Jag tror båten driver med oss. (Bilder)

Sv: Jag tror båten driver med oss. (Bilder)

Men hör du inte vad folk säger dig? kraftfodret är så minimalt att det handlar om ett par MJ, dvs det kan omöjligt ha sån extrem effekt som du vill åberopa. du har ju inte ens värdena på foderstaten, hur kan du då envist hävda att du vet vad det är hon får i sig som gör henne sån?

Om hon har såna kraftiga brunster som du beskriver, är du säker på att det inte är en mkt hög hormonproduktion som helt enkelt gör henne i gasen rent allmänt? kan ju lika gärna vara det. tyvärr är det ju återigen svårt att veta då du inte vet vad hon får i sig fodermässigt.

Jag har haft samma problem med min häst.
Men tycker inte du ska tänka så mkt på övervikten det kan vara tillfälligt. Snart kasnke det kommer en period där hon går ner igen.
Hur mkt rids hon?
Jag har tidigare gett min häst tryptofan(?) som jag köpte hos vet. som jag gav en period.

Men annars tycker jag det är bra med energi så länge du kan få henna att lägga det på rätt saker :)

Mammas gamla häst blev jättepigg av någon dl betfor.

men det är först nu som allt verkar stiga henne åt huvudet, inte i samband med varken hösilaget eller installningen, utan i samband med Kraftfodret

Om du tycker att din häst har ändrat sig (som den verkar gjort, blivit piggare) så ska du kanske ta bort det som du lagt till i foderstaten för att få hästen att återgå till det normala.. Dvs ta bort kraftfodret och se, blir det normalt? Isf prova ett annat kraftfoder eller gör en analys och se om det behövs något kraftfoder. Munkpeppar kan du kanske blanda ut med äpple/morötter.

Senast ändrad:

Ju mer du skriver, desto mindre förstår jag. Om du upplever att kraftfodret är boven, varför inte bara ta bort det? Du säger ju att hästen håller sig fin ändå?

Många hästar blir piggare när det bli kallare och de oftast också står mer på stall än under betesperioden. Det kan bidra, tillsammans med en mängd olika saker.

Men om du tror det är betforn eller munkpepparn som gör att hon blir så pigg, är det väl bara att ta bort det? Det är väl inte svårare än så?

Men betfor innehåller väldigt lite energi. 0.2 kg torr betfor blir ca 1 skopa blött betfor och det är 3 MJ och det är rätt vanligt att konvalecenter som står på box elller bara skrittas vid hand får betfor för att det innehåller så lite energi, men blir lite att tugga på och det håller igång magen.

svar till samtliga:

som sagt är jag inte ute efter en foderstat i den bemärkelsen att kraftfodret ska balansera upp grovfodret eftersom hon klarar sig gott och väl på bara grovfoder idag. Om ni läst mina inlägg ordentligt så är jag ute efter bättre alternativ/lösningar till kraftfodergivan, höet är inte relevant, så ni behöver inte bemöda er att svara om ni blir så störda över bristen vad gäller höanalys ;)

Ja, tanken har självklart slagit mig att plocka bort fodret och bara ge mineraler och morötter istället, men samtidigt vill jag fullfölja munkpeppar-kuren, och den äter hon knappast frivilligt, därför behåller jag betforen och rådfrågar er foderkunniga om det finns något annat foder som är likvärdigt betfor när det kommer till smaklighet för hästen?:)

Denna tråd skapades alltså inte för att jag behöver peppning att göra höanalys:angel:

melass som i melassvatten? eller finns det annan melass?
dock så är melassen precis som betforen gjort på sockerbetor så det kanske inte blir så stor skillnad?

Du får mixa ihop äpple, morötter och munkpeppar :idea:

antiPMS-smoothie till häst!

Du kanske helt enkelt har en riktig arbetsmyra som behöver massor med motion och stimulans, behöver arbeta för att hålla sig i shack.

Om hon är avlad för trav så kanske hon har lite av en "vinnarskalle" eller vad man nu brukar kalla det för. Jag menar att hon är född till att arbeta hårt och alltid ge 100%.

Men du känner ju henne, så antar att det inte är det som är problemet? Vad vet jag :) Hoppas det ordnar sig iallafall.

svar till samtliga:

som sagt är jag inte ute efter en foderstat i den bemärkelsen att kraftfodret ska balansera upp grovfodret eftersom hon klarar sig gott och väl på bara grovfoder idag. Om ni läst mina inlägg ordentligt så är jag ute efter bättre alternativ/lösningar till kraftfodergivan, höet är inte relevant, så ni behöver inte bemöda er att svara om ni blir så störda över bristen vad gäller höanalys ;)

Ja, tanken har självklart slagit mig att plocka bort fodret och bara ge mineraler och morötter istället, men samtidigt vill jag fullfölja munkpeppar-kuren, och den äter hon knappast frivilligt, därför behåller jag betforen och rådfrågar er foderkunniga om det finns något annat foder som är likvärdigt betfor när det kommer till smaklighet för hästen?:)

Denna tråd skapades alltså inte för att jag behöver peppning att göra höanalys:angel:

Förresten, hur länge har hon fått betfor? Vet ett antal hästar som blir aldeles skogstokiga av betfor!

Varför ger du inte lite lucerne då? Det har ingenting med övervikt att göra, ananrs hålelr jag med övriga, jag hade tagit analys på grovfodret, så du VET va hon får i sig och kan börja laborera kring foderataten.

svar till samtliga:

Du behöver uppenbarligen göra en höanalys...
Det finns ingen anledning att ge hästen mineraler om du inte vet vilken mängd mineraler det är i grovfodret, har du överskott av calcium tex kan du göra saken ännu värre genom att välja fel mineraler. Har ärligt talat väldigt svårt att fatta varför 450 kr för en höanalys för vissa känns som ett oöverstigligt hinder.

Och om du nu fått upp hästen i hull, är det inte intressant att veta vilken energimängd hon kräver för att hålla hullet så du vet till nästa år vad du måste stoppa i henne?

Anledningen till humöret är med all sannorlikhet betforen el. munkpepparen, eftersom det lilla korn hon får stått i plasttunna i ett år och knappast har några värden kvar att tala om:angel:

Korn som har förvarats i ett år och tappat sin näring hade inte jag gett till min häst. Det måste vara livsfarligt!

Antingen har du förvarat det torrt och då har det kvar den näring det har haft från början, om det är helt korn du menar. Det ska man visserligen inte ge till hästar. Om det är kornkross så håller det sig inte ett år ens vid bra förvaring.

Eller så har det blivit utsatt för fukt och bakterier som har förbrukat näringen :cry:.

Hej!

Min förra tålde inte betfor. Varje gång hon fick det började hon bocka. Och jag vet att det låter som inbillning så jag berättar hur det gick till: I stallet vi stog ingick betfor, jag sa ju ifrån tydligt att "inget betfor till min" och sen ibland blev hästen rent galen och betedde sej som en månraket.. Då smög man lite försynt fram och frågade om dom råkat ge hästen mer än de äpplen som ingick i dieten och visst 17, varje gång, hade dom "råkat" börja ge henne betfor "för det var så synd om henne som inte fick"... Att det var synd om mej som höll på att åka i backen var det ingen som tänkte på.

Nya hästen har jag precis börjat testa att ta bort betforen på, då hon vintertid är konstant "dålig" i magen och betfor är det enda som finns kvar att utesluta (hon äter bara silage och mineraler nu, men har tidigare ätit betfor också..).

/Lavinia, som själv brukar äta betfor *smask smask*

KL

Jag har precis plockat bort betforen för nya ponnyn. Inte fick han mycket (3 dl) men han har varit helt upp och ner ett tag. Så i torsdags försvann den för honom och stallägaren har bekräftat att han verkar lugnare i hagen, jagar inte vår andra ponny :) han har även varit mer lätthanterlig och står still i stallgången:bow:

Lite tidigt att säga om det är den eller inte men om han fortsätter sköta sig så tänkte jag testa att ta tillbaka den och se vad som händer. Jag gillar egentligen betfor som foder men går det inte så går det inte.

Även jag ger munkpeppar då han är väldigt hingstig trots att han är valack, jag tror det hjälper lite grann.

Jag har dock analys på mitt hö så jag meckade ihop foderstaten med 0,2 kg lucern, 0,1 kg soja och 80 gram passande mineraler. Vår ponny är som ponnysar är i allmänhet, matvrak så munkpepparn åker i lika fort som allt annat jag stoppar i krubban. Men jag skulle nog riva i morötter eller äpplen om det är problem att få i henne munkpepparn:)

svar till samtliga:

Vissa hästar, bla min, äter nästan vad som helst bara man blandar det med foderjäst och lite vatten.

Mustang kanske kan vara något , dom har ett havrefritt foder .

Förövrigt så låter det som din häst mår mycket bra ,och det är ju inte fel;)

Mia

Håller med, låter helt enkelt som att hästen mår bättre än tidigare. Därav den nya energin:)

Vad härligt ha en så pigg, glad häst och fin i kroppen är hon också!! Ge lucern blandat med betfor och det andra, mådde min häst så där toppenbra skulle jag göra allt för att behålla det.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 322
Senast: ufot
·
Foder & Strö Är det någon somprovat ge Pavo Nervkontroll som foder? Har det haft nån effekt på en stressad nervös häst? Eller har nån anna nåt tips...
Svar
6
· Visningar
2 156
Senast: Lunketuss
·
Foder & Strö Måste hitta någon lösning på min hästs karledsproblem, skavkänsliga hud och svårläkta sår. Hon har haft knutor i huden och sår i...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 785
Senast: Natasja
·
Foder & Strö Var bortrest under ca 4 veckor (eller snarare hemma i sverige) och under tiden blev min d-ponny väldigt tunn förutom förlust av en massa...
Svar
8
· Visningar
1 301
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning
  • Akvarietråden V