Jag har undrat så länge......

Sv: Jag har undrat så länge......

Första jag kommer att tänka på är Helena Lundbäcks Mynta, hon var 159 cm vid kval bedömningen... Inte så stor ;)

D-ponnys hoppar väl nästan 140 internationellt så det borde väl inte vara några problem :laugh:

Saint Amour är inte mycket över 1.60. Edwina Alwexanders fux är inte heller stor den. Stroller som var på en av länkarna i ett tidigare inlägg var av ponnyhöjd.

Skulle tro att majoriteten är mellan låt säga 1.67 och 1.75, sen finns det ju större och mindre som klarar sig lika bra. Vore det bara storleken som gjorde det vore det ju lätt:D

Jag tror inte höjden på hästen har någon större betydelse, man får nog gå mer på steglängden. För en häst med kortare steg blir avstånden och tiden ibland problematiska eftersom banorna inte är optimaliska för mindre hästar. Banbyggare brukar ju räkna en höjd på 165-170 på hästen (och då ett steg som är vanligt för den mkh), iaf vad jag hört.

Vet flera små hästar (och ponnyer) som hoppar över sin mkh. En ponny i stallet är 144 cm i mkh och hoppar 150 cm.

Rodrigo Pessoas häst Baloubet de Roet (stavning?) var väl bara runt 152 eller ngt och hoppad 1.60.

Jag vänder på det.

Stora hästar kan ha problem med att få plats och få avstånden att stämma. Samma som mindre som kan ha svårt att länga sig när det behövs. Det är individen som spelar roll och inte storleken anser jag.

Optimal hopphäst är en häst med bra galopp, välriden i markarbetet som kan länga och korta sig när ryttaren ber om det, vändbar. Och inte minst ett stort hjärta med en gnista för att hoppa och glädje att vissa upp sig. Inte hur stor eller liten den är i mankhöjden.

Ps.En liten fransk häst på 159 cm vann VM för några årsedan med travarblod i sig.

Theodore "Teddy" O'Connor gick visserligen fälttävlan och inte hoppning, men han var en ponny och tävlade på elitnivå bland stora hästar innan han gick bort förra våren. 14'1 var han - det är väl typ 144cm. Det var en underbar liten fux. Han var kvalificerad till OS i Peking när han förolyckades - tänk, vi kunde ha fått se en ponny på OS!

Edwinas Itot är 157cm och går 160 hoppningar lekande lätt :D

Visst finns det små hästar i världseliten, men de ÄR också undantag. Majoriteten av hästarna är mellan 1,65 och 1,75.

Jag vänder på det.

Stora hästar kan ha problem med att få plats och få avstånden att stämma. Samma som mindre som kan ha svårt att länga sig när det behövs. Det är individen som spelar roll och inte storleken anser jag.

Optimal hopphäst är en häst med bra galopp, välriden i markarbetet som kan länga och korta sig när ryttaren ber om det, vändbar. Och inte minst ett stort hjärta med en gnista för att hoppa och glädje att vissa upp sig. Inte hur stor eller liten den är i mankhöjden.

Ps.En liten fransk häst på 159 cm vann VM för några årsedan med travarblod i sig.

Jappeloup hette han... alldeles underbar liten häst. Tror han stod på prisutdelningen bredvid en jättehäst som hette Big Ben (Hugo Simon som ryttare?) eller liknande.

Jappeloup hette han... alldeles underbar liten häst. Tror han stod på prisutdelningen bredvid en jättehäst som hette Big Ben (Hugo Simon som ryttare?) eller liknande.

Å så bilder såklart på Jappeloup.

joseoul.jpg

arabe3.jpg

csidinard89.jpg

Bilderna är lånade från hans webbsida: http://www.jappeloup.com/

Mín granne har en b-ponny hingst som hoppade 1,50 m när han var yngre nu är han upp mot 25års åldern och är på sina sista år då han börjar få problem med tänder och så.

Dessutom var han en Gotlandsruss som var med i ponnytrav och sprang pengar.

När jag var "på toppen av min karriär" hade jag 2 hästar som gick det lite större klasserna. En på 170+ som gick stadigt 140 men sen brast det i hans mod, medan min andra häst bara var 162 men gjorde fina rundor i 150. Hon hade större mod än den stora.

Alltså har storleken ingen betydelse! Kapacitet och mod (hjärta) går före allt.

Theodore "Teddy" O'Connor gick visserligen fälttävlan och inte hoppning, men han var en ponny och tävlade på elitnivå bland stora hästar innan han gick bort förra våren. 14'1 var han - det är väl typ 144cm. Det var en underbar liten fux. Han var kvalificerad till OS i Peking när han förolyckades - tänk, vi kunde ha fått se en ponny på OS!

Lite ot, men jag trodde att reglerna förbjöd ponnier att tävla som häst inom fälttävlan? Eller är det bara inom Sveriges gränser?

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: MJLee
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En hingst med gott om internationella meriter upp till femstjärnig nivå i hoppning finns nu tillgänglig för svenska uppfödare genom...
Svar
0
· Visningar
100
Senast: Gunnar
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 985
Senast: fio
·
Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka