Jag tror jag får en stroke

Sv: Jag tror jag får en stroke

Mitt barn blir aldrig dåsig/sömnig, utan ju närmare sovdags han kommer desto mer speedad blir han. Han kan ligga på rygg med armar och ben i vädret och andas som en flämtande hund för att han är så i gasen. Bad, massage, sagor, dämpad belysning, lugn och ro - inget biter, han kan jobba upp sig ändå och han utstöter mer än gärna forcerade skratt och tjut. Många tror att han därför är pigg och glad, men som mamma vet jag att det bara är tröttheten som spökar.

Svårt att förklara riktigt hur det är och jag vet att det ger sig förr eller senare. Försöker tänka att jag har en nyfiken och go grabb som vill lära sig allt på en gång, men nog sneglar man avundsjukt på alla änglalika sovande bebisar.

Viktor bli också lite tossig vid läggdags. Han blir väldigt gnällig och verkar omöjlig att lägga. Men jag har turen att ha ett barn som tycker att bara man får lite snutte vid nio på kvällen så lugnar vi ner oss och somnar.

Hoppas att det vänder någon gång. Annars kan jag trösta dig med att när han är 14 år så lär du få gå in med stora gong-gongen och väcka honom till lunch.;)

Vår son är 26 månader och ikväll pratade vi faktiskt om att han verkar tycka det är skönt att sova. I går gick han själv upp i vår säng och somnade middag. Han har somnat så rakt upp och ned tre gånger tidigare och då har han haft feber två av de gångerna. Vi tycker att det blivit en skillnad... Sakta men säkert ;) ikväll var han jättetrött och somnade på 10 minuter klocka 21.20!

Det är den långa tråden om dela på natten som du menar? Ska försöka ta mig igenom den när jag hinner!

Det är alldeles säkert en utvecklingsfas, men han verkar ha dem typ hela tiden :D

SJal funkar inte, men bärsele! Inne kan jag slänga en filt över huvudet och gå lite upp och ner i trappan så somnar han, ute somnar han av sig själv efter en stund, men likväl sover han bara 15-30 minuter. Insomningen har vi lyckats komma på en del knep, men att få honom att sova vidare är det stora problemet.

Ja, det är knäckande med kommentarer från andra, fast jag vet att vi inte gör något fel. Jag skulle vilja kunna låta allt rinna av mig, men det fastnar som tuggummi ihåret.

Full fart i 130 hela dagen är det här också :D Och han lär sig ju saker fort...

Det är skönt att läsa vad du skriver, för vi säger också att vår son ÄR som han är. Det finns ingenting att lära och rutiner har vi, de ser bara inte ut som hos andra familjer. Man måste ju anpassa rutinerna efter individen. Han vet mycket väl vad han kan förvänta sig vid olika tidpunkter på dagen.

Jag tror inte att vi gör fel heller, men andra verkar ju tro det.

En fördel, som du säger att ni har också, är att han faktiskt kan leka och underhålla sig själv redan nu - inte ens 4 månader fyllda. Han är så illa tvungen, då det faktiskt finns en del saker jag MÅSTE göra på dagarna (mat, toa, dusch etc.). När jag gör sånt, så får han ligga själv och roa sig. På massagekursen var de förvånade över att han kunde ligga på mage (vilket han lätt gör i en halvtimme och ibland mer), för det kunde inte deras som är jämnåriga. Då tänkte jag att det har ju han gjort sen han var 6-7 veckor, fast bara kortare stunder i början. Han älskar att ligga på mage, för han kan vrida huvudet och se mer och han kan faktiskt vända sig och han försöker krypa mot saker han vill kolla in.

Han kommer alldeles säkert att leka jättebra själv framöver!

Babysittern är ingen jättehit, men han står ut i 5-10 minuter när jag duschar. Han tycker inte om att bli satt i sånt som han inte kan ta sig ur själv :) Bil är rätt tråkigt, men tar man det när han faktiskt är trött så kan han (ibland) somna!

Och jag vet att det går över, men ibland blir det bara för jobbigt. Är fortfarande lite nere sen jag fick avliva min häst också och tycker att dagarna kan vara oändligt långa när jag inte kan gå ut till stallet och pussa på hästarna.

Värst är mornar och förmiddagar. Framåt 11 har jag piggat på mig och är inne i nån andra andning.

Haha - ja han lär sova dygnet runt som tonåring om han ska ta igen sig efter uppväxtåren :D

Det roliga är att han gnäller inte så förfärligt, ofta inte alls, under själva läggningen. Han brukar t om le och skratta lite innan han lugnar ner sig och somnar. Men han sover inte vidare. I natt vägrade han snutta på bröstet också och blev själv så förvånad över det att han blev jätteledsen. Var tvungen att ha honom liggandes på mage på min mege och bröst för att få honom att somna om igen. Då sov han nästan 1½ timme...

Det retsamma är ju att i början på påsken så hade vi bara en riktig nattamning (en läggningsamning vid 22, sen vid 03 och sen när vi vaknade). Det hände 4 eller 5 nätter i rad och jag hade (dumt nog, jag borde veta bättre) börjat hoppas på att det skulle lösa sig för oss.

FÅr se om allt löser sig vid de där magiska 4 månaderna som alla pratar om. Han har 8 dagar på sig att skärpa till sig ;)

Jag menar, vad tror folk? Att vi svälter vårt barn, är totalt rutinlösa och aldrig låter barnet röra på sig för att vi tycker det är så himla skoj att bli väckta åtta gånger per natt? :crazy:

japp, det är det vi tror och bakom er rygg pratar vi om vilka otroligt slarviga föräldrar ni är. :rofl::p

neeee, så klart vi inte tror. (om nu nån missade ironin i det hela. ;) )

en del barn är väl bara mer alerta än andra och igrund och botten är det ju skillnaderna som gör barna unika.

sova? tja..... antar att man får göra det när man dör. :idea:

Riktiga lyftet för oss kom när han började sova 2 ggr per dag. Men jag minns inte hur gammal han var då. Något äldre. Sen blev det ännu bättre när han började sova 1 gång per dag och nu känns det som värsta lyftet igen när han nästan slutat sova på dagarna! Sover han inget på dagen lägger han sig i vettig tid och sover bra. Men jag vet vad du går igenom och hur jobbigt det är :( Man blir helt slut. Enda trösten är sakta men säkert...

Samma här, Sam sov bara middag en gång när han var 9 månader och för ett par månader sen (precis innan han fyllt två) tog vi bort den vilan också för vi fick köra runt med honom i bilen och så somnade han efter en halvtimme och sen sov han max en timme.... Och somnade för kvällen mellan 22-23 och upp igen kl 7. Nu8 när vi tagit bort all middagsvila är han SKITtrött på kvällen men somnar SJÄLV runt 20 och sover till 07. Som en skänk från ovan!

åh vad härligt! Vi har ungefär 20-7.30 när han inte sovit på dagen :) Jag har till och med suttit och sytt på kvällarna! Så härligt! Det har jag inte gjort på två är :(

...och idag har han försökt sitta utan att stödja sig på händerna (vilket kanske inte var en lika stor succé - huvudet är för stort fortfarande :D), han har börjat trampa - typ som gårörelser när han står upp och han har vänt sig från rygg till mage för första gången. Det är inte konstigt att ungen inte sover (eller egentligen borde han bli trött av allt han sysslar med) så som han håller på...

Tror vi får ta en tur till Ikea för att inhandla diverse säkerhetsattiraljer här inom kort.

Han följde med till stallet där jag har min tvååring och var med när hovslagaren kom. Tur han är snäll på så vis, för han var rätt nöjd med att titta på hästar och prata med hovslagaren och stallägaren. Sen sov han hela 10 minuter på väg hem *lycka* Inget gnäll där inte.

Älskar min knasboll, men önskar att jag kunde förklara att jag MÅSTE få sova lite bättre på nätterna.

Kan han ha en växtperiod där han växer extra mycket?
Tänkte eftersom han äter mer än annars.

Är han mycket i rörelse på dagen kanske han har lite träningsvärk på natten och har då svårt att komma till ro.

Det är skitjobbigt och inte få sova ordentligt.

Isak hade perioder när han var yngre där han helt enkelt var för övertrött på kvällarna för att kunna somna. Han ville sova men kunde inte och blev såklart jätteledsen. Hur jobbigt som helst verkligen.

Det enda vi kunde göra var att bära honom och trösta.
Till slut gick det över dock.

Har också varit perioder där han vaknat på natten och varit jätteledsen och bara vägrat sova på några timmar.
Inte alls så krävande som att ha det så hela tiden självklart.
Men man har ju ändå fått känna på lite hur jobbigt det är att inte sova.

Hoppas att det vänder snart så ni får sova på nätterna

Jag tror inte att han växer, för jag tror inte amningen har med hunger att göra alla gånger. Jag tror att han inte kan sova och enda sättet för honom att lugna ner sig och komma till ro igen är att snutta på bröstet. Så när han sover skit blir det en massa amningar för mig.

Träningsvärk kanske han har... Jag vet inte.

Det är visst en liten procent av alla barn som har ett väldigt litet sömnbehov. Har en bekannt med ett sådant barn. Skitjobbigt. Och det är det tyvärr länge. Men till slut blir ju barnet större och klarar sig själv mer och ropar inte på föräldrarna så fort det vaknar på nätterna.

Men jag hoppas att inte blir så för dig. Din son har säkert skärpt till sig på 8 dagar.:p

Vissa barns sömnbehov är mindre än andras. Tro mig. Mina två första sov säkert 18 timmar om dygnet, men den yngste han sov inte mer än 8 timmar per dygn redan som liten parvel. Som tur är så är hans pappa likadan och då fick han helt enkelt vara med sonen då jag behövde sova

Napp ? kan det vara ngt. Min unge sov bättre när vi introducerade nappen

Liknande trådar

Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
833
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 251
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 158
Senast: lizzie
·
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 715
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar