Jag köpte fel fodersort.

Acses

Trådstartare
Jag upptäckte alldeles precis att jag köpte fel sorts foder vid min beställning från foderbilen. Jag skulle ha haft en 10 kg säck med RC Kitten 36.

Istället blev det en 10 kg säck med RC Babycat 34.

Det är första gången någonsin jag köpt RC-foder och jag inbillade mig väl att baby-mat är baby-mat, liksom!

Som jag förstår är meningen att Babycat-fodret, det jag beställt, ska ges vid tillvänjning av fast föda och ska avslutas när kattungen är runt 3-4 månader.

Hur stor katastrof skulle det vara att ge detta foder? Eller ska jag försöka byta?

Det är en 12 veckors MCO-flicka och en 6 månaders Rex-unge som ska äta fodret.
 
Sv: Jag köpte fel fodersort.

Har du öppnat säcken? Går det inte att returnera och byta?

Ja säcken är redan upphävd i fodertunnan och det var när jag skulle ned och slänga påsen som jag insåg att den inte såg exakt likadan ut som den tidigare. Så att byta är nog inte ens något alternativ.

Känns ju jävligt tradigt, det är 650:- rakt åt fanders. :crazy:

Jag kan ju säkert skänka fodret till det lokala katthemmet men det känns ändå lite tråkigt, det är rätt mycket pengar och jag har en rätt sträng budget. Gaah!

Surt att man inte använder skallen alla dagar. :grin:
 
Sv: Jag köpte fel fodersort.

jag skulle inte vara orolig ang. näringsinnehållet i fodret, men däremot av ett tvärt foderbyte, såna ska man aldrig göra.

om inte näringsinnehållet är ngt alarmerande jmf med det andra fodret, skulle jag göra så att jag köpte en säck av det rätta fodret, och sen blandade bägge för att kunna nyttja den felköpta säcken........


edit: läste nu att du inte använt det "rätta" fodret heller ännu..... vad använde du tidigare då? tvära foderbyten är ju aldrig bra som sagt. blanda med det de åt innan.
 
Sv: Jag köpte fel fodersort.

jag skulle inte vara orolig ang. näringsinnehållet i fodret, men däremot av ett tvärt foderbyte, såna ska man aldrig göra.

om inte näringsinnehållet är ngt alarmerande jmf med det andra fodret, skulle jag göra så att jag köpte en säck av det rätta fodret, och sen blandade bägge för att kunna nyttja den felköpta säcken........


edit: läste nu att du inte använt det "rätta" fodret heller ännu..... vad använde du tidigare då? tvära foderbyten är ju aldrig bra som sagt. blanda med det de åt innan.

MCO-flickan har ju tidigare ätit RC-foder, men hon flyttade hit igår och jag har en liten säck med provfoder till henne. Rexen har tidigare ätit Orijen men jag vill inte pula med två foder och har därför valt att låta hålla båda på RC.

En avvänjningsperiod var ju redan planerad för Rexen.
 
Sv: Jag köpte fel fodersort.

Maine coonen kan ju äta det utan problem, rexen kanske blir lite tjock ;)

Kan du inte föröka sälja lite av fodret? Jag skulle behöva lite, men beror på vart du bor?
 
Sv: Jag köpte fel fodersort.

Är nog ingen fara. Mina vuxna har käkat kittenfoder i 3 månader utan att gå upp i vikt.
 
Sv: Jag köpte fel fodersort.

Jag fick kontakt med en uppfödare som kunde byta fodersäck med mig, så nu blir det rätt iaf. Då slipper jag tillvänja MCO-flickan ett foder hon nyss slutat med och bara vänja in Rex-flickan på det nya fodret istället.

Enkelt och smidigt! :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag och min sambo är totalt nybörjare på katt och fick hem en liten neva masquerade för några veckor sedan. Vi köpte samma mat som...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 412
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
21 957
Senast: kolblakkur
·
Katthälsa Vi köper alltid fler 10 kg säckar samtidigt bara för att få ner priset och jag förvånas över alla dessa som köper 2 kg säckar med mat på...
2 3
Svar
42
· Visningar
9 189
Senast: Bison
·
Hundhälsa Min rottis är nu 14 månader, hon har ätit ProPlan puppy robust fram till förra månaden då jag började ge ProPlan adult robust. Jag har...
Svar
8
· Visningar
4 036
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hjälmar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp