Jag skänklar aldrig i hoppningen!

Horses

Trådstartare
Hej! :)

Det här låter nog riktigt sjukt.. men jag har aldrig fått lära mig att man ska skänkla innan hindret i hoppningen! Jag har ridit i 4 år. Det är liksom ingen som sagt att jag ska skänkla så jag har liksom aldrig trott att man skulle göra det. Men kan inte någon skriva hur man gör när man rider an ett hinder? :) Ungefär när börjar man skänkla, ska man skänkla hårt, osv! Så skulle jag bli jättetacksam! :D

Sv: Jag skänklar aldrig i hoppningen!

Det beror helt på hästen hur mkt du behöver driva. Har du en häst som "suger" mot hindren, så kanske du får ge förhållning istället.
Rid med ett jämt tempo, hästen skall inte rusa mot hindret, men om du känner att hästen tvekar så får du lägga på skänkel och kanske smacka lite lätt.

Bästa sättet att lära sig är att fråga din tränare/ridlärare.

Lycka till/Annika

Nu har jag aldrig varit någon superhoppryttare pga intresse, men jag har då aldrig behövt skänkla någon häst mot eller över hinder utan möjligen hålla om med skänkeln för att rama in eller så har jag fått göra förhållning i stället på heta hästar för att språnget inte ska bli kaos eller för att be den hejda sig i väntan på nya instruktioner.

De allra flesta har jag dock upplevt som väldigt självgående eller att man får göra en förhållning faktiskt. En häst som behöver skänklas, vill den hoppa verkligen, har den ont eller är den korrekt utbildad?
Vad jag vet så ska de ha ett eget sug framåt/egen förmåga att tänka framåt..

Senast ändrad:

Du ska aldrig behöva driva hästen fram till hindret utan hästen ska ha egen bjudning. Hästen ska alltid ha bjudning även om du rider ett dressyrpass, hopp-pass eller rider ut. Ju mer du stör den ju sämre hoppar den.

Lycka till

Har en häst som är praktiskt taget blind på höger öga. Henne skänklar jag av på hinder hon kan ha svårt att se. Annars gör jag det aldrig.

Skänklar heller aldrig av direkt, däremot får jag ofta hålla om ordentligt på min häst. Tycker det är en skillnad där, på att hålla om och "styra med benen" eller att skänkla. Jag ser till att ha en bra galopp redan från början, men så kan det komma tillfällen då jag får kämpa för att behålla den, tex. på hoppträning när hindren ska hoppas rakt emot det jäääätteläskiga dommartornet..
Jag tycker inte man ska behöva skänkla mot ett hinder (utom vid vissa speciella tillfällen, tex om hästen tittar på hindret och stannar av) för risken är att man då jagar på hästen och det blir forcerat och fel.
Se istället till att ha en bra galopp från början och behåll den mot hindret.

Liten rättning från min sida - det finns tillfällen då jag faktiskt skänklar rejält. Det är när vi hoppar kombinationer och vi kommer fel på första hindret så det blir långt till nästa. Då är jag på rejält med skänkeln för att nå fram, men det är nog enda gången jag faktiskt skänklar. För att "rädda" ett språng.

Håll bara om med benen (underskänkeln) i anridningen skulle jag säga. Eller rättare sagt, runt hela banan!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
937
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 803
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Cattis_E
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
14 000
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar