Jag vill ha en soffpotatis!

Tja, jag har haft en engelsk bulldogg som rev huset om hon inte fick kuta i skogen 1-2 timmar per dag i rasande fart :D

Det är ju precis vad jag skriver. ;) En långpromenad innehåller väl vanligtvis partier där hunden får springa lös. Om inte har man förhoppningsvis tillgång till rastgård eller inhägnad tomt så att hunden (oavsett ras) kan få utlopp för sin energi. Jag tycker såklart inte att frallan är en "seg" eller "trög" hund, det är pigga och glada hundar. Men särskilt aktivitetskrävande kan jag inte påstå att de är. Och när jag skriver aktivitet menar jag då mentalt krävande aktiviteter. De är väl som sällskapshundar gärna är mest - med på allt, men på sina egna villkor, och däremellan nöjda med att kuta i skogen eller rastgården någon gång per dag. Vi väntar valpar efter hane som tävlar rallylydnad, så visst går det, men det är ju knappast ett måste.

Jag tror att folk tolkar såväl "långpromenad" som "soffpotatis" olika. En hund som är nöjd med lite trickträning när man har lust och daglig långpromenad (mao minst en timme, där den även får chansen att springa lös, alternativt leka i rastgård) är för mig en soffpotatis. :)

När jag var liten hade min kompis en rejält överviktig och trög flatte som lufsade (!) runt. Antar att man kan göra alla raser tråkiga om man ger sig fan på det.

Givetvis! Tjock hund = slö hund, tadaaa, en soffpotatis! :angel:
"Näe hen kräver inte alls mycket aktivitet, nöjd med lite kvarterspromenader..." Konstigt. :cool:

Fransk Bulldog är väl en soffpotatis när det är dåligt väder :D
Min fralla är dock med på ridturer och hänger gärna med annars också, men när hela familjen ligger sjuka så sover frallan sig igenom de dagarna. En mycket flexibel hund skulle jag säga! :p

Men annars, Bichon Havanais som vi haft är nog riktiga soffpotatisar. De orkar dock de också såklart, men våra föredrog det lugna livet. ;)

Givetvis! Tjock hund = slö hund, tadaaa, en soffpotatis! :angel:
"Näe hen kräver inte alls mycket aktivitet, nöjd med lite kvarterspromenader..." Konstigt. :cool:
Ja fyfan rent ut sagt. Matresterna dumpades i skålen på daglig basis också. I berg. Och flattar som normalt sett är allt annat än sega:banana: men där fick dom till det!

En eurasier (tik) från lugna linjer. De kan vara lite olika. Unga hanar kan vara aktivare än man tänkt sig. Om man letar efter en trogen hund som älskar sin ägare över allt annat och inte kräver så mycket mer än promenader och lite hjärngympa så kan rasen passa. Den avlades fram på 60-talet för att vara "den perfekta sällskapshunden". Fäller ur sin underull två gånger om året och då är det massor, men enkel pälsvård däremellan.
Fransk bulldogg och bichon frise´är andra förslag.

Hej buke! Jag vill ha en hund som nöjer sig med ett par promenader runt kvarteret, max promenadtid en timme om dagen. Inte intresserad av någon sorts träning annat än lite lätt köttbullelydnad när andan faller på (och köttbullar finns tillgängliga). Jag vill inte borsta massor av päls men har inget emot att dammsuga varannan dag. Jag tycker om att leka med hunden, skämma bort den vid köksbordet och har den gärna både i nybäddade sängen och i tv-soffan på fredagkvällen! Vill den så får den vara ute och strosa i trädgården hela dagen, eller så får den vara inne med mig, den behöver ändå aldrig vara ensam. Viktigt att den är snäll mot människor och andra djur!

:angel:

Nej... Jag är så nöjd så med mina goldens :love: Även om den ena av dem stämmer in på den där beskrivningen kanske lite mer än jag skulle önska ;)
Men iallafall. Förutom det uppenbara (plyschhunden), vilken ras skulle ni säga är den absolut mest soffpotatisiga? Vilken ras trivs bättre hemma i trädgården under en buske än ute på långpromenad? Som kanske är lite "korkad" och inte behöver så mycket mental aktivering? Som glatt låter sig klappas av grannbarnen en halvtimme och delar en glass med dem?

Jag ska absolut inte leta efter en sådan hund, jag bara är nyfiken på om det faktiskt finns någon sån där riktig Ferdinand-ras. Bara för skojs skull, alltså! Så ta tråden med en stor nypa salt är ni rara :)

Mina pudel är en sån... jag får släpa runt honom på promenaderna (hemåt går det däremot fort..) oftast och träna är inte speciellt kul... :cautious: brukar jämföra honom med tjuren Ferdinand.

Jag ville ha en aktiv hund och typ köra agility med :D men men!

Många hundar köps för att vara soffpotatisar och blir tillslut så uttråkade och deprimerade att volá.....de stänger ner och är en soffpotatis.

Om man har en äkta soffis vet man först när man provat att motionera och aktivera hunden och den bara vägrar. Under förutsättning att hunden är frisk dessutom.

Och jag säger inte att frallan är en ren soffpotatis,dom river huset till slut eller börjar hitta på dumheter.
Eller så är det jag som har och föder upp fel sorts frallor.
Jag har träffat båda delar , de som bara sitter eller ligger där de är ,bara är, och några stycken som drar fram som ångvältar med massa energi !

:idea: Kom just att tänka på min bc-korsning! Ok, från början INGEN soffis men när saker och ting hamnade på plats så...jo, idag är hon en soffis! Motionerar sig själv när vi gör de dagliga rundorna på gården, kräver inga promenader och älskar att ha närkontakt med tvåbeningar av alla sorter! :laugh:

Prazsky!

På vintern ligger den helst under en filt 24/7 och på sommaren föredrar den att sola på altanen, också 24/7. Regnar det ligger den under en filt. Blåser det så ligger den också gärna under en filt inomhus.

Hej buke! Jag vill ha en hund som nöjer sig med ett par promenader runt kvarteret, max promenadtid en timme om dagen. Inte intresserad av någon sorts träning annat än lite lätt köttbullelydnad när andan faller på (och köttbullar finns tillgängliga). Jag vill inte borsta massor av päls men har inget emot att dammsuga varannan dag. Jag tycker om att leka med hunden, skämma bort den vid köksbordet och har den gärna både i nybäddade sängen och i tv-soffan på fredagkvällen! Vill den så får den vara ute och strosa i trädgården hela dagen, eller så får den vara inne med mig, den behöver ändå aldrig vara ensam. Viktigt att den är snäll mot människor och andra djur!

Nej... Jag är så nöjd så med mina goldens :love: Även om den ena av dem stämmer in på den där beskrivningen kanske lite mer än jag skulle önska ;)
Men iallafall. Förutom det uppenbara (plyschhunden), vilken ras skulle ni säga är den absolut mest soffpotatisiga? Vilken ras trivs bättre hemma i trädgården under en buske än ute på långpromenad? Som kanske är lite "korkad" och inte behöver så mycket mental aktivering? Som glatt låter sig klappas av grannbarnen en halvtimme och delar en glass med dem?

Jag ska absolut inte leta efter en sådan hund, jag bara är nyfiken på om det faktiskt finns någon sån där riktig Ferdinand-ras. Bara för skojs skull, alltså! Så ta tråden med en stor nypa salt är ni rara :)

Jodå, sådana hundar finns det massor av och oftast är de väldigt billiga.
Katter kallas rasen :P

Många hundar köps för att vara soffpotatisar och blir tillslut så uttråkade och deprimerade att volá.....de stänger ner och är en soffpotatis.

Om man har en äkta soffis vet man först när man provat att motionera och aktivera hunden och den bara vägrar. Under förutsättning att hunden är frisk dessutom.

Ja, men precis, hundar som är understimulerade och mår dåligt är ju inga "bra" soffpotatisar. Därför jag av ren nyfikenhet undrar om det finns raser som överlag ÄR mer såna.

Allmänt svar: Kul med så många olika erfarenheter! Som sagt, de ledsna och därför soffpotatisiga hundarna är ju inga bra soffpotatisar, eftersom de inte mår bra. Jag är nyfiken på de där hundarna som VILL ligga hemma och lata sig hellre än röra på sig, och som är totalt ointresserade av ambitiös träning.

Frallor t.ex. blev jag förvånad över att så många nämnde. De frallor jag känner är riktiga små energiknippen och muskleknuttar som vill vara i farten och härja runt mest hela tiden!
Bichon däremot, där håller jag mer med om soffpotatisheten. De jag har träffat verkade väldigt nöjda med att strosa med i stallet och i övrigt inte göra så mycket annat än sova och äta :cautious:

Ja, men precis, hundar som är understimulerade och mår dåligt är ju inga "bra" soffpotatisar. Därför jag av ren nyfikenhet undrar om det finns raser som överlag ÄR mer såna.

Allmänt svar: Kul med så många olika erfarenheter! Som sagt, de ledsna och därför soffpotatisiga hundarna är ju inga bra soffpotatisar, eftersom de inte mår bra. Jag är nyfiken på de där hundarna som VILL ligga hemma och lata sig hellre än röra på sig, och som är totalt ointresserade av ambitiös träning.

Frallor t.ex. blev jag förvånad över att så många nämnde. De frallor jag känner är riktiga små energiknippen och muskleknuttar som vill vara i farten och härja runt mest hela tiden!
Bichon däremot, där håller jag mer med om soffpotatisheten. De jag har träffat verkade väldigt nöjda med att strosa med i stallet och i övrigt inte göra så mycket annat än sova och äta :cautious:

Min ena new foundland hade passat in på den beskrivningen. Prazskyn "tränar" faktiskt gärna (inomhus eller ute om vädret tillåter sas), det är bara det att hon aldrig lär sig något. Och ballar ur efter typ 3 repetitioner. Det hade gått lika bra att bara mata henne i soffan med godis, när jag tänker efter. :p

Jag är ingen hundexpert men har växt upp med hundar. Skulle säga engelsk mastiff (med undantag för olika individer såklart), men dom vi har haft har varit riktiga gårds- och soffhundar! Otroligt lugna, snälla och har inte haft behovet att gå långa promenader. Dom är ju oftast väldigt stora så man ska ju inte gå för mycket för att inte slita på dom.

Jag skulle aldrig rekommendera fralla, de har för mycket sjukdomar och allergier att dras med.
Jag säger Yorkshire terrier, silky terrier, malteser eller pomeranian.

Utmärkta soffpotatisar är ju för övrigt shih-tzus! Vem kan motstå det här lilla trynet? :love:

653882-small-shih-tzu.jpg

/inte alls partisk

Mops säger jag också. Små bebisar är dom (som jag träffat)

Sen många större, tyngre, hundar. Typ St: Bernhard, Leonberger, mastiffer. De är ganska sävliga och lunkar lugnt fram i världen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 730
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Hej på er alla! Mina föräldrar fick tyvärr ta bort sin Golden för ett tag sedan pga cancer på lever och mjälte=(. Nu börjar vi så smått...
Svar
12
· Visningar
893
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur