och bordercollie behöver valla eller få mycket stimulans för att må psykiskt bra.
En golden retriever är från början en vattenapporterande hund och behöver också arbeta, även om många "bara" är sällskapshundar.

Sedan är de ju motionen de ska ha. 1-2 gr per dag , därför vill ja lära hunden att kunna vara ute själv i trädgården, då jag bor på landet och har stor tomt.
Hundar behöver mer än motion, de behöver stimulans också. Nåt att syssla med, träning av olika slag.

Tycker också du bör kolla i en hundbok med olika raser, se vad som verkar passa. Det är så mycket, pälsskötsel, stimulering, arbete - alla hundar kräver olika.
När du sen hittat en ras som verkar passa, prata med uppfödare till den rasen och åk på utställningar och träffa så många som möjligt.

vill du ha en stor hund måste du gå ut mer än 2 gånger om dagen! vi har en liten terrier, och det är först nu när han har blivit lite äldre (är 11) som vi har skurit ner till 2 gånger om dagen.

mm...Men va betyder stimulans?
:angel:
Jo , visst mer än 2gånger , de förstår jag med fast kan de då gå lösa och motionera sig själva.
Ja , säg en bra hund bok att låna på biblioteket?
jag har kort eller ska skaffa.

//jag har ju inte pratat med föräldrar och så men ja bara letar fakta :d

min hund går ute när han vill, så han får "motion" genom det. men sanningen är den att hundar gärna tar det lite för lugnt när de själva får bestämma vad de ska göra. de kommer inte springa runt runt i trädgåprden precis.

det finns massor av bra böcker på biblioteket, bara att gå dit och välja en massa ;)

Att skaffa hund är ett oroligt stort ansvar, är det meningen att du skall dela detta ansvar med dina föräldrar ? Eller ska du själv ha hela ansvaret ?

Till aktivering hör inte vanliga promenader, hunden måste få använda sin hjärna och tänka.

ex: Spåra, agility, lydnadträna m,m ( Finns en uppsjö av träningsmöjligheter )

Att hunden rastar sig själv hör heller inte till motionen, en lunk i trädgården är bara ett plus, hunden behöver iallafall 2 långa promenader utamför trädgården och ett antal kortare.

Utöver detta kommer dom saker jag nämde högre upp ( spår , agility m.m )

Golden Retriver är en jakthund och den kräver mycket motion i form av just jakt/apportering och annan huvudsyssla.

Border Collie är en vall hund, är du inte intresserad av vallning och äger egna får ( i princip ) så tycker jag att du stryker den rasen också.

Frågor

1 ) Du måste vänja katten långsamt, det brukar inte vara några problem när man har en valp.

2 )Då får man ta hunden med sig eller be någon att passa hunden means man är borta.

3 ) En hund kan vara ensam ca 4-5 timmar /dag längre bör man alltså inte lämna hunde , Du kan alltså inte lämna din hund på morgonen och låta den avar ensam hela dagen.. Motionen i övrigt har jag angett högre upp.

4)Det beror helt på vilken ras du har och hur mycket tid du lägger ner på att lära hunden vart gränsen går

5 ) And könet, TIK eller HANE så är det en smaksak och helt upp till dig.

6 ) Det finns otroligt många raser, låna en bok på biblioteket och titta igenom alla raser. Kom ihåg att det är DU som skall uppfylla kraven som hunden har och inte tvärt om.

TIK ! okey!

men tack så mkt för alla svar jovisst de blir ju på andras ansavar också men tiden , hmm min pappa är just nu bonde så han är hemma när han inte tar ner i skogen eller är på åkrarna.
farmor bor precis igemte hon kanske kan släppa ut hunden.,ge mat..osv
fast man kan ju inte börja sätta ut ansvaret på alla andra tirekt.
ja , jag ska ha huvud ansvaret. nej , de är inte bästemt.

ras , jo men vi bor på landet , har stoor tomt ...o djur , fast de ska vovven inte pyssla med..nepp men ja ska kolla bibblan.
ja ska allt hitta en ras ja vet redan o de behöver inte användas de de "man säget väl?

nepp ok!

men ja menar att "en vallhund" jo visst de KAN valla , MEN de finns ju hundar som tex är rädda för kor.
och de finns vall hundar som tävlar me agillity mer än att valla. eller?

jo men ja ska dra te bibblan nån dag....tack så mkt

Du "kan" inte köpa en hundras och hoppas på att den inte ärver anlag till ex vallning.

Har du inte tycke/intresse för vallning ska du inte köpa dig en vallhund, liksom du inte ska köpa dig en jakthund om du inte tänker hålla på med jakt.

lycka till

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 229
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar