Jag HATAR allt djä**a daltande!!

Sv: Jag HATAR allt djä**a daltande!!

Det verkar inte finnas något mellanting mellan klickerfolket och Jeppe Stridlägret.

Jag kan välja att bestraffa min hund även om jag tränar med klicker. Med klicker utför man s.k. instrumentiell betingning på hunden, den lär sig associera ett ljud med något positivt, detta är alltså ett träningsredskap enbart. Precis som en pipleksak är eller en boll. Bara för att jag använder klicker är det inte självklart att jag använder mig av mjuka metoder.

och jag törs nog säga att både mina hundar och hästar (och en son f.ö.) är harmoniska individer och har bra liv – eftersom de vet vilka regler som gäller och känner sig trygga med det.

Utan konsekvens spelar det ingen roll om du använder mjuka eller hårda metoder. Du kan lära dina hundar konsekvens på båda visen = de lär sig gränser. Så detta är inte direkt något återkopplat till mjuka eller hårda metoder, utan mer specifikt konsekvens som en variabel.

Både djur och människor måste kunna anpassa sig till det samhälle vi lever i och eftersom lämpliga beteenden inte är medfödda måste de läras in.

Är samhället skapat för samhällets skull eller för oss människor som lever i det?

Såvitt jag förstått och märkt fungerar inte alltid vad jag kallar "flum-metoder".

Och jag har märkt tvärt om, huvva vad konstigt? ;) Det beror på personen som utför metoden självfallet. Har man inte kunskap så fallerar det oavsett om du är hård eller mjuk mot din hund. Har man inte regler uppsatta kommer hunden vara lika olydig oavsett metod.

Det verkar inte finnas något mellanting mellan klickerfolket och Jeppe Stridlägret.

Finns det väl? Massor av människor här på buke blandar metoderna hej vilt. Då finns det ju ytterliggare ett läger, fast möjligtvis med mindre hemmagjorda nötter som skriker högst ;)

*kl*

Jag får ofta beröm av folk för min lugna trevliga hund. Tack säger jag, men det är inte min förtjänst. Har bara haft henne sen mars så dels är hon en väääääldigt lugn dam i sig själv och dels har hon fått ordentlig uppfostran av kenneln hon bodde på innan. Så jag kan inte ta åt mig äran tyvärr.

Jag kan också reta mig på andra hundar (och ägare) som uppför sig som fullständiga vildar.
Men vad jag tycker är värst är faktiskt människor. Jag har ju en golden och hon ser väldigt snäll ut. Hon bryr sig inte om att vi möter människor/hundar utan fortsätter med vad vi höll på med.

I somras bland annat så var jag och Fanny ute och gick, hon var lös och vi promenerade i lugn takt längs trottoaren. Plötsligt hör jag någon som visslar och kallar på en hund. Ojdå tänkte jag, en lös hund. Bäst man håller lite koll. Men nejdå, de kallar på min hund. Från andra sidan gatan vid en trafikerad väg. Jag säger åt Fanny att stanna och hon sätter sig bredvid mig och puckona fortsätter kalla på henne. Sen går de över gatan när de inser att de inte får henne att gå över. Och sen börjar de ge henne mat och börjar gå och kallar på henne samtidigt innan jag riktigt hinner reagera. Som tur var så lämnar Fanny inte matte så lätt.
Men det var obehagligt faktiskt. Hade det varit någon annan hund hade den kanske sprungit rätt över gatan och blivit påkörd.

Swat skrev:
Min lilla bäbis som sitter i sin bilstol lyckas jag skydda med ett ben så att "det enda" som händer är att stolen faller ur min hand och välter på golvet.

I vanliga fall är jag inte den som blir förbannad utåt på okända människor. Men hade detta hänt mig så fy fan, då hade det tagit hus i helvette. USCH !!

Swat skrev:
Och hur tror ni att ägaren reagerar sedan?!??
Jo hon börjar ifrågasätta min behandling av hennes hund!!!

Ifrågasatte du hennes behandling av ditt lilla spädbarn ? En fot i rumpan på ägaren hade fasen suttit på sin plats

Från RR-klubben minsann? Få inte ihop hur en klubb kan ringa någon iofs men men...

*kl*
Jag fyller på med en rykande aktuell händelse. Gick just från bilen med Rådi, hon sätter sig och bajjar vid en buske. På andra sidan vägen går två damer förbi med dvärgpudel och australisk terrier. Rådi blir klar, vi börjar gå och pang så kommer den lilla australienaren rusande över bilvägen (framför en bil som nitar) och flyger på min. Rådi morrar och drar lite i kopplet, men inget värre. Lillhunden blir rädd och drar tillbaka över bilvägen till matte som står och tjuter.
Ingen ursäkt eller något givetvis.

Ni kan ju tänka er det omvända scenariet om min 36 kgs svarta schäfer hade lubbat över en väg och kastat sig över deras lilla hund.

Jag fick en otrolig lust att spela upprörd, falla på knä och oroligt söka igenom min hund med gråten i halsen medan jag uppskrämt frågade om någon kunde ringa polisen. Då hade de fått hakan i backen, för sådant är ju bara tillåtet åt andra hållet.

Knappast. Hundarna mår nog inte så dåligt över att hela livet är en fest. Men att folk använder Ingen Metod/fri uppfostran tenderar att fresta lite på omgivningen.

Där håller jag inte med, jag tycker att hundar som tillåts "ta över" (för hundar som flänger runt som de vill har ju sällan respekt för sin ägare) brukar vara rätt stressade. Nu är det ju som att svära i kyrkan att prata om CM här inne men har stött på även andra hundtränare som inte tycker att hundar som får göra som de vill är superglada o tillfreds o harmoniska överlag. Finns ju flera anledningar till det.

Svar till flera:

Jag skall erkänna att detta eviga "Ja men min stora hund blir faktiskt ofta utskälld av små hundar"-dravlet mest gör mej trött!
Visst är det trist att det finns så många ouppfostrade småhundar! Men att jämföra 5 kg irritation med 50 kg dito är ju bara korkat.
En 5 kg's "arg" terrier kan visst orsaka skada men INTE i klass med vad en 50 kg's råtta - eller annan stor hund - kan!

<snip>

/Swat - som är tacksam för att hennes egna hundar lyssnar även när de blir "påhoppade" i trängda situationer.

Jag bryr mig inte om min rottis blir "utskalld" av sma hundar, men nar de attackerar ar jag oandligt tacksam att hon har tillracklig lydnad for att lyssna och inte bita tillbaka. Annu. Jag bavar for den dagen nar det antingen gor sa ont att hon svarar, eller nar jag inte hinner med. Jag kan inte ens forestalla mig hur hemskt det skulle vara om hon bet ihjal en liten hund.

Efter sista pahoppet fick vi dock ett nytt problem, det ar nastan helt borta igen, men jag mistanker att vi far trana aven efter alla tecken forsvunnit bara for att vara saker. Varje gang en liten hund morrar och skaller aggresivt till henne morrar hon tillbaka och ser ut som om hon vill ata upp den ... nagot hon aldrig gjort forut. SUCK!

*kl*

Jag fick en otrolig lust att spela upprörd, falla på knä och oroligt söka igenom min hund med gråten i halsen medan jag uppskrämt frågade om någon kunde ringa polisen. Då hade de fått hakan i backen, för sådant är ju bara tillåtet åt andra hållet.

De har jag kört med, fast det var en jämstor hund som hoppade på. "Bet han dig, usch nä, nu kanske jag måste åka till vetten, jourtid o allt.." (Voffsen fick inte en skråma men det var för att jag var riktigt snabb i vändningarna liksom hunden själv.) De kan fan få stå o skämmas medan man känner igenom sin hund minituöst o under tiden upplyser om att de är skyldiga till att betala vetten. :devil: Just dessa människor visste jag brukar mjäka så in i med sin hund o attackerar han andra finns det tusen o en ursäkt, men ekonomisnacket har verkat ta för nu bär hon skrället förbi mina hundar.

Jäkla otyg med folk som har hundar som så tydligt visar sig vara aggressiva o sen stoppar huvudet i sanden. Jag säger inget om de som kämpar med sina odjur, men man ska veta vad man har i kopplet o agera därefter, det är ens förb.. skyldighet som hundägare. Därav stör jag mig inte alls på de två damer som har noll pli på sina medelstora vansinnesmonster här i kvarteret, för de håller stenhårt i kopplet och går undan när man kommer.

Hade det där hänt mig med babyn inblandad hade jag nog stått kvar o skällt än, vilken jäkla typ, visst att en del verkar blinda för andra djur än ens egna men bebisar???? :eek: Vilket rikspucko. Skulle velat höra hur hon berättade historien efteråt, om hon då ens nämner den biten. Tror vissa har nån form av selektiv intagning av information, han skulle säkert "bara hälsa" enligt henne.

Där håller jag inte med, jag tycker att hundar som tillåts "ta över" (för hundar som flänger runt som de vill har ju sällan respekt för sin ägare) brukar vara rätt stressade. Nu är det ju som att svära i kyrkan att prata om CM här inne men har stött på även andra hundtränare som inte tycker att hundar som får göra som de vill är superglada o tillfreds o harmoniska överlag. Finns ju flera anledningar till det.
Vadå tillåts ta över?
Låter som ytterligare en som förläst sig på CM&Co.
Bara för att man inte dyrkar marken som CM går på betyder det inte att hunden/hundarna får göra som de vill o att man trycker i dem köttbullar, eller behandlar dem som porslinsdockor o bär dem i väskor o klär ut dem i lull lull.

:devil:

Från RR-klubben minsann? Få inte ihop hur en klubb kan ringa någon iofs men men...

Om en styrelsemedlem agerar, t.ex ringer, i egenskap av just styrelsemedlem representerar de klubben. Något som ibland glöms bort av både representanter och medlemmar...

Det blir ju bara stressigt och jobbigt om människorna i omgivningen kommer med lite random korrigeringar. Hunden fattar ingenting, bara att den då och då får en "lusing". Det kan ju skapa lite negativ förväntan och gå över till stress. Men att hunden mår dåligt över att få göra som den vill är en myt utan särskilt många uns av sanning.

Det blir ju bara stressigt och jobbigt om människorna i omgivningen kommer med lite random korrigeringar. Hunden fattar ingenting, bara att den då och då får en "lusing". Det kan ju skapa lite negativ förväntan och gå över till stress. Men att hunden mår dåligt över att få göra som den vill är en myt utan särskilt många uns av sanning.

Det kan hända att en tuff och självsäker "skötermigbrasjälv-hund" inte alls mår dåligt över att få bestämma allt. Men jag vågar nog påstå att en osäker hund med dålig mentalitet mår direkt dåligt av att inte ha fasta ramar och tydliga regler.
Tänk vilken stress det skapar att alltid vara tvungen att hålla koll på allt och alla, hålla borta alla otäcka människor och hunda och annat hemskt man kan tänkas att stöta på.

Mvh

Vilken jäkla upplevelse, fy vad förbannad jag hade blivit :devil:

Knapp

Jag har "småhund" (mellanpudel) och jag blir så irriterad på folk med småhundar som tycker det är helt ok att deras hund springer fram till min, just bara för att min är liten och "kanske vill leka". Senast igår fick jag hålla tillbaka en småhund i örat för att den inte skulle komma fram och nosa på min. De stora hundarna, just på mitt område, kan jag inte säga så mycket om, men det finns många tanter med små chihuahuor och flexikoppel som låter dom stå och skrika längst ut i kopplet. Ska jag vara ärlig så tror jag inte alls att hundarna mår bra utav detta.

Jag har uppfostrat min hund med ganska hård hand. Han skulle aldrig få för sig att skälla, men håller han på och gnäller och blir sådär superduperexalterad så tar jag honom i nackskinnet tills han lugnar ner sig. Det finns inget annat sätt, lock och pock tycker jag oftast bara är fegmetoder för att man inte vill ta tag i problemet på riktigt. Vill inte ens tänka på hur min hund skulle ha blivit om jag inte uppfostrat honom som jag gjort.

Senast ändrad:

Din hund är ju då ett bra exempel på hur olika det är med olika hundar. Jag försökte den "hårda metoden" på min hund men hon blev värre. Nu kör jag med den mjukare metoden i samband med korrigeringar vid väldigt oönskat beteende. Vi har fått en otroligt bra kontakt och hon har gått från klarhet till klarhet :)

Det kan hända att en tuff och självsäker "skötermigbrasjälv-hund" inte alls mår dåligt över att få bestämma allt. Men jag vågar nog påstå att en osäker hund med dålig mentalitet mår direkt dåligt av att inte ha fasta ramar och tydliga regler.
Tänk vilken stress det skapar att alltid vara tvungen att hålla koll på allt och alla, hålla borta alla otäcka människor och hunda och annat hemskt man kan tänkas att stöta på.

Mvh

Ja då måste den ju vara riktigt, riktigt dålig mentalt och också ställas inför situationer där den dåliga mentaliteten kommer fram. Inte ens min tik, som är en av de sämsta hundarna rent mentalt som jag någonsin har träffat, hade blivit stressad över att få göra som hon ville. Jag hade blivit enormt stressad, men hunden hade haft superkul. Hon vill absolut hålla koll på allt, och gärna ge sig på andra hundar och skälla på otäcka människor. Så hon hade haft mycket att göra om dagarna. Men stressande blir det ju bara när jag blir stressad. Är jag lugn och säger att hon är duktig, då håller hon med ;).

Ja då måste den ju vara riktigt, riktigt dålig mentalt och också ställas inför situationer där den dåliga mentaliteten kommer fram. Inte ens min tik, som är en av de sämsta hundarna rent mentalt som jag någonsin har träffat, hade blivit stressad över att få göra som hon ville. Jag hade blivit enormt stressad, men hunden hade haft superkul. Hon vill absolut hålla koll på allt, och gärna ge sig på andra hundar och skälla på otäcka människor. Så hon hade haft mycket att göra om dagarna. Men stressande blir det ju bara när jag blir stressad. Är jag lugn och säger att hon är duktig, då håller hon med ;).

Det är klart.. Det beror ju på om den mentalt dåliga hunden är utåtagerande eller om den bara "är". Jag vet flertalet osäkra fega hundar som har ägare med ingen till "aldrig säga nej" metoder.. Dessa hundar gör utfall mot allt och alla, stressar och är nervösa. En hund som stressar upp och gör kraftiga hysteriska utfall mot vad det nu kan tänkas vara, tio gånger om dagen lär inte må speciellt bra.

Mvh

Vadå tillåts ta över?
Låter som ytterligare en som förläst sig på CM&Co.
Bara för att man inte dyrkar marken som CM går på betyder det inte att hunden/hundarna får göra som de vill o att man trycker i dem köttbullar, eller behandlar dem som porslinsdockor o bär dem i väskor o klär ut dem i lull lull.

:devil:

Fan vad trevlig du är då fröken vet allt? Jag har inte läst ett ord av CM faktiskt for ur information, men det visste du ju redan eftersom du vet allt om mig baserat på det korta inlägget och dessutom bara citerar det jag skrev, som var ett s-v-a-r på det Cilla skrev. Taget ur sitt sammanhang mao. Jag skrev inte ett dugg om mjäkuppfostran, jag besvarade det som Cilla skrev, dvs om hundar som får göra precis allt de själva vill. Om en hund tillåts göra det anser jag att man diskuterar hundar utan uppfostran.

Kläder har inte ett dugg med det hela att göra, om du tror att det är kläder på eller ej som gör det så kan du inte ha mycket insikt i hundträning. Nödvändigheten av kläder kan man diskutera men jag vet de på brukshundklubben som tävlar lydnad o använder täcke o de som min granne som har en hund som skulle äta barn om den fick, den går utan täcke. Det har ju inte med uppfostran att göra o det skrev jag inte heller.

Likaså tror jag inte valet av godis, nu när du tar upp köttbullar, avgör hur väluppfostrad hunden är. Och det skrev jag inte heller så varför du skrev det till mig känns rätt obegripligt. Ok om jag besvarat ett av dina inlägg men nu hoppar du på nåt jag skriver till någon annan. Och svarar på saker jag inte skrivit o tar det ur sitt sammanhang, det blir lite goddag yxskaft över det hela. Tycker du kan ge f-n i att svara på mina inlägg som inte är riktade till dig, för du hånar bara det jag skriver o tillför inte diskussionen ett dugg. Visst det är ett fritt land men man MÅSTE inte hugga på allt de man inte gillar skriver, som du verkar göra.

:devil: på dig själv :cool:

Liknande trådar

Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 285
Senast: Gnist
·
U
Övr. Hund Då jag för tolv år sedan skulle köpa münsterländer var det svårt att finna valpar som såldes till annat än jakt, men ändå har jag...
Svar
4
· Visningar
2 384
Senast: beda
·
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 188
Senast: Lucta
·
Övr. Hund jävla skit bajs grrr ahh :devil: Har aldrig hatat hundar och hundägare förren vi skaffa hund! Kan inte bara alla jävla hundägar idioter...
Svar
11
· Visningar
1 426
Senast: kpist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama