Jag känner mig värdelös som hästägare.. =(

Casper

Trådstartare
Hejsan!

Ush ibland känns allt bara jobbigt, det känns tungt. Alltså, jag har det bra egentligen, en ruggigt snäll sambo, jag har numera fast jobb plus att jag pluggar, och även sambon har ett fast jobb han trivs med. Vi har kunnat skaffa allt vi vill men ändå känner jag mig inte glad??? Jag känner absolut inte så här jämt men inpå mensen..och jag har fan pms två veckor innan mens :cry: Då äter jag 24 timmar om dygnet (blir bara större och större och då vill jag inte rida heller) hela kroppen fylls med vätska och jag känner mig bara ofräsch,äcklig, gråter och får raseriutbrott.. alltså kort och gott JAG HATAR MENS OCH MIG SJÄLV SAMT TVÅ VECKOR INNAN MENS!!!

Jag känner mig misslyckad och jag missunnar mina hästar den tid jag egentligen vill lägga på dom för jag drar mig undan stallet när jag ska ha mens.. GIVETVIS får dom mat och komma in och ut ur stallet, men jag ger dom inte den tid och lust jag VILL.. Nu ska en av mina gamla medryttare troligtvis börja igen och det känns skönt:bow: en tjej som jag kan lita på iallafall och jag tror även hon drar med mig ut i stallet:love: Jag älskar ju dock dom:love: och jag SAKNAR verkligen träningen med hästarna:cry: men jag kommer ju aldrig igång eftersom jag bara känner "ro" i kroppen typ 2 veckor i månaden för sen börjar helvetet igen:confused:

Ibland känner jag för att sälja hästarna pga av detta men bara tanken gör att jag börjar gråta.. hur f*n ska jag bli av med PMS besvären så jag känner glädje inför mina små älsklingar?

Alltså jag kan ju inte ha det bättre egentligen, eget stall (dock inte helt färdigt..suck) med snart nyrenoverad hästtransport och ca 5min till nästintill alltid fritt ridhus..

Peppa mig, vad finns för lösningar på mitt jä**la mens problem

Sv: Jag känner mig värdelös som hästägare.. =(

Hejsan.

Jag har samma problem som du men underbart nog inte så starka biverkningar som du.
Jag blir en hemsk människa några daar innan mens och mår verkligen skit av detta.
Jag är hemskt aggresiv mot allt och alla.
Jag har pratat med många och det finns naturläkemedel på alla naturapotek som hjälper,dock rätt dyr men det kanske är värt det?

hoppas du hittar något som hjälper dig.Jag fortsätter i mtt hemska spår till något mirakel sker.

tröstkramar från en som känner som du.

Det bästa kanske är att gå till en gynekolog eller liknande som kanske kan ge dig ngn medicin som lugnar ner hormonerna eller liknande?

Jag känner igen mig precis i det där, visst, jag är bara sexton, men jag får också sådana perioder då jag bara ÄTER. Jag känner mig stor och fet även fast jag är helt normal. Jag får raseriutbrott och orkar ingenting och helt plötsligt kan jag sitta i ett hörn och gråta utan att någon ens får röra mig. Det är jättejobbigt, så jag kan förstå dig.

Men det är väl bra om du pratar med ngn som är utbildad inom kvinnokroppen och våra hormoner och ser till att du får den hjälp som du vill ha. :)

Lycka till!

Har du sökt läkar hjälp för detta?

Hade en kompis som hade samma problem som du, hon klarade inte av att ta hand om sig själv och definitivt inte sina barn när hon hade pms, hon blev så fruktansvärt elak:(

Hon fick en medicin som använts mot depression, minns inte säkert men har för mig att hon bara åt den vissa tider i månaden.

Hon blev en ny människa av detta, hennes barn som tidigare mått jättedåligt fick en ny mamma:)

Så sök rätt på en läkare som lyssnar! Så här ska du inte behöva ha det:(

Sen finns det olika naturmediciner att prova också, jättenattljusolja har hjälpt många!

Så sök hjälp!!!!

Den finns att få!

jag började använda p-spruta på grund av mina pms besvär och min rikliga mens. Jag blödda nästan tre veckor varje månad.
Jag blev av med både pms, mensvärkar och den förbannade mensen. Dock har den också sina biverkningar som alla varnar om :/ Även om jag nu ännu inte märkt av det.
Men den funkade för mig iaf.

Annars finns det säkert medicin mot pms besvär :)

Måste du rida på hästarna? Ut i luften med dig och gå o hälsa på hästarna ofta (pättre än att vara inomhus...). Gör något som får dig att uppskatta hästarna och ridningen, läs böcker o tidningar om hästar, googla och var inne här på Buke (och skriv råd till alla oss andra som har banala problem med våra hästar, ibland blir man förundrad över vad man kan egentligen).

En annan viktig sak är att lära sig uppskatta sin omgivning, hästarna, sambon, vädret, naturen och allt annat. Tips: Det är jätte roligt att fota...

Qigong eller Tai Chi kanske vore något annars... Lära sig bli fokuserad samtidigt som man blir balanserad.

Sådär kan du ju inte ha det! Sök läkarhjälp för sjutton, de måste kunna hjälpa dig på något sätt.

Jag har själv haft dom besvären som du beskriver. Sök läkar hjälp, det finns mediciner som gör underverk. Själv började jag ta p-sprutan o det har för mig fungerat kanonbra. Ingen mens, pms o raseriutbrott på 7 år nu.

Mmm ger en sådan där hormonspriral att mensen uteblir? P-spruta också kanske... Men borde du inte ta upp detta med en gynekolog eller doktor så att de kan hjälpa dig???

Måste du rida på hästarna? Ut i luften med dig och gå o hälsa på hästarna ofta (pättre än att vara inomhus...). Gör något som får dig att uppskatta hästarna och ridningen, läs böcker o tidningar om hästar, googla och var inne här på Buke (och skriv råd till alla oss andra som har banala problem med våra hästar, ibland blir man förundrad över vad man kan egentligen).

En annan viktig sak är att lära sig uppskatta sin omgivning, hästarna, sambon, vädret, naturen och allt annat. Tips: Det är jätte roligt att fota...

Qigong eller Tai Chi kanske vore något annars... Lära sig bli fokuserad samtidigt som man blir balanserad.

Nä jag rider dom knappt för jag hinner ju inte ens få igång dom innan helvetet börjar igen:confused: jag läser oehört mkt tidningar/böcker om hästar/hundar/djursjukvård. det är det ända som ligger vid min säng.. grejen är bara den att jag VILL rida fast motiveringen finns ju inte när jag har det så här hela tiden...

Men som alla har sagt så får jag nog söka läkar hjälp för detta är inte kul...

P-spruta vill inte sambon att jag ska ta... dels för att han vill ha barn (dock när jag är redo) och sen e han livrädd för att jag aldrig ska kunna få barn typ om man använder "sånt" som han kallar det..:smirk::crazy::D vet inte vilken filur som passade in egentligen me vad jag känner..

Dom naturmedicinerna har jag hört är väldigt dyra? det är väl dom som även hjälper mot migrän??

ush.. ja detta e verkligen jobbigt för jag har sånna fina pållar som verkligen e underbara.. klart dom måste få ha en glad matte!

Fick besked av tjejen igår.. hon kommer att komma 2-3 dagar i veckan:bump: samt att det är den ända tjej som min arab faktiskt har fungerat med.. känns bra!:)

Det låter lite som om du mest lyssnar på vad din sambo vill.
Om det är så tycker jag att du ska prata med honom och berätta hur fruktanvsvärt det känns. Kanske är det så att han inte riktigt inser HUR jobbigt detta är för dig. Det kan vara svårt att sätta sig in i hur en annan människa känner det, om denne inte förklarar hur det känns. Men det kanske du redan har gjort.

Det viktigaste måste väl ändå vara att du mår bra, annars kommer du förövrigt aldrig att känna dig redo att skaffa barn ändå.

Jag känner verkligen med dig, kan också förvandlas till ett monster i bland. =/

Det låter lite som om du mest lyssnar på vad din sambo vill.
Om det är så tycker jag att du ska prata med honom och berätta hur fruktanvsvärt det känns. Kanske är det så att han inte riktigt inser HUR jobbigt detta är för dig. Det kan vara svårt att sätta sig in i hur en annan människa känner det, om denne inte förklarar hur det känns. Men det kanske du redan har gjort.

Det viktigaste måste väl ändå vara att du mår bra, annars kommer du förövrigt aldrig att känna dig redo att skaffa barn ändå.

Jag känner verkligen med dig, kan också förvandlas till ett monster i bland. =/

njaä han förstår inte hur jag känner trots att jag verkligen har förklarat.. beror kanske på att han själv inte har pms besvär..fast tydligen så har han tålamod eftersom han fortfarande stannar..

huaa.. detta låter som mig nästan.. dock har jag inte häst ännu.. men hund! som kräver motion och aktivering.. Jag har alltid samma jäkla dåliga samvete pga att man inte har ork eller lust att dra ut låååånga promenader och då menar jag ett par timmar.. detta kunde jag göra förr.. men jag tror det är annat som ligger bakom allt också.. att man mår dåligt innerst inne eller är deppad och bekymmrad över nått.. pms har nog mycket med saken och göra också tyvärr .. Och efter det kommer mensen och värk, tröttheten och man vill sova 24 h om dygnet.. blää det suger verkligen att vara tjej många ggr.. vad ska vi göra?

Vem har sakt att din sambo behover veta allting, ;), det ar ju bara att knalla ivag,, fa en spruta i ena skinken, (el var de nnu satter den) och sen kan du ju se om din sambo uppskattar ditt nya JAG,

Och sen ar ju sadana metoder till for att man ska kuna fa barn nar man slutar ta dom,, eller hur,, i vilket fall som hallst sa ar det inte hallbart att leva som du gor,,

ta dig i kragen,, och ga till lakaren..

Ma battre och slang alla bocker du har last och praktisera dom istallet ;)

Hoppas att du finner en bra balans, pms är verkligen ingen dans på rosor.
Håller tummarna för ditt välbefinnande!

Jag har mått precis som du beskriver, i ca 5 års tid med vissa uppåtperioder mådde jag skit... Orkade ingenting med hästarna, hundarna och mitt eget liv, ringde vårdcentralen och sade att jag behöver hjälp för jag kan inte ha det så här längre och fick då prata med en läkare som skrev ut antidepressiva tabletter... Det tog ca 3 veckor men sen vakna jag en morgon och var glad att det var en ny dag och hoppade upp på en av mina älsklingar och red ut i skogen:love:

Mitt problem hängde inte ihop med pms på något sätt men symptomen exakt likadana.

Mitt råd är, ring läkare för att få hjälp, det finns ingen anledning att må så dåligt när hjälp finns... Jag tycker heller inte att du ska ta en pms-spruta utan att vara överens med din sambo men han borde ta större hänsyn till ditt välbefinnande och inte tänka på sig själv i det här läget, men kanske finns det en annan lösning om ni nu vill skaffa barn än just pms-spruta:confused:

Hoppas verkligen att du hittar en lösning så du får komma och leva nu när den underbara hösten är på väg :banana:

Ta hand om dig och återkom gärna med uppdateringar så jag får höra hur det går för dig:bow:

/j

Jag har mått precis som du beskriver, i ca 5 års tid med vissa uppåtperioder mådde jag skit... Orkade ingenting med hästarna, hundarna och mitt eget liv, ringde vårdcentralen och sade att jag behöver hjälp för jag kan inte ha det så här längre och fick då prata med en läkare som skrev ut antidepressiva tabletter... Det tog ca 3 veckor men sen vakna jag en morgon och var glad att det var en ny dag och hoppade upp på en av mina älsklingar och red ut i skogen:love:

Mitt problem hängde inte ihop med pms på något sätt men symptomen exakt likadana.

Mitt råd är, ring läkare för att få hjälp, det finns ingen anledning att må så dåligt när hjälp finns... Jag tycker heller inte att du ska ta en pms-spruta utan att vara överens med din sambo men han borde ta större hänsyn till ditt välbefinnande och inte tänka på sig själv i det här läget, men kanske finns det en annan lösning om ni nu vill skaffa barn än just pms-spruta:confused:

Hoppas verkligen att du hittar en lösning så du får komma och leva nu när den underbara hösten är på väg :banana:

Ta hand om dig och återkom gärna med uppdateringar så jag får höra hur det går för dig:bow:

/j

TAck för ditt svar!

Jag har tidigare gått på antidepp tabletter mot (bla) den fruktansvärda panikångest jag får emellanåt och egentligen vill jag inte rekomendera folk det,om man verkligen inte behöver det! javisst har jag MÅTT MKT BÄTTRE!!men sen ibland så vill jag inte gå på en massa piller..och egentligen finns det knappt något värre än att sluta me dom..och när jag inte använder dom (ex nu) och när mensen är på väg så blir jag knäpp, arg,ledsen och vill bara vara själv.själv.själv..Alltså inte göra slut me sambon eller så men vill bara vara för MIG själv..och under den perioden som mitt PMS håller på så går jag inte frivilligt ut i stallet mer än det nödvändiga, ge dom mat/vatten/borsta av dom och kolla så dom mår bra.. men jag vill ju rida.. i allafall när jag sitter här vid datan!
Men inget drar mig ut i stallet för jag vet att jag kör fast när nästa period kommer..

Va det gäller p-spruta så har jag hört att man beör undvika det och p-piller om man har proppar och liknande i släkten.

Jag tänkte oxå så i början, att jag inte ville äta tabletter och var/är orolig för hur det skulle bli den dan det är dags att sluta... Men, samtidigt får man väga för och nackdelar mot varann...

För; man mår bra och är glad - alla runt omkring en mår oxå bättre av det :angel:

man har ork att göra det man normalt gör, ta hand om hästar och övrigt i ens hem som måste tas om hand - dom blir gladare :angel:

din sambo får den glada och mysiga människa han blev kär i tillbaka:banana: bara det är värt alla tabletter i världen :banana:

Emot; att äta tablett varje dag - fast så jobbigt är det inte:angel:

jobbigt att sluta - den dagen den sorgen för nu mår jag så j**a bra:angel:

Det enda som är viktigt är ju att man mår bra och känner sig som en hel människa. När du ätit tabletterna, har du bara ätit under en kort period eller under en längre period?

p-spruta, p-stav mm får man använda när man har hjärt-kärlsjukdomar i släkten, däremot ej p-piller. Jag har använt både p-stav och p-spruta och får ej äta p-piller eftersom min mamma dog av en hjärtinfarkt. jag rekommenderar starkt p-stav eftersom de säger att man kan bli gravid redan 36 h efter att man har tagit ut den jämfört med p-spruta där det kan ta upp till 18 mån innan man kan bli gravid efter att man slutat ta den. dessutom är det mycket smidigare att gå till kk vart tredje år än var tredje månad :idea:
korsfäst mig inte om jag har fel, men det är så här jag minns infon jag fått.

hoppas allt löser sig.

Jag tänkte oxå så i början, att jag inte ville äta tabletter och var/är orolig för hur det skulle bli den dan det är dags att sluta... Men, samtidigt får man väga för och nackdelar mot varann...

För; man mår bra och är glad - alla runt omkring en mår oxå bättre av det :angel:

man har ork att göra det man normalt gör, ta hand om hästar och övrigt i ens hem som måste tas om hand - dom blir gladare :angel:

din sambo får den glada och mysiga människa han blev kär i tillbaka:banana: bara det är värt alla tabletter i världen :banana:

Emot; att äta tablett varje dag - fast så jobbigt är det inte:angel:

jobbigt att sluta - den dagen den sorgen för nu mår jag så j**a bra:angel:

Det enda som är viktigt är ju att man mår bra och känner sig som en hel människa. När du ätit tabletterna, har du bara ätit under en kort period eller under en längre period?

precis som dina fördelar säger, det stämmer riktigt bra.. Jag har till o med fått recept för ett helt år så jag får väl öppna burken igen o börja äta
jag fick provsvaren från doktorn idag me..:crazy: hon frågade hur jag mådde nu.. tja sa ja, jag mår väl sådär.."du, sa hon.. jag tror att det som håller dig på benen överhuvudtaget är nog dina hästar.":eek: NU e jag nervös
Jag ska dit på fredag s vi ska prata om medicinering, för det skulle jag ha punkt slut sa hon..

men en glad nyhet. Jag har varit i stallet en halvtimme längre idag:banana: jag har klippt manen och tränsat unghästen idag!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 677
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 576
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar