Jag vill be istället för att tvinga.

H

Hoppelit

Hej!
Jag vill lära mig att "be" hästen att göra en rörelse istället för att "tvinga". Jag har en tränare väldigt nära mitt stall som kan hjälpa mig, men det är lite för dyrt. De heter Per och Helene Waaler och tävlar GP dressyr och rider klassiskt och tvingar aldrig hästen. Jag gör såhär när jag vill att min häst ska gå i form. Jag har ledande innertygel, trycker med innerskänkel. Gör jag rätt?

Sv: Jag vill be istället för att tvinga.

Det låter som att du har en bra grundtanke. :)
I all bra ridning (det är inte bara inom den klassiska dressyren) vill man be hästen göra en övning, inte tvinga den.
Det exemplet du gav är den hjälp man brukar ge när man vill att hästen ska böja sig runt skänkeln. Att rida en häst i form innebär att hela hästens kropp rör sig i balans och glädje med välvd överlinje och aktiva bakben. En del orutinerade får hästen att böja i nacken men ryggen är sänkt och bakbenen bär inte hästens vikt då. Det sättet är mer skadligt än nyttigt.

Mina främsta tips till dig är:
Var medveten om sina signaler. Ge tydliga signaler. Lyssna på hästen. Känn av hästens dagsform, vad har den lust med idag. Gör träningen rolig. Och på lagom nivå: utvecklande men inte för svårt.
Att rida för tränare är suveränt men det viktigaste är inte deras meriter utan att det KÄNNS bra, att man får ut något och att både häst och ryttare är nöjda efter lektionen. En tränare kan komma med goda råd efter sin erfarenhet, se detaljer du inte lägger märke till själv och hjälpa till med hästens träningsupplägg.
Lycka till!

Men om du har 6 stycken tränare så borde väl någon av dem kunna hjälpa dig med detta. Kan de inte det tycker jag du ska byta tränare

Hej! Det låter ju som en bra början! Men ibland kan det löna sig att betala lite extra för att få lära sig det man vill!:D
Kram

Tänkte också på det. 6st tränare om man tvingar en häst i form så går den inte i en "äkta" form

Om du stryker dina 4 tidigare dressyrtränare och tränar för de du vill 1-2 ggr per månad, kan du säkert få ut mer av din träning än vad du troligtvis får idag... Det borde väl dessutom gå ihop sig ekonomiskt... - och glöm inte låta din unghäst vila, minst en dag i vecka och bara skrittas en dag + att den behöver vila längre med några månaders mellanrum...

Tänkte också på att om du har 6 olika tränare så kanske du kan sluta för några av dom och börja för den du tycker är bra?

och om du satsar på att nå värdseliten som du skrev i en annan tråd så får du nog lägga ner lite på bra tränare ;)

Formen kommer bakifrån. Det viktigaste är att du har frammåtbjudning och en häst som lyssnar på dina hjälper. Att ha ledande innertygel och tycka med innerskänkeln gör inte att hästen samlar upp sig. Många halvhalter är däremot en bra början mot en bättre form och lydigare häst.

Jag vet allt detdär, men jag ville bara vara säker på att jag inte "tvingar". Och nej, jag behåller mina tränare för jag tränar bara regelbundet för 3 av dem.

Skulle inte tro att detta räcker för att göra rätt :grin:

Om du vill be istället för att tvinga så måste du göra det lätt att göra rätt - dvs mycket mer komplicerat än det du skriver

Skulle inte kalla det klassigt du beskriver heller- utan snarare vanlig ridskoleridning

Busar du med oss?

Jag har tränare, och waaler rider klassisk ridning, altså be ist för att tvinga. Men jag har pratat med de nu, och det är hoss de jag har lärt mig rida, så nu är jag säker på att jag gör helt rätt. Jag har placerat mig i LA dressyr och har 2 unghästar, så jag var bara lite snurrig i huvudet när jag frågade XD(jag har ridit in mina hästar själv och tävlar LA dressyr och LB hopp)

Det är så mycket mera när hästen ska samla sej och trampa under sej och arbeta rätt. Ledande tygeltag använder man ju inte heller så ofta om det inte är en grönare häst, jag tror aldrig jag använder ledande på min faktiskt.

Tycker du beskriver helt normal ridning annars..

På vilket sätt menar du att man tvingar hästen annars? Alltså när det inte är klassisk vanlig ridning? Är det hjälptyglar och hårda händer du menar?

Hej!
Jag vill lära mig att "be" hästen att göra en rörelse istället för att "tvinga".

Och när hästen inte vill vad gör du då? Tänk dig att du ber om en halt inne på tävlingsbanan och den bara älgar vidare. Då måste du ju säga till.

Hur man än ser på det så handlar all ridning om tvång. Det är hur det utövas som är skillnaden.

Och när hästen inte vill vad gör du då? Tänk dig att du ber om en halt inne på tävlingsbanan och den bara älgar vidare. Då måste du ju säga till.

Hur man än ser på det så handlar all ridning om tvång. Det är hur det utövas som är skillnaden.

Vilken tråkig inställning. Tvång i mina ögon kan bara vara negativt. Häri ligger den största skillnaden på tävlingsmänniskor och de som rider klassiskt/AR enligt mig.

Nej det är en realistisk inställning.

Hur du än ser det så är det tvång. Eller, ska du tala om för dressyrdomaren att den inte kan döma ner dig för att hästen vill inte göra halt vid x. Den vill göra halt vid C.

(och jag har tränat AR och gillar den träningsformen mycket bra. Men det handlar fortfarande om tvång.)

Håller med...
Men de båda sakerna går faktiskt att kombinera..
Min tränare har ridit GP och över i både dressyr och hopning, och kombinerar detta med NH. Jag hoppas att fler inser att det är fullt möjligt att nå högt utan att det är ett tvång..
Sen är det väl alltid hur man ser det, ibland är det för hästen som för oss, att gå till jobbet måndag morgon. Mindre kul, men det är en annan sak.

Sen är det väl alltid hur man ser det, ibland är det för hästen som för oss, att gå till jobbet måndag morgon. Mindre kul, men det är en annan sak.

Går till jobbet varje morgon trots att jag inte vill. Utan jobb inga pengar ingen mat. Så jag måste. Alltså är jobbet ett tvång.

Så är det med ridningen. Träningsformen är annorlunda men slutresultatet är ändå "gör som jag vill" = tvång.

Fast nä, för mig är inte jobb/skola ett tvång, snarare bara något man måste göra, dock utan obehag.
Tvång för mig medför obehag, och översatt till häst ser jag det som skarpa bett, div. hjälptyglar, spörapp, skrik osv. (sätt som många faktiskt använder för att "komma någonstans"....)
men det hela handlar ju isåfall om vad man menar med tvång.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
25
· Visningar
2 323
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 193
Senast: Ridinglady
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 983
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka