Jag vill ha en liten vovve!

nexxa

Trådstartare
Just nu och förmodligen hela kommande 2007 kommer jag ha det rätt lugnt. Och jag har haft en rottweiler förr och saknar verkligen det där med hund. Sällskapet, någon som alltid hakar på troget ut i stallet och ja, ni vet allt det där ;)
Men så är jag lite tveksam, jag vill väldigt gärna ha en rottweiler, men väldigt gärna ha en liten svenskdansk gårdshund också.
Hur väljer man?! :crazy:
Kan man hitta valpkullar denna tid eller är det bättre att vänta mot vår/sommarkanten?
Min rottweiler var en omplaceringshund, vilket jag mycket väl skulle kunna tänka mig igen.
Hjälp mig ur denna jobbiga situation :bow:
 
Sv: Jag vill ha en liten vovve!

Det är ju två väldigt olika raser du väljer mellan. Läs på om dem o fundera på vad sóm passar dig o ditt liv.

Ang valpar så finns det året runt. Leta kennlar t ex via rasklubbens hemsidor. Där kan man även hitta omplaceringar.

Bukes annonssida o Blocket finns ju oxå.

Lycka till!
 
Sv: Jag vill ha en liten vovve!

Ja det är ju det - två så olika sorters hundar. Typiskt mig att fastna vid hundar det är sådan konstrast mellan ;)
 
Sv: Jag vill ha en liten vovve!

Jag vet tre sotter



Welch sprigerspaigel:love:


Schäfer


Varghund



Sötast är welch springerl spanigel:love: :love:
 
Sv: Jag vill ha en liten vovve!

Ett tips


Kolla effter en som är vid dit liv och din gård.

jag har::love:

schäfer:love: , rotwiler och schäfer:love: och en till schäfer :love:


ska skaffa en welch springel
 
Sv: Jag vill ha en liten vovve!

Du skrev:
"Kolla effter en som är vid dit liv och din gård."

Vad/hur menar du? :confused:
 
Sv: Jag vill ha en liten vovve!

Jag skulle ta en funderar på vad jag ska ha hunden till. Är det sällskap och ridturer i allmänhet skulle jag inte ta en rottis. Dessa är tuffa hundar som kräver massor av sin förare samt att de inte är idealiska i min värld att ha med på ridturer.

En gårdshund passar mycket bättre för ett sånt liv - samt att de allmänt är lättare att ha att göra med än rottisar.

En rottis är en trevlig ras men de ska köpas av folk som kan hund och vill arbeta bruks med dem. (tycker jag)

Så jag förespråkar en s/d gårdshund om sällskap och ridsällskap är vad som önskas.

Javan
 
Sv: Jag vill ha en liten vovve!

Att hitta kullar är nog inga problem - man tittar på rassidorna och lusläser resultat/veterinärdata mm.

Tittar på hemsidor från folk som föder upp.

Men... många tikar löper nu dvs valparna födds i mars och levereras i maj.

Som sagt titta på SKK och gå sen vidare till rasklubbens hemsida!

äh var snäll och googlade åt dig: http://www.gardshund.com/ och http://www.rottweilerklubben.se/

Javan
 
Sv: Jag vill ha en liten vovve!

Det är inte svårt o välja! DSG såklart :angel:
Smidiga, roliga, söta och verkligen en stor hund i liten förpackning!
Följer med på ridturer, slappar i soffan kan följa med mig nästan vart jag går! :love:

3420722.jpg


5869864.jpg


:idea: //Mimmi
 
Sv: Jag vill ha en liten vovve!

Absoult, gårdshund känns såklart mest aktuellt, men jag har alltid haft lite förkärlek till rottwerilern (som dock var rädd i början för pållarna). Men hur mkt 'orkar' en gårdshund? Hakar den lätt med på en ridtur i skogen?

Tack för länkarna :)
 
Sv: Jag vill ha en liten vovve!

Min är bara 8 månader men hänger med på riduter på 1- 1½ timma. Hon hänger till och med i galoppen. Kan komma lite på efterkälken när jag släpper på i galoppen på ängarna. Men då väntar vi på henne. Sen om jag rider så länge som 1-1½ timma blir det bara en galopp o mest skritt för att hon ej ska överanstränga sig.

//Mimmi
 
Sv: Jag vill ha en liten vovve!

Vovven får väl åka snålskjuts på hästryggen om inte annat :D
 
Sv: Jag vill ha en liten vovve!

Ja! Jag försöker lära henne o hoppa upp, men hästen e inte riktigt säker på att det är någon bra ide..

//Mimmi
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
945
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
24
· Visningar
867
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 652
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 385
Senast: Troll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp