Jag tycker illa om en häst!

G

Graendal

För första gången i mitt liv ogillar jag verkligen en häst. Den är bortskämd, ouppfostrad, stressig, krävande och okontrollerad på ett sätt som är både farligt och jobbigt. Vi delar stall och mina hästar delar hage med den, så vi träffas dagligen.

Ett bra exempel på hans beteende var i morse - jag går in i hagen för att hämta in min häst, och "den jobbiga" springer som vanligt fram, kör upp huvudet i ansiktet på en på ett onaturligt närgånget vis. Jag viftar bort honom och ignorerar honom och går mot min häst, och då blir han så stressad att han jagar bort min, biter en annan, och springer runt och stressar även de andra, sparkar mot mig, vägrar att låta mig gå nära min häst. :crazy: Och utan någon provokation, mer än att jag inte gav honom uppmärksamhet.. Han biter på allt, klättrar på allt, förstör allt han kommer åt. Jag vet inte om jag inbillar mig, men det känns som dålig stämning i stallet när han är där, bland hästarna, alltså, som att han stör även dem.

Vad kan man göra? Hans ägare har haft honom sen han var föl och han är hennes baby oavsett vad han gör, och hon förstår inte problemet. Hästen är bara tre år än, och jag vill inte tänka på hur han kommer bli sen, om det fortsätter såhär. Större och starkare blir han ju också hela tiden..

Hjälp. :crazy:

Sv: Jag tycker illa om en häst!

vilken jobbig situtation! det är känsligt det där med att säga till någon, du jag tycker din häst är jobbig/ouppfostrad.

försök säga åt henne eller be henne följa med ut i hagen så får hon själv se vad han hålls med.

Om du har en bra kontakt med ägaren tycker jag att du ska prata med ägaren om problemet utan att använda nedsättande ord om hästen. Var lite diplomatisk.

Sedan är ju hästen i sin absoluta trotsålder, han kanske lugnar ned sig en aning.

Du har helt rätt i att om han får fortsätta kommer han på sikt att bli farlig när han blir större.

Jag tror på att diskutera utan att kritisera.

Lycka till.

Nej precis, det är ju rätt känsliga saker det där.

Problemet är att om man gör som hon gör - dvs pratar och gullar med honom, kramar hans huvud, handmatar, osv, så är det ingen fara (förrän han vill göra nåt annat, förstås). Men jag vägrar skämma bort honom på det sättet - då lär han ju bli ännu värre, tänker jag - och det är då han reagerar sådär hysteriskt. Så ägaren tycker ju att det är jag som orsakar det, att jag gör fel. Hmm.

En sådan där häst har jag också ägt en gång i tiden, då undrade jag om inte hästar också kan ha typ ADHD eller DAMP.

På allvar alltså - det hände alltid saker runt denna häst, och de andra hästarna tyckte att hon var jobbig som aldrig relaxade, det märktes.

Det är inte roligt som ägare med att ha en sån här häst, heller.

Är hästen inhyrd i samma stall som dina hästar eller i ditt stall, eller är du inhyrd i jobbiga hästens ägares stall?

När jag varit med om såna hästar har jag helt enkelt vägrat hantera dem, jag ser ingen anledning till varför jag skulle utsätta mej för fara när det gäller ngn annans häst.

Du kan kräva att den andra hästen får gå i en annan hage eller att dina hästar byter hage så du slipper bli hotad när du ska & hämta dina hästar, du ska ju inte behöva riskera att bli sparkad bara för att den hästen vaktar de andra.

En ledarhäst bestämmer över de andra i hagen men så fort det kommer in en människa i flocken blir människan ledare.Punkt.
Den ska inte ha såna fasoner mot dig.

har en "bebíshäst" i stallet med. ouppfostrad och rent av farlig ibland. ingen elak häst men så otroligt bortskämd.

kanske lämna en bok i "hästuppfostring" i julklapp lr ngt :devil:

Ja, du kanske har rätt. (Dessutom är jag orolig för mina täcken, han hade sönder vartenda ett av dem förra säsongen, det börjar bli dyrt.. :crazy: :p)

Det är mina föräldrars stall, så jag har lite makt iaf s a s, men det är alltid lite känsligt om vem som bestämmer vad. För tillfället är vi bara tre hästar i stallet - mina två och hennes. Så om jag bestämmer mig för att det inte funkar att dela hage längre så blir hennes häst ensam, vilket ju vore väldigt tråkigt, också..

har du testat att inte helt ignorera honom när du hämtar din häst i hagen?!

Ibland räcker det med en liten klapp om han kommer mot dig först för att sen gå vidare till din häst!
detta har funkat bra för mig i liknande situation!

Nej precis, det är ju rätt känsliga saker det där.

Problemet är att om man gör som hon gör - dvs pratar och gullar med honom, kramar hans huvud, handmatar, osv, så är det ingen fara (förrän han vill göra nåt annat, förstås). Men jag vägrar skämma bort honom på det sättet - då lär han ju bli ännu värre, tänker jag - och det är då han reagerar sådär hysteriskt. Så ägaren tycker ju att det är jag som orsakar det, att jag gör fel. Hmm.

Det är ju knappast bättre att du ogillar en häst för att du inte vill göra avkall på några principer du har:eek: Är det inte ägaren du ska ogilla f ö?

Antingen så är det kanske just du som inte klarar den. Den respekterar inte dej. Då har DU ett problem. Inte hästen.

Eftersom du tycks ha en liten dragning åt nh (inte mata i handen osv) så är du kanske en aning osäker själv i förhållande tilll hästar du inte känner? jag har kramat alla hästars huvud och matat alla ur handen och aldrig haft några problem med hantering.....

Varför inte bekanta dej och gulla lite med hästen, och lär känna den.

Gör den likadant när andra hämtar sina hästar? Eller är det just din?

Har andra problem kan ni prata med ägaren kanske. (Istället för att fråga okända på buke...)

Är det bara du så får ju du göra något åt situationen. Lär dej hantera hästen och få den att lyssna på dej och respektera dej. Kanske upptäck att du gillar den, vilket kan vara ett framsteg. Tror ogillande bottnar i din egen osäkerhet vilket hästen känner och bossar med dej. Det är en unghäst. Dom kan vara lite jobbiga om ingen talar om deras plats.

Eller byt hage åt din häst.

Senast ändrad av en moderator:

låter som en typisk häst som har blivit "bortklemad" av en människa sedan den var föl. ofta lär de hästarna sig inte gränser gentemot människor och har den inte blivit uppfostrad av andra hästar så kan den ha problem med att prata "hästspråket".

om hästen sparkar mot dig i hagen så borde du ta upp detta på ett stallmöte eller liknande. det är ju inte acceptabelt! att sedan hästägaren inte ser problemet (kanske för att hästens huvud ofta är vänt mot henne om hon jämt ger den godis?) så kanske hon kan kolla på när du hämtar din häst så att hon får se med egna ögon hur det ligger till?

har nog inte direkt några konkreta råd, men jag känner själv igen mig i det du skriver.

Jag var medryttare på en ponny för några år sen. I det stallet fanns en häst, även den 3-åring, som ungefär betedde sig som den häst du beskriver. Dock var den inte riktigt lika på, men skulle vara iväg o 'reta upp' hästen man skulle hämta från hagen, höll på o följa med ut genom grinden, vända arslet till osv. I boxen stack hon ut huvudet o la öronen bakåt , såg hotfull ut och högg i luften ibland.

En dag när jag skulle hämta 'min' ponny, så va ju givetvis denna hästen där o skulle vara ivägen.
Jag satte på 'min' ponny grimman och helt utan anledning sparkade 3-åringen mig i magen. :crazy: (kan tillägga att jag fick ett snyggt blått hästsko-märke)

Jag slutade i det stallet efter ett tag..

har du testat att inte helt ignorera honom när du hämtar din häst i hagen?!

Ibland räcker det med en liten klapp om han kommer mot dig först för att sen gå vidare till din häst!
detta har funkat bra för mig i liknande situation!

ignorera d kan va en bra ide..
va en häst på ridskolan som oxå va sådan men jag strunta i han när han höll på så,samma där att han högg i luften etc.när jag bruka ta på han täcke så visa jag att jag inte va rädd för han,även då höll han på o trilskas men sluta när han inte fick nån respons från mej.fick sen reda på att han brukade sparka men jag bruka alltid stå bakom han när ja satte på täcke men han visa alldrig tecken på att sparka,kanske för att jag inte visa mej rädd..
denna häst var oxå faktiskt en av mina favoriter på den tiden...:)

Jag har just startat en "liknande" tråd. Ogillar verkligen olydiga hästar!!!

Det är ju knappast bättre att du ogillar en häst för att du inte vill göra avkall på några principer du har:eek: Är det inte ägaren du ska ogilla f ö?

Antingen så är det kanske just du som inte klarar den. Den respekterar inte dej. Då har DU ett problem. Inte hästen.

Eftersom du tycks ha en liten dragning åt nh (inte mata i handen osv) så är du kanske en aning osäker själv i förhållande tilll hästar du inte känner? jag har kramat alla hästars huvud och matat alla ur handen och aldrig haft några problem med hantering.....

Varför inte bekanta dej och gulla lite med hästen, och lär känna den.

Gör den likadant när andra hämtar sina hästar? Eller är det just din?

Har andra problem kan ni prata med ägaren kanske. (Istället för att fråga okända på buke...)

Är det bara du så får ju du göra något åt situationen. Lär dej hantera hästen och få den att lyssna på dej och respektera dej. Kanske upptäck att du gillar den, vilket kan vara ett framsteg. Tror ogillande bottnar i din egen osäkerhet vilket hästen känner och bossar med dej. Det är en unghäst. Dom kan vara lite jobbiga om ingen talar om deras plats.

Eller byt hage åt din häst.

Eh vad har det med NH att göra?
Man låter väl bli att mata hästen ur handen för att den inte ska bli nafsig. :confused:
Dessutom är det knappast så att människor som inriktar sig på NH är sämre på att hantera hästar....otroligt drygt sagt.

tja det är iaf FEL att hästen blir nafsig bara för att man matar den ur handen...!!!

mina hästar får godis ur handen flera ggr om dagen och dom varken tigger, biter eller ar buffliga...

har hästen respekt för sin ägare så börjar den inte bitas bara för att den får godis.

till ts:
antigen uppfostrar du hästen så den beter sig som du vill annars struntar du i den... när jag hanterar andras hästar så ska dom uppföra sig som jag vill.. har fått använda lite tid och tålamod på vissa men det är inte mkt som ska till för att få dom att bli lyhörda. hur den är med sin ägare har egt ingenting med dig att göra.

*kl*

Låter som en typisk trädgårdsuppfödd häst.

Unghästen jag får hem är också "gullegullad" med som liten, misstänker iaf, han är hemskt odräglig nu har jag fått höra där han står nu. Man måste ha med sig spö in i hagen när man ska hämta nån häst, för han är på en direkt.
Jag TOLERERAR inte sånt.

Bort ska det! Bort bort bort!

Till Flashlight - Det är en häst, ingen människovän. En häst som beter sig som denna beter sig inte korrekt. Unghästar behöver framförallt tydliga regler och ledarskap, vilket lätt kan ibland blandas ihop med vänskap. "Men min häst låter mig ju både handmata och göra dittan och datten, så då måste h*n ju lita på mig!" Ptjaa..

Varför ska hon lära känna hästen på hästens villkor, när det ska vara på hennes villkor?

Senast ändrad:

tja det är iaf FEL att hästen blir nafsig bara för att man matar den ur handen...!!!

mina hästar får godis ur handen flera ggr om dagen och dom varken tigger, biter eller ar buffliga...

har hästen respekt för sin ägare så börjar den inte bitas bara för att den får godis.

Tja inte vet jag. Känner flera personer som inte handmatar sina hästar av den anledningen. Min häst får godis ur handen.
Min poäng var att det inte har ngt med NH att göra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 729
Senast: mackan
·
Hästhantering Har fått hem en ny häst för ca 1 månad sedan. Först trodde jag att hästen bara var snäll och medgörlig. Men nu efter den här tiden...
Svar
11
· Visningar
2 140
Senast: carriemma
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 411
Senast: Karminnie
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 271
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama