Jag tror båten driver med oss. (Bilder)

salladfinger

Trådstartare
Min häst är av den energiska typen, allt foder blir energi för henne, dock så har hon alltid varit väldigt svårfödd och därför tidigare stått på ca. 1 kg krafft groov, lucern och betfor delat på två mål, detta har alltid funkat,

Men ett mirakel har skett!
hon stod på klöverbete i år, detta är resultatet:devil:
31864641.jpg

31864643.jpg

Nu är alltså hästen ÖVERVIKTIG för första gången i hela sitt liv:eek:, och intensivare i humöret än någonsin, hon står på fri tillgång hösilage och trycker väl i sig upp till 20 kg om dagen, på det får hon en näve korn och en dec. kraffts blå mineraler till kvällen, en näve betfor (torr) och en matsked munkpeppar till morgonen. Detta foder får hon endast för matvanans skull, samt för att maskera munkpepparn..

Nu till frågan, hon blir så satans pigg på det lilla hon får, vad för andra alternativ finns där ute? vill inte ge henne lucern med tanke på extrakilona:angel:

tidigare har jag fått kämpa för att hålla henne uppe i vikt, så detta är någonting helt främmande för mig.. Tidigare år har hon sett ut såhär under sommaren:
21272015.jpg

hjälp?:crazy:

Sv: Jag tror båten driver med oss. (Bilder)

Vissa hästar är piggare än andra, utan att det beror på fodret. Vill du ha en slöare häst får du väl ge valium.

Mustang kanske kan vara något , dom har ett havrefritt foder .

Förövrigt så låter det som din häst mår mycket bra ,och det är ju inte fel;)

Mia

Överviktig var väl att ta i, jag tycker hon är rund nog vilket troligen bidragit till att hon kunnat sätta lite muskler, vilket hon var för tunn för tidigare. fast tycker inte ens hon är jättetunn på sista bilden, bara otroligt omusklad.

vad har hon för MJ och protein behov och vad har du för analys på grovfodret? blir omöjligt att svara på vad du kan/bör/kan funka att ge utan det.

Överviktig var väl att ta i, jag tycker hon är rund nog vilket troligen bidragit till att hon kunnat sätta lite muskler, vilket hon var för tunn för tidigare. fast tycker inte ens hon är jättetunn på sista bilden, bara otroligt omusklad.

vad har hon för MJ och protein behov och vad har du för analys på grovfodret? blir omöjligt att svara på vad du kan/bör/kan funka att ge utan det.

sista bilden är från 2008 efter konvalecent-period (valde den enbart för att man såg vilket hull hon hade), så muskulärt sett är det två år av träning hon musklat sig av, inte alls något märkbart av årets sommarbete, förutom magrutan då:grin:, hon är rund som en tunna, ser man henne framifrån ser hon näst intill höggravid ut, vi tog in hästarna första oktober, och hon ser fortfarande ut såhär i dagsläget.. visst, groteskt överviktig är hon ju knappast, men 150 kg övervikt är ju ändå 150 kg för mycket på denna häst enl. min mening.
(sedan ska också tilläggas att brist på motion gjort sitt till, pga olika små-skador under sensommar/hösten)

Kan inte ge mer information än att hon i vanliga fall (förra vinter/våren) lätt äter runt 20 kg per dag och forfarande behåller ett hull liknande sista bilden
stallägaren odlar eget hösilage av högsta kvalité, vi har ingen hö-analys men värdena är garanterat höga.

I dagsläget klarar hon sig lätt på enbart grovfoder, men som sagt, för matvanans och munkpepparens skull så ger jag henne kraft morgon+kväll, och detta minimala kraftfoder blir hon helt crazy av..:cool:

funderar på om det kan vara betforen då hon inte ätit betfor på ett år, men samtidigt är det ju i så liten mängd?
eller kan munkpeppar vara boven i dramat? någon erfarenhet?

Men tror du inte att det är väldigt högt energivärde på ensilaget då? Du kommer få höra detta till leda men det går omöjligt att avgöra om det saknas analys........ Det kan vara hur bra "kvalité" på grovfodret som helst, men det säger ändå inget om värdena som är avgörande om du vill ändra något...;)

Kanske vore värt att kosta på några hundralappar för det? :)

visst skulle jag kunna misstänka hösilaget, om det inte var så att tokigheterna börjat i samband med kraftfodret. pga sår i munnen så har hon inte fått äta kraftfoder förens för ca. två-tre veckor sedan, och efter detta har hon börjat gå både mig och sig själv på nerverna :bump:
och hon har alltså stått på fri tillgång hösilage sen i mitten av september..

Min spontana tanke är att hästen ser så otroligt lycklig ut nu! :laugh:
Ser väldigt trist ut på sista bilden. (smal bilden)

Rider ni henne? För då hade jag nog bara sett till att rida henne ordentligt, 3 pass ridning och 2 pass tömkörning, det tar av henne extrakilorna + att hon får utlopp för sin energi och kan sätta ännu mer muskler! :laugh:

Jag tycker hon ser fin ut på de övre bilderna. Hellre börja arbeta en häst som ser ut så än en som ser ut som på sista bilden. Hon ser ju inte fasligt överviktig ut på korten tycker jag. :) Rund och fin istället för tunn och helt utan överlinje som på sista bilden.

Sen har man ju ingen som helst aning om vad hö innehåller om man inte har en analys på det! Det kan ha vart jättedåligt med MJ tidigare år därför har hon haft svårt att lägga på sig, och nu är det mycket MJ och då lägger hon på sig massor.
Finns inget i kvalitén på höt som säger vad det innehåller!!!! Gör en analys först.

Om du inte har analys och hästen är rund och het, så säger det sig själv att dess energi intag är högre än hästen behöver.

varför analyserar ni inte fodret? kostar 350 spänn.....

jag har ju självklart frågat stallägaren lite snällt sådär, men han verkar inte alls vara road av tanken, visst, det är ju knappast dyrt, men jag vet inte hur pass omständigt det blir för stallägaren, om det kan vara där motviljan sitter:confused:

Ja, hästen är i "fint" hull, och ja, jag vet mycket väl att det är nog så kraftigt hö med tanke på att magen inte ger upp så lätt
MEN som sagt blir hon stollig av kraftfodret, inte av höet, och det jag är ute efter är Energisnåla alternativ till morgon och kvällsfodring som klarar uppgiften att dölja munkpepparen utan att för den skull lägga sig runt magen så att säga..:angel:

så, det jag vill höra är om ni vet något bra foder man kan ge en näve av morgon och kväll?
och om detta kan ha med munkpepparen att göra?
Har svårt att ta ut betforen eftersom jag inte hittat något annat lockande att dölja munkpepparen med (finsmakare till häst:p)

Men varför måste stallägaren analysera? Om du har intresse av det, gör det själv.

Jag tycker det verkar som din häst har kommit i rätt hull, och därför har muskler och energi att vara sitt rätta jag. Det händer inte sällan med hästar som har varit ur hull och form, när de kommer dit de ska vara i sin kroppstatus ändras temperamentet radikalt. Från att vara en trött-totto (Erik Adielssons uttryck) till att bli en frustande energimaskin.

Att ta bort det genom att svälta hästen (ge den mindre mat än den behöver för att vara sitt riktiga jag) är inget man ska pyssla med. Är det stallmod så behövs regelbunden (fem-sju dagar i veckan) ridning och träning som sysselsätter knoppen mer än kroppen (annars rider man bara upp konditionen och ökar på sina problem). Vissa hästar av högenergityp behöver ridas två gånger om dagen för att inte vara livsfarliga att sitta på, i alla fall under en övergångsperiod.

Mängden MJ hästen får i sig av den lilla mängden kraftfoder den får är försumbar. Det uppgår nog till max 2 MJ (kan ej värden för korn i huvudet). Men om hästen måste ha nåt att äta för att de andra får så ge en morot eller ett äpple då om du tror att det är kraftfodret som spökar. Varför ger du munkpeppar?

analysera grovfodret själv.
det är INTE ditt kraftfoder som gör hästen stollig. den står på mycket energi rent generellt. Vill du veta HUR mycket så analyserar du grovfodret.

Håller med Lovisaleonora i övrigt, antagligen har hästen nu kommit i hull och kondition. då får du aktivera hästen mera.

Min spontana tanke är att hästen ser så otroligt lycklig ut nu! :laugh:
Ser väldigt trist ut på sista bilden. (smal bilden)

Rider ni henne? För då hade jag nog bara sett till att rida henne ordentligt, 3 pass ridning och 2 pass tömkörning, det tar av henne extrakilorna + att hon får utlopp för sin energi och kan sätta ännu mer muskler! :laugh:

Jo hon är mycket lyckligare nu för tiden :D, sista bilden är som sagt sedan 2008, de övre är någon månad sen, sen har hon vilat till och från ett tag nu, därav har magen fått växa till sig, men så fort vi kommer igång ordentligt igen kommer magen magiskt försvinna om jag känner min krutburk rätt;)
så det är igentligen inte magen som oroar mig, utan snarare hur hon fick ett tvärknäpp i samband med kraftfodret och vad jag har för alternativ som hon inte lägger på sig ännu mera av.
Anledningen till humöret är med all sannorlikhet betforen el. munkpepparen, eftersom det lilla korn hon får stått i plasttunna i ett år och knappast har några värden kvar att tala om:angel:

Jag testar med munkpeppar för att hästen har så intensiva brunstperioder, hon blir rent otrevlig att vara runt, skvätter väldigt mycket osv.

Men varför måste stallägaren analysera? Om du har intresse av det, gör det själv.

Jag tycker det verkar som din häst har kommit i rätt hull, och därför har muskler och energi att vara sitt rätta jag. Det händer inte sällan med hästar som har varit ur hull och form, när de kommer dit de ska vara i sin kroppstatus ändras temperamentet radikalt. Från att vara en trött-totto (Erik Adielssons uttryck) till att bli en frustande energimaskin.

Att ta bort det genom att svälta hästen (ge den mindre mat än den behöver för att vara sitt riktiga jag) är inget man ska pyssla med. Är det stallmod så behövs regelbunden (fem-sju dagar i veckan) ridning och träning som sysselsätter knoppen mer än kroppen (annars rider man bara upp konditionen och ökar på sina problem). Vissa hästar av högenergityp behöver ridas två gånger om dagen för att inte vara livsfarliga att sitta på, i alla fall under en övergångsperiod.

Energi i överflöd har damen alltid haft, så det är ingen "personlighetsförändring" jag talar om direkt.. sedan så är sista bilden TVÅ år gammal, musklerna hon har nu har inte kommit från sommar-magen, utan från två års ordentlig träning! det börjar bli tjatigt detta med hur hon musklat sig eftersom det för mig inte är relevant, denna form har hon varit i sedan början av sommaren, men det är först nu som allt verkar stiga henne åt huvudet, inte i samband med varken hösilaget eller installningen, utan i samband med Kraftfodret

Det är ingen som stött på någon häst som gett oväntad reaktion på munkpeppar el. betfor?

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 322
Senast: ufot
·
Foder & Strö Är det någon somprovat ge Pavo Nervkontroll som foder? Har det haft nån effekt på en stressad nervös häst? Eller har nån anna nåt tips...
Svar
6
· Visningar
2 156
Senast: Lunketuss
·
Foder & Strö Måste hitta någon lösning på min hästs karledsproblem, skavkänsliga hud och svårläkta sår. Hon har haft knutor i huden och sår i...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 785
Senast: Natasja
·
Foder & Strö Var bortrest under ca 4 veckor (eller snarare hemma i sverige) och under tiden blev min d-ponny väldigt tunn förutom förlust av en massa...
Svar
8
· Visningar
1 301
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka