JAG SKA BLI BÄST

Thathorse

Trådstartare
Jag vill bli bäst. Jag vill vända min avundsjuka mot något positivt. Jag ska bli bäst, bättre. Vilka muskler är viktiga när man rider? Bålen håller jag på att träna upp. Jag söker tips på träningar så att man får bättre sits osv inom ridningen. Om du inte vet någon träning kan du bara skriva en muskel man använder när man rider. Tack så JÄTTE mycket i förväg!

JAG SKA, DU SKA, VI SKA, BLI BÄST

Yoga är generellt ett bra komplement till annan idrott. Det ger en allround träning som inkluderar både det fysiska och mentala. Det ger bl.a. fysisk styrka, koncentrationsförmåga och kroppskontroll.

Lotta Månsson-Söderström som är den enda nivå-4-tränaren i CR i Sverige har genomfört bålstabilitetstester på ett antal hundra personer, och hittills har hon bara träffat 2 som inte har haft behov av att träna bålstabilitet. Den gemensamma nämnaren var att båda dessa personer var yogainstruktörer. Men även om man inte är i samma nivå som en instruktör så har man nytta av yoga. (Jag som yogar fick bättre resultat på dessa tester än ridskolechefen på det ställe där jag rider för Lotta.)

Jag vill bli bäst. Jag vill vända min avundsjuka mot något positivt. Jag ska bli bäst, bättre. Vilka muskler är viktiga när man rider? Bålen håller jag på att träna upp. Jag söker tips på träningar så att man får bättre sits osv inom ridningen. Om du inte vet någon träning kan du bara skriva en muskel man använder när man rider. Tack så JÄTTE mycket i förväg!

JAG SKA, DU SKA, VI SKA, BLI BÄST

Jag läste din andra tråd och blev glad över att du vände på känslorna. Vad duktig du är! Heja dig!!

Bäst ryttare blir du om du har en tränare som hjälper dig på plats.

Men lite små saker kan du göra själv. Dels är all träning som tränar koordination bra. Det är också bra med bålstyrka och att vara smidig och ha god balans.

Du kan göra lite uppsuttna lättridningsövningar. Bla rida lätt så du står två steg och sitter ett och byta så du gör tvärtom. Du kan sen plussa på så du står 3-4 steg och göra tvärtom och sitta de och stå ett.
Du kan rida lätt i galopp.
Du kan rida utan stigläder/barbacka. Du kan rida i fältsits utan stigläder.
Du kan göra diverse rejälara sitsövningar a la grodlår etc.
Du kan också öva på avstånd och att räkna galoppsprång etc.

Lycka till med din ridning!

Jag läste din andra tråd och blev glad över att du vände på känslorna. Vad duktig du är! Heja dig!!

Bäst ryttare blir du om du har en tränare som hjälper dig på plats.

Men lite små saker kan du göra själv. Dels är all träning som tränar koordination bra. Det är också bra med bålstyrka och att vara smidig och ha god balans.

Du kan göra lite uppsuttna lättridningsövningar. Bla rida lätt så du står två steg och sitter ett och byta så du gör tvärtom. Du kan sen plussa på så du står 3-4 steg och göra tvärtom och sitta de och stå ett.
Du kan rida lätt i galopp.
Du kan rida utan stigläder/barbacka. Du kan rida i fältsits utan stigläder.
Du kan göra diverse rejälara sitsövningar a la grodlår etc.
Du kan också öva på avstånd och att räkna galoppsprång etc.

Lycka till med din ridning!
Ååh tack så jättemycket! Ska ta åt mig allt! :D

Yoga! Även många surfare utövar yoga när dom inte surfar. Balans, styrka, smidighet, koordination och uthållighet!
Att jogga/springa alternativt utöva någon annan konditionssport som handboll, fotboll, tennis mm för kondition.

Och sedan såklart en frisk glad häst och ridlektioner för tränare och där förespråkar jag yngre aktiva tränare med egna tävlingsresultat om du vill komma uppåt.
Många tränare har tragglat själva på msv nivå senaste 20 åren och det finns ju en anledning till det. Vill man bli bäst måste man träna för de bästa eller de som är bäst idag på en viss nivå! Samt oavsett tränare du har, för en dialog med denne och förklara dina mål :)

Så roligt att läsa att du vill vända det jobbiga mot något bättre och skapa mål för dig själv.
Jag håller med om yoga, det gör en smidig och mjuk.
Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama