Jag tror inte min hund är normal!

A

Arwent

Detta är vår första hund så jag vill gärna ha lite input om vad som egentligen är normalt. Jag ska försöka beskriva vår hund och dess vardag.

Snart ett och ett halvt årig kastrerad DSG. Har alltid varit en glad och sprallig hund med känslorna på utsidan. Jag gillar inte uttrycket "damphund" men det blir han allt som oftast kallad av diverse människor i vår närhet.

Han ligger aldrig still när vi är hemma, utan springer runt och är nyfiken på allt våra barn gör. Vi har tre barn så det är sällan lugnt och tyst hemma. De får så gott som aldrig leka i fred för honom, utan han ska slicka dom i ansiktet, sitta mitt i det dom leker med, sitta i knät, tar deras grejer. Vi har verkligen jobbat sten hårt med passivitetsträning och att han och barnen ska få vara i fred för varandra sedan han kom till oss. Men det hjälper inte. De få gånger han kan ligga still och tugga på ett ben är när barnen sover. Men det räcker med att katten går över golvet i köket för att han ska rusa upp.

Han vaktar och morrar i all oändlighet! Han morrar på alla vi möter på promenader, han morrar på andra hundar, han morrar när vi får besök, han morrar på allt. Och allt detta morrandet tror jag bottnar i hans osäkerhet. För han är en väldigt lättstressad och osäker hund. Denna stressen tror jag även är orsaken till att han kissar inne vilket är det jobbigaste i hela situationen. Jag har torkat kiss (och bajs) i över ett års tid! Vi har även undersökt honom för uvi men det var negativt.

Hans vardag ser ut så här:
På morgonen går han alltid med mig till stallet och medan jag gör morgonsysslorna så jagar han möss för glatta livet. Sedan är han själv i ca 5 timmar när jag är på jobbet. När jag kommer hem går vi ut och leker med barnen. Han får springa lös i trädgården som är inhängnad. Vi fixar stallet osv. Senare på kvällen får han även en längre promenad. Åker vi någonstans där hundar kan vara med så är han alltid med. Och han vill vara med och tycker allt vi gör är väldigt skoj.

Hela den här situationen är tärande för hela familjen och även för honom. Jag vet inte vad jag ska ta mig till.

Sv: Jag tror inte min hund är normal!

Gör ni nåt annat än bara fysiska grejer? Lite hjärngympa vore inte fel. Måste hunden "få" vara med barnen hela tiden? Du tror inte den blir onödigt uppjagad? Sen fick jag en bild av att den är väldigt spänd av sig, men kanske jag har fel.

Jag har också en dsg, en tik på snart 4 år. Och i mina öron är det både normalt o inte... :o

En dsg vill alltid vara med där det händer saker, älskar barn mm. Men de ska inte var så på att det blir jobbigt/ stressande. Man måste som sagt lära dem att ta det lugnt.. även på hemmaplan.

Motion verkar han ju få, men hur är det med aktiviteter såsom lydnad o arbete? En dsg behöver arbeta med hjärnan varje dag för att må bra. Jaga råttor o möss är en aktivitet, dock kan det vara stressande att bara göra det om man har en känslig hund. Låter som han skulle behöva andra lugnande saker i sin vardag också, tex spår.

När dsg är unga har de stort behov av att känna sig nyttiga, att arbeta o få beröm. Det stärker även självförtroendet vilket morrandet förmodligen bottnar i. Ända upp till ca 2 års ålder har min tjej krävt ca 1-2 timmars promenad o minst ½ timmes hjärngymnastik för att må bra.

Kan rekommendera dig att börja spåra, träna trix, köra agility, rallylydnad eller liknande så han får utlopp för sin energi. När man sen kommer hem kan man kräva att hunden ska vara stilla. När de väl stannar upp brukar de inse hur skönt det är.. ;)

Lite tankar bara..

Tack, vilket bra svar! Jag ska verkligen ta dina råd till mig.

Jag håller med Barajag om att det låter som om han kan behöva få lite tankeuppgifter. Det behöver inte vara något avancerat, kör lite kontaktövningar, sprid ut hans mat lite på en gräsmatta så att han får leta efter maten, lär honom något trick.

Sedan - om han inte är lugn när barnen leker, låt honom inte vara med. Stäng in honom i ett rum med hjälp av kompostgaller eller något om de leker inomhus. Leker de utomhus klarar han sig gott med att vara i koppel eller om du går ut och spårar med honom under tiden barnen leker.

Har hunden någonstans i hemmet som är hans lugna vrå? Har han någom bädd han verkligen gillar där han alltid får vara ifred? Kan han "gå och lägg dig" på kommando?

Om han inte har någon lugn vrå, fixa en åt honom. Min ena hund tex älskar att ligga i sin bur. Den är då inte stängd, utan står öppen och ibland med ett skynke över. Då har hon en "liten" koja (buren är rätt stor) där hon har lite allt möjligt mjukt att bädda med. Där ligger hon lugnt och sover, tuggar på något ben eller ligger halvvägs inne i den med huvudet utanför för att titta på vad som händer i resten av rummet.

Håller med de andra om att hunden troligen behöver mer aktivering.
Sen ang passivitet. Hur har ni tränat?

Lär den "gå och lägg dig". För den till hans plats, ge kommandot och se till att han lägger sig. Om hunden sen reser sig så upprepar du, leder hunden till platsen och ser till att han lägger sig. Du kanske får hålla på hela tiden, att föra tillbaka honom.. Men till slut kommer han fatta.

kl

Och se till att han verkigen får vara ifred då han ligger på sin plats! Annars är det nog svårt att koppla av.

Kan tipsa om den här till hunden, så att den har en egen plats där det är lugn och ro. Billigare än att köpa en bur/box i djuraffären. Kostar 59 Kronor. nu kanske den är lite i största laget men jag har för mig att det finns mindre.

koja-talt-vit__35001_PE125385_S4.jpg

Min hund älskar, precis som många andra, att ligga i små "grottor" eller "gömmor".

Er hund behöver nog en timme hjärngympa på den aktiveringen den får per dag också. Har ni gått någon typ av lydnadskurs eller någon annan typ av kurs?

En DSG är inte en sällskapshund, det är en hund som behöver arbeta lite mer.

Er hund behöver nog en timme hjärngympa på den aktiveringen den får per dag också. Har ni gått någon typ av lydnadskurs eller någon annan typ av kurs?

En DSG är inte en sällskapshund, det är en hund som behöver arbeta lite mer.

Exakt min tanke förutom att jag håller med övriga skribenter.
Sen får man inte glömma att ju bättre fysiksk stimulering en hund får, destu mer mental behöver den, det är ytterst få hundar av arbetande raser som man kan köra slut på med bara fysisk motion. Ju mer fysisk aktivitet ju mer hjärnjympa o ju mer träning på att vara passiv behövs det.

Till TS
Med unga, energiska hundindivider kan man behöva hålla dem tills de kopplar av, jämför övertrötta små barn, TS har ju barn o kan förhoppningsvis relatera till den liknelsen.

Här kan man läsa sig till en del.

Hmm... Varför behövs det mer mental aktivering ju mer fysisk man får?
Att man inte kan köra slut på en hund (speciellt inte av typ brukshundsras) på bara fysisk aktivering är jag helt med på men har aldrig hört att det mentala behovet ökar?

TS: Dels hjärngympa som sagt, men sen funderar jag också på hur mycket hunden verkligen får slappna av. Funkar han bra att ha ensam, är han tyst och lugn då?
Jag skulle också börja stänga in honom (tex med kompostgaller) delar av tiden så att han inte behöver vara riktigt så med hela tiden. Visst ska hundar få vara med och ha sällskap och vara sociala men att aldrig kunna slappna av innebär ju en hel del stress.

Fast rådet att stänga in hunden blir ju väldigt kontraproduktivt med tanke på att hunden inte får någon mental träning. Då kanske den blir ännu värre. Eller börjar med ovanor som att slicka eller bita på tassar, etc för att dämpa stressen.

Alla säger att DSG är så himla mycket lugnare än Jack Russell och att man inte ska blanda ihop raserna. Jag har sett fler galna DSG än jag har sett galna Jack Russell. Och då är jag ändå involverad i JRT-världen. Jag tror att mycket beror på att man säger att de inte behöver så mycket aktivering som JRT gör och så ger deras ägare dem ungefär lika mycket aktivering som jag gör med min chihuahua.

Min chihuahua är också med i stallet och tar en lång promenad varje dag. En DSG kräver betydligt mycket mer än så!

Det tycker jag inte alls. Ta ut hunden på en promenad. Lägg in ett pass med kllickerträning (eller annan mental aktivering). När hunden sen inte aktiveras får man "tvinga" den till att ta det lugnt.

Naturligtvis menar jag inte att hunden ska vara instängd konstant. Bara att det låter som att man får hjälpa den att komma till ro.

jag har en dsg och håller med dig, det verkar som att folk inte fattar att det är en brukshund.

Skulle jag bara promenera min hade han stressat i hjäl sig. En bra övning till hemmavarande är att leta tepåsar inomhus, en tröttande aktivitet som barnen kan hjälpa till med.
I och med att det faktisk är en jakthund med, har spåraktiviteter störst effekt på min ialla fall, om jag spårar lägger han av med vakten, dom måste ha ett jobb för att må bra.

Jag gissar att tiden kan vara knapp ibland och en enkel övning som ger trött hund kan då vara att när barnen har somnat så gömmer du godis i ett rum så att hunden får leta.
Säg till (eller lär honom om han inte redan kan) att stanna på en plats utanför rummet. Sedan lägger du ut godis, först synligt och bara några stycken och efter ett tag så ökar du svårighets graden genom att gömma lite mer och fler godisar och gärna släcka ned så att hunden verkligen nosar sig fram till godiset.
Säg sedan till hunden att söka.
Sökandet blir då något roligt eftersom han får mer belöning ju mer han jobbar.

En såpass aktiv hund kan man ibland få tvinga att slappna av. När min var yngre fick jag ibland bryta helt och gå in med honom i sovrummet, säga till honom att lägga sig och stanna. I början gnällde han men efter ett tag insåg han vad skönt det var att kunna slappna av och vila istället för att fara runt hela tiden.
I början gällde det ju bara några minuter, det ska ju inte kännas som ett straff utan som ett sätt att slappna av på.

*kl*

Ska försöka svara på frågorna.

Vi har gått valpkurs och vardagslydnadskurs med honom, alltid med strålande resultat och "stjärna i kanten". Han är otroligt lättlärd när man har något gott i handen:D

Han kan "gå och lägg dig" och det funkar bra om det är lungt och tyst hemma men det är det ju sällan. Han vill gärna hålla koll och springer upp var tredje sekund. Det blir ett evigt tjat på mig känner jag:crazy:

Att skärma av funkar bra, då kan han slappna av. Och de stunder han är själv är han tyst, lugn och sover/vilar tror jag. Biter sällan/aldrig sönder något när han är själv. Men jag vill gärna att han kan vara med oss utan att behöva stänga in honom när vi får gäster tex. Hundmänniskor runt oss säger att "det kommer med tiden" Är det så?

När vi valde ras och slutligen bestämde oss för DSG så var det för att vi ville ha en aktiv hund, vi är en aktiv familj. En liten hund, korthårig, barnvänlig och skulle funka som första hund. Vi bor på gård så en råttjägare och vakthund kände vi skulle passa oss bra.
Det funkar bara inte riktigt som vi tänkt oss. Han jagar inte bara råttor/möss utan även våra katter och höns:angel:
Vi bor nära en rätt stor väg och han har vaktat på och jagat bilar:eek: vid ett par tillfällen när han oavsiktigt kommit lös. Vid dessa tillfällen har han dessutom otroligt mycket "knäck i lurarna"! Tonårsfasoner har det sagts. Men detta är verkligen inte acceptabelt:mad:

Och så är det ju detta med kiss och bajs frågan. Ingen som vill gissa vad det beror på? För det är verkligen där min trötthet ligger :(

Ang jack russel vs. Dsg, så var det en gammal jack russel ägare som bytt ras till dsg med på sista kursen. Han gjorde helt klart att han tänkte gå tillbaka till JRT efter denna hunden. Hans hund var helt klart "galen" enligt han själv.:rofl:

Är du TS fast med annat nick?

Iallafall. Många gånger beror problembeteenden på att hunden inte stimuleras tillräckligt och att den inte klarar passivitet ordentligt. Ibland kan det vara överstimulering men så låter det inte i ditt fall.

Även om du känner att du får tjata för att han ska ligga still, så gör det! Så småningom kommer han lära sig.
Ett sätt kanske kan vara att du sätter dig vid hans plats tillsammans med honom och håller honom lugn?
Håll honom i famnen tills han är helt lugn, och sitt sen där med honom och beröm när han är duktig och slappnar av. Går han upp i stress så ta upp honom i famnen igen och börja om.

Låter barnen honom vara? Jag undrar alltså om det bara är han som vill vara med i leken eller om barnen uppmuntrar honom?

Förstår att du inte vill stänga in honom, men det kanske kan vara ett sätt till en början?
Bara att avgränsa med kompostgaller så att han kan se er men samtidigt måste vara kvar på sin plats?

Ang kisseriet - är det alltid samma eller skiljer det sig? Är det i någon särskild situation som han gör ifrån sig inne? Eller är det alltid?
Det kan ju vara stressrelaterat.

Förlåt, ja jag är TS, jag har lyckats slarva med lösenord så jag har ett nick på jobbet och ett hemma autoinloggning! Ska försöka svara mer sedan.

Hundmänniskor runt oss säger att "det kommer med tiden" Är det så?
Det är klart att äldre hundar inte har samma energinivå som unghundar har. Men ert problem kommer inte att växa bort. Ni måste aktivera bort det!

När vi valde ras och slutligen bestämde oss för DSG så var det för att vi ville ha en aktiv hund, vi är en aktiv familj. En liten hund, korthårig, barnvänlig och skulle funka som första hund. Vi bor på gård så en råttjägare och vakthund kände vi skulle passa oss bra.
Det funkar bara inte riktigt som vi tänkt oss. Han jagar inte bara råttor/möss utan även våra katter och höns:angel:
Det går liksom hand i hand. Jaktlust innebär inte bara att de har jaktlust på ett slags djur. Däremot med träning så lär sig hunden att katterna och hönsen är fredade, men resten är okej att jaga. Styr upp hunden!

Jag tycker att ni har gjort samma fel som jag ser massor med människor göra. Ni tror att ni är mer aktiva än vad ni är. Det är väldigt vanligt. Grejen är att min chihuahua som är en bland de lataste hundarna jag träffat behöver minst en timme promenad varje dag och lite aktivering. Tidigare när vi bodde på hästgård var hon ute med mig hela dagarna i stallet. Det var inte så att hon knappt klarade det eller inte hängde med, utan det är någonting hon behöver för att må bra. Er hund behöver det dubbla minst från vad ni ger.

Och så är det ju detta med kiss och bajs frågan. Ingen som vill gissa vad det beror på? För det är verkligen där min trötthet ligger :(
Det kan vara stressrelaterat, men jag tror att det är en uppfostringsfråga. Du har en skarp ras, det är ingen mesras. Vad gör du mot honom när han kissar inne? Säger du till hunden eller torkar du bara upp? Hur hanterar ni hela situationen?

Får hunden tillräckligt med promenader ute så är den inte nödig inne. Det säger sig självt. Men ni behöver ändå en rutin så att hunden vet vad som gäller. Fasta tider på mat och tar bort vattnet på kvällen. Men det kommer ni långt. Men hunden måste ju rastas ordentligt. Dvs ett par långa promenader varje dag och massor med tid ute på gräsmattan.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
957
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
422
Senast: Wenniz
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 363
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 610
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning