Jag orkar inte...

linzan

Trådstartare
Vet knappt var jag ska börja, min häst började med att gå omkull med tömkörningsgjorden för ungefär ett år sedan. Han slog upp hela huvudet och jag trodde knappt de skulle kunna lappa ihop honom igen. Sadeln är nu ett jätteproblem, fast nu har han varit iväg i 2 månader hos en som ska rida in honom. Allt har gått superlugnt och han har börjat acceptera sadeln och har faktiskt tillomed haft ryttare på sig 2 gånger nu. MEN igår så smällde helvetet loss, hon backade honom ett steg för han stod inte stilla och han reser sig rakt upp och drar omkull i gången. Näsblod, sår i huvet och halt :crazy:
Så idag har hon bara longerat honom lite för o kolla så han såg ok ut och det gjorde han tack gode gud MEN detta lär ju sätta sig i huvet på honom igen och jag känner bara att jag har lust o gå o dö eller nåt. Jag känner mig så fruktansvärt maktlös så det finns inte och jag bara fasar för den dagen jag får hem honom. Ryttaren bryr han sig inte speciellt om utan det är ju sadeln eller rättare sagt gjorden. Behövde bara rensa huvudet lite, känner att jag snart får ett nervbryt. Min älskade knäppa häst, kan ju inte sälja honom för han betyder ju allt....dessutom kan man ju fasen inte sälja en sån häst med risk för att den får vandra runt. Någon som har nån liknande häst som det faktiskt har gått BRA med? Jag behöver lite uppmuntran känner jag!

Sv: Jag orkar inte...

Vad jobbigt!

Det finns duktiga tävlingshästar som har börjat sin karriär med att gå sadlade i hagen eller i boxen för att vänja bort sadeltvång.
Ingen häst jag har haft själv, bara såna man hört om lite då och då.
Men antar att man får skaffa nått oömt, och den måste sitta bra, får ju absolut inte åka runt. Och inte släppa iväg hästen m sadel hur som helst, den får ju inte skena ut ur hagen i vild panik.

Varför gick den omkull med gjorden? Var det också någon slags panikgrej eller bara en olycka?

Har man en panikbenägen häst tycker jag att det är viktigt att man ser till att hästen är aktivt med i det man gör, alltså inte försöka "söva" och lugna den för mkt för då kan det smälla till i hjärnan på den när den helt plötsligt vaknar till och märker allt man har smugit på den.
Pjoska inte, utan håll till där den tex kan resa sig utan att slå i huvet eller halka omkull. Och så upprepa 1000 gånger.

olyckan tar jag på mig, hade haft gjord och sånt på honom innan och det var inga problem. Men så stod jag i boxen o grejade lite en kväll och la på gjorden. Spände första stroppen, inga problem MEN den andra DÅ flög han i luften och blev liggandes. Tidigare hade jag enbart haft en med en stropp men det tänkte ju inte jag på. Så jäkla dum man kan vara ibland. Men nu går det som sagt bra med sadeln fram tills att han då ryggade *suck* Känns som att jag lär dö under denna hästen när han kommer hem

Vet du varför han exploderar? För att han är rädd eller för att han har hårt psyke? Börja med att ta reda på det.

Oavsett vilket så finns risken att han snabbt lär sej att om man bara exploderar tillräckligt häftigt så blir man fri från det onda/det nya. Det innebär att han blir riktigt farlig för både sej själv och sin omgivning.

De flesta hästar visar en liten gest precis innan de expolderar, man kan liksom se att "nu tänker hästen till". En unghäst jag har visar ingenting innan han gör ett kast, utom att man kan se att han kniper lite med läpparna och att han spänner musklerna runt ögonen. Nu har det tack och lov gått jättebra med honom, men jag har fått lära mej att stanna upp och titta honom i ögonen lite då och då när jag grejjar. Leta efter din hästs tecken, så du kan läsa hans tankar. Då kan du "sänka ribban" precis innan, och istället göra en avledande manöver, så att du fortfarande innehar initiativet.

Vad du än gör så kör inte hårt mot hårt med den hästen, han vet redan att han är starkast. Min första häst var sådan att han plötsligt kastade av mej och skenade hem, utan förvarning (idag hade jag säkert sett tecknen, men jag hade ingen erfarenhet då). Olaten var fullt utvecklad. Eftersom jag inte vill ha en sådan häst till så tar jag itu med problemet medan det ligger i sin linda.

Jag gör så med mina hästar att jag befäster mitt "ledarskap" genom att inneha initiativet, dvs hitta på nya saker hela tiden, så hästen är upptagen med att följa mej och inte hinner tänka på egna idéer, varken troll eller hyss. Och så flyttar jag dem ofta, både i hagen/boxen och i hantering.

Mina pass är korta och intensiva, lite men "rätt". Har hästen kopplat rätt i sin hjärna så har jag gjort rätt, oavsett vad jag gjort.

Jobba mot din hästs hjärna, inte mot dens kropp. Du ska veta vad han tänker redan innan han visar det med kroppen. Styr hans tankar, inte hans kropp. Hans kropp följer ändå efter tankarna. Träna på detta så får du snart in känslan.

Försök att ta reda på vad han tycker om och använd dej av det!!! Gör det han tycker är roligt ofta, med tiden så funkar det andra också lättare.

Kanske skulle det vara bra att låta honom tro att det är han som är "fiffig". Ett exempel på det är att jag vande mina unghästar vid spray genom att ställa fram foderhinkarna och sedan ställa mej och spraya bredvid. Den modigaste åt upp alltihop första dagen. Den andra blev utan, och sur, men han hade själv valt att vara sjåpig. Nästa dag när jag kom med foderhinken och ställde mej och sprayade bredvid så kunde man riktigt se hur han tänkte till, sedan gick han beslutsamt fram och åt upp sin portion!!!

Detta är ett exempel på hur du kan få din häst att växa mentalt.

Motpolen är en häst som hela tiden blir "styrd", dvs, ledd, tränsad&sadlad, tyglad, en sådan häst får aldrig tänka själv utan fördummas. Den bara dirigeras. Det är då större risk att den less och känner sej oengagerad. Då är dens tålamod också mindre. (Jämför med våra skolungdomar, de flesta hade tyckt skolan var rolig om den lades upp på annat sätt, men att bara bli dirigerade gör att vi känner oss less på skolan.)

Använd exemplet ovan och börja tänka kreativt, både hästen och du! Se till att han är motiverad till det ni ska göra, så minskar risken för krångel!!!

Jag vet inte hur mycket du håller på med horsemanship och/eller trickträning. Men om inte så kommer ni iallafall kanske att bli tvugna att börja med det. Och båda har kul tillsammans under tiden! Försök att förstå principen, sedan kan du göra det på ditt egna sätt. Kanske rida in honom som ett "trick".

LYCKA TILL!!!

Tror det är för att han är rädd, några förvarningar får man ju oftast inte utan han bara smäller i luften. Nu hände ju detta som allt annat med en gjord under magen. I övrig hantering brukar han sköta sig men gjorden är ett stort problem. Men har han väl fått gjorden spänd och fått röra lite på sig så brukar han slappna av och springa med öronen framåt!

Har du haft täckesgjord på honom? Jag menar en sådan av brett gummiband. Den kan man ju spänna in relativt hårt men den blir ändå inte stum. Låt honom gå med den i hagen.

På 80-talet hade ridskolan jag gick på en häst som hade ett sadeltvång som verkligen var av stora format. Hon hade en ganska lång gjord och man fick bara sätta den i första hålet, sedan blev man uppslängd på lös gjord och därefter drogs gjorden, sedan var hon fin att rida. När ena ridläraren lånade ut sin helelastiska gjord (det var något jättehäftigt mot alla snörgjordar :idea:) så blev hon som vilken annan häst som helst.

Det kan ju vara något hyfsat enkelt som kan lösa hästens problem. Håller en tumme för det!

/AA

Tror det är för att han är rädd, några förvarningar får man ju oftast inte utan han bara smäller i luften. Nu hände ju detta som allt annat med en gjord under magen. I övrig hantering brukar han sköta sig men gjorden är ett stort problem. Men har han väl fått gjorden spänd och fått röra lite på sig så brukar han slappna av och springa med öronen framåt!

Det går en nerv under buken. Vissa hästar är superkänsliga och kan göra exakt som din. Har inget med rädsla att göra utan att nerven kommer ikläm. Bäst är att hitta en anatomisk gjord som förhindrar att detta händer för fortsätter det så kan det tillslut bli ett befäst sadeltvång som sätter sig i skallen på hästen och den förväntarsig att det kommer göra ont.

Kolla upp hästen i ryggen för säkerhets skull så det inte är ngt som påverkar där.

Spänn aldrig gjorden inne i stallet om den har sadeltvång. spänn ute på gårdsplan, alltid. dra ett hål, promenera ngra meter, dra ett hål till, osv.

Kolla upp hästen i ryggen för säkerhets skull så det inte är ngt som påverkar där.

Spänn aldrig gjorden inne i stallet om den har sadeltvång. spänn ute på gårdsplan, alltid. dra ett hål, promenera ngra meter, dra ett hål till, osv.

Som mackan säger.

Hade en tillridningshäst som hade extrem sadeltvång. Nerven under buken misstänktes men det var inga sådana anfall som hos TS häst. Däremot gick den och skjöt rygg som en katt efter uppsittning innan den blev varm i ryggen. Efter en luftfärd med rejäl markkänning (kunde f*n knappt gå normalt på två månader efteråt) kom jag på att hästen vart bättre med fårskinn under sadeln.
Anatomisk sadelgjord, fårskinn under sadeln, väl anpassad sadel och kolla ryggen.

Inga problem med täckesgjorden längre, den accepterar han fullt ut

Tror inte han har ont nånstans, ET kommer om en månad och kollar honom men tycker nog han skulle reagera när man sitter på honom då. För har man väl kommit upp så skrittar han med öronen framåt, likaså med sadeln. Får han härja av sig lite så springer han i lugn takt med öronen spetsade

Detta är kanske inte så uppmuntrande, men jag vet hur det känns!

Jag har en treåring som har utvecklat extrem sadeltvång "över en natt" och hjärtat känns ganska tungt just nu...

Vid påbörjad inridning i våras gick allt verkligen superbra. Aldrig en tendens till att ens bli ett uns spänd vid gjord-dragning.
Red själv i skritt o trav o sen fick den vila på sommarbete fram till september.

Togs hem o jag började träna lite smått igen. Promenader, longering, även inspänd, o lite tömkörning. Spände gjorden som ingenting.
Dock provade jag aldrig min sadel (med lång gjord med resår på ena sidan) då jag tyckte den blivit för trång för hästen nu efter betet o ville undvika att den skulle skapa obehag vid användning.

Pga tidsbrist skickades hästen iväg på in/tillridning för att slipa till det "sista" i inridningen, galoppfattning osv.
Väl där provar vi beridarens sadel efter en stunds longering, med kort gjord med resår, för o se om den passar bättre än min. Jag vet/har hört att en del hästar som har reagerat på denna typ av gjord då den ger en annan känsla runt hästen o jag tänkte även på detta när vi sadlade.
Spänner gjorden jättelöst o jag går en bit. Då sadeln sitter väldigt löst o jag är rädd att den ska glida o kännas läskig så stannar jag spänner jag ett hål till o går lite till. Allt är frid o fröjd.
Släpper ut hästen en bit på linan o ska börja longera, DÅ brakar det loss o hästen börjar slänga sig, krampa o nästan ramla ihop.
Jag, helt chockad o förtvivlad, lyckas iaf hålla kvar i linan.
Efter typ 20 sek eller nåt lugnar sig hästen, står o nästan darrar man märker att den är/blev verkligen rädd. Jag börjar gå med den igen o den går med, dock rätt osäkert.
Börjar longera o den är fortfarande spänd men slappnar av efter ett tag.
Då jag bedyrar :o att detta verkligen aldrig har hänt förut så tar beridaren ändå på sig att behålla hästen hos sig. Självklart att gå extremt långsamt fram osv.

Då detta ALDRIG hänt förut hoppas jag ju såklart att det skulle vara en engångsföretelse, men tyvärr inte... Hästen är en rätt känslig individ o händelsen verkar ha fastnat ordentligt.
Hästen är nu totalt oberäknelig o det känns jättejobbigt. Kan slänga sig helt handlöst o är riktigt farlig för den som står bredvid.
Ska man våga sig upp på en sån igen?
Dock har lite annat nytt (plötslig paniksken en långsida vid löshoppning mm) fått mig att fundera på ryggont eller liknande o tycker iaf att det kan vara värt att kolla upp.
Så jag tänkte boka en full genomgång på klinik efter att ha observerat hästen lite här hemma först (har inte fått hem den än).

Trodde verkligen inte att sadeltvång kunde komma så plötsligt o är fortfarande lite i chockfas... Här hade man en nästan klart inriden häst o är nu tillbaka på noll igen.

Senast ändrad:

Hej hej!

Har inte läst hela tråden men det låter som din häst lider av sadeltvång. Det gjorde min ena ochså som 3-4åring. Flög bara pang i lyuften och jag hade ingen chans i världen att sitta kvar! När jag hade ridit 9 ggr hade jag flygit av 7... Skaffade en sadelgjord nästan helt i resår, en Devoucox. Hade aldrig några problem efter det. Nu e han 8 och har vanlig gjord..
Lycka till!

Min gamle vallack hade en hemsk inridning, han var livrädd för allt. Slogs och kastade av ryttare, och framförallt så hade han sån panik över sadeln att han lade sig ner när de skulle sadla. En häst som lägger sig ner är så förtvivlad så den tror den skall dö. Han hade flera incidenter med panik på den tiden o de konstaterade snabbt att han var värdelös. Han gick på bete i tre år sen köpte jag honom!

Han är nu världens nallebjörn o den mest trygga man kan hitta. Man måste ge hästen en chans att lita på människan o på det vi gör. Vi jobbade med NH i flera månader innan det blev sadel o ridning. Bara att få röra honom på kroppen var en stor affär. Men med en lugn människa, gott om tid och nyfunnen tillit så släppte allt. Jag fick rida honom bettlöst i fyra år innan han accepterade bett utan att vara frenetisk. O mulen tog ca ett halvår innan man kunde "hålla om" annars gick allt världigt fort får jag nog säga.

Natural Horsemanship är anledningen till att min Andi litar på människor igen. Läs på allt du kan om det, gå kurser o ta sen hem din häst o bygg upp tilliten långsamt er emellan. Börja från början! O på säker yta, inte inne i ett stall med tak att slå i o halt golv. Ut i en rundpaddock med rejäla staket o bra grusunderlag. O skynda långsamt...

Andis ögon före köp... Kalla o stressade
andi2.jpg

Ett år senare!
andiosusstranar.jpg

Idag litar jag 100% på honom, o jag ror han var tacksam över att hitta trygghet!

Hej hej!

Har inte läst hela tråden men det låter som din häst lider av sadeltvång. Det gjorde min ena ochså som 3-4åring. Flög bara pang i lyuften och jag hade ingen chans i världen att sitta kvar! När jag hade ridit 9 ggr hade jag flygit av 7... Skaffade en sadelgjord nästan helt i resår, en Devoucox. Hade aldrig några problem efter det. Nu e han 8 och har vanlig gjord..
Lycka till!

Hmm.
du BORDE nog läsa hela tråden.
jag vågar påstå att trådskaparen är hmm... HÖGST medveten om att hästen lider av sadeltvång : ) Och samtliga som svarat henne i tråden också : )

Det går en nerv under buken.

Har du nån källa till det där? Att det skulle vara problemet alltså. Jag har en sadeltvångshäst och har letat information men det finns väldigt lite. Det där att det skulle vara en nerv som är problemet har jag inte fått bekräftat som mer än en teori.

Jag har också hört det som en teori. tydligen ska nerven på hästar av fullblodstyp ligga mer exponerad och därmed vara mera utsatt. Men som jag förstått det så finns det olika typer av sadeltvång, och det är inte alls i samtliga fall som det har att göra med att det är den nerven som skulle vara boven i dramat......

Ju mer information jag letat desto mindre har jag fattat. Det finns ingen forskning alls (vad jag kan hitta), bara teorier. Tyvärr.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 102
Senast: Ponsa
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
449
Senast: Badger
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 876
Senast: caballus
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17