Jag hittade något märkligt...

Sv: Jag hittade något märkligt...

Usch! Va läskigt:eek: Måste kolla på min nordis om han också har en sån:crazy: Satt den hårt?
 
Sv: Jag hittade något märkligt...

Och det omöjligt röra sig om en broskbildning som tränger ut genom huden?
*undrar*
 
Sv: Jag hittade något märkligt...

Krulltottan skrev:
Usch! Va läskigt:eek: Måste kolla på min nordis om han också har en sån:crazy: Satt den hårt?

den satt ganska hårt, men inte så hårt att jag inte vågade dra ut den ^^
 
Sv: Jag hittade något märkligt...

Álin skrev:
Satt den med den spetsiga sidan utåt eller inåt?


den satt med den mörka spetsiga delen innåt, och den var alldeles mjuk när jag dragit ur det ur benet, men sen blev den hård.
 
Sv: Jag hittade något märkligt...

Njea, jag vet inte om jag vill hålla med om att kastanjerna är rester av tår ;)

De består av keratin=hår. Dessutom om det är rester borde de inte sitta ovanför carpal-leden fram.

Resterna av tårna syns istället i griffel-benen, vilket är metacarpal/metatarsal II och IV.
 
Sv: Jag hittade något märkligt...

woarda skrev:
hon kan väl ändå inte ha dubbla sporrar? hon har ju redan stora sporrar, och denna satt inte ens nära, så det kan inte vara någon liten utväxt heller.
+ att den inte alls är samma material som sporre/kastanj

var med om en liknande skum sak en gång:
En häst som fick "bölder" på huvudet, 2 st, och veterinären opererade ut liknande bitar. det var tandämnen, som kommit lite fel...kolla om det kan vara tandmaterial? men det verkar mer ologiskt att de hamnar i benen än i huvudet? hon kanske har dubbla sporrar? genetiskt är det ju alltid möjligt...:crazy:
 
Sv: Jag hittade något märkligt...

Álin skrev:
Tandanlag vid örat? Låter intressant, det har jag aldrig sett/hört om. Finns det någon bild eller info på nätet om sådana "urtidsanlag"?

Tycker sånt är intressant, rent vetenskapligt alltså :)
prova att söka på "örinfistel" och "slemfistel"
öronfistlarna kan "slemma" efteroms att det egentligen ska finnas inne i munhålan.. och man bör och kan operera bort öronfistlar..
 
Sv: Jag hittade något märkligt...

thyrniròs skrev:
var med om en liknande skum sak en gång:
En häst som fick "bölder" på huvudet, 2 st, och veterinären opererade ut liknande bitar. det var tandämnen, som kommit lite fel...kolla om det kan vara tandmaterial? men det verkar mer ologiskt att de hamnar i benen än i huvudet? hon kanske har dubbla sporrar? genetiskt är det ju alltid möjligt...:crazy:


mycket märkligt. lite långt bort om det var något tandämne, den satt ju ändå på bakbenet :crazy:
får se om det växer ut något nytt... :crazy:
 
Sv: Jag hittade något märkligt...

psychogrrl skrev:
Njea, jag vet inte om jag vill hålla med om att kastanjerna är rester av tår ;)

De består av keratin=hår. Dessutom om det är rester borde de inte sitta ovanför carpal-leden fram.

Resterna av tårna syns istället i griffel-benen, vilket är metacarpal/metatarsal II och IV.
Kastanjen/sporren är rester av tåNAGELN, eller klon om man vill säga det, lite förenklat kan man säga att det är rester från när hästen hade fler tår. Men det är inte en tå, bara nagelresten av tån.

Till trådskaparen: Hur fick du loss den? Har hästen haft så länge och hur ser det ut nu där du tagit loss den? Har de så på båda eller bara ena benet?

Edit: Oj, nu lät jag som en besserwisser, det var inte meningen :o psychogrrl: Du får inte ta illa upp
 
Sv: Jag hittade något märkligt...

Zenith skrev:
Till trådskaparen: Hur fick du loss den? Har hästen haft så länge och hur ser det ut nu där du tagit loss den? Har de så på båda eller bara ena benet?


jag drog ^__^, lirkade lite och tillslut lossnade den...
blödde lite men hon var inte öm eller reagerade inte nämnvärt efter att jag dragit loss den.
hon hade bara på höger bak, och jag vet inte hur länge hon haft den, har nog känt den tidigare men inte reagerat utan trott att det var rasp eller något sådant.
jag ska hålla koll o se om det växer ut något nytt :crazy:
 
Sv: Jag hittade något märkligt...

woarda skrev:
jag drog ^__^, lirkade lite och tillslut lossnade den...
blödde lite men hon var inte öm eller reagerade inte nämnvärt efter att jag dragit loss den.
hon hade bara på höger bak, och jag vet inte hur länge hon haft den, har nog känt den tidigare men inte reagerat utan trott att det var rasp eller något sådant.
jag ska hålla koll o se om det växer ut något nytt :crazy:
:crazy: :crazy:

Men du vet att det finns dubbla naglar på människor och så va? Jag tror faktiskt inte att det är helt ovanligt på mer urtypshästar att de har fler rester från äldre förfäder. Jag tror alltså inte så mycket att det är en mutation som en kvarleva från förr.
 
Sv: Jag hittade något märkligt...

Tar inte alls illa upp :)

Men hur kan du vara säker att det är en kvarleva från nageln?
Vad sjutton ( ;) ) gör den isåfall ovanför carpalleden (handleden)?

Nej, jag tror inte alls det är det, möjligtvis då istället efter trampdynan, men den tycker jag mer har hamnat i strålen/ballarna.
 
Sv: Jag hittade något märkligt...

Hundar kan få klo eller tandanlag på fel ställen.
Vet en hund som hade en klo i svansen.
Så det är kanske inte helt otroligt att hovanlag kan dyka upp på märkliga ställen
 
Sv: Jag hittade något märkligt...

Jag har gått utbildning i hästen utveckling och hästens anatomi, det är därifrån jag har lärt mig det ;) Men det är jättebra att du frågar, man ska inte ta saker och ting för givet.
Jag har för mig att sporren är ett pekfinger och kastanjen är tummen.
Man kan veta detta genom att se på hur utvecklingen har gått i evolutionen hos ett visst djur. Den moderna hästens urfader var Eohippus som hade fyra tår fram och tre tår bak. Eohippus utvecklades till tretåiga Mesohippus som utvecklades till Merychippus som även den var tretåig, men med större "långefingertå" och pek-/ringtå hade börjat tillbakabildats. Den första entåiga hästen var Pliohippus, vilken också är den moderna hästens närmsta anfader.
Iom att man kan se hur det som en gång varit hästens "tumme" har tillbakabildats så vet man att kastanjen är en kvarleva från en förfaders tumklo/-nagel.

psychogrrl skrev:
Men hur kan du vara säker att det är en kvarleva från nageln?
Vad sjutton ( ;) ) gör den isåfall ovanför carpalleden (handleden)?
Att den kan sitta ovanför carpalleden beror på att nageln inte sitter fast i motsvarande digitalben. Det kan även vara så att det motsvarande digitalbenet har tillbakabildats helt, men nageln finns ändå kvar. (Vilket jag tror är fallet med hästen) Sporren hos hästen sitter tex väldigt långt ifrån griffelbensspetsarna (=motsvarande digitalben) och hovbenet sitter ju inte fast i hoven heller. Naglar/tår sitter ju inte fast i benen utan i huden.
Samma fenomen kan ju ses på en del hundar, de har sporre (klon), men inget sporrben.

Som personlig hypotes tror jag att kastanjen sitter där den sitter för att den stör minst och gör minst skada där. Förr har det säkert funnits hästar med kastanjer nedanför carpus, men dessa slog sig nog mer. Det är nog även av den anledningen sporren inte har krupit längre upp. Att ha en knöl mitt på skenbenet är nog mindre lämpligt... :crazy:

Hoppas jag klargjort lite och hoppas inte mitt minne svikit mig totalt nu med alla latinska namn och antal tår... ;)

Tillägg:
psychogrrl skrev:
Nej, jag tror inte alls det är det, möjligtvis då istället efter trampdynan, men den tycker jag mer har hamnat i strålen/ballarna.
Ingen av hästens förfäder har haft trampdynor, så därför kan inte kastanjen vara en trampdyna. Det skulle dessutom inte vara någon skillnad i resonemanget för placeringen av kastanjen (ovan-/nedanför carpus) vare sig det gällde trampdyna eller klo. Egentligen. ;) Sen tror jag inte trampdynan är riktigt kontruerad rent fysiologiskt på samma vis som kastanjen. Då är nog hov/klo mer likt i sin konstruktion
 
Senast ändrad:
Sv: Jag hittade något märkligt...

Jag ska inte säga emot dig då jag inte är utvecklings-historiker ;) Är bara (min) logiken som säger emot lite att nageln sitter ovanför handleden :) Men vad det annars skulle vara har jag som sagt ingen aning om, så det är ju mycket möjligt (även om jag nog skulle vilja se lite mer bevis från någon som forskat på området :p ).

Men en annan sak som är rätt intressant.
Gamla nordiska raser, kallblod etc, de har ofta ganska kraftiga kastanjer och sporrar. Däremot min Camarguehäst (som ju också är en urhäst, dock av andra breddgrader) har inte alls särskilt stora kastanjer eller sporrar och jag har inte sett framträdande sådana hos direkt några andra Camarguehästar heller..

Hur kan det komma sig? De har ju ändå samma ursprung (urponnyn och tundraponnyn), men varför har de blivit större (eller bibehållits) hos kallblod och nordiska raser medan de hos andra urtyper blivit mindre?
Hur ser det ut hos till exempel islänningar? Connemaras/New Forests?

Har de någon funktion hos dagens hästar?
 
Sv: Jag hittade något märkligt...

Zenith skrev:
:crazy: :crazy:

Men du vet att det finns dubbla naglar på människor och så va? Jag tror faktiskt inte att det är helt ovanligt på mer urtypshästar att de har fler rester från äldre förfäder. Jag tror alltså inte så mycket att det är en mutation som en kvarleva från förr.


gör det? det hade jag ingen aning om.
Men man lär sig något varje dag ;) :)

jag ska med andra ord inte oroa mig. ^_^
 
Sv: Jag hittade något märkligt...

Hm, jag hittade inget när jag sökte på dom. Vad kan fistel tänkas heta på engelska tro :confused:
 
Sv: Jag hittade något märkligt...

psychogrrl skrev:
Jag ska inte säga emot dig då jag inte är utvecklings-historiker ;) Är bara (min) logiken som säger emot lite att nageln sitter ovanför handleden :) Men vad det annars skulle vara har jag som sagt ingen aning om, så det är ju mycket möjligt (även om jag nog skulle vilja se lite mer bevis från någon som forskat på området :p ).

Men en annan sak som är rätt intressant.
Gamla nordiska raser, kallblod etc, de har ofta ganska kraftiga kastanjer och sporrar. Däremot min Camarguehäst (som ju också är en urhäst, dock av andra breddgrader) har inte alls särskilt stora kastanjer eller sporrar och jag har inte sett framträdande sådana hos direkt några andra Camarguehästar heller..

Hur kan det komma sig? De har ju ändå samma ursprung (urponnyn och tundraponnyn), men varför har de blivit större (eller bibehållits) hos kallblod och nordiska raser medan de hos andra urtyper blivit mindre?
Hur ser det ut hos till exempel islänningar? Connemaras/New Forests?

Har de någon funktion hos dagens hästar?
Du jag vet inte det där med raserna. Connemara och New forest är ju ädlare typer av hästar med mycket fullblod/spanskt i sig och camarguehästen är också ädlare, varmare typ av häst. Men där kan du mycket mer än mig. Och den är nog inte riktigt ur samma "träd" som nordsvensken och fjordhästen. Inte lika urtyp av samma typ.
Islänningar kan jag ingenting om alls.

Den har ingen funktion alls hos dagens hästar, det är därför den är såpass tillbakabildad och sitter ovanför handleden. (För egentligen stör den mest, men där så stör den minst iaf)

Kom förresten på att kastanjen nog är pekfinger och sporren är ringfinger.

Och det ÄR forskat om av många forskare, men det är såpass gammal forskning så jag vet inte riktigt var jag kan hitta förstahandsinfo till dig. Om du förstår vad jag menar. Detta fenomen finns som sagt på många djur. Vår blindtarm t.ex.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag hittade något märkligt...

MIn isis har kraftiga sporrar och kastanjer, min kompis isis hade jättesmå. Så det varierar ganska mycket inom rasen också.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 883
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 278
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp