Jag vill bli mer sparsam

Twihard

Trådstartare
Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma ungdomsår jag la på mer eller minde icke-vitt hästjobb där lönen kom i kontanter. Jag har svårt med motivation, att hålla mig till rutiner osv men tänkte försöka. :) Det jag redan planerat att göra är att boka ett möte på banken om ekonomisk rådgivning, bland annat om ISKfonder, jag ska sluta köpa bröd och baka eget (tjänar man verkligen på det dock?). Dra ner på inkomster på snacks, hämtmat och kläder. Jag måste spara till en ny bil, och behöver inte vara en sprillans ny utan en bra begagnad. Har dock fått börja på i princip noll senaste åren pga. dyra utgifter vid exempelvis familjekriser och sjuka djur. Just nu har jag 52000kr i mitt bilkonto men hoppas att jag har mer till nästa år, men behöver även ha en del utöver som i nödbuffert.

Har ni några bra nybörjartips på hur man behåller motiavtionen vid sparande och kan tänka ekonomiskt smart? Då jag vill fortsätta spara för att i framtiden kanske köpa en lägenhet istället för att hyra. Just nu ligger min hyra på ungefär 7200kr, jag bor ensam och värme ingår. Finns inget billigare boende där jag lever som jag eller mina djur skulle trivas i. Och vill inte flytta. Men att drömma om eget skadar ju inte om det leder till ett bättre sparande. :)

Jag storhandlar en gång i månaden men går säkert in på ICA 1 gång i veckan för småsaker jag "tycker mig behöva" eller har glömt/är på bra rabatt. Tror det ändå är bättre än att bara ströhandla? Jag är allergisk mot mycket frukt och grönt vilket gör att jag lever på köttriklig kost, annars har jag läst att dra in på kött kan vara ekonomiskt men det skulle jag inte överleva på. :) Kan man spara på att koka egna fonder eller nått? Eller blir det bara merjobb jag kommer tröttna på tror ni? Jag lyussnar mest på böcker nuförtiden och köper sällan för att vara mer sparsam. Jag går till jobbet och använder bilen mest på helger.

Kanske är en flummig tråd men hoppas mitt budskap gick fram. :)

Mitt främsta tips är att spara i början av månaden. Vissa säger x-antal procent av brutto, andra av nettoinkomsten, men börja med något som känns bra för dig. Jag har delat upp på fonder, ISK-konto och ett spenderarkonto för saker jag behöver i närtid. Sist sparade jag ihop till en laptop, nu har jag bytt namn på det till glasögon.

Andra tipset är, om det inte kostar, är att ha fler konton än det som är kopplat till kortet. Här kan du dela upp utifrån dina sparmål, hobbys, resor eller vad det nu kan vara. Det gör även att du hela tiden aktivt måste föra över pengar till kortet, det får i alla fall mig att tänka efter och behöva vara inne och kolla kontot nästan varje dag.

Sen avslutningsvis är kanske att inte göra allt på en gång. Börja med ett automatiskt sparande som dras dagen efter att lönen kommer och känn hur det känns några månader. Under dessa månader kanske du även kan börja föra anteckningar över hur mycket du spenderar på fasta kostnader, mat, hobby, onödiga utgifter (vad dessa är kan bara du svara på) etc. Alltså steg ett: få översikt och kunskap över din egen ekonomi. Sen steg två: börja justera utifrån resultatet av steg ett.

Bland det bästa är att ha en automatisk överföring till ett sparkonto varje månad så det är en summa man vänjer sig vid att inte ha. Den behöver inte vara stor.

Och avseende storhandling läste jag en artikel att det inte alltid är så lönsamt för oss som bor själva. Detta då man inte alltid hinner göra slut på maten innan den blir dålig. Så jag har inte längre dåligt samvete för att jag småhandlar.

Jag tror att om man ska baka eget bröd ska det vara enkla billiga varianter för att man egentligen ska spara på det. Annars sparar man nog mer på att äta knäckebröd. Jag både bakar bröd och äter knäckebröd. Visserligen tror jag man kan fylla ut bröden med mycket frön, nötter och frukter, även tex morötter osv.

Att äta svinnsmart och inte låta mat gå till spillo är nog det man sparar väldigt mycket på vad gäller mat. jag lagar mycket mat när jag väl lagar och så stoppar jag i frysen i matlådor. Nu är det soppårstid och grytårstid. Gillar potatissoppa så det kommer jag att göra mycket av, majssoppa, tomatsoppa. Allt det kan ju göras väldigt ekonomiskt. Ser att mina tomater känns lite ofräscha att ha i sallad (jag är kräsen och vill ha hårda tomater) så då blir det soppa av dem eller i köttfärssås eller gryta.

Bor man så att man kan plocka svamp och bär kan man ju ha det i olika formationer länge resten av året, i år har det varit äppleår och mycket äpple har folk bara slängt så lätt att få gratis äpple och ha i matlagning och sylt, och mos.

Och att sluta tänka att mat inte "hör ihop". Har jag rester från olika rätter kan jag äta det ihop och inse att det är gott :) Jag slänger lite mat numera!

Detta utöver det där att jaga röda prislappar, handla i billiga affärer osv. Men jag handlar en gång i månaden och kompletterar en gång i veckan vid behov. Tror på det mer än ströhandling. När jag storhandlat gör jag mer maträtter med sådant som inte håller sig länge (färska grönsaker osv) och fryser sedan in i matlådor, men annat ställer jag i datumordning i kylen. En oöppnad mjölk håller sig i typ två veckor efter bäst före oöppnad, grädde minst en månad osv. Köpte en ost att ha på mackor men känner mig nu inte så sugen på ost så tänkte riva den och frysa in istället för att försöka vänta tills jag blir sugen, vis av erfarenhet vet jag att jag inte blir det. Ost är inte så gott längre, på mackor, smaklöst på något vis. Vet inte vad som hänt.

Tror fond kan vara billigt att göra själv, har börjat fundera på det själv, men gillar fonderna från ... vad de nu heter :D Kommer jag få lika goda? :D

Jag tror att om man ska baka eget bröd ska det vara enkla billiga varianter för att man egentligen ska spara på det. Annars sparar man nog mer på att äta knäckebröd. Jag både bakar bröd och äter knäckebröd. Visserligen tror jag man kan fylla ut bröden med mycket frön, nötter och frukter, även tex morötter osv.

Att äta svinnsmart och inte låta mat gå till spillo är nog det man sparar väldigt mycket på vad gäller mat. jag lagar mycket mat när jag väl lagar och så stoppar jag i frysen i matlådor. Nu är det soppårstid och grytårstid. Gillar potatissoppa så det kommer jag att göra mycket av, majssoppa, tomatsoppa. Allt det kan ju göras väldigt ekonomiskt. Ser att mina tomater känns lite ofräscha att ha i sallad (jag är kräsen och vill ha hårda tomater) så då blir det soppa av dem eller i köttfärssås eller gryta.

Bor man så att man kan plocka svamp och bär kan man ju ha det i olika formationer länge resten av året, i år har det varit äppleår och mycket äpple har folk bara slängt så lätt att få gratis äpple och ha i matlagning och sylt, och mos.

Och att sluta tänka att mat inte "hör ihop". Har jag rester från olika rätter kan jag äta det ihop och inse att det är gott :) Jag slänger lite mat numera!

Detta utöver det där att jaga röda prislappar, handla i billiga affärer osv. Men jag handlar en gång i månaden och kompletterar en gång i veckan vid behov. Tror på det mer än ströhandling. När jag storhandlat gör jag mer maträtter med sådant som inte håller sig länge (färska grönsaker osv) och fryser sedan in i matlådor, men annat ställer jag i datumordning i kylen. En oöppnad mjölk håller sig i typ två veckor efter bäst före oöppnad, grädde minst en månad osv. Köpte en ost att ha på mackor men känner mig nu inte så sugen på ost så tänkte riva den och frysa in istället för att försöka vänta tills jag blir sugen, vis av erfarenhet vet jag att jag inte blir det. Ost är inte så gott längre, på mackor, smaklöst på något vis. Vet inte vad som hänt.

Tror fond kan vara billigt att göra själv, har börjat fundera på det själv, men gillar fonderna från ... vad de nu heter :D Kommer jag få lika goda? :D

Bong Touch of taste? :)

Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma ungdomsår jag la på mer eller minde icke-vitt hästjobb där lönen kom i kontanter. Jag har svårt med motivation, att hålla mig till rutiner osv men tänkte försöka. :) Det jag redan planerat att göra är att boka ett möte på banken om ekonomisk rådgivning, bland annat om ISKfonder, jag ska sluta köpa bröd och baka eget (tjänar man verkligen på det dock?). Dra ner på inkomster på snacks, hämtmat och kläder. Jag måste spara till en ny bil, och behöver inte vara en sprillans ny utan en bra begagnad. Har dock fått börja på i princip noll senaste åren pga. dyra utgifter vid exempelvis familjekriser och sjuka djur. Just nu har jag 52000kr i mitt bilkonto men hoppas att jag har mer till nästa år, men behöver även ha en del utöver som i nödbuffert.

Har ni några bra nybörjartips på hur man behåller motiavtionen vid sparande och kan tänka ekonomiskt smart? Då jag vill fortsätta spara för att i framtiden kanske köpa en lägenhet istället för att hyra. Just nu ligger min hyra på ungefär 7200kr, jag bor ensam och värme ingår. Finns inget billigare boende där jag lever som jag eller mina djur skulle trivas i. Och vill inte flytta. Men att drömma om eget skadar ju inte om det leder till ett bättre sparande. :)

Jag storhandlar en gång i månaden men går säkert in på ICA 1 gång i veckan för småsaker jag "tycker mig behöva" eller har glömt/är på bra rabatt. Tror det ändå är bättre än att bara ströhandla? Jag är allergisk mot mycket frukt och grönt vilket gör att jag lever på köttriklig kost, annars har jag läst att dra in på kött kan vara ekonomiskt men det skulle jag inte överleva på. :) Kan man spara på att koka egna fonder eller nått? Eller blir det bara merjobb jag kommer tröttna på tror ni? Jag lyussnar mest på böcker nuförtiden och köper sällan för att vara mer sparsam. Jag går till jobbet och använder bilen mest på helger.

Mitt bästa spar tips är att jag brukar tänka " Hur många timmar behöver jag jobba för att köpa det där" Det avskräcker mig många gånger från onödiga köp.

Jag har ett avstår-konto. Om jag tex går förbi en klädaffär och ser en jättefin tröja som jag villhöver, så tänker jag igenom det där en extra gång, behöver jag denna tröjan, villhöver jag den tillräckligt mycket eller ska jag sätta in pengarna på avstår-kontot. Kostar tröjan 399:- så sätter jag in 399:- direkt på avstår-kontot. Samma sak med texc onödiga saker i mataffären, där kanske jag känner att jag vill ha godis, men så tänker jag om och sätter in 59:- på avstår-kontot istället. Det gäller allting i livet som jag aktivt avstår för att spara de pengarna istället. Tex kaffe på McDonalds när jag kör förbi, något fint täcke till ena hästen, smink jag egentligen inte behöver osv.

När det kontot växer skapar jag ännu mer motivation till att inte köpa grejer jag egentligen inte behöver.

Jag är allergisk mot mycket frukt och grönt vilket gör att jag lever på köttriklig kost, annars har jag läst att dra in på kött kan vara ekonomiskt men det skulle jag inte överleva på. :) Kan man spara på att koka egna fonder eller nått?
Kan du ta hjälp av en dietist?
Ägg är ju t.ex. mycket billigare än kött.

Vad kan du äta?
Pasta?
Ris?
Potatis?
Bönor?

Du har fått många bra tips som jag tycker är hjälpsamma! Välj något att börja med, små steg framåt är ofta mer hållbart för nya vanor än stora kliv.

Utöver tipsen ovan så sparar jag varje månad de eventuella pengar som är kvar på kontot innan ny lön kommer in. Flyttar dem då till ett annat konto så de inte bara råkar försvinna i den allmänna shoppingen. När jag var ensam med två barn var det ofta inte många kronor kvar i slutet av månaden och det kändes ibland onödigt att flytta de där 10-20 kronorna som var kvar. Men de gjorde all skillnad den månaden någon oväntad utgift dök upp och det hjälpte mig att bygga en ok buffert.

Har du provat att räkna ut vad du lägger på tex mat idag och sedan fundera på vad du skulle vilja spendera på mat? Göra en budget, men gör den in inte orimligt tajt.

Jag har sen stående överföringar till mina olika fondsparanden, medans det som ska till sparkonto räknar jag på varje månad. Då det blir allt som blir kvar efter att vardagen är betald.

Jag har bla en stående överföring till sparkonto på annan bank som dras när lönen kommer. Det har gjort stor skillnad för mig, jag blir inte påmind om beloppet i den vanliga bankappen, tröskeln för att flytta pengarna är högre. Att pengarna dras direkt när lönen gått in gör också att jag oftast inte hinner se dem på lönekontot heller.

Pengar och sparande är typ det tråkigaste jag vet, har alldeles för lätt att sätta sprätt på dem om de bara ligger och skramlar på lönekontot :D

Många livsmedelsaffärer har kött med kort datum på till exempe på söndagseftermiddagen/kvällen. Det kan man köpa och stoppa i frysen. Var isåfall noga med att märka köttet köp frystejp och skriv vad det är och datum du frös in det ochsätt på påsen. Lär dig hur många månader olika typer av kött kan ligga i frysen utan att bli dåligt och ta upp efter hand. Är det stora förpackningar dela dem när du fryser in i lagom stora portioner och lägg i olika påsar.

Varje gång du handlar kan du runda upp till närmaste högre hundralapp och sätta in på sparkontot. Till exempel handla för 152 kronor, sätt över 48 kronor till sparkonto. Ha sparkonto i annan bank med bra ränta. Annan bank gör det lite krångligare att ta ut pengarna vilket kan vara bra. Se över om du gör några små inköp på stan som till exempel kaffe eller annat som du kan skippa. Sätt in pengarna på sparkontot.

Senast ändrad:

Utöver andra tips i tråden: Se över djurens kostnader. Skulle inte rekommendera att tumma på matens kvalité, det blir bara dyrt i längden, men däremot kan man hitta vissa saker på bulk billigare (typ strö etc). Jämför priser på samma foder online och i butik etc. Jag har bytt försäkringsbolag på mina djur och därigenom sparat tusenlappar per år. Det förutsätter dock att djuren är tidigare friska, så man inte får reservationer på försäkringen. Man kan också se över ifall man vill ändra sina villkor i befintlig försäkring.

Planera matvecka utifrån affärens reklamblad. Veckohandla så du har allt till din matsedel, så blir det inga onödiga inköp ”när man ändå är i affären”.
För över direkt till spar som fler har skrivit.
Tror inte du sparar jättemycket på att baka bröd, då finns det nog bättre sparkällor. Finns appen ”Too good too go” i din stad? Där är ofta brödkassar billigt.
Mat ute, kaffe mm, är jättedyrt jämfört med att fixa själv.
Kläder - laga sånt som går lite sönder, använd tills det faktiskt är uttjänt.

Jag går igenom kontoutdraget efter varje månad.
Markerar de belopp som jag räknar som helt onödiga (tex choklad....) och sedan räknar jag ihop inkomster, utgifter, differens samt summan på de onödiga kostnaderna. De onödiga kostnaderna brukar inte vara så kul läsning och jag har lyckats tänka till en och annan gång på affären och då avstått något onödigt.

Har också försökt att kolla i garderoben om jag kan kombinera kläderna på andra sätt för att känna dem som lite nyare och därmed slippa köpa något nytt plagg.

Jag har flera automatsparanden igång. Ett lite större som dras direkt när lönen kommit in, och sen några mindre som drar 100-400 kr per gång vid andra tillfällen under månaden. Dom går till ett konto i annan bank, så det inte ska vara så lätt att flytta tillbaka dom för onödiga spontanköp. Då behöver jag inte aktivt besluta mig för hur mycket jag ska spara per månad, utan det finns en förinställd miniminivå. Finns det något över i slutet av månaden så flyttar jag det manuellt (vilket också görs om jag sålt nån pryl eller fått pengar i present).

Jag har flera automatsparanden igång. Ett lite större som dras direkt när lönen kommit in, och sen några mindre som drar 100-400 kr per gång vid andra tillfällen under månaden. Dom går till ett konto i annan bank, så det inte ska vara så lätt att flytta tillbaka dom för onödiga spontanköp. Då behöver jag inte aktivt besluta mig för hur mycket jag ska spara per månad, utan det finns en förinställd miniminivå. Finns det något över i slutet av månaden så flyttar jag det manuellt (vilket också görs om jag sålt nån pryl eller fått pengar i present).
Det påminner mig om att jag har en överföring den 3e i varje månad som när saldot på lönekontot då överstiger X kronor, då överförs det överstigna beloppet till annat konto.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 214
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 166
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 900
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 240
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17