Jag HATAR allt djä**a daltande!!

Sv: Jag HATAR allt djä**a daltande!!

Tyvärr har mina hundar blivit påflugna oprovocerat ett par gånger och faktiskt hittils bara av småhundar, än så länge har jag kunnat få dem att härda ut småhundens attack tills jag kunnat lyfta bort tussen men vem vet hur det blir nästa gång.

Mina hundar har också blivit påflugna oprovocerat ett par gånger, faktiskt bara av "stora" (eller mellanstora) hundar. Jag antar att det betyder att storhundsägare fullständigt skiter i att uppfostra sina hundar?

Har en liten hund som emellanåt skäller och kastar sig i kopplet. Han har inte alltid varit sådan, det hela började en gång när han var unghund och blev påhoppad bakifrån av en schäferkorsning och rätt ordentligt biten.
Vi tränade jättemycket på hundmöten efter det, och det gick ganska bra, även efter andra och tredje hundattacken, efter fjärde trodde han inte riktigt på mig längre när jag försökte förmedla att jag hade koll på situationen.

Numera är jag en sån där hemsk småhundsägare som plockar upp min lillskrutt i famnen om jag inte är 100% säker på att få ett lyckat hundmöte när jag ser en annan hund. Jag bor i ett hundtätt område med massor av lösa hundar springande omkring. Så numera när jag hör ett prasslande i buskarna och någon som skriker "Puuuuutteeeee kooooooooom" 50 meter bort så upplyser jag dem om att jag tänker ge deras hund en känga mellan ögonen om den kommer fram, och gör det också om jag tycker att det behövs.

Tycker det är rätt märkligt att folk tror att ens lilla "gapande pälsmonster" inte skulle ha någon aning om hur liten den är, jag tror att de är fullt medvetna om det, och det är därför de låter desto mera.

Jag har stenkoll på 1 dobbis och 3 lösa frallor,dom springer inte fram,dom låter inte (då skulle dom fått en välriktad doja i baken) förväntar mig att mötande hundägre har samma koll :angel::eek:
men så är jag ju "uppfostrad" på militärtiden ;)
Här ute på landet är det mycket lättare än i stan,finns några jakthundar som inte ska/får leka med andra hundar och så några "lilla luddar" i form av golden men dom går kopplade och den som skällde tidigare hade en ägare som skämdes så hon bad mig om hjälp,och numera är han tyst.

Och något jag tycker är lite roande är att alla här på bukefalos kommer hålla med. Och buga och ha sig. Men jag kan garantera att flera inne på hundforumet har just sådan här lydnad på sina hundar; dvs ingen :angel:

För det verkar inte troligt att hela forumet skulle ha ordning på sina hundar. Om man kollar ute i samhället så är det knappast så det ser ut.

Så vilka är ni? Kryp till korset! :devil:

Jaag! :D Min hund kan vara gapig som fasen innan jag får tyst på henne, men tyst ska hon bli :devil:

Men jag kan i ärlighetens namn säga att jag släpper inte fram henne till någon hund utan att fråga hundägare först, jag säger till på skarpen vid väldigt oönskat beteende och försöker utöver det använda mig av mjukare metoder vid dom tillfällena det passar. Alltså, korrigera fel beteende, belöna rätt.

Att försöka locka bort min hunds fokus från en annan hund med en godispåse ser jag inga som helst poäng med. Däremot vill jag att när jag säger "här" så ska hon i fotposition och söka ögonkontakt. Bibehålls denna ögonkontakt ett tag får hon beröm och godis. Märker jag att hon stissar upp sig alldeles så är det nej och nackskinn som gäller. Då brukar hon lugna ner sig ganska fort.

Jag är så kräkless på "småtjejer" som skaffar stora "tuffa" hundar utan att ta sitt ansvar och se till att ha lydnad och kontroll på dem!
Kan man inte ha sådan ordning på sin hund så man kan hålla den i 15 sekunder när en person med hund passerar på 5 meters håll skall man f*n inte ha hund!
Fruktansvärt... jag vet hur svårt det är att försvara sig när man har nåt i varje hand (även om det för mig var en hund i varje hand).

Tyvärr är det inte bara småtjejer. Har just nu en person på brukshundsklubben som skaffat Rottis. Den hatar min hund. "Det är något med svarta hundar" (och boxrar... och... och...) Jag är totalt livrädd att hon ska tappa den en dag och min stackars vovve ska få sig ytterligare en omgång från en arg tik... han varken vill eller kan försvara sig mot en hund i den storleken. Och jag vill inte vara med om det igen.

Behöver jag nämna att hon har vuxna barn och tävlat upp till eliten med sin förra (lilla) hund...

Delvis KL

Jag har märkt mer än en gång hur det känns som att man anser "han gillar inte den rasen" vara bortförklaringar.. Vad anser ni? Under en period hade sambons hund otroligt svårt för schäfrar, och det vara enbart schäfrar hon skällde på. Sedan blev det också rottisar (hon har både schäfer och rottis i sig :o).
Man märkte tydligt att det var enbart dessa raser hon reagerade på, vilket fick oss att tänka att hon av någon anledning inte gillar dessa raser. Trots att hon bara har positiva erfarenheter från de båda..

Kan inte hund ha en ras dom inte gillar? Ingen ifrågasättning, bara nyfikenhet :D

Och något jag tycker är lite roande är att alla här på bukefalos kommer hålla med. Och buga och ha sig. Men jag kan garantera att flera inne på hundforumet har just sådan här lydnad på sina hundar; dvs ingen :angel:

För det verkar inte troligt att hela forumet skulle ha ordning på sina hundar. Om man kollar ute i samhället så är det knappast så det ser ut.

Nej med huliganen jag har nu har jag absolut inte tillräckligt bra lydnad, jag sliter som ett djur för att få honom att lyssna på mig. Men det blir inte enklare av att andra kommer och stoppar fram sina hundar när jag försöker "dunka in" att man inte får hälsa på varje hund man ser... :crazy:
Han är otroligt skällig och jag blir otroligt trött när han sätter igång och skäller tex hos vetrinären, men jag har även lärt mig att för att få honom att sluta är det enklaste att kommendera ligg med nosen mot väggen och sedan ignorera honom, för det han vill ha är uppmärksamhet och oavsett om jag blir arg eller gullar så fortsätter han att skälla. Ignorerar jag så ger han sig ganska så snabbt... Hemma fungerar ett TYST, men icke borta...:devil:

Jag ska för all del inte påstå att jag har kadaverdisciplin på mina, men om de skulle bete sig taskigt och behöver korrigeras så gör jag inte det med lock och pock med torra frolicbitar utan tar i så hårt det behövs så att information om att beteendet inte är ok går fram.

Tyvärr är det inte bara småtjejer. Har just nu en person på brukshundsklubben som skaffat Rottis. Den hatar min hund. "Det är något med svarta hundar" (och boxrar... och... och...) Jag är totalt livrädd att hon ska tappa den en dag och min stackars vovve ska få sig ytterligare en omgång från en arg tik... han varken vill eller kan försvara sig mot en hund i den storleken. Och jag vill inte vara med om det igen.

.

Jag måste säga att vi hade en sån på kurs sist, slet sig första dagen, och killen hade fullt tjå att hålla den alls. Den siktade in sig på min och en annan tjejs tik, :crazy:

MEN

Jävlar vad han jobbade med den hunden, gå på kurs vr nog det bästa som kunde hänt där! Sista gången låg våra hundara plats brevid varandra. :)

Jag har inte sån ordning på min hund att jag kan ha honom lös hur som helst i närheten av andra hundar - därför är det koppel på som gäller! Inte heller beter han sig som en ängel jämt vid hundmöten - men mötande ekipage kan åtminstone vara säkra på att han inte lämnar min sida eftersom han får gå i kort koppel vid hundmöten och jag inte skaffat större hund än att jag kan hålla kvar honom oavsett vad han skulle hitta på.

Den här tråden handlar väl inte om att man måste ha kadaverdisciplin på sin hund för att tycka det är galet att andra släpper fram sina hundar; lösa, i flexikoppel eller bara utan koll i största allmänhet?

Jag måste säga att vi hade en sån på kurs sist, slet sig första dagen, och killen hade fullt tjå att hålla den alls. Den siktade in sig på min och en annan tjejs tik, :crazy:

MEN

Jävlar vad han jobbade med den hunden, gå på kurs vr nog det bästa som kunde hänt där! Sista gången låg våra hundara plats brevid varandra. :)

Det är ju lite det som skiljer en bra hundägare från en dålig, en bra kanske inte har fullständig lydnad från början men den är intresserad, vill lära sig mer och tar åt sig av instruktioner.
Jag skämdes för våran hunds skull på valpkursen, våran var äldst och i mina ögon en riktig huligan, det roliga var att ju längre kursen gick fick jag ordning på min, under tiden de andra vart trygga i sig själva och lämnade den inte ont anande husse/mattes sida och hittade på hyss, " de som har varit så snäll och alltid har följt med"

Nu är han åter igen en fullständig mardröm att promenera, men jag vet ju varför och vet att det kommer att bli bättre när han får röra sig ordentligt igen, men de som inte vet bakgrunden måste ju undra när jag går i ultrarapid längs grusvägen, andas för att inte bryta ihop medans hunden kastar sig över löv, pinnar allt som rör sig, och jag manar om och om igen "lugn" "skritta" :angel: Hela 10 min promenad fick ta idag, i morgon får vi ta två! :bump:

Fast nu var ju inte poängen med tråden som jag såg det, en redogörelse för hur bra koll man har på sin hund utan mest HUR man hanterar att ens hund inte kan uppföra sig.
Rubriken var ju inte "Jag hatar odrägliga hundar" utan "Jag hatar allt djävla daltande"

En del av Swats ilska var väl självklart över att hunden överhuvudtaget slet sig, men den andra delen av ilskan var väl snarare hur ägaren hanterade att hunden slet sig och ägarens synpunkter på HUR Swat hanterade det.

Som jag skrev i mitt eget inlägg är mina egna slynglar FÖR glada i folk just nu, de vill fram och hälsa om det är lösa, men även i koppel Om folk inbjuder till det ( dvs lockar på dem , pratar bebisspråk etc) och de kan då vara odrägligt påflugna i sin glädje, MEN de kan uppföra sig i koppel och drar inte mot andra hundar, skäller inte osv , dvs visar inget större intresse för andra hundar och ingen aggresivitet överhuvudtaget, därför är jag också väldigt mån om att de ska känna sig lugna och trygga vid min sida i koppel dvs inga hundar ska springa fram till dem.

Och jag är rätt så bestämd även i att de ska kunna uppföra sig i sina glädjeyttringar med folk men visst, där har vi en bra bit på vägen där.

Så jag delar Swat´s åsikt odrägliga hundar som springer fram till andras hundar och menlösa ägare är bland det värsta som finns, och jag skulle ha reagerat på precis samma sätt som Swat om inte värre.

Vi får in massvis med ouppfostrade hundar och en mindre del uppfostrade hundar på jobbet. (Jobbar på ett större hundpensionat) När det handlar om hundar som är rädda eller aggresiva för en vis typ av hundar så är det nästan alltid i följande ordning:
1: Stora svarta blandras hanar
2: Stora svarta hundar överlag
2: Samma kön, spec. om det är en svart hund
3: Schäfer
4: Stora hundar överlag

Har aldrig varit med om att någon kund har sagt att: Min hund gillar inte sheltis, eller varför inte: Cavalierer/Pudel/Collie/Gul labbe..............

Oftast är den rädda eller aggresiva hunden varken spec. rädd eller aggresiv när dom inte har husse och matte att ta hand om i andra änden av kopplet. :cool:

Självklart finns det hundar som är både rädda o aggresiva.

Delvis KL

Jag har märkt mer än en gång hur det känns som att man anser "han gillar inte den rasen" vara bortförklaringar.. Vad anser ni? Under en period hade sambons hund otroligt svårt för schäfrar, och det vara enbart schäfrar hon skällde på. Sedan blev det också rottisar (hon har både schäfer och rottis i sig :o).
Man märkte tydligt att det var enbart dessa raser hon reagerade på, vilket fick oss att tänka att hon av någon anledning inte gillar dessa raser. Trots att hon bara har positiva erfarenheter från de båda..

Kan inte hund ha en ras dom inte gillar? Ingen ifrågasättning, bara nyfikenhet :D

Allvar - min hund gillar inte Schäfrar. Punkt. Fråga mig inte varför. Nej, jag "reagerar" inte annorlunda vid Schäfermöten ;) men han gör. Veka små Schäfertikar är okej, men inte resten. Nu är inte det nåt jag accepterar, ska vi stå intill en Schäfer på Klubben så gör vi det, basta. Men jag märker också att många Schäfrar inte gillar honom heller, så det är kanske ömsesidigt? Många hundar "med attitydproblem" siktar snabbt in sig på min hund (en stor svart) medan de ignorerar de andra. Även om min egen hund inte blängt på dem alls. Jag tror stora, svarta hanhundar har en utstrålning som provocerar somliga!
Ingen ursäkt naturligtvis, men en observation!

Min hund gillar inte gråhundar och jämthundar - spetsar överlag har han lite svårt för, kanske för de uppresta öronen och svansen, med de här två raserna är helt klart värst.

Då är det inte bara jag som märkt detta fenomen! Kom på att vännens hund inte heller gillar schäfrar, alls! Varifrån sambons hund fått sina konstiga idéer har jag dock ingen aning om :angel:

Jag försöker dock lära mig lite om min hunds beteende. Hon reagerar betydligt starkare på vissa hundar, men jag kan inte placera det till en viss tidpunkt eller ras. Så jag funderar på vad hos dessa vissa hundar som triggar henne. Förr blev hon tokig om den andra hunden var pigg, exhalterad, skällde osv och lugn om den andra hunden var lugn. Nu är hon tvärtom och jag kan fortfarande inte sätta fingret på vad som triggar.

Oj, nu blev det OT :o

Utan att försvara forntidens militäriska hunddressyr, som bara byggde på negativ förstärkning, undrar jag om inte dagens gulligullmetoder till viss del är mer skadliga för hundarna...

Knappast. Hundarna mår nog inte så dåligt över att hela livet är en fest. Men att folk använder Ingen Metod/fri uppfostran tenderar att fresta lite på omgivningen.

Det kanske ligger något i det där, min svarta hund är det inte många som gillar visserligen har hon en uppsyn som de flesta går i gång på.
Sen brukar jag möta en tjej med siberian och hennes ena hund skäller alltid på oss pga min schäfer (svart och brun). Den skäller alltid bara på just schäfer, nu blir det bara ett boff men lite roligt när man är ute och går så hör man ett boff och då vet man vem man möter :D

*KL*
Håller med, ska man ha sin hund ute bland folk så får amn faktiskt ha lite koll.

En annan sak som jag kan bli galen på är folk som inte kan förstå att alla kanske inte vill hälsa på deras hund. Hade ett ex. sist vi var på djursjukhuset.

Sitter i väntrummet och in kommer en tjej med en mellanstor blandras om får syn på min hund och vill hälsa. Vad gör inte människan? Jo, hon SLÄPPER kopplet så hennes hund rusar fram. Eftersom min hund för det första är väldigt spänd hos veterinären och dessutom är rejält rädd för andra hundar försöker jag stoppa den andra hunden och då kommer matte fram "Det är ingen fara, han vill bara hälsa. Han är jättesnäll!" ÅH! Undra om hon hade gjort likadant om det hade varit en typ kamphund eller något annat mer respektingivande jag hade?

Sedan kan jag erkänna att jag kanske inte har den mest lydiga hunden i världen (dessutom är hon nästan döv...) MEN jag har definitivt koll på henne, det är det minsta man kan begära!

Jag har ALDRIG gillat det eviga mutande/avledande/undvikande som många jobbar utifrån. Och jag kan för mitt liv inte förstå hur man tänker som förare när man står där och jollrar och prasslar med sin "godispåse" samtidigt som hunden pekar finger åt en och försöker göra allt annat är det föraren vill.

Jag tror du nog bör se flera sidor av saken. Det exemplet som jag har är min mors äldre hane som började skälla mot andra hundar. Vi tröck till honom bara för att detta var vad vi lärde oss av hundklubben, CM och den "gamla militära andan". "Ryck i kopplet", "ta honom i örat", "lägg honom på rygg" o.s.v. var saker vi fick lära oss. Det eskalerade till att hunden bet oss när vi tog tag i honom för att korrigera under hundmöten (överslagshandling) och han blev värre mot andra hundar (började rakt ut attackera om han kom lös).
Så om "sätta sin fot ned och inte tolerera skit från hunden" kommer att fungera beror nog helt på vilken hund du har och hur duktig du är på det. För klantar man till sig kan man istället förstöra hunden.
Jag tror faktiskt inte att man måste använda händerna sina mot en hund, jag tror verkligen på att man kan lära in genom positiv förstärkning och negativ bestraffning. Precis som man lär upp barn vad som gäller i livet. Men då ska det göras rätt. Och man ska ha hundra olika knep och tips på lager. För det VIKTIGASTE är att, om den nuvarande metoden inte fungerar, leta snabbt upp rätt metod, tänk efter och var kreativ. Det tar dessutom tid att träna hundar i denna metod, men resultatet är fantastiskt.
Sedan om man väljer att trycka till sin hund är det ens ensak. Den metoden fungerar om man gör den rätt, samma gäller positiv inlärning. Men sedan kan man nog ta och fråga sig vilken som är mer etisk rätt..

Liknande trådar

Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 285
Senast: Gnist
·
U
Övr. Hund Då jag för tolv år sedan skulle köpa münsterländer var det svårt att finna valpar som såldes till annat än jakt, men ändå har jag...
Svar
4
· Visningar
2 384
Senast: beda
·
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 188
Senast: Lucta
·
Övr. Hund jävla skit bajs grrr ahh :devil: Har aldrig hatat hundar och hundägare förren vi skaffa hund! Kan inte bara alla jävla hundägar idioter...
Svar
11
· Visningar
1 426
Senast: kpist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama