Jag ska kastrera min hund.

P

pott

Jag har en blandrashane som jag ska låta kastrera snart. (Han är 7 månader nu.) Skulle vilja höra lite för och nackdelar om detta!

Sv: Jag ska kastrera min hund.

Fördelar:
-Blir inga valpar OM han skulle lyckas komma till nån löptik.....
-Blir oftast lugnare i sättet, brukar dock vilja arbeta ändå ;)

Nackdelar:
-Lägger lättare på hullet (gäller väl främst tikar, men även hanar tror jag)
-Kostnaden :D

Låter som en bra idé om du redan nu vet att du inte vill ha valpar efter din hund, tycker jag.

Kan bara säga fördelar med min kastrerade hund.
Blev rådd till att kastrera honom då han börja pissa :eek: på folk i hans närhet!
Detta påhitt försvann genast efter kastreringen.
Jag behöver aldrig oroa mej över att han skulle smygpara någon av granntikarna :D ,iof så har han aldrig varit rymmartypen.
Men jag slipper ändå tänka: tänk OM!
Han är överhuvudtaget inte så väldans till sej i tikar, hund som hund nästan.
skulle vilja kastrera andra hunden oxå, måste bara övertala sambon först.
Han ryser vid ordet KASTRERA :D

Någon annan kan säkert komma med nackdelar oxå då jag själv inte har några.

Men rådfråga en veterinär om vad denne tycker.
Vet ju inte riktigt av vilken anledning just du vill knippsa bollarna.

Min hane kastrerades nio år gammal pga testikeltumör. Jag ser BARA fördelar av det i hans fall. Och han var ändå en helt okomplicerad hanhund innan.

temperamentsmässigt etc har han inte förändrats alls. Dock har han NOLL intresse ens när min tik löper (dvs löptik under näsan på honom). Och jag slipper oroa mig för tjuvparning etc. Dessutom har han slutat skvätta hemma iaf. Kissar nu en långkiss. PÅ promenad skätter han än dock.

Sen, jag hade HOPPATS att han skulle lägga på hullet, de gör nästan alltid det. Haha, min knas gick NER fyra kilo efter kastrering (tyvärr, han var lite för smal redan innan).

Det enda jag iofs märkt som kan ses som negativt är att han blivit MER vaktig som sin/a tik/ar. är jag ute med dem tillsammans så kan hanen morra åt annan hanhund. Dock, får de hälsa en i taget är det fortfarande inga problem. Det där KAN dock bero på annat än kastreringen.

Om jag skaffar en ny hanhund ska jag DEFINITIVT kastrera den så snart som möjligt. Jag var väldigt negativ att kastrera och undrade febrilt om man var TVUNGEN att kastrera honom när tumören upptäcktes. Men soms agt - inte ångrat det en endas sekund.

Dock finns det en del saker som kan bli som 'biverkning' av kastraktion. De kan få mjukare päls och fluffigare päls, inte helt önskvärt inom alla raser. Och där det är skillnad i hårlag mellan tik och hane kan hanen efter kastraktion få mer av tikens hårlag. De kan dessutom överlag bli mer feminina, t ex börja sitta och kissa etc.

När det gäller ev hanhundsaggression eller beteendeproblem etc så behöver de inte alls påverkas av en kastraktion, men KAN göra det, det är individuellt. Kastrerar man INNAN sådana beteenden uppstått så minskar man drastiskt risken för att de ska göra det.

Sen är sövning oavsett orsak alltid en kalkylerad risk, med alla djur. De KAN om man har maximal otur dö under narkos (men det är ovanligt)

Jag kan lägga till en nackdel

Beroende helt på vad anledningen är anser jag .

För att få en lugnar hund - SUCK NEJ

Man ska alltså utsätta hunden för att bli nedsövd för den skull ?

Calazirya skrev:
Jag kan lägga till en nackdel

Beroende helt på vad anledningen är anser jag .

För att få en lugnar hund - SUCK NEJ

Man ska alltså utsätta hunden för att bli nedsövd för den skull ?

Det där argumentet kan man vända på - ska man utsätta hunden för att med jämna mellanrum (täta om man har otur) vara en olycklig, sexuellt frustrerad individ?

Som jag ser det finns det ALLTID två sidor av ett mynt och man får välja själv, i samråd med veterinären, vad man anser är bäst, värt att riskera etc.

Jag diskuterade att ta bort livmodern på fullt frisk tik idag.. Jag vill gärna göra det på tiken, INNAN hon får pyo (livmoderinflammation) och måste akutopereras. Visst, hon kanske blir gammal och grå och aldrig får livmoderinflammation. Eller juvertumörer. Eller. Och hon kanske dör under operationen. Men MIN erfarenhet av de hundar jag och folk i min närhet haft genom åren är att det mer är en fråga om NÄR än OM tikarna ska få pyo. Och även om du opererar då är det inte alltid de går att rädda, och jag vill gärna ha min tik kvar så länge som möjligt, så jag skulle gärna operera henne medan hon är frisk, för att undvika att hon blir sjuk (av livmoderinflammation). Dock måste jag såklart ställa det mot risken med en sövning. Hon KAN ju dö i sin glans dagar, fullt frisk, under en operation för att förhindra att hon kanske blir sjuk senare. Och det måste jag ju väga in.

Samma sak med hanens tänder som fixades/drogs ut idag. De var inte trevliga och han luktade apa ur munnen. Men han gnagde sina ben, åt sina torra, hårda pelletsar etc och verkade inte bekymras av det (mer än att hans andedräkt kunde användas som kemisk stridsföring). Och han ÄR gammal, det ÄR en sövningskänslig ras etc. Så var det rätt att söva honom och dra tänderna? ja kan ses som det självklara svaret, men hade jag tyckt det om han dött under narkosen? I mitt fall valde jag att ta risken att han dog under narkosen. För även om han inte hade problem som märktes nu av tänderna så VAR de skit och det var inflammationer i munnen etc. Och jag vill inte det ska behöva gå så långt så att han FÅR problem. Etc.

Jag tycker bara att det är fördelar med min kastrerade hane, och det där med att dom lägger på hullet gäller nog mer tikar i sådana fall... Pricken äter exakt samma mängd mat nu som då och har aldrig haft någon tendens att "tjocka" på sig... Han bryr sig aldrig om löptikar om han inte råkar bli kär i någon speciellt söt... :smirk: Men tiken hemma skiter han i när hon höglöper, Jätte skönt!! Detta med att dom blir lugnare, det vet jag inte.. Pricken har väl alltid varit en soffliggare även om han älskar att springa i skogen sådär en 3 timmar om han får chansen :angel:

Detta med risken i sövningen... Jag känner faktiskt en tjej vars hane dog under narkosen i samband med kastration... Men som sagt, det är ytterst ovanligt att det händer...

Både Joker och Hugo blev väldigt mkt lugnare av kemisk kastrering.
Inte alls olyckliga då tikarna i grannskapet löper osv.
Hugo har dessutom lagt på sig lite hull :love:

Jag tycker det är lite märkligt, i trådarna renrasiga hundar VS blandrashundar så är dom flesta av den åsikt att blandraser bör kastreras för att förhindra avel.
Men i själva kastreringstrådarna, då är det helt plötsligt andra tongångar :confused:

På tal om det... Det var nått ställe som bara tog 4200 eller nått för att ta bort livmodern. (Kan det ha varit Strömsholm?) Tänkte på Mian1 i samma veva också...

Tippan skrev:
På tal om det... Det var nått ställe som bara tog 4200 eller nått för att ta bort livmodern. (Kan det ha varit Strömsholm?) Tänkte på Mian1 i samma veva också...

Ingen aning. Vet bara priser som klinikerna tar här när de tar bort pga pyo och det är 9 - 10 000 kr. Min vet (den billiga =)) frågade jag ju igår om det där med att ta bort den 'bara för att', dvs planerat och på frisk hund, om han gjorde det, hur han ställde sig till det osv. Och han tar 4 - 4500 kr, så det låter väldigt billigt om Sholm tar så men är ju inte omöjligt, och det är ju bara ringa och kolla!

Jag fattar inte att inte f-bolagen går in och täcker del av kostnaden för ett sådant ingrepp om det görs förebuggande, kan ju betala 30 eller 50% eller nåt på försäkrad hund. De lär ju spara pengar på det liksom, pyo är ju så himla vanligt..

Jag håller med dig och ja jag överdrev en aning ( skyller på trötthet )

Men faktum är att det spridit sig i ohygglig takt att man ska kastrera hanar för att få dom lugnare... Ungefär som: Då slipper man jobba med hunden..

Jag har själv en kastrerad hane, han kastrerades på grund av att han är krypto.

Som skrivet, det jag vänder mig emot är att fler och fler verkar se kastration som en lösning för att man har en bångstyrig hund.

Och för den skull tycker jag att det inte är värt att söva ner en hund

/ C

Kankse för att det inte är samma folk som dikskuterar ? ( jag vet inte )

Jag tycker inte man ska kastrera för att man inte orkar hålla rätt på sin hanhund, detta gäller för både renras och blandras

/ C som har en kastrerad stjärna och en med kulorna kvar i grenen

Jag tycker att alla hanar (och tikar) som är blandras, icke rastypiska (felfärgade, feltecknade etc), krypto och där ägaren redan från början vet att den inte är intresserad av att meritera sin hund (gäller renras) borde kastreras. Då skulle vi komma undan den oseriösa aveln av både renrasiga och förhoppningsvis på sikt slippa blandrasproduktionen helt och hållet.

Jag kastrerade min ettåring för jag har 3 tikar hemma. Det är absolut ingen skillnad på honom efter detta. Veterinären sa att han skulle bli mer tjock, kommer inte att vilja springa bort från oss så mycket, bli mer lugn osv osv..
Inget av det stämmer. Han är precis som han var innan. Får lika mycket mat som innan och inte har han gått upp i vitk osv.
Men det är bara bra tycker vi. :)

Jo det är ju faktiskt ett väldigt hållbart skäl, och nog skulle det bara en bra idé.

Men den skulle aldrig fungera i praktiken, felavel kommer ändå att fortsätta

Har en hanhund som är kastrerad p g a kryptorkism (eller, han var egentligen monorkid, d v s hade ena testikeln på plats).

Före kastreringen for han mycket illa av alla löptikar i området (känns som om det alltid var någon i löp) och åt väldigt dåligt. När han var ungefär 1,5 år och uppfödaren ville använda honom i avel - trots defekten :mad: - tog jag, i samråd med veterinär, beslutet att kastrera honom. Det har jag inte ångrat! Han stressade inte lika mycket och började äta normalt (jätteskönt när man haft ett litet vandrande pälsklätt skelett. Nu i mogen ålder är han lite för rund, men det är mattes fel...).

Han har nu en tikkompis. Hon är inte kastrerad och han är fortfarande intresserad av henne när hon är i höglöp. Eller rättare sagt - HAN får inte vara ifred för HENNE. Faktum är att han kan "få upp den" trots att han saknar kulor, något jag trodde var omöjligt. De har t o m suttit fast i varandra under en kort stund när han lyckades pricka rätt (han är mycket mindre, så han får kämpa ordentligt, fast tiken brukar sänka bakdelen så han ska nå upp :o .). Vore intressant att höra om fler har kastrater som ändå "sätter på". :confused:

Jag skulle råda dig till att inte låta dom umgås under höglöp om ni inte kan hålla tillräcklig koll så att dom inte "sätter på" varandra.

Jag diskuterade att ta bort livmodern på fullt frisk tik idag.. Jag vill gärna göra det på tiken, INNAN hon får pyo (livmoderinflammation) och måste akutopereras.
Ville bara påpeka här att jag håller med. Fick min labbe opererad för pyo innan jul. Hon var inte akut sjuk eller hade riktig pyo ens, men hon var liiiite allmänpåverkad ändå.
Det visade sig dessutom sen att hon hade cystor osv. på livmodern, så det var bara tal om tid innan det skulle utbrytit en riktigt ordentlig inflammation med feber och allt vad som hör till.
Tack vare att hon inte var sjuk alls återhämtade hon sig väldigt fort!

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
582
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 975
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 872
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 509
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka