Jag lyckas jämt..

TheWickedWitch

Trådstartare
..att fastna med tröjan/jackan på knoppen på sadeln, och det driver mig halverst till vansinne, någon som har något tips på hur man kan undvika detta?
Är det något man "lär av sig" med tiden eller har jag fel kläder på mig?
Är det kanske min sits som är fel?
Det händer uteslutande när jag travar och rider lätt, varken min häst eller jag är i sådan form (eller vad man ska kalla det) att det går att sitta ner i traven än...

Tacksam för all hjälp!

Sv: Jag lyckas jämt..

Man rider ju inte lätt lika "aktivt" i westernsadeln, kanske är det det, att du "lyfter för högt" o kommer för långt fram med bäckenet så jackan krokar i. Slog i hornet ett par ggr i början jag :eek: o sen lärde jag mej rida lätt i westernsadel... :)
Eller så har du för "plufsig" jacka? Bara några förslag på anledningar... :) Förstår att det är irriterande. :eek: ;)

Senast ändrad av en moderator:

Kan ge upphov till mycket skratt :rofl: men kan även sluta med otrevligheter :cry:
Själv har jag antingen en tight jacka/tröja som jag stoppar in i byxorna fram...om dom nu inte är för tighta...Vintertid använder jag overall men mildare dagar funkar termobyxor och dom kan man dra upp fram över jackan. Ser inte klokt ut :smirk: ...men vad gör det???

Little_Cowgirl skrev:
Man rider ju inte lätt lika "aktivt" i westernsadeln, kanske är det det, att du "lyfter för högt" o kommer för långt fram med bäckenet så jackan krokar i. Slog i hornet ett par ggr i början jag :eek: o sen lärde jag mej rida lätt i westernsadel... :)
Eller så har du för "plufsig" jacka? Bara några förslag på anledningar... :) Förstår att det är irriterande. :eek: ;)

Det är inte ätt att vara nybörjare ;)
Du kan nog ha rätt i att jag lyfter för högt och kommer för långt fram med bäckenet, får försöka att "dämpa" mig lite :D
Jackan är väl inte såå plufsig tycker jag, sist hade jag en vanlig munkjacka på mig...

Piraja skrev:
Kan ge upphov till mycket skratt :rofl: men kan även sluta med otrevligheter :cry:
Själv har jag antingen en tight jacka/tröja som jag stoppar in i byxorna fram...om dom nu inte är för tighta...Vintertid använder jag overall men mildare dagar funkar termobyxor och dom kan man dra upp fram över jackan. Ser inte klokt ut :smirk: ...men vad gör det???

Overall har jag utomhus på vintern, så då är det ju lungt :D
Får väl acceptera läget och kanske börja ha lite tajtare tröjor/jackor i alla fall :cool:

Jag har ungefär 10 lager kläder på vintern o hornet är inte ivägen.. Tror nog bara det gäller o inte ha en jacka som är allt för "framtung" isf kanske.. :) :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Jag fastnar ibland med min vinterjacka som är lite plufsigare framtill men det är oftast bara i uppförsbackar när jag lutar mig lite framåt. Jag märker att om jag rätar på mig ordentligt så händer det inte (bra sitshjälp!). Dessutom kanske det beror på vilken typ av sadel man har? Min har rätt så djupt säte så jag hamnar inte gärna långt fram mot hornet.

Men du har alldeles rätt - det är fruktansvärt irriterande! ;-)

/Camilla

Känns som om du kommer lite långt fram i sadeln. eller över sadeln rättare sagt.. lutar du dig frammåt när du rider lätt kanske??

westernway skrev:
Känns som om du kommer lite långt fram i sadeln. eller över sadeln rättare sagt.. lutar du dig frammåt när du rider lätt kanske??

Det är det mycket möjligt att jag gör, var ute häromdagen med hästen och tränade på att rida lätt, och det är inte lätt att "lära om" med det gick faktiskt bättre på slutet, och jag fastnade inte en enda gång :D

Min sadel tror jag inte har så djupt säte, är som sagt väldigt novis inom western, det är i alla fall en allroundsadel:

10095.jpg

Min är en annan färg och lite mer innött bara ;)

:rofl:

Jag fastar oxå, men aldrig egentligen när jag rider, vare sig jag travar lätt eller ej, jag fastnar bara när jag skall av om jag inte tänker mig för, jag hoppar fortfarande av hästen som jag gjorde då jag red engelskt och då blir jag hängandes och visar magen och nästan brösten för alla i närheten... :smirk:
Tur dock att hästen inte är så hög...

Men nu börjar jag lära mig *peppar peppar* att hålla handen på hornet när jag hoppar av och inte ta ur foten ur vänster stigbygel uatn att bara KLIVA AV... :D

Hoppas du får buklt med problemet... ;)

:o Been there, done that!

Så gjorde jag första gången jag red i min western-sadel. Satt av på engelskt vis och hornet letade sig naturligtvis in under tröja och BH. Där hängde jag i luften ett tag tills BH:n hade vänligheten att gå av :D

Nu mera har jag lärt mig att sitta av :banana:

Ha ha ha :rofl: Vilken syn!
Jag har också lyckats hänga och sprattla i hornet, mina kära hyresvärdar hade VÄLDIGT roligt åt det :angel: :D

Det kan jag tänka mig, de som är så inbitna Western-sadel ryttare, i alla fall Lolle...

Du ska se upp med hur du är klädd om du brukar fastna i sadelhornet med jackan! För några år sedan hände en olycka , hästen blev rädd för en bil och bockade av sin ryttare. jackan hade fastnat runt sadelhornet, flickan blev hängande upp- och ner och föll så olyckligt att hon bröt nacken. Hon hade trots allt tur för hon är idag återställd, ej förlamad! Så pass upp med kläderna och sadelhornet, inget att leka med!

Jo djup e den, någon blandning mellan trail och ranch sadel, "trailens" höga baksida, men ranchen dubbla jordar! men ett horn som bara är för show.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 937
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Träning En 3 årig valack vars inridning gått fel, lyckades bocka av och skada ryttaren vid första tillfället då han blev skrittad i skogen. Nu...
Svar
16
· Visningar
3 410
Senast: nickan1
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 136
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Förvaring verkstad
  • Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV