Jag tror jag förstört min ponny...

Burza

Trådstartare
Jag brukar knyta upp hästarna i stallporten "på gången" liksom, det är några centimeter till marken nedanför.
Ponnyn hoppar ut och blir hängande i linorna, hade de korta just för att de inte skulle hoppa ut. Får panik och slänger sig bakåt.
Nu blir hon JÄTTERÄDD när man drar i grimman/tränset så det tar bakom öronen. Hon har även rest sig två gånger vid uppsittning.
Detta var den mest säkra lilla barnponnyn som fanns och det känns som om jag förstört henne:confused:
Vad gör man då med en häst som blivit så här rädd, jag vågar inte knyta upp henne och transportera är inte att tänka på.
Hjälp???

Sv: Jag tror jag förstört min ponny...

Hur länge sedan hände det? Det kan ju vara så att hon fortfarande har väldigt ont bakom öronen eller i nacken. Ta det lugnt ett tag och undvik tryck där så kanske det ordnar sig.

Jag hade tränat ponnyn med repgrimma och långt rep och gjort lekar och sånt där uppbyggande för självförtroende och ledarskap.

sen hade jag smått som smått försökt binda upp hästen i boxen, alltid så den är lugn. berömma myyyycket.

det är oftast olika från häst till häst, och om du känner den rätt så kommer du nog på bra övningar :)

lycka till

jag fattar inte hur det hela har gått till, har du ponnyn uppbunden med halsen 100% uppsträckt så att den hängt sig när den gick över "kanten"?

ta isf ut en kiropraktor som får känna på nacken på hästen, en kota kan ha blivit tilltryckt..

Som ovan sa, hon kan ju ha ont fortfarande. Synt att du inte hade kabinhake lr. balnsnöre mellan då hade de gått sönder på en gång. men man lär av sina misstag.

Avvakta lite, hon kan vara skakad efter de som hände. Funkar inte de då får du börja få henne att lita på dig igen, att de inte gör ont att ha träns o grimma. Pröva halsring istället o se hur de går med den. Ryck inte i grimman lr. tränset alls, de kan göra att hon blir rädd.

Låt henne få vänja sig igen, ha bara grimman på, efter ett tag så testar du bara ett lättare tryck, inte rycka utan trycker bara försiktigt ner grimskaftet så att grimman ligger emot bakom öronen. o gör så några gånger. Du kan även testa o lägga lite tryck med hande bakom öronen för att se om hon reagerar då.

Lycka till!

tydligen hände detta med hästen jag rider när han var mycket ung. Nu är han 13 år och tycker fortfarande inte om att sitta fast. Vi använder oss av stretchiga gummilinor med panikhakar och då är han kollugn. Bara han inte sitter "fast". Du kan ju testa...

Hur länge sedan hände det? Det kan ju vara så att hon fortfarande har väldigt ont bakom öronen eller i nacken. Ta det lugnt ett tag och undvik tryck där så kanske det ordnar sig.

Håller med, som första steg.

Bind inte upp hästen alls på ett tag.

En häst kan inte lära sej nånting genom att man undviker det den ska lära sej. Skulle själv ha den uppbunden så ofta som möjligt
så att den lär sej stå stilla , fast ordna det så att "ingenting" kan hända. Man måste tänka sej för o ansvaret är människans.

En häst kan inte lära sej nånting genom att man undviker det den ska lära sej. Skulle själv ha den uppbunden så ofta som möjligt
så att den lär sej stå stilla , fast ordna det så att "ingenting" kan hända. Man måste tänka sej för o ansvaret är människans.

Om hästen genom händelsen fått ont bakom öronen så är det inte rätt tillfälle att lära den. Då är det bättre att vänta tills ömheten gått över.

Det finns ju ett träns som sitter bakom öronen, långt bakom. kanske hjälper?

Hej!

Det finns en jättebra bok på finska som heter Tillsammans med hästen, den skulle jag vilja rekommendera, men den är ej översatt så du får knappast hjälp av den :( Här är ungefär hur jag skulle gå tillväga (åtminstone i teorin, i praktiken är den ju alldrig så lätt ; ) på basen av vad jag läst i den boken och lärt mig av författaren. Vill poengtera att jag inte själv är någon expert så det här är inte författarens råd utan mina, min uppfattning.

Eftersom hästen blivit så rädd, lönar det sig att gå försiktigt och longsamt tillväga. Det behöver inte ta lång tid allt som allt, men när du tränar, se till att inte ha bråttom. Du vill att hästen inte mer skall reagera när något placeras bakom öronen på den och sedan när det hän är helt ok, lär du den på nytt att ge efter för tryck.
Du kan börja med att ta ett lång rep, jag tror att det är bättre om det är längre än att vanligt grimskaft, och lägg det över hästens manke. Om hästen reagerar, dvs blir det minsta orolig, får du börja längre bak. Du måste alltså börja så att hästen inte reagerar alls, kollar kanske bara att du lade på något men sen inte bryr sig.

Alltså, placera repet över baken, manken, halsen eller var du nu kan utan att hästen blir Det Minsta Orilig. Det här är viktigt eftersom en stressad häst inte lär sig, eller lär sig mycket långsammare, speciellt något nytt som inte är flyktbeteende. Har inte nu källa till det här, tyvärr. Flytta sedan repet lite högre, men bara lite. Ju långsammare du orkar gå till väga, desto bättre blir resultatet. Genast då hästen börjar bli orolig, stannar du. Repet stannar där det är så länge tills hästen har lugnat sig helt. Eftersom du bara har flyttat repet en liten bit åt gången, borde det inte bli för mycket för hästen och den borde hela tiden hållas på en nivå från helt lugn till lite orolig. Om hästen blir mer än lite orolig, får du börja om mycket längre bak igen. Ok, när hästen inte mer bryr sig om repet, flyttar du det en liten bit till. Sedan väntar du igen. Väntar tills du är helt säker på att hästen har slappnat av (om du har en såsig häst måste du kanske vara extra noga med att hitta ögonblicket då hästen inte längre bryr sig om repet men ändå inte har hunnit bli uttråkad), och så en liten bit uoopt igen. Prata inte med hästen, klappa ned inte, mata inte godis, bara stå. En orolig häst blir lätt ännu mer orolig om ägaren beter sig konstigt, annorlunda eller till och med börjar repetera den där ramsan som hon alltid tar till då det är något farligt på gång. Dvs, om du alltid pratar lugnande mend hästen då den är nervös, kommer den snart att känna sig nervös bara du börjar lugna ner den. Så, stå och prata med en kompis om restauranger eller blöjbyte eller vad som helst vardagligt eller stå bara och häng.

Om hästen någon gång blir lite mer orolig och det tar längre tid för den att lugna ner sig, kan du ta bort hela repet för extra stor belöning och för att ge hästen en liten vilopaus. När du sedan börjar igen, börja ett bra stycke bakom där du var eller kanske helt från början. Då kan du kanske gå lite fortare frammåt, men det märker du. Om hästen knycker upp huvudet, försök att hålla repet där det var med ett likadant tryck. Därför ett lång rep, så att du kan hålla trycket, inte dra! fast hästen skulle kasta upp huvudet eller försöka kasta det åt sidan. Trycket borde vara så lätt, att hästen inte får panik. I praktiken är det förståss svårt att alltid lyckas med att hålla ett jämt tryck hela tiden. Tänk på att för hästen är det en belöning varje gång den blir av med det den inte vill ha.

Du behöver på inga vis göra hela proceduren fördig på en dag, det kan bli för mycket för er båda. Igen, när du börjar på nytt, börja där du är säker på att det går bra, prova inte ens med att börja där du sist slutade. Tänk också på att yttre faktorer inverkar, så om det är stökigt utanför stallet eller någotannat, ta det säkra före det osäkra.
när du kommer närmare öronen, dvs närmare problemet, kan du förstärka belöningen genomatt helt ta bort repet när hästen slappnar av och lägga tillvaka det om en liten stund eller flytta ner det rejält och sedan upp igen. Då blir det tydligare för hästen att det otäcka repet försvinner då man inte bryrs ig om det.

När ni kommit så långt, att hästen inte reagerar alls då du sätter repet bakom öronen, börjar du vänja den vid att man kan ta i repet. Dra inte i repet! Sätt ett litet tryck på nacken, igen hälldre alldeles för lite än lite för mycket då du kanske måste börja om bid svansroten igen. När hästen sänker huvudet om så bara en halv millimeter, dvs när du tror att hästen sänkte huvudet, lyft repet. Här måste hästen naturligvis redan vara van vid att reper rör sig övanför öronen, den får inte bli orolig av belöningen :). Sedan lägger du tillbaka repet och ber igen att hästen lättar för tryvket, dvs sänker huvudet om än alldrig så lite. Eftersom du belönar hästen genast då den ens försöker göra som du ber, ovh ibland bara av mistag gör rätt, kommer du att kunna belöna hästen tillräckligt ofta för att den skall kunna koppla ihop vad det är du vill, eller igentligen, hut den blir av med trycket. Vad du vill har ju inte alltid att göra med vad hästen lär sig. Igen, om hästen lyfter upp huvudet eller försöker vika undan eller nåt, försök hålla trycket men dra inte. Vad jag menar med dra inte förstår man lättare om tänker si att man lägger handen mot hästen så att det blir ett lätt tryck. när hästen sedan flyttar på sig, viker undan för trycket stannar handen kvar. hästen får sin belöning, trycket "kommer int med". Samma med repet.

Alltid när du vill beläna hästen extra, när den har klarat av något skede extrabra, ta bort repet och gå undan ett steg, låt hästen vara.

Fråga bara om jag har förklarat något dåligt, skall försöka förtydliga om jag kan.

Hästen stod uppbunden med normal linlängd, men inte så den kunde trampa fram och tillbaka.
Jag ska kolla med en kompis som har haft hem en chiropraktor när han ska komma nästa gång, så kollar jag upp henne på en gång.

Tack för ditt långa och ingående svar. Jag ska först utesluta att hästen inte har ont, och hade redan provat att dra LITE i grimman för att se vad som händer och faktum är att hon först blir rädd och sedan tar ett steg framåt.
Men eftersom detta är en barnponny är det väldigt viktigt att man kan ta i tyglar/grimskaft utan att hon blir skraj. Även om jag som vuxen kan hantera situationen.
Än en gång tackar jag ALLA för ALLA svaren jag fått.

Har du kollat upp hennes nacke med en kiropraktor eller liknande. Detta är ett MYCKET känsligt område och det är viktigt att du ser till att hästen inte har problem där, vilket är mycket troligt efter en sån sak.

hur kunde hästen blir så jäkla rädd då?

Hur många centimeter. Måste ju trots allt vara en bra bit om hästen ska bli hängande.

Hur många centimeter. Måste ju trots allt vara en bra bit om hästen ska bli hängande.

Inte nödvändigtvis om du har en hög uppbindning, spec om du binder i de övre sidoringarna (sett det ofta på småponnyer).

Jag fick en liten tankeställare av TS inlägg. Jag har fn en diffskillnad på 1 dm mellan stallgolv och stallplanen (urgrävt för dränering och grusning men sen blev det försenat). Och jag har uppbindningen precis innanför porten. Dock har jag båtfjädrar närmast väggarna, och balsnören mellan grimhaken och kedjan, men ändock, liten tankeställare fick jag. Hästar som har en benägenhet att fundera på att försöka knalla ut (dvs sträcka linorna framåt) brukar jag sätta upp en lina för stallporten för dock.

Men jag kan utan större problem förstå, om omständigheterna är 'de rätta' hur den kunde bli 'hängande' (jag ser inte hästen hänga fritt i luften, men där grimman sitter fast betydligt högre än det är bekvämt och hästen inte får full markkontakt med framhovarna.)

Ang vad göra håller jag med om det som redan sagts i princip. Veterinär, kiropraktor, sätt gelskydd över nackremmen på grimman och bind upp den igen. Börja i t ex boxen, börja med en lina och inte en på var sida. Bygg på. Och lycka till.

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 018
Senast: Efwa
·
Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 755
Senast: ako
·
I
Hästhantering För ca en och en halv månad sen var min häst med om en transportolycka där han hoppade över bommen och fastnade i hönätet (har aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 012
Senast: _Jezzie_
·
F
Träning Lägger min tråd här med då jag inte fått hjälp under Hästhantering (ursäkta ni få som svarat, men ni har ju inte kunnat ge mig någon...
Svar
5
· Visningar
1 016
Senast: Francess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.