Sv: Jag tror jag förstört min ponny...
Hej!
Det finns en jättebra bok på finska som heter Tillsammans med hästen, den skulle jag vilja rekommendera, men den är ej översatt så du får knappast hjälp av den
Här är ungefär hur jag skulle gå tillväga (åtminstone i teorin, i praktiken är den ju alldrig så lätt ; ) på basen av vad jag läst i den boken och lärt mig av författaren. Vill poengtera att jag inte själv är någon expert så det här är inte författarens råd utan mina, min uppfattning.
Eftersom hästen blivit så rädd, lönar det sig att gå försiktigt och longsamt tillväga. Det behöver inte ta lång tid allt som allt, men när du tränar, se till att inte ha bråttom. Du vill att hästen inte mer skall reagera när något placeras bakom öronen på den och sedan när det hän är helt ok, lär du den på nytt att ge efter för tryck.
Du kan börja med att ta ett lång rep, jag tror att det är bättre om det är längre än att vanligt grimskaft, och lägg det över hästens manke. Om hästen reagerar, dvs blir det minsta orolig, får du börja längre bak. Du måste alltså börja så att hästen inte reagerar alls, kollar kanske bara att du lade på något men sen inte bryr sig.
Alltså, placera repet över baken, manken, halsen eller var du nu kan utan att hästen blir Det Minsta Orilig. Det här är viktigt eftersom en stressad häst inte lär sig, eller lär sig mycket långsammare, speciellt något nytt som inte är flyktbeteende. Har inte nu källa till det här, tyvärr. Flytta sedan repet lite högre, men bara lite. Ju långsammare du orkar gå till väga, desto bättre blir resultatet. Genast då hästen börjar bli orolig, stannar du. Repet stannar där det är så länge tills hästen har lugnat sig helt. Eftersom du bara har flyttat repet en liten bit åt gången, borde det inte bli för mycket för hästen och den borde hela tiden hållas på en nivå från helt lugn till lite orolig. Om hästen blir mer än lite orolig, får du börja om mycket längre bak igen. Ok, när hästen inte mer bryr sig om repet, flyttar du det en liten bit till. Sedan väntar du igen. Väntar tills du är helt säker på att hästen har slappnat av (om du har en såsig häst måste du kanske vara extra noga med att hitta ögonblicket då hästen inte längre bryr sig om repet men ändå inte har hunnit bli uttråkad), och så en liten bit uoopt igen. Prata inte med hästen, klappa ned inte, mata inte godis, bara stå. En orolig häst blir lätt ännu mer orolig om ägaren beter sig konstigt, annorlunda eller till och med börjar repetera den där ramsan som hon alltid tar till då det är något farligt på gång. Dvs, om du alltid pratar lugnande mend hästen då den är nervös, kommer den snart att känna sig nervös bara du börjar lugna ner den. Så, stå och prata med en kompis om restauranger eller blöjbyte eller vad som helst vardagligt eller stå bara och häng.
Om hästen någon gång blir lite mer orolig och det tar längre tid för den att lugna ner sig, kan du ta bort hela repet för extra stor belöning och för att ge hästen en liten vilopaus. När du sedan börjar igen, börja ett bra stycke bakom där du var eller kanske helt från början. Då kan du kanske gå lite fortare frammåt, men det märker du. Om hästen knycker upp huvudet, försök att hålla repet där det var med ett likadant tryck. Därför ett lång rep, så att du kan hålla trycket, inte dra! fast hästen skulle kasta upp huvudet eller försöka kasta det åt sidan. Trycket borde vara så lätt, att hästen inte får panik. I praktiken är det förståss svårt att alltid lyckas med att hålla ett jämt tryck hela tiden. Tänk på att för hästen är det en belöning varje gång den blir av med det den inte vill ha.
Du behöver på inga vis göra hela proceduren fördig på en dag, det kan bli för mycket för er båda. Igen, när du börjar på nytt, börja där du är säker på att det går bra, prova inte ens med att börja där du sist slutade. Tänk också på att yttre faktorer inverkar, så om det är stökigt utanför stallet eller någotannat, ta det säkra före det osäkra.
när du kommer närmare öronen, dvs närmare problemet, kan du förstärka belöningen genomatt helt ta bort repet när hästen slappnar av och lägga tillvaka det om en liten stund eller flytta ner det rejält och sedan upp igen. Då blir det tydligare för hästen att det otäcka repet försvinner då man inte bryrs ig om det.
När ni kommit så långt, att hästen inte reagerar alls då du sätter repet bakom öronen, börjar du vänja den vid att man kan ta i repet. Dra inte i repet! Sätt ett litet tryck på nacken, igen hälldre alldeles för lite än lite för mycket då du kanske måste börja om bid svansroten igen. När hästen sänker huvudet om så bara en halv millimeter, dvs när du tror att hästen sänkte huvudet, lyft repet. Här måste hästen naturligvis redan vara van vid att reper rör sig övanför öronen, den får inte bli orolig av belöningen
. Sedan lägger du tillbaka repet och ber igen att hästen lättar för tryvket, dvs sänker huvudet om än alldrig så lite. Eftersom du belönar hästen genast då den ens försöker göra som du ber, ovh ibland bara av mistag gör rätt, kommer du att kunna belöna hästen tillräckligt ofta för att den skall kunna koppla ihop vad det är du vill, eller igentligen, hut den blir av med trycket. Vad du vill har ju inte alltid att göra med vad hästen lär sig. Igen, om hästen lyfter upp huvudet eller försöker vika undan eller nåt, försök hålla trycket men dra inte. Vad jag menar med dra inte förstår man lättare om tänker si att man lägger handen mot hästen så att det blir ett lätt tryck. när hästen sedan flyttar på sig, viker undan för trycket stannar handen kvar. hästen får sin belöning, trycket "kommer int med". Samma med repet.
Alltid när du vill beläna hästen extra, när den har klarat av något skede extrabra, ta bort repet och gå undan ett steg, låt hästen vara.
Fråga bara om jag har förklarat något dåligt, skall försöka förtydliga om jag kan.