Jag HATAR allt djä**a daltande!!

Sv: Jag HATAR allt djä**a daltande!!

Jag anser att det är en väldig massa bull**it att alla hundar kan formas enligt devisen "gör om gör rätt" genom att man som ägare undviker alla situationer som "triggar" hunden.
I den bästa av världar kanske det skulle fungera, men i min verklighet så finns ingen möjlighet att leva så.
Om jag inte kan undvika oväntade möten med hundar, springande barn, personer som går på ett udda vis osv. Vad skall jag göra då?!

Eller om jag har en superstökig rått-hane som måste vaccineras och jag som förare inte lyckats belöna in rätt beteenden vid hundmöten... Hur skall man göra då?
Vänta tills hunden är 2-3-4 år - och jag har lyckats belöna in beteendet - innan jag vaccinerar hundskrället?

Kan det då inte vara en lösning att utsätta hunden för lämpig störning och förklara TYDLIGT att den högaktningsfullt skall skita i andra hundar och sedan belöna kontakt och uppmärksamhet på matte/husse?
Oavsett om detta innebär att jag tar hunden i nacken eller knycker i kopplet?

Är det alltid bättre att dra ut på ett problem än att lyfta upp det till ytan och förklara vad jag som förare vill och inte vill?!

/Swat

Jag anser att det är en väldig massa bull**it att alla hundar kan formas enligt devisen "gör om gör rätt" genom att man som ägare undviker alla situationer som "triggar" hunden.
Och jag upplever motsatsen. Att hittills har jag inte träffat en hund som inte funkar så och att många människor är onödigt vålsamma mot sina hundar.

Om jag inte kan undvika oväntade möten med hundar, springande barn, personer som går på ett udda vis osv. Vad skall jag göra då?!

Gå åt ett annat håll om hunden blir berörd?

Eller om jag har en superstökig rått-hane som måste vaccineras och jag som förare inte lyckats belöna in rätt beteenden vid hundmöten... Hur skall man göra då?
Vänta tills hunden är 2-3-4 år - och jag har lyckats belöna in beteendet - innan jag vaccinerar hundskrället?

Håller hunden för glatta livet? Ringer distriktarn som kommer hem och vaccinerar? Jag vet inte? Jag har aldrig i mitt liv upplevt dessa saker som du tar upp som problem när jag, från valpstadiet, tränat mina hundar med mjuka metoder. Dessa saker har jag bara upplevt med hunden jag använde hårdare metoder med. Och då hjälpte inte ett nacktag mer än att jag skulle restriktera hans beteende just då. Det hjälpte inte uppfostran senare i livet.

Mina hundar har alltid förstått vad som gäller, har de börjat skälla på andra hundar så har det aldrig varit ett problem utan ett mera önskevärt beteende har kunnat snabbt läras in. Jag har aldrig haft problem med hundar som drar, är aggressiva eller måste tas tag i nacken. Då har jag haft hundar med olika mentalitet, både hårda och mjuka jyckar i skallen.

Är det alltid bättre att dra ut på ett problem än att lyfta upp det till ytan och förklara vad jag som förare vill och inte vill?!

Jag kan förklara för min hund precis vad jag vill utan att behöva korrigera den på ett negativt vis.

Och jag stöter på dessa problem varje vecka!

Alla har varken tid eller möjlighet att undvika allt och alla hela tiden.
Om man är mer än hundägare - ex heltidsarbetande småbarnsförälder - och bor inne i ett samhälle så kan man inte gå åt ett annat håll, rasta tidiga morgnar/sena kvällar i flera månader för att undvika hundar/människor/bilar/cyklar eller vad det nu är som tänder hunden!

För allas säkerhet och trivsel kan det då vara bättre att konfrontera problemet och lösa det "där och då"!

/Swat

Jag har nog ett helt annat tänk än du tror jag.

Jag har hund för att jag tycker det är så roligt att alltid (om möjligt) ha honom vid min sida. Han är alltid med mig i princip och ofta hamnar vi i situationer som han aldrig varit med om och i bland i situationer som jag inte räknat med.
Dock ser jag alltid till att vi löser det, han är med mig och ska låta mig lösa problemet.
Det kräver jag av honom.
Min hund ska uppföra sig i alla lägen och jag ser till att han kan vara trygg.
Något annat accepterar jag inte.

Han är en mycket trygg och trevlig hund. Och en fröjd att ha med sig.

Jag veterligen har bara svarat på just träningsaspekten. Att behöva vara fysisk om min hund ex. på hundklubben börjar kaxa sig är ett bakslag för mig. Där kan jag gå ifrån och lugna ned hunden på ett annat ställe. Däremot nödsituationen så, ja, då ska man ta tag i sin hund vid ex. slagsmål. Men jag menar på att, om man hanterat sin hund rätt, ska man inte ens behöva vara den som sliter iväg sin hund (nu finns det specialfall; om din hund blir attackerad av en annan o.s.v.).

Ja alltså jag tror mycket på att förebygga och att inte vänta tills hunden är känsmogen och tror sig vara guds gåva till hela mänskligheten. Men jag tror också att man gör sig själv en björntjänst genom att inte lösa uppkomna koflikter här och nu. Det behöver inte alls vara genom att köra en alfarullning eller rappa till hunden med kopplet, men något bör man göra så att hunden förstår att det här beteendet är inte önskvärt.

Och jag stöter på dessa problem varje vecka!

Men då kanske du bör ta en funderare på varför din hund tänder till konstant varje vecka så att du måste ta tag i den.

Jag har som sagt aldrig haft problem med hundmöten, cyklister, joggare o.s.v.
Mina hundar har aldrig haft ett behov av att visa sig kaxiga när jag är ute på promenad och jag skulle definitivt höja ögonbrynen om jag träffade sådana hundar som tycker att saker ska skällas på så rejält att man måste få ett tag i nacken för att tystna. Då har man gjort något fel med sin valp/unghund!
Min äldre tik har skällt av exhaltering när hon var yngre (lärde sig av andra hundar att man ska skälla) men det räckte med att gå undan lite och sätta henne så tystnade hon. Nu gör hon inte det längre.

Mina hundar har blivit tränade varje minut av varje dag i deras liv att de inte behöver skydda mig utan jag skyddar dem om något händer. Jag har helt enkelt, genom bra grundträning, inte behövt ta tag i hunden så som du beskriver.

Nej, det är inte samma att slå en hund som att ta den i nacken. När jag tar min hund i nacken så är det på ett lugnt och sansat sätt, med ett långsamt "nej", skulle jag slå min hund är det på ett okontrollerat, aggressivt sätt, och det är fel. Då skulle min hund vara rädd för mig, men det är han långt ifrån att vara. Han litar på mig eftersom att han vet att jag tar hand om situationer som han känner sig otrygg i. Han blir lugn och trygg och vi stör ingen annan, är inte det bra då?

Och att lära sin hund gå i koppel.. Det är ju precis det jag har gjort! Vad är det du inte förstår? Om jag hade struntat i att uppfostra honom eller valt att uppfostra honom med "mjuka metoder" så skulle han bli en sån skällig, bjäbbig sak med 0 vett i skallen. Jag vet, jag har redan hunnit prova den "mjuka metoden" också. Jag använder mig både av belöning och av bestraffning. Båda används i rätt tidpunkt och det är därför min hund är så "lugn" (allt är relativt) som han ändå blivit.

Jag skulle aldrig skada min hund och du har ingen rätt att påstå att jag gör det. Håll dig till det jag skriver utan att tolka in egna rader i det hela, så kan vi få till en diskussion istället för att få ett "jag har alltid rätt, inte du"-scenario.

Jag ber om ursäkt på förhand för nu kan jag nog inte låta bli att vara otrevlig.

Så fantastiskt SKÖNT för dig att ha så lyhörda, vakna hundar att dom trots situation har fokus på dig.

Och vad SKÖNT att alla hundar du träffat/tränat eller vad du nu sa fungerar på samma sätt!

Du har inte tänkt på att de kan finnas olika orsaker som gör att det inte fungerar att bara ignorera beteendet?

Jag kan ta min egen som exempel. Jag tog henne som omplacering som 7 månader, hon är en så fantastisk korsning som weimaran/rottweiler och redan där förstår man ju att det inte är någon lätt hund direkt. Hon är vad jag kallar söndergapad, alltså är det omöjligt att få henens uppmärksamhet utan att höja rösten. (vilket jag håller på att jobba bort via att lära in handtecken ist)

Hon har väldigt lätt att gå upp i varv och flippa totalt.
Det kan räcka att hon sitter fot vid övergångsställe, man berömmer och går, där kan hon bli så överladdad att hunden exploderar! Om jag då ska gå iväg med henne tills hon lugnar sig så har hon garanterat haft ikull mig innan stressen lagt sig.

I dessa situationer tar jag helt enkelt och sätter henne fysiskt, eftersom hon aldrig i hela världen skulle bry sig om min röst. Sen håller jag henne sittandes och talar om lungt att så här gör vi inte, 5-10 sek senare är det bara att släppa och sen är de bara att gå, då har jag brytit flippen och hon har plockat ihop sin hjärna igen och fortsätter gå fot.

Att vända problemet som uppstår ryggen och gå därifrån skulle aldrig falla mig in. Det är jag som ledare som ska tala om hur vi beter oss i en situation där hunden uppenbart inte reder upp det själv.

Där har vi helt olika syn på saken.

Att hunden tänder till lätt behöver inte alls ha något med uppfostran att göra. Jag skulle snarare säga att det beror på vilken kaliber av hund man har.

Mina hundar har aldrig haft ett behov av att visa sig kaxiga när jag är ute på promenad och jag skulle definitivt höja ögonbrynen om jag träffade sådana hundar som tycker att saker ska skällas på så rejält att man måste få ett tag i nacken för att tystna. Då har man gjort något fel med sin valp/unghund!
Min äldre tik har skällt av exhaltering när hon var yngre (lärde sig av andra hundar att man ska skälla) men det räckte med att gå undan lite och sätta henne så tystnade hon. Nu gör hon inte det längre.

Mina hundar har blivit tränade varje minut av varje dag i deras liv att de inte behöver skydda mig utan jag skyddar dem om något händer. Jag har helt enkelt, genom bra grundträning, inte behövt ta tag i hunden så som du beskriver.

Men du, det är ju jättebra att DU inte behövt ta tag i din hund? Men att tro att det skulle räcka att "gå undan lite" med hundar som skäller eller gör utfall mot andra hundar är bara enormt naivt, då skulle ju problemet inte finnas? Hur hade du gjort när det inte funkade att gå undan lite med hunden? Om den inte tog godis eller leksaken du har med? :)

Men då kanske du bör ta en funderare på varför din hund tänder till konstant varje vecka så att du måste ta tag i den.

Jag tror inte Swat menade sina egna hundar....!
Men jag håller med henne. Det finns en gräns för HUR mycket man kan undvika, ta andra vägar etc etc om man vill kunna leva ett normalt, avspänt liv och inte flytta ut i ett avlägset skogsområde där man aldrig riskerar ett oväntat hundmöte.
Det är också en praktisk orimlighet att långsamt bygga upp hundmötena, meter för meter, först på långa avtsånd etc som metoden säger. Den tar månader, om man ens har tillgång till schyssta hundar att träna sin egen hund på. Och vad som sen ofta händer är att man har en hund som inte reagerar på just DEN hunden, som man tränat på, men som gör utfall mot alla nya hundar den träffar. Och som man orimligtvis kan ha tillgång till i träningssyfte.

jag har en såndär hund :crazy: när jag fick honom gjorde han utfall mot alla, han är otroligt vaktig. Jag tränade honom nog mjukt, lite klicker och lite annat så att säga. Han är ändå mjuk till sättet på många sätt. Idag går vi lugnt förbi mängder av människor. Inte ens tanter med rollator förtjänar att dö tycker han ;)

Men om han idag får för sig att en person ska skällas ut då skiter jag ärligt talat i om han är "liten och söt" då blir matte förbannad :devil: nu vet han att vi bor här, vi beter oss civiliserat och man skäller inte ut folk. Jag kan hålla honom, inga problem men lite hyfs får det vara. Har ingen lust med att ha en hund som inte kan bete sig alls. Visst är det LÅNG väg kvar, det kan jag inte säga annat om, och ibland är det svårt att se hur långt vi faktiskt har kommit :crazy: men som tur är har jag andra som kan berätta det för mig när jag deppar :laugh:

På väg ut genom väntrummet mot dörren efter avslutat besök - en sträcka på ca två meter - lyckas en person med en "råtta" tappa sin hund som springer ner mej och hoppar på min hund! Min lilla bäbis som sitter i sin bilstol lyckas jag skydda med ett ben så att "det enda" som händer är att stolen faller ur min hand och välter på golvet. /.../

Ägaren gjorde inte ett djä**a skit för att avbryta eller hjälpa mej!

Nästan hela tråden är överens om att den beskrivna damen har en ouppfostrad hund. Däremot råder delade meningar om hur man ska uppfostra sin hund för att den ska funka i liknande situationer, och huruvida man måste veta att man klarar av den innan man hamnar där. Det tänker jag inte kommentera.

Men - antag att man ändå hamnar i en situation som går överstyr för hunden. Hur i hela världen kan man då skylla på den andra parten, som här handlat i nödvärn för att skydda sitt försvarslösa barn ??? (och för all del sin hund, men den verkade ju som tur var inte sitta i sjön) :confused:

Hoppas det inte är för sent för den här hunden att få en vettig uppfostran, i annat fall återstår bara avlivning. Jag hoppas TS polisanmäler den andra hundägaren för det inträffade, för sådant TS beskriver ska inte behöva hända och det är bara en tidsfråga innan det hela verkligen tar en ände med förskräckelse. :cool:

Mina hundar sköter sej fint, så dem behöver du inte "oroa" dej för!

Däremot har jag jobbat yrkesmässigt i snart 15 år med dressyr och hundägarutbildningar och sett "nästan allt".
De absolut vanligaste problem som jag ser är: hundar som drar i kopplet, hundar som inte kommer när ägaren kallar och hundar som gör utfall mot andra hundar.

Om jag skulle "hjälpa" alla dessa hundägare genom att be dem undvika allt som skapar problem i ett antal veckor/månader och belöna minsta tecken till önskat beteende så skulle jag skämmas!

/Swat

.

Ja, det är ju lätt att säga. Jag själv förvånas över hur folks hundar kan springa ifrån dem och inte komma på inkallning, bara för att MIN inte skulle göra så. Jag höjer på ögonbrynen åt folk vars hundar drar på vilt, för att MIN inte gör det. Men jag är inte dummare än att jag fattar att hundar är olika och att det inte är lika lätt att få tex alla hundar att komma på inkallning bara för att det var lätt på min.

:bow:

Eller för att ta ett exempel från min värld - det finns en anledning till att jag inte skriver i trådar där folk har problem med resursförsvar. Visst skulle jag kunna hålla med de som förkunnar att "min hund skulle minsann aldrig få för sig att morra åt mig bara för att han äter eller gnager på ett ben!", men det är lätt att skriva när man har en hund som på sin höjd kan försvara saker mot andra hundar(ibland inte ens då), men snällt släpper ifrån sig även de mest åtråvärda godbitar till människor. Han har till och med suckat och överlämnat sin fyllda matskål till en nyfiken kattunge när den nonchalerade hans lyfta överläpp.

Det vore rätt korkat att försöka jämföra en sådan hund med en hund som redan som valp tyckt att det är en bra idé att visa omvärlden vem som äger vad.

Jag trodde inte det fanns sådana extremister som dig faktiskt.

Jag själv försvarar min "misshandel" (dvs fysisk korrigering) av mina djur med att dom mår så mycket bättre av det. Min hane hatar andra hundar, första tiden försökte jag mig på snällmetoderna. Att vifta med köttbulle, klicka när han tittade på hundar och fan vet allt. Det blev bara mer och mer stress för mongot. Stressen byggdes upp och det urartade till fina omriktade bett. För mycket stress = vi biter i matte eller det som finns närmast. Sen tog vi till lite andra metoder där vi förklarade att det inte är okey att stirra upp sig på andra hundar (eller människor). Det tog en gång. En endaste gång. Istället för att ha timmar med stress och oro hos mitt djur löstes det på några få minuter.

Det är betydligt mer plågsamt för en hund att bli ordentligt fasthållen hos veterinären (för att matte/husse inte hunnit klickerträna det?) än att bara finna sig i hantering på ren lydnad. Anser jag då.

Liknande trådar

Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 285
Senast: Gnist
·
U
Övr. Hund Då jag för tolv år sedan skulle köpa münsterländer var det svårt att finna valpar som såldes till annat än jakt, men ändå har jag...
Svar
4
· Visningar
2 384
Senast: beda
·
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 188
Senast: Lucta
·
Övr. Hund jävla skit bajs grrr ahh :devil: Har aldrig hatat hundar och hundägare förren vi skaffa hund! Kan inte bara alla jävla hundägar idioter...
Svar
11
· Visningar
1 426
Senast: kpist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama