Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar mig för att de rent av kan få för sig att rösta på dem i nyvalet. De har en väldigt dålig prognos för sin pension och ser detta som en tänkbar utväg att ha en chans till en vettig pension.
Argument för SD som jag hört från dem:
"De verkar vara det enda partiet som överhuvudtaget har en plan för att minska invandringen, och det är ohållbart att vi inom ett par år kommer att ta emot över 200.00 flyktingar/år, eftersom anhöriginvandringen gör att antalet flyktingar som kommer hit blir ungefär dubbelt så stort som det som vi väljer att ta emot "
"Sverige tog emot 50.000 av de 150.000 som togs emot inom EU ifjol"
"Finland tar nästan inte in några flyktingar alls, vad är det som säger att vi måste ta emot sådana mängder?"
"Ja de vill registrera vilka nationaliteter det är på dem som sitter fängslade idag i svenska fängelser, jag såg att GW Persson uttalat sig om att det är en väldigt hög andel utländska personer som sitter fängslade, borde vi inte vara mer selektiva med invandring om det visar sig att detta är ett problem? Man måste ju kunna diskutera frågan utan att det anses rasistiskt"
Det enda motargumentet jag hittat utöver att de är uppenbart främlingsfientliga och vill sortera människor efter ras är detta:
Jag hittade en artikel på ETC om siffrorna och de var helt andra:
(Källan var migrationsverket)
2013 invandrade 116.000 människor till Sverige
29 988 var flyktingar och 39 783 var anhöriga.
Resten var: människor som studerar något år i Sverige, 7 559 st.
Människor som rekryterats av företag med arbetstillstånd, 19 292 stycken
EU-medborgare som åker till andra EU-länder för att arbeta, 20 712 stycken.
Utvandringen var 50 600 personer.
Av dessa var 34 479 återutvandrare, alltså människor födda i andra länder som flyttar tillbaka.
Nettot av dessa siffror blir 17 900 personer. Fattar inte att inte det lyfts fram starkare av de andra partierna om det stämmer!
(Just detta har jag också sänt som motvikt i debatten)
Argument för SD som jag hört från dem:
"De verkar vara det enda partiet som överhuvudtaget har en plan för att minska invandringen, och det är ohållbart att vi inom ett par år kommer att ta emot över 200.00 flyktingar/år, eftersom anhöriginvandringen gör att antalet flyktingar som kommer hit blir ungefär dubbelt så stort som det som vi väljer att ta emot "
"Sverige tog emot 50.000 av de 150.000 som togs emot inom EU ifjol"
"Finland tar nästan inte in några flyktingar alls, vad är det som säger att vi måste ta emot sådana mängder?"
"Ja de vill registrera vilka nationaliteter det är på dem som sitter fängslade idag i svenska fängelser, jag såg att GW Persson uttalat sig om att det är en väldigt hög andel utländska personer som sitter fängslade, borde vi inte vara mer selektiva med invandring om det visar sig att detta är ett problem? Man måste ju kunna diskutera frågan utan att det anses rasistiskt"
Det enda motargumentet jag hittat utöver att de är uppenbart främlingsfientliga och vill sortera människor efter ras är detta:
Jag hittade en artikel på ETC om siffrorna och de var helt andra:
(Källan var migrationsverket)
2013 invandrade 116.000 människor till Sverige
29 988 var flyktingar och 39 783 var anhöriga.
Resten var: människor som studerar något år i Sverige, 7 559 st.
Människor som rekryterats av företag med arbetstillstånd, 19 292 stycken
EU-medborgare som åker till andra EU-länder för att arbeta, 20 712 stycken.
Utvandringen var 50 600 personer.
Av dessa var 34 479 återutvandrare, alltså människor födda i andra länder som flyttar tillbaka.
Nettot av dessa siffror blir 17 900 personer. Fattar inte att inte det lyfts fram starkare av de andra partierna om det stämmer!
(Just detta har jag också sänt som motvikt i debatten)