Jag vill börja rida distans!

M

Mirre_1

Just som rubriken säger så vill jag börja rida distans. Tycker det verkar vara "grejen" för både mig och hästen. Har varit ute en hel del på "långritter" dock bara över dagen än så länge. Rider gärna sakta och långt så att säga. Tränar även för instruktör (vet inte om jag våga kalla det för dressyr ännu men det ska väl bli det) en gång i veckan.

Turerna hittils har legat runt två mil någon enstaka på tre mil. Försöker få till en sådan tur i månaden ibland två. Annars så rider vi ut i skog och mark ca 1-2h 2-3 gånger i veckan.

Nu till mina undringar. Vad ska jag tänka på i träningen, hur långt och hur fort kan man rida. Vad behöver jag rent praktiskt. Tänk nu på att jag aldrig har tävlat så jag kan ingenting om vad som behövs pappersmässigt i form av "tillstånd" och sådant. Helt grön på detta område :o .

Har ju läst lite här på denna tråden på sistone och även läst boken "med naturen som ridhus". Tyckte den var jättebra men det blev lite mycket att sortera upp.

Vore tacksam om någon kunde rada upp vad som behövs lite översiktigt liksom. Vi kan väl säga att jag skulle vilja vara med på en prova på tur till hösten och om det funkar kanske en clear round till våren. Vad tror ni om det? Hur skulle ni lagt upp träningen?
Tacksam för svar......

Sv: Jag vill börja rida distans!

Hej, du skrev att du red 2 eller 3 mil nån gång i månaden så jag antar att din häst är ganska bra tränad. Ett tips är att rida en "prova på" klass, dom är ca 2.5 km långa och finns på dom flesta tävlingarna. Kolla på www.ridsport.se efter distans tävlingar i din närhet och sedan till informationen om tävlingen, där står alla papper du behöver ha med dig till tävlingen och sen kan du läsa i distans TR för regler om vilka kläder och vilken utrusning man får ha.
Hoppas du fått svar på några av dina frågor!

Örebro =)

Kul vad kul att jag hitta denna tråd. Jag är en gammal hopptjej som nu börjat fundera på att prova på distans med mitt vblsto.
Hon älskar att vara ute och gillar alla tempon.

Vi brukar skritta ganska långt med lite trav och galopp inblandat, vi har ridit några mil och hon älskar det. Hon går var som helst ibland kan hon bli knepig och tycker att något är otäckt men hon går oftast.

Ja ska absolut kolla in er sida =)

Örebro? :D Jag är också örebroare och min första tanke när jag såg ditt inlägg är om du vill ha ridsällskap nån dag? :D Jag brukar åka iväg med pållen till nya marker lite då o då för att variera vår ridning, så vill du ha ridsällskap på nån tur är det bara att hojta till :)

I helgen som kommer (25:e) tänkte jag också vara med på 2-milsritten som Närkeklubben ordnar i Vretstorp :)

Örebro? :D Jag är också örebroare och min första tanke när jag såg ditt inlägg är om du vill ha ridsällskap nån dag? :D Jag brukar åka iväg med pållen till nya marker lite då o då för att variera vår ridning, så vill du ha ridsällskap på nån tur är det bara att hojta till :)

I helgen som kommer (25:e) tänkte jag också vara med på 2-milsritten som Närkeklubben ordnar i Vretstorp :)

Gud vad kul :D Ja absolut kan vi ta någon tur ihop, gärna någon längre ritt. Hihii.. Både jag och tösen älskar låna ritter.

Hon är dock nu betäckt och är på dygn 24 :banana:
Ska UL:as nästa vecka ska bli så spännande. Du kan väl PM:a mej sen så kan vi kanske disk detta.

Jag kommer sätta igång Pillisen efter 45 dygn om hon fått behålla det och något efter det kan vi ta oss en tur. Står i Hovsta jag..

Toppen!

Närmsta helgerna har jag och hästen redan en massa planer, men jag hör av mig framöver så kan vi ta en långritt ihop :D

Lycka till med dräktigheten nu! :)

Toppen!

Närmsta helgerna har jag och hästen redan en massa planer, men jag hör av mig framöver så kan vi ta en långritt ihop :D

Lycka till med dräktigheten nu! :)

Kanon!! Bara att hojta till.. Lite längre fram passar bra, är lite mammig just nu med dräktigheten. Min först och hennes så jag är sååå försiktig. hehe

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 082
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 533
Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 063
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 313
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar