Jag HATAR allt djä**a daltande!!

Sv: Jag HATAR allt djä**a daltande!!

Det är klart.. Det beror ju på om den mentalt dåliga hunden är utåtagerande eller om den bara "är". Jag vet flertalet osäkra fega hundar som har ägare med ingen till "aldrig säga nej" metoder.. Dessa hundar gör utfall mot allt och alla, stressar och är nervösa. En hund som stressar upp och gör kraftiga hysteriska utfall mot vad det nu kan tänkas vara, tio gånger om dagen lär inte må speciellt bra.

Mvh

Det var såna jag hade i åtanke när jag skrev tidigare också. Har ju precis en sån i huset och den mår verkligen inte bra, har aldrig sett en så stressad hund, när den går med husse är den lite lugnare men med matte som aldrig skulle kunna säga ifrån så anfaller den allt o alla så gott det går med koppel på. Men visst jag är inte tankeläsare, den kanske är helt lycklig när den håller på sådär, det är bara stressnivån som spontant känns sådär.

Om en styrelsemedlem agerar, t.ex ringer, i egenskap av just styrelsemedlem representerar de klubben. Något som ibland glöms bort av både representanter och medlemmar...

Absolut, vet jag mycket väl om eftersom jag själv sitter i en styrelse. Jag förstår också att man reagerar om någon trycker till sin hund ordentligt på en av klubben arrangerad promenad t ex. Det ger ju hela klubben dåligt rykte oavsett vem det är som "trycker till". Därav hade även jag kunnat säga till att det kanske var onödigt att göra så just där (om du förstår vad jag menar) men utan att tala om just hur personen ifråga ska uppfostra sin hund utan bara att på klubbens träffar ska man kanske dämpa sig lite.

Dock vet jag ju inte hur det sas eller hur inläggsskrivaren öht hanterade sin hund så då är det lite svårt att säga något mer om hur det hela hanterades.

Din hund är ju då ett bra exempel på hur olika det är med olika hundar. Jag försökte den "hårda metoden" på min hund men hon blev värre. Nu kör jag med den mjukare metoden i samband med korrigeringar vid väldigt oönskat beteende. Vi har fått en otroligt bra kontakt och hon har gått från klarhet till klarhet :)

Självklart är ju hundar individer och det är ju kanon att din hund fungerar på den "mjuka metoden", men rent generellt tycker jag att folk är för rädda att ta i sina hundar, hur stora eller små de än må vara.

Vi bara tillägga att det inte var någon hård tilltryckning utan bara ett ryt på 1 sek samt ett tag i skinnet på henne för att få kontakt med en övertaggad tuffing. Det tog hon med en axelryckning. Samt som parantes tillägga att som representant för en förening bör man ha lite mer acceptans för olika sätt att hantera situationer än man behöver som privat person.

Det finns säkert en hel del daltande bland hundägare, men jag tror även att folk inte vågar ta tag i sin hund rejält på offentlig plats...
Och då blir ju hundarna som dom blir!

Jag har fått mig en rejäl utskällning på klinik när jag var där precis när jag övertagit min riesen.
Hon var totalt ouppfostrad och hade inga gränser för vad hon kunde göra, men jag var tvungen att åka till vet...

Sagt och gjort, vi satte oss och väntade och hunden la sig ner, men jag såg ju på henne att hon spanade (en riesen kan ju se väldigt sovande ut, men skenet bedrar)
Fan flög i henne när en hund kom ut från ena rummet, och jag fick tag i skägget...
Då fick jag höra av två hundägare att jag var både brutal och elak! Undra vad dom sagt om hon hoppat på nån hund pga av att jag inte tog tag i henne!

Senast ändrad:

lock och pock tycker jag oftast bara är fegmetoder för att man inte vill ta tag i problemet på riktigt.

Oj. Det där är ungefär som att säga att det bara finns en metod att lära sig räkna matte. Eller alfabetet. Eller vadsom. Och alla andra sätt är bara för mesiga människor som inte har hjärna nog.

Djur är individer och lär sig på olika vis. Vissa kan lära sig genom fysisk bestraffning medan andra blir olyckliga av det. Att säga att "det finns inga andra metoder" är som att skjuta sig själv i foten och kuta runt i cirklar.

Jag har ännu inte mött en hund som inte kan tränas i mjuka metoder, men jag tänker inte göra mig själv dummare än vad jag redan är genom att säga att alla kan tränas på det viset därmed basta. Individer heter det av en orsak...

Självklart är ju hundar individer och det är ju kanon att din hund fungerar på den "mjuka metoden", men rent generellt tycker jag att folk är för rädda att ta i sina hundar, hur stora eller små de än må vara.

Främst så behöver man inte nödvändigtvis ta i sin hund för att vara konsekvent. Det krävs inte fysisk bestraffning för att de flesta hundar ska fatta, de som jag har sett bestraffa sina hundar har inte gjort ett bra grundarbete med dem vid valp och unghundsålder. Då slår det tillbaka på dem när hundarna blir äldre, klokare och ev. starkare.
För mig är det ett nederlag om jag ens måste berätta för min hund, genom bestraffning, att jag äger rättigheterna till att slå den och bestämma över den. Det har jag inte behövt göra med min dam och ingen annan hund heller sen jag började fundera på vad jag håller på med..
Sedan så tror jag det inte handlar om en rädsla i att ta tag i sina hundar. Utan bara om okunskap, att inte veta hur man ska hantera problemet. Jag har oftare sett folk bli fysiska med sina hundar när de inte förstår än tvärt om, att vifta köttbullar är något ovanligt för mig att se när det handlar om en aggressiv hund.
Sist: om det handlar om en rädsla för att ta tag i sin hund så är den väl motiverad. I ett civiliserat samhälle som vårat är våld något som ogillas, av goda skäl. Vi är empatiska djur och om den första instinkten, när hunden inte förstår, är att bestraffa den fysiskt så kanske man bör fundera lite på varför man måste slå sin hund för att den ska fatta. Kunde man ha gjort annat? Har du pressat din hund för mycket? Borde du ha tagit det lugnare? Var den fysiska kontakten verkligen nödvändig och hur hade jag kunnat undvika det? Där kunskapen tar slut tar våldet vid som man brukar säga...

Till ditt första inlägg: Som jag redan skrivit så fattar väl även jag att hundar också är individer! Vissa metoder funkar på vissa hundar, men du kanske missade att jag tror att det oftast handlar om att folk inte orkar ta tag i problemet, inte alltid. Sluta läsa mellan raderna.

Till ditt andra inlägg: Jag har aldrig sagt att jag slår min hund, och det skulle jag aldrig, aldrig göra! Jag vill ju inte att min hund ska bli rädd för mig, plus att jag älskar honom och jag skulle aldrig skada någon jag älskar. Jag skulle dock skada honom om jag inte tog tag i honom nångång då och då, eftersom han då skulle bli så stressad så han skulle stå lutad i kopplet och dra tills han stryper sig själv, är det snällare att göra så?

Jag sluter mig till skara och håller med, det är superviktigt att tala om tydligt vad som inte är accepterat, speciellt när det gäller säkerhet!
Men sen tycker jag att man ska plocka det som fungerar för en annan och ens hund. Man behöver inte vara en gullapa och heller inte en hitler, så att säga.

När det gäller att lära saker som inte är viktiga för vardagen så tar jag hellre fram den positiva sidan än den negativa. Men när det gäller att uppföra sig bland folk och andra djur så har jag noll tolerans mot dåligt beteende.

Jag kan även räcka upp handen att jag inte har väl uppfostrade hundar för tillfället. Men aldrig att dom skulle anfalla någon eller kasta sig i kopplet, för där har dom fått veta vett från dag ett. Jag har två unga omplaceringar som inte varit planerade på något sätt. Därför kan lydnaden dissukteras.. :o

Men jag tänker ju innan jag utsätter andra för mina hundar, jag skulle ju aldrig plocka med mig bägge två till en situation som jag vet att kan bli problem, man får ju använda hjärnan lite.

Det jag tycker kan vara väldigt jobbigt är när man bland andra människor måste ta tag i sin hund. Jag var på marknad med den ena för ett tag sedan för miljöträning och hon tog direkt chansen att ignorera mig och började dra, och jag tar hellre tag i hunden ordentligt och sätter den på arslet än att går och har en kamp mellan viljorna. Hon kan, hon vet, så det accepterade jag inte, men man får ju blickar som om man haft ihjäl hunden..

Senast ändrad:

Hur i hela friden ska man kunna var konsekvent i sin hunduppfostran om man inte ska kunna hålla det för att det "inte passar sig"?

Hur i hela friden ska man kunna var konsekvent i sin hunduppfostran om man inte ska kunna hålla det för att det "inte passar sig"?

Du ser helt enkelt till att inte utsätta din hund för situationer bland folk du inte kan hantera utan att bli fysisk.

Hur ska man då kunna träna i olika miljöer? Klart man inte ska utsätta hunden för något man vet att den inte klarar av, men det finns så många aspekter som gör att det kan gå tokigt.
Ska man låta hunden bete sig som ett svin istf att göra den åtgärd som krävs?
Jag har då hellre tag i min hund än att låter den bete sig illa.
Att ta tag i sin hund behöver inte betyda att man fysiskt misshandlar den.

Att ta hunden i nacken anser jag är att slå den. Att fysiskt bestraffa den. You say potato...

Menar du att den enda och bästa lösningen av alla hundratals andra metoder i hela världen, i den situationen, är just att ta din hund i nacken? Att det inte finns en annan metod som faktiskt också kan fungera, men som du inte tagit reda på? En metod som inte involverar en fysisk negativ korrigering?

Och att köra på "ja men är det snällare att låta honom dra och skada sig så?"-snacket tycker jag är fel. Det är DITT ansvar att lära din hund att gå fint i koppel, gör den inte det så har du uppenbarligen gjort något fel. Det finns andra metoder som inte involverar fysisk negativ kontakt som man kan tillämpa. Där är det också ditt ansvar att tillämpa vettiga och även (viktigt!) moraliska metoder.
Förr var det ok med elhalsband och stackel. Nu är det inte ok därför att vi vet bättre. Förhoppningsvis kommer det i framtiden bli förbjudet att slå/vara fysisk på ett negativt vis med hundar också..

Hundar har ungefär samma förståelse som ett mindre barn. Vi slår inte barn därför att vi, i Sverige, inser att det finns andra (bättre) metoder för inlärning och att det är desutom inhumant att fysiskt bestraffa barn. Samma borde gälla hundar, som är kännande individer som reagerar på sin omgivning och uppfostran.

Så man skall inte utsätta sin hund för några situationer som den "inte klarar"?

Och om man ändå hamnar i en sådan situation...skall man låta bli att agera om man måste bli "fysisk" med hunden?!

Så att en helt utomstående person för att freda sin hund och skydda sitt spädbarn måste SPARKA hunden och LYFTA DEN I ÖRONEN???!!
Det känns ju extremt juste mot hunden!!

Snälla nån!! :mad: Vakna upp!!

/Swat

Men om din hund inte klarar av situationen så ska du också vara beredd att gå därifrån.

Det är ingen rättighet att få ta med sin hund överallt och klarar din hund inte av det måste du, i dess utbildning, backa ett par steg och "gör om, gör rätt". Om din hund inte är så pass utbildad till den grad att du vet att den kommer att hantera situationen så måste du också förstå att du inte kan pressa den utan gå därifrån. Annars blir det precis så som du pratar om, en konflikt som MÅSTE lösas med någon form av fysisk negativ korrigering.

Det tar tid och kunskap att utbilda en hund på rätt vis. Har man inte tiden för att backa ett par steg i utbildningen och orkar man inte skaffa sig kunskapen så ska man heller inte ha hund.

Som jag sa - jag vet inte vad personen ifråga gjorde för att få ett samtal om det så det är lite svårt att uttala sig då. Jag har sett personer som sparkat sina hundar så de kvidit bland folk. Det är naturligtvis inte ok. Klart man kan bli fysisk mot sin hund men det finns ju gränser.

Jag håller med dig i mångt och mycket, man måste inte trycka ner hunden i sulorna för att lära den uppföra sig "som folk". Men i akuta situationer måste man ingripa med så mycket våld som nöden kräver. Det går liksom inte att stå beredd med klickern och vänta på att hunden spottar ut barnet för att belöna släppandet.

Så man skall inte utsätta sin hund för några situationer som den "inte klarar"?

Och om man ändå hamnar i en sådan situation...skall man låta bli att agera om man måste bli "fysisk" med hunden?!

Så att en helt utomstående person för att freda sin hund och skydda sitt spädbarn måste SPARKA hunden och LYFTA DEN I ÖRONEN???!!
Det känns ju extremt juste mot hunden!!

Snälla nån!! :mad: Vakna upp!!

/Swat

VA???

Men hallå där! Ta och andas lite! Nu är du jäkligt ojusste! :(

Tjejen har uppenbarligen tränat sin hund helt fel och trots detta skitit i att ta alla nödvändiga säkerhetsåtgärder för att kunna ha sin hund hos veterinären (ev. munkorg, hålla hunden under sådan uppsikt att den INTE kan ta sig mot dig o.s.v.). Man ska inte försätta sig i sådana situationer ens en gång!! Din hund ska inte vara så olydig så att den hoppar på en annan hund. Jag har sagt det innan, när hundar beter sig så, VUXNA dessutom, så har grundutbildningen på hunden gått fel. Och att ge hunden en dänga i det fallet skulle inte hjälpa hunden att bete sig uppfostrat eftersom hon är uppenbarligen inte konsekvent med sin hund, hunden skulle inte bli lydigare nästa gång det skedde. Utan konsekvens kan du misshandla din hund så glatt du vill utan att den beter sig uppfostrat.
Att freda sig ifrån en farlig situation är dessutom en annan sak än det JAG svarade på till vad ANDRA har sagt. Hade jag varit hon och det varit MIN hund skulle det inte ens ha skett. För jag är inte dummare än att jag vet vad min egna hund är kapabel till att göra. För hittills har det aldrig hänt mig trots att jag haft en aggressiv hund som barn.

Man kan faktiskt skriva i ett forum utan en elak ton. Tack.

Jag håller med dig i mångt och mycket, man måste inte trycka ner hunden i sulorna för att lära den uppföra sig "som folk". Men i akuta situationer måste man ingripa med så mycket våld som nöden kräver. Det går liksom inte att stå beredd med klickern och vänta på att hunden spottar ut barnet för att belöna släppandet.

Jag veterligen har bara svarat på just träningsaspekten. Att behöva vara fysisk om min hund ex. på hundklubben börjar kaxa sig är ett bakslag för mig. Där kan jag gå ifrån och lugna ned hunden på ett annat ställe. Däremot nödsituationen så, ja, då ska man ta tag i sin hund vid ex. slagsmål. Men jag menar på att, om man hanterat sin hund rätt, ska man inte ens behöva vara den som sliter iväg sin hund (nu finns det specialfall; om din hund blir attackerad av en annan o.s.v.).

Det är klart.. Det beror ju på om den mentalt dåliga hunden är utåtagerande eller om den bara "är". Jag vet flertalet osäkra fega hundar som har ägare med ingen till "aldrig säga nej" metoder.. Dessa hundar gör utfall mot allt och alla, stressar och är nervösa. En hund som stressar upp och gör kraftiga hysteriska utfall mot vad det nu kan tänkas vara, tio gånger om dagen lär inte må speciellt bra.

Mvh

Ja det är precis så hon gör om hon får fria tyglar. Men om jag hade uppmuntrat beteendet/inte försökt hindra henne så tror jag inte att det blir stressande. Inte på ett negativt sätt i alla fall. Hon skäller lite och den andra hunden försvinner = vinst varje gång. Som det är nu är det totalförbjudet att skälla på andra hundar, och hon får belöning för ett annat, mera önskvärt beteende. Men de andra hundarna finns ju kvar, oavsett om hon får skälla på dem eller inte.

Jag tror att ägarna till gapiga hundar själva blir lite stressade oavsett om de väljer att tackla problemet med att aldrig säga nej. Detta smittar ju av sig på hundarna, och vips har man en ond spiral.

Liknande trådar

Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 285
Senast: Gnist
·
U
Övr. Hund Då jag för tolv år sedan skulle köpa münsterländer var det svårt att finna valpar som såldes till annat än jakt, men ändå har jag...
Svar
4
· Visningar
2 384
Senast: beda
·
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 188
Senast: Lucta
·
Övr. Hund jävla skit bajs grrr ahh :devil: Har aldrig hatat hundar och hundägare förren vi skaffa hund! Kan inte bara alla jävla hundägar idioter...
Svar
11
· Visningar
1 426
Senast: kpist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama