Jag måste få fråga vidare...

malinsky

Trådstartare
..skrev en tråd tidigare om min ängsliga häst.. måste få spinna vidare.

Efter att han har stått i 2 v (i stoor hage med många kompisar och mycket mat.. :S) så har problemen börjat.. Han vill inte lämna den stora gård där han står. Vill han inte, när jag rider, gå med mig på rundbanan som är placerad mellan hagarna så "tvingar" jag honom, han ska banne mig gå, men ut på stora vägen känns för farligt då det är bussar och lastbilar som ibland dundrar förbi. (han är dock inte rädd för trafiken)

Med sällskap = allt är frid och fröjd, bara han inte behöver gå först när vi lämnar gården, det släpper efter ca 50 m.

Jag provade att tömköra honom ut mot vägen, det slutade med att han drog helt sonika och sprang omkring utanför hingsthagarna och lattjade. (jag ger mig dock aldrig förrän jag får igenom det jag ber honom om, vill inte sätta mig i situationen att han vinner över mig iom att jag är osäker på om det är testning han håller på med)

Nu sist så testade jag att leda honom, men jag placerade mig vid mitten av magen.. och samma sak inträffade!!! Leder jag honom placerad vid huvudet, bogen eller går framför honom så tussar han på vid/bakom mig utan protester. Dock om han ser ngt som han tycker är farligt så vill han gärna ta skydd bakom mig.

Hur jobbar jag vidare? Är det någon som har samma "problem" med sin häst? Är detta ngt som ev växer bort? Hur tränar jag vidare?

Sv: Jag måste få fråga vidare...

*puttar upp*

Hur skulle ni hantera och träna en häst som inte vill gå före mig, inte när han ska lämna gården och gå upp på vägen (och en bit bort)

Tror jag måste börja från marken då det är samma fenomen när jag rider. Leder jag i "huvudhöjd" eller framför går det dock alltid utan minsta problem

Ja, du ska börja jobba med honom från marken, leda och löslongera. Det är klart att du ska gå framför honom när du leder honom! Det är ju du som är ledaren, eller hur? När han går framför dig med sitt huvud (som han gör när du går vid hans mage) accepterar ju du att han är över dig i rang, och då kan han ju göra precis som han vill med dig...:devil: Gå framför honom ut på långa promenader från gården. Låt honom förstå att ni alltid kommer tillbaka dit efteråt, att han alltid kommer hem igen. När det går felfritt kan ni börja rida ut igen. Ge dig inte när ni är ensamma. Du kan till exempel snurra runt med honom på stället när han "tjurstannar", ända tills det är så tråkigt att han bara vill gå därifrån Det hjälper på vissa hästar. Men rid även ut med andra hästar ibland, så att ni får ha kul tillsammans! Lycka till! :)

Min häst betedde mycket som din när jag köpte henne. Hon hade under åtta års tid i princip aldrig varit ensam häst, och blev väldigt otrygg när det inte fanns någon annan häst som kunde hjälpa henne att upptäcka alla faror. Jag tvingade ut henne i skogen genom att vifta med ett spö bakom rumpan på henne. Varje gång hon gick framåt berömde jag henne mycket, jag lät henne stanna och titta på saker. Jag slet aldrig i henne. Långsamt, lånsamt fick jag henne att acceptera mig som enda sällskap och att hon faktisk kände sig hyffsat trygg ihop med mig. Vi gick samma slinga flera gånger i veckan. Sen efter en tre månader började jag rida slingan, och nu för tiden har jag inga problem med henne. Hon KAN vara spänd i kroppen när jag rider ut henne ensam, men hon går framåt när jag ber henne om det.

Hur lång tid det kan ta innan din häst blir trygg med dig är ju svårt att säga. Jag kände min häst i flera år innan jag köpte henne, så vi hade redan en relation.

Att hästen ska gå bakom en för att erkänna en som ledare tycker jag är trams, själv föredrar jag att ha min häst bredvid mig så att jag ser vad hon gör! Om hon före mig, och jag ber henne att stanna med rösten så stannar hon!

Görel skrev:
Att hästen ska gå bakom en för att erkänna en som ledare tycker jag är trams, själv föredrar jag att ha min häst bredvid mig så att jag ser vad hon gör! Om hon före mig, och jag ber henne att stanna med rösten så stannar hon!

Modifierar uttalandet och säger : som "ledare" för hästen, ska du kunna placera hästen vart du vill brevid, snett framför, snett bakom, bakom dig, och det ska funka.

Men det är nog inte det Malinsky frågar efter utan hur hon bygger trygghet hos hästen.

Jag kommer inte ihåg hur gammal din häst är, men du har ju inte haft den länge alls?! Ta det LUGNT. Det största felet man gör är att fokusera och hänga upp sig på en viss sak runt hästens beteende av denna typ. Relax - gå ut och gå, eller bygg självförtroende genom att ha ROLIGT tillsammans ute - även om det innebär draghjälp av annan häst ett tag framöver. Välj trygga situationer som "bas" så får du en grund förutsättning att börja från. Utifrån det bygger du vidare. Tex: sällskap med annan häst ute = din häst tycker det är roligt, bjuder fram. Då byter ni plats korta stunder, din häst får gå först, eller bara brevid, den vana hästen kanske får göra halt, du rider vidare 10 meter och stannar sen, sen byter ni och din häst får gå bakom igen då den gjort rätt och övningen att "tänja på gränserna" i fråga om att träna hästen till självständighet, avbryts med "paus".

gå INTE ut och tömkör ensam i detta läge. Det är dömt att misslyckas och är att försvåra situationen för både dig och hästen - du ber hästen gå väldigt mycket före dig i ett läge den helt klart inte är redo för det då den knappt gör det med dig på, eller vid sidan för den delen. Du har ingen koll i linorna att styra upp effektivt och lugnt när den protesterar.

öva på trygga ställen, tex i paddocken isåfall. Samma med att positionera dig i annat läge än framför - öva på trygg plats där chansen att hästen ifrågasätter pga osäkerhet är som minst.

under tiden - gå ut i skogen och låt hästen få gå bakom om den vill det. förr eller senare kommer ögonblicket då hästen slappnar av och du har chansen att föra upp den lite längre upp brevid eller rent av lite framför dig. det gäller bara att "jobba" aktivt och med det menar jag att ha ögonen och känslan med sig i allt du gör med hästen under tiden. dvs inga promenader är "sås turer" där du går och tänker på annat utan du är med och läser hästen, och dina turer har ett syfte och ett mål, även om det är långsiktigare än just den turen resultat mässigt.

största felet är när man lägger ett specifikt resultat inför ett träningspass och glömmer möjligheten/nödvändigheten att kanske måsta anpassa det resultatet till omständigheterna.

hoppas du förstår hur jag menar.

Håller helt med dig!! :bow:
Hästen kommer gå fram när den blir tryggare. Den blir Inte tryggare av att man försöker tvinga den göra saker den är rädd för...

mackan skrev:
Jag kommer inte ihåg hur gammal din häst är, men du har ju inte haft den länge alls?! Ta det LUGNT. Det största felet man gör är att fokusera och hänga upp sig på en viss sak runt hästens beteende av denna typ. Relax - gå ut och gå, eller bygg självförtroende genom att ha ROLIGT tillsammans ute - även om det innebär draghjälp av annan häst ett tag framöver. .

Du har så rätt, så rätt.. (han är dessutom bara 5.. jag glömmer det ibland.. stackarn..)
Jag vill så mycket, och kanske på för kort tid.. Vi har haft en del ledarskapsproblem uppsuttet, men det löstes i helgen på ett enkelt sätt så jag är superlycklig just nu.

Tack för att du skrev raderna, för jag måste låta det ta den tid det tar..

Men när jag tömkör kan jag ju inte gå bredvid huvudet!? Det är där det har brustit. Men som mackan skrev, måste börja från början och ta det lugnt.. han har dessutom lyckats slita sig vid en tömkörning så jag är övertygad att han är medveten om att han kan dra när han vill just nu... så jag får backa några steg..

Vi promenerar väldigt ofta.. då går han efter ett tag med huvudet bakom min rygg, han vidrör mig aldrig, men går gärna där bakom. Ibland tittar han fram bredvid mig för att sedan klafsa på bakom mig.. Han tar också skydd vid min sida om han ser några "farliga" saker..

Enda gången han gärna kan kliva på och komma i jämnhöjd är när vi närmar oss stallet.

Tack för ditt svar. Inser ännu en gång att jag måste komma ihåg att Rom inte byggdes på en dag. Träning och åter träning.. kommunikation och ledarskapsträning.. i all vänskaplighet

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 870
Senast: Hermelin
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 689
Senast: Mia_R
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 956
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter