Jag tror jag får en stroke

dee79

Trådstartare
Så känns det när man inte sovit på 3 dygn, lyckats förstöra 2 tvättar, bebis är osedvanligt gnällig (hemma) och alla andra på bebismassagekursen deklarerar att deras barn sover hela nätter utan matning och har gjort så i flera veckor.

Min har ju alltid varit knepig, men från att ha sovit 35 min per gång på dagtid, sover han nu 5-15 min per gång. Nyligen ammade han runt 22, runt 03 och sen vid uppvak. Häromdagen ammade han var tionde minut under 1½ timme, sen 1 ggr i timmen resten av natten plus att han väckte mig var 20-30 minut i övrigt oxå. Och mer än 1 timme har jag inte fått sova i sträck den senaste tiden.

Jag är så slut så jag vill gråta. Tur att han ofta ler, skrattar och pratar i alla fall. Pappa avlastar på dagtid, men han duger inte nattetid enligt sonen.

Han är superfysisk på dagtid och jag inser att han är sjukt mkt starkare än jämnåriga. Han kryper nästan (går bara runt och lite bakåt än, men det rör på sig), reser sig själv om han bara får hålla i fingrar etc. så jag inser att han är något överenergisk och därför har svårt att komma till ro. Jag ser inga fördelar med att ha en bebis som är så tidig, men det är vad han har valt och jag hejjar på och uppmuntrar alla framsteg han gör i alla fall såklart.

Ville bara prata av mig lite, för jag får så dåligt samvete när jag nästan gråter av avundsjuka när jag ser alla dessa "lätta" barn. Hur sjutton ska man tordas skaffa syskon?

Sv: Jag tror jag får en stroke

Passar du på att vila på dagtid när pappan är hemma?

Bebisarna har ju sina olika faser så det kanske är en sådan din son är mitt uppe i nu. Dottern hade några perioder under sitt första år när hon sov riktigt dåligt och när pappan kom hem från jobbet gick jag och la mig och sov några timmar för att orka med natten. Dock gjorde det att jag och pappan inte sågs mycket under denna tid som var mellan 1-2 veckor men jag hade aldrig orkat annars.

Skickar massa styrkekramar !!

Stackare, jag lider verkligen med dig :( Det går ju inte att förklara för någon som inte varit med om långvarig sömnbrist hur överjävligt det kan vara. Det är inte så stor tröst att det blir bättre med tiden när det är svårt att orka igenom ens en dag. Kan du få sova ikapp lite på morgonen om pappan tar sonen och du stannar kvar i sängen? Helst med öronproppar så att du inte höe något. Eller för att vara riktigt drastisk - åk bort en natt. Okej, barnet kommer antagligen inte att gilla det och det kanske blir kaos för pappan hela natten. Men en natt dör ingen av att vara sömnlös och lessen. Och den nattens sammanhängande sömn kan behövas för att rädda dig från att krascha totalt. Jag vet att föräldrar med kolikbarn har blivit inlagda på sjukhus för att få göra just så. Dvs en eller ett par nätters sömn medan personalen tagit hand om barnet, för att sammanbrottet varit nära. Får du någon bra stöttning av BVC?

Vad gäller syskon kan jag trösta dig med att de inte alls behöver vara likadana. Jag var skiträdd när jag var gravid med tvåan för jag var inställd på att det skulle vara lika jobbigt som med ettan. Men han sover jättemycket bättre! Sover t o m på dagtid, som liten kunde han ha maratonsovpass på fyra-fem timmar dagtid. Det var först då jag fattade vad andra föräldrar talat om när de gick och kollade om deras sovande spädisar fortfarande andades. Första barnet sov max 28 minuter i sträck under en väldig massa månader, sen tog han sats och gick direkt från sömn till storgråt.

Se till att du får sova på något sätt, man blir ingen kul människa om man inte får sova ordentligt.

Synd att inte jag går på din babymassagekurs, då hade vi varit två iaf ;)

Stackars du!!! Du har onekligen haft en tuff start på mammalivet!

Ludvig hade ju inte kolik, men inte 17 har han sovit som andra ungar heller. Jag har mååånga gånger varit avundssjuk på föräldrar som har barn som vaknar max ett par ggr per natt o som sover några timmar på dagen. Nu är han 1½ och sover ca 11h per dygn - 10 på natten o 1 på dagen, jämnåriga sover ofta kanske 14...

Jag tycker som de andra att du ska åka hemifrån någon natt här och där (barnet måste ju ta flaska först förstås, annars blir han ju för hungrig om du är borta en hel natt eller t o m mer. Pappa finns ju för barnet ändå, han är ju inte ensam, pappa kan vyssja och krama även om han inte kan amma. Kanske ska du sluta amma helt ganska tidigt om det inte funkar att sluta att nattamma (kommer väl från fel käft - jag ammar L fortfarande o har precis slutat nattamma- men ÅH vad sömnen blev bättre av det!).

Lycka till o kram!

Som andra sagt, sov så mycket du kan när du får chansen. Oavsett om det är dagtid eller när tillfälle ges.

Angående nattamningen så gjorde jag så när jag ammade att jag la honom vid bröstet och sedan somnade. Det blev ju lättare ju äldre han blev, när han kunde leta sig fram lite själv. Sedan när han började gnälla så vände jag bara sida, la honom vid det andra bröstet och somnade om. Det kanske inte går för er, men det kan vara värt att testa om du inte redan gjort det.

En natt iväg låter också som en bra idé om det är genomförbart. :)

*svarar lite till alla*
Jag inser att mina trådar är väldigt lika och går ut på att beklaga mig över hur jobbigt det är. Jag älskar ju faktiskt den här ungen och han får mig att skratta mycket och ofta. Han är en riktig pajas som älskar att charma alla han träffar.

Men - efter ännu en natt som är stökig så känns det ungefär som igår. Vi håller på sen en vecka och trugar med smakportioner,trots att han inte är 4 månader förrän om en vecka, men det går sådär. Provar lite av varje (vet att han gillar frukt - för det har han knyckt när jag vänt mig bort en sekund), och hoppas att han snart ska komma på att det är gott. Gröt är införskaffat och ska testas nu i veckan (risgröt med banan efter rekommendation från BVC). Magen verkar köra full fart på natten, men det är väl inte så konstigt om han ammar precis hela tiden.

Tanken är att sluta amma (om det går) vid 6 månader ungefär, för när han är 6½ ska jag börja jobba igen några månader. Jag h oppas att det hjälper.

Förut tog han flaska klockrent, men nu tar han bara om han är riktigt hungrig. Vi har haft en hel del stök med att han flaskvägrar de senaste veckorna.

Jag försöker sova på dagtid, men man är uppe i varv på ett sätt som gör det svårt att komma till ro. Jag sover och ammar också, men ibland tappar han taget och illvrålar, så då vaknar jag ju till igen.

Blir det inte bättre nätter snart så ska jag se om jag kan åka bort en natt. Han var ju bättre ett tag och jag började känna hopp om livet, men nu är det ju helt hopplöst igen.

Tack för all peppning i alla fall. Man känner sig somman gör allting fel när man inte får ungen att sova och det k änns som att andra faktiskt inte förstår. Mitt barn blir aldrig dåsig/sömnig, utan ju närmare sovdags han kommer desto mer speedad blir han. Han kan ligga på rygg med armar och ben i vädret och andas som en flämtande hund för att han är så i gasen. Bad, massage, sagor, dämpad belysning, lugn och ro - inget biter, han kan jobba upp sig ändå och han utstöter mer än gärna forcerade skratt och tjut. Många tror att han därför är pigg och glad, men som mamma vet jag att det bara är tröttheten som spökar.

Svårt att förklara riktigt hur det är och jag vet att det ger sig förr eller senare. Försöker tänka att jag har en nyfiken och go grabb som vill lära sig allt på en gång, men nog sneglar man avundsjukt på alla änglalika sovande bebisar.

Tarmarna är ju inte riktigt redo för "riktig" mat förrän efter 4 mån. så kolla så att det inte är det som spökar. Du behöver verkligen få sova några timmar i streck, man blir som en fullkomlig zombie när man aldrig får någon strecksömn.

I ditt fall hade jag nog provat ge ersättning efter amning så att bebin är så mätt som det bara går och sedan hade pappan fått ta ett flaskmål med bebin i annat rum. Se till att du får den här sömnen så att du orkar med dagarna!

När jag läste ditt inlägg fick jag lite flashback, jag hade nästan glömt hur tufft det var med sömnen ibland trots att jag ofta fick sova 2,5 h i streck (barnen är snart 5 år nu). Och nu ska jag ju ha igen och mamma mia vad trött jag kommer att vara!!!:eek::angel::o:D

Tack för påminnelsen om att passa på att tanka sömn FÖRE!
Kram/Sar

Jag fick till det så att jag gav sonen flaska innan han skulle sova. Då drog han i sig rejält med mjölk. Eftersom han då sov på kvällen kunde jag pumpa ur innan jag lade mig och det gav jag nästa kväll... osv. Nu skrev du iofs att han flaskvägrade, men tja... Så fick jag det att gå runt :) Mätt bebis sov hela natten!

I natt sov vår son (2 år) 8 h och vaknade bara 3-4 ggr. Det är en bra natt för oss!!

Jag fattar inte ungar som bara sover *stön*

Men någon natt då och då smäller han till och sover 11 h utan att vakna. Men då är han väl halvt medvetslös efter en veckas otroligt dålig sömn.

Jag är extremt lättväckt och pappan har väldigt litet sömnbehov + att pappan heller aldrig vill gå och lägga sig. Så vår unge fick då det sämsta av två världar :D Men eftersom vi själva är "vakna" så tycker vi inte att det är så asjobbigt ändå. Jag känner mig utvilad efter denna natt.

Ersättning efter amning går ju inte då han inte tar flaskan om han inte är rejält hungrig. Brukar dra på amning framåt kvällen just för att få i honom en flaska. Han kan dra runt 160-170 ml men sover max 3 timmar ändå. Trots att han är stoppmätt. Tror att nattamningarna är mer en trygghetsgrej än en hungergrej.

Apropå maten så fick vi rådet på bvc då vanlig mat gärna trögar upp magen lite. Han har ju inte problem med förstoppning precis utan det är snarare full fart på magen. sen är han ju 4 månader om 9 dagar.

Du har ju svarat i många av mina trådar! ALltid skönt när någon upplevt något liknande, för folk ser ut som fågelholkar när man berättar omhans sovvanor. De verkar tro att vi gjort något kapitalfel, för de kan inte alls förstå hur han inte somnar när han är trött.

Idag har han hux flux lärt sig att sitta själv utan stöd. Trodde inte det skulle komma än på ett par månader, men så är det med honom. Häromdagen hade han vänt sig 180 grader och krypit aningens framåt när han låg på golvet. Barnsäkra huset känns som en god idé med en sån företagsam ung herre! Han har helt enkelt inte tid att sova med allt han ska lära sig.

ja jag känner verkligen igen det där med att folk tror man gör nåt fel när barnet inte sover, när deras har gjort det (och alla andras känns det som:D)

Moa har ju med sovit skitdåligt, åt varannan timme varje natt och låg gärna vaken flera timmar. Man blir helt förstörd av att inte få sova, jag fick många bra råd och tips i en tråd jag skapade för ett tag sen, leta gärna upp den om du vill!

Jag var med sååå trött om dagarna, så man visste knappt vad man hette och blev knäckt varje gång hon inte ville ligga på golvet längre och hellre ville vara hos mig än pappan osv
Men man klarar igenom dag efter dag, man vänjer sig. Kroppen anpassar sig och tillslut när du får sova kanske 3 timmar kommer du känna dig sjukt utvilad:) Konstigt hur kroppen funkar egentligen.

Men nu kanske det har vänt här, från att ha sovit högst 2 timmar i sträck har Moa nu sovit 6 (!!!!) timmar i sträck de senaste två nätterna:bump:

Det är garaterat en utvecklingsfas han är i, eftersom han lär sig mycket nu och inte är sig själv riktigt.

Du jag tänkte på en sak, funkar sjal? Ibland är det bra för barn som har svårt att komma till ro. En rask promenad på tio minuter får alltid mina att däcka och dessutom sparar det på ens stackars armar.

Du har ju svarat i många av mina trådar! ALltid skönt när någon upplevt något liknande, för folk ser ut som fågelholkar när man berättar omhans sovvanor. De verkar tro att vi gjort något kapitalfel, för de kan inte alls förstå hur han inte somnar när han är trött.

Eller hur, det är så knäckande med dedär antydningarna från föräldrarna med bebisar som sover som klubbade grisar. "Se till att ha bra rutiner", "aktivera mycket på dagtid" "se till att de är ordentligt mätta". Jag menar, vad tror folk? Att vi svälter vårt barn, är totalt rutinlösa och aldrig låter barnet röra på sig för att vi tycker det är så himla skoj att bli väckta åtta gånger per natt? :crazy:
Min sömnlösing körde i hundratrettio på dagtid, kröp, klättrade och gick tidigt så aktiv är bara förnamnet. Han verkade helt enkelt tycka att sömn var överskattat.

Jag har aldrig känt att vi gjort något fel med vårt barn. Jag fick snabbt en uppfattning om att det var hans personlighet. Han MISSAR ju massor av saker när han sover.

Han har aldrig suttit i en babysitter och jollrat. Han har HATAT att åka vagn/bil (man ser ju så otroligt lite då)

För mig var det jobbigt fram tills jag accepterade att det var hans personlighet och att han inte ville sova. När jag slutade förvänta mig att han skulle sova, utan anpassade mig till att han inte sov. Då tyckte jag att stressen från min sida släppte och det blev enklare för mig. Vi hittade på massor av saker på dagarna istället för att få tiden att gå och för att jag skulle slippa bära runt runt på honom. Det är många timmar att fördriva med ett barn som inte sover och som vill uppleva hela tiden. Vi gick på ÖF och då kunde han vara där och titta på allt medans jag kunde fika osv.

Men nu som äldre LEKER han ju själv. Massor. Han har en otrolig leklust och vi behöver sällan/aldrig underhålla honom. Han packar sina bilar, radar upp dem och flyttar dem mellan hyllorna. Han bygger med klossar och tittar i böcker. Så nu kan vi njuta istället :) Han har aldrig tråkigt utan är väldigt självgående.

Ja jag har fått höra en miljon saker om hur vi måste skaffa rutiner, inte göra si, göra så osv. Jag har tagit allt med ro för det folk har sagt vet jag fungerar för de allra flesta bebisar. Så jag vet att det är i all välmening. Men de tittar ju på en som om man är dum i huvudet och säger: Men då måste du LÄRA honom lägga sig 19 på kvällen och sova till 7 på morgonen. Sure liksom.

Men visst, här under december-januari har vi varit så knäckta att vi i princip gått in i väggen. Det har varit extremt tufft. Svårt att sova, sjuk osv. Men vi har överlevt och är nu i en bättre period igen och då samlar man nya krafter :)

Ibland känner vi oss helt galna som skaffar ett till barn. Men som jag säger, sonen är ändå alltid vaken så det spelar ju ingen roll, vi är ändå uppe jämt ;)

Det är svårt att förstå för de som har barn som sover jämt att man inte LÄR ett barn att vara trött osv. Utan deras barn är så. Och våra barn är inte så... Precis som vi vuxna har man ju olika temperament och sömnbehov, och det har man redan från början uppenbarligen.

Men jäklars vad vår son kommer att sova när han blir tonåring, då måste han ju ta igen allt ;)

Amen to that!!

Mina flickor sover inte heller sarskilt mycket, ungefar 10h per natt plus nagon timme dagtid och det ar inte alls sarskilt lange sedan de slutade vakna i parti och minut pa natterna... De gar alltid upp tidigt, runt 06 - var langsta sovmorgon nagonsin var nar en av dem vaknade 07.30 och den andra 08.15 (det var lange sedan nu). Jag avundas dem som har barn som sover till 9 pa morgonen!

My time will come... ;)

Vårt barn sover länge på morgonen. Men då är han ju vaken halva natten då :p Det blir ju inte direkt några myskvällar framför TVn för oss vuxna inte :angel:

Värst är om han somnar vid 20. Då vaknar han klockan 2 och sen är han vaken till 5-7 tiden och sover sen till 10. Då är det skönt att kunna stanna hemma en dag. *pust*

Så bäst är om han är vaken till 21.30 och stiger upp 7.30. Rätt lagom ändå. Men oftast somnar han fram emot 22.30.

Sen är det ju iofs så att barnen mycket väl kan förändras allteftersom de blir äldre. Min 3,5-åring var hopplös som bebis, särskilt som nyfödd då alla sa att "då sover de ju bara" och hon sov 40 min sammanlagt på en dag. Hon har också varit mycket svår att få i säng under en period var det omöjligt att lägga henne före 21 trots att hon gick på dagis och inte sov nåt där. Men nu har hon kommit in i nån lunk där hon faktiskt sover ungefär 20-07 och är ganska lätt att lägga på kvällarna. Det hade jag aldrig trott för nåt år sen.

Liknande trådar

Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
833
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 251
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 158
Senast: lizzie
·
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 715
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden