Vår uppfödare är tyvärr väldigt nybörjare både på katt och kattungar eller djur i största allmänhet. Hen visste inte ens vad kattmynta var för något. Hen är trevlig och välmenande men erkänner själv att hen är osäker. Har som jag förstått det mycket kontakt med pappakatts ägare som jag förstår är rutinerad uppfödare. Jag känner att jag nästan har mer koll då jag ändå är van vid djur sas, hade ju två hundar tidigare som var sjukliga så man fick lära sig om foder då för att dom skulle må bra och det sitter kvar även om man ska tänka lite annorlunda iom att katter är rena karnivorer.
Jag har försökt läsa på så mycket jag kan men det verkar råda väldigt delade meningar överallt så blir svårt att veta vad som är rätt och fel.
Jag pratade tex med en angående att blanda färskfoder med torrfoder men fick då höra att det inte alls var bra för att pht i magen är olika beroende på om dom äter färskfoder eller tillagat foder sas så enligt hen var man tvungen att välja antingen eller. Hen menade att katterna fick ont i magen om man blandade. Har försökt googla men inte hittat några bevis på att detta skulle stämma men känner att jag inte vågar chansa så nu blir det vanlig blötmat tillsammans med torrfoder. Sambon är väldigt bränd efter allt fixande med mat till våra sjuka hundar som vi hade så vill ha det så enkelt som möjligt och det kan jag förstå.
Har ökat blötmaten och minskat torrfodret och upplever att hon äter mer av blötmaten då som hon har fri tillgång till. Kör Bozitas blötmat och den verkar gå hem. Hon får äta vidare RC Mother and babycat blandat med RC katten tills det börjar sina och sedan är planen att fasa över på annat märke med mer kött. Tar gärna rekommendationer på sådant. Hon ska ju även kastreras om ca 1,5 månad så får se vad vet säger då.
Min katt som fyllde 1 år 29/12, får på uppfödares (uppfödare sen 70-talet där min förste och än så länge ende avelshane finns långt bak i stammen på min katt, så min katt är betalning för en parning för 28 år sen ) inrådan, våtfoder, färskfoder, samt fri tillgång på torrfoder.
Så det finns inte ett enkelt svar på vad som är rätt och fel. Men att börja ransonera maten till en bebis, ett föl, en hundvalp eller en kattunge på tidigt stadium är inte rätt väg att gå. Så unga individer behöver mat för kroppsbyggnad och energi .