Sv: Lastning

*kl*

Tror du att han reagerar han lika starkt om han binds upp i en halsring istället? Då har de större rörelsefrihet i sidled, men förhindrar ändå att de reser sig över bommen...

Senast ändrad:

Jag hade absolut INTE lastat ytterligare en häst tillsammans med en häst som har transporttrauma. Kan sluta med två allvarligt skadade hästar med transporttrauma. Vilket inte är ett dugg till hjälp utan bara gör samvetet sjukt.

Ibland kan det hjälpa om hästen fått lite lugnande innan lastträningen. Inte när man kör, men medan man tränar. Så pass att den har koll på situationen men inte taggar upp. Man passar då på att stänga och hästen får i lugn och ro upptäcka att det inte händer hemska saker även om det är stängt. För det är ju det man vill bevisa, att det inte händer obehagliga saker trots att det är stängt. Att allt är tryggt och lugnt och är OK att acceptera.

Jag hoppas att allt går bra, men själv hade jag inte lastat ytterligare en häst.

*kl*

Idag var det som om proppen lossnade och nu är han hur lugn och fin som helst. Använde räddningsdropparna men vet inte om dom gjorde så mycket och sedan ställde jag in en hästkompis och tillslut stod han därinne och åt hö med stängd lucka bakom.

Ä så fantastiskt glad och lättad över att han har lugnat sig och idag kunde jag
dessutom lägga lite tryck i grimman när han var på väg att backa ut och då stannade han och gick in igen. Han backade ut så försiktigt som han brukar göra dvs. ett steg i taget och väntade på min signal att backa.

Tack för alla tips!!:laugh:

Det tänkte jag på också och var väldigt osäker på om jag skulle göra det eller inte så jag fick väga för och nackdelar och beslutade mig för att testa det och som tur var gick det jättebra!:) Men hade nog inte gjort det på en häst som jag inte känner.

Skönt att det gick bra, jag tänkte nog mer på köra med två hästar än att bara träna - men nu är ju allt på helt rätt väg!

:
*kl*

Tror du att han reagerar han lika starkt om han binds upp i en halsring istället? Då har de större rörelsefrihet i sidled, men förhindrar ändå att de reser sig över bommen...

:bow::bow::bow: Halsring var ett riktigt bra tips, läste igenom hela tråden och VIPS! du hade förespråkat det! KANON! :bow::bow::bow:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 739
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 168
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 856
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.