Jag vill be istället för att tvinga.

Sv: Jag vill be istället för att tvinga.

nej det är det inte! har man tränat hästen rätt och ffa BEHANDLAR den rätt så VILL hästen göra det man ber om. då behöver man bara fråga, inte tvinga....

Exakt min poäng också ;)
Och detta är ju en mer hållbar och trevlig metod för alla inblandade!

nej det är det inte! har man tränat hästen rätt och ffa BEHANDLAR den rätt så VILL hästen göra det man ber om. då behöver man bara fråga, inte tvinga....

Javisst. Men för att få den att vilja välja att göra som ryttaren ber/vill har man ju samtidigt gjort att deras eget val är omständigt, jobbigt och obekvämt. Slutresultatet är ändå ett tvång. My way or no way är ju vad man säger under inlärningen. Hur man lär in det är en annan femma men slutresultatet är fortfarande densamma - ett tvång.

Nej det är en realistisk inställning.

Hur du än ser det så är det tvång. Eller, ska du tala om för dressyrdomaren att den inte kan döma ner dig för att hästen vill inte göra halt vid x. Den vill göra halt vid C.

(och jag har tränat AR och gillar den träningsformen mycket bra. Men det handlar fortfarande om tvång.)

Jag håller inte med.
Tävling är en grej för sig, då måste hästen göra halt vid x. Men det är så mycket mer ridning utöver själva tävlingstillfället.
Ridning ska vara lustfullt. Man ska inte låta hästen bestämma helt själv, ej heller ska ryttaren tvinga hästen till något. Det är ett samarbete. Man måste vara lyhörd till hästen och lyssna på vad den säger.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
25
· Visningar
2 323
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 193
Senast: Ridinglady
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 983
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka