Jag har tappat lusten..

Sv: Jag har tappat lusten..

Kan du inte ta med 7-åringen som handhäst då?

Brukade göra det förut, men nu har hon fått för sig att när som helst ska hon "flyga på" Filipus och bråka med honom, och jag vill inte ha ett sto i knät när vi är ute och rider, tyvärr. :(

Problem är till för att lösas.
Finns ett problem, jamen ta tag i det då!!

Tömkör på volt, då är du inte bakom.
Och om han är rädd för dig när du tömkör. Jobba bort det då!

Man kan inte gå och vara nedstämd när det faktiskt är ditt egna fel. Ja nu är jag hård. Men ena dagen är allt så himla bra nästa är allt blä?

Nej, ta tag i det och rid.
Eller så skiter du i det och tar konsekvenserna av det då.

Problem är till för att lösas.
Finns ett problem, jamen ta tag i det då!!

Tömkör på volt, då är du inte bakom.
Och om han är rädd för dig när du tömkör. Jobba bort det då!

Man kan inte gå och vara nedstämd när det faktiskt är ditt egna fel. Ja nu är jag hård. Men ena dagen är allt så himla bra nästa är allt blä?

Nej, ta tag i det och rid.
Eller så skiter du i det och tar konsekvenserna av det då.

Hmm, ska jag tömköra trots att han får panik och småstegrar? :crazy: Dock har jag inte tömkört honom på evigheter nu, så jag vet inte hur han skulle reagera just nu..

Jag är en sån person, ena dagen kan allting kännas hur bra som helst, och sedan nästa dag är allting dåligt.. Sån är jag.

Hur menar du med att jag ska ta tag i det och rida? Ska jag sitta och rida på banan tills allting fungerar och både jag och hästen är urless eller? :confused:

Nej, självklart skall han inte få panik. Men du kan jobba bort det!!
Det handlar om att inte ge sig!

Och nej, självklart skall man inte nöta på banan tills hästen är urless. Ärligt talat, känns det inte bra, ställ då av hästen. Och är han sen för svår för dig. Låt han då stå!

En häst känner av hur dess människa mår. Är allt verkligen så som du säger att ena dagen är allt toppen och nästa dag är det skit. Då förmedlar du det till din häst och påsåvis får även hästen en oro i kroppen och mår dåligt.

Jag rider INTE när jag inte är i form för det, dvs är mitt humör dåligt. Då står helt sonika den hästen jag har.

Jag må vara oerhört elak nu, men hur skall det gå på wången om du tycker det är bra ena dagen och urkasst nästa dag? Jag har arbetat otroligt mycket med hästar, och mest med islandshästar. Människor är svåra att ta, och du kommer rätt garanterat stöta på folk som kommer få dig att må dåligt.

Det är mycket att ha i beakande. Men är nu Filipuss ett så stort ångestmoln över dig så kanske du borde sälja eller låna ut honom så slipper du tänka mer på den saken.

Man kan ju alltid försöka jobba bort det, får prova någon dag när mamma är hemma med utifall nåt skulle hända.

Det är just nu jag känner såhär, när man inte har någon tränare i närheten och jag själv sitter och nöter på banan och försöker tänka på vad alla olika tränare sagt och så är jag inte heller i form nu, haft för mkt semester i sommar tror jag..

På Wången kommer jag rida för tränare regelbundet - vilket jag verkligen behöver, då får jag den hjälp jag behöver ha. Det är jag mår bäst, det är då jag verkligen kan fokusera på Filipus.

Och jag tänker inte sälja honom, eller låna ut än på länge.. Då kommer jag må ännu mer sämre än vad jag redan gör.

Dåså, då vet du vad som är fel och kan ändra på det!

Men du skapar problem, istället för att försöka lösa dem. Alltid är det något nytt, något att vara ledsen över osv osv. Det fungerar inte, det är lika bra att ta tag i saken och göra något vettigt av det.

Filipuss verkar som sagt som en otroligt snäll häst. Tyvärr har jag svårt att se honom som en sådan rövare som du beskriver honom som ibland, för nästa dag beskrivs han som en supersnäll häst.

Det är bara att kämpa på, lös problemen istället för att hitta nya!
Tömköra på volt, då har du ingenting bakom honom, den ena tygeln ligger an på hästens innersida och den andra ligger över ryggen..

Lycka till!

Man kan tro att han är världens snällaste, och lugnaste - men han har sina dagar när han har ett sjuhelv*tes humör :angel:

Ska gå ut och prova tömköra lite i paddocken idag, får se hur det går.

Tack!

Lúkas var också redigt bakskygg förut!
Men en dag stängde jag in honom och mig i paddocken, "selade på" och började tömköra.
Han var skeptisk men "Det är hans problem" (:angel:) och jag fortsatte bara.
Han är fortfarande bakskygg men nu kan jag till och med slå tömmen mot baken utan att han skenar ;)

"Det blir vad man gör det till" :)

Lúkas var också redigt bakskygg förut!
Men en dag stängde jag in honom och mig i paddocken, "selade på" och började tömköra.
Han var skeptisk men "Det är hans problem" (:angel:) och jag fortsatte bara.
Han är fortfarande bakskygg men nu kan jag till och med slå tömmen mot baken utan att han skenar ;)

"Det blir vad man gör det till" :)

Jag försökte tömköra Filipus idag med, slutade med att han stegrade så högt att han nästan slog runt. :eek: Men jag gav inte upp, utan ringde till mamma som kom ut och hjälpte mig, men till sist fick vi ge upp, han stod mer på två ben än på fyra, och vi ville inte att något skulle hända.. :crazy:

*delvis kl*
Efter den tömkörningen var jag så himla envis, han skulle inte få avsluta med att stegra så jag slängde på sadel o träns, satte på mig hjälmen och hoppade upp. Red ut på täkten, där jag inte ridit på evigheter nu.. Jobbade mkt på volten och denna gång tog jag tag i yttersidan, och j**lar vad sur han blev, han fick inte gå och lata sig ju. Men till sist släppte surheten och han blev ganska fin att rida. Då fick han rejsa i full galopp på långa tyglar och när jag sa: hoooo, då saktade han av till tölt. :love: Men det var ingen wow-tölt, med höga lyft eller så men det var iaf ren takt.
Imorgon ska vi ut och rejsa järnet i skogen, och till helgen kommer det en hästmassör ut till oss som ska ge Filipus en skön, avslappnande massage och så åker jag till min osteopat igen för att få bukt på min rygg. Han kommer få vila fre-sön tror jag, och bara gå på betet med ungpålla - det är ju trots allt sista veckan (?) med henne :cry:

Jag tror att han är stark i huvudet och har lärt sig hur man kommer undan. (Jag har en sån jag själv.. :o Mycket bättre nu iof)
Det gäller verkligen att stålsätta sig och inte ge sig, låt honom inte stanna o stegra - driv framåt. Låt honom bli trött i huvudet och tänka istället för att sätta sig emot dig!

Men ska inte envisas, då jag faktiskt inte känner hästen. :)

Jag tror att han är stark i huvudet och har lärt sig hur man kommer undan. (Jag har en sån jag själv.. :o Mycket bättre nu iof)
Det gäller verkligen att stålsätta sig och inte ge sig, låt honom inte stanna o stegra - driv framåt. Låt honom bli trött i huvudet och tänka istället för att sätta sig emot dig!

Men ska inte envisas, då jag faktiskt inte känner hästen. :)

Ja, han vet hur man "slipper" undan. Det värsta är när man tömkör ensam och han inte vill jobba, då vänder han sig fort som fasen med huvudet mot mig trots att jag går bredvid/snett bakom och sen får man ta tag i honom, gå bredvid honom och börja om från början. Då stegrar han. Därför har jag inte tömkört på hur länge som helst..:crazy:

Så gör Lúkas också ibland, men då tar jag i bortre tömmen tills han vänder. då släpper jag den och ger beröm :)
Det är ett sätt att komma undan och det gäller att vara konsekvent.

Loket vände förut och skulle gå hem (även när andra var med, när man red) och nu rider vi ut ensamma och det går nästan bättre! :angel:

Det är jättejobbigt, men man måste sätta tydliga gränser. Annars blir det farligt.
Jag accepterar ALDRIG stegringar. Speciellt inte mot mig.
Enda gången jag skulle kunna slå till Lúkas är när han stegrar, aldrig annars.

Filipus backar bara när man gör så.. :crazy: Jag fick fram han två steg idag och jag berömde han så mkt för det, det var ett litet framsteg.. När han stegrar så ryter jag i åt honom, jag klarar inte av att slå med tanke på att hans förra ägare o uppfödare slog honom ganska mkt.. Jag ryter i med väldigt mörk röst, och när han går bra då berömmer jag med jätteljus, positiv röst.

KL.
Här måste jag faktiskt hålla med IrpaSnirpa och Kolbeinn.
Sluta gräv ner dig i skiten utan ge dig FAN på att lösa dom. Du måste vara lika envis som hästen ..
T.ex vid tömkörningen, om han inte går fram - va på honom tills han gör det ! Om han stegrar - gå på honom tills han slutar.
Om han vänder sig med huvudet mot dig så gå närmare honom med mer kontakt på yttertömmen så att han inte KAN vända..

Det gäller att du kommer på lösningar som gör att han inte kan komma undan med sina påhitt.
Stegrande hästar är inte roligt, Ási var sådan hela första året. Speciellt under ryttare, men man får inte ge sig. Det är jätteviktigt och det är något jag lärt mig under mina år med islandshästarna. Dom är envisa och smarta, då gäller det att man är envisARE och smartARE.

Det finns olika sätt att slå. Man kan slå och man kan slå.

Hur gör hästarna i hagen? Accepterar en häst med högre rang att den som är under stegrar eller slutar lyssna?
Aldrig!

Som Michis säger - ge dig fan på att det ska gå. Då går det!

Åter igen: Det blir vad man gör det till!

Vänder han sig om handar det om hur du reagerar sen. Tänker du "Shit han kommer stegra" då kommer han att stegra.
Jag skulle ta i yttertömmen, smacka och lyssnar han inte då och stegrar skulle jag fortfarande hålla tömmen.
När han landat tar han förhoppningsvis ett steg dit, släpp och beröm.

(Jag berömmer mina hästar genom att säga med mjuk men inte ljus röst "Braa! Rätt så!" och höjer till rösten och morrar "Lägg av!" när han är riktigt dum. :))

+ Kolbeinn

Jag ska prova tömköra imorgon igen, och denna gång inte ge upp trots att han stegrar sig. Någon gång måste han ju lära sig att det inte är farligt att bli tömkörd.. Nu j**lar ska jag fixa det, nu j**lar ska jag lyckas tömköra honom!

Precis allt sitter i ditt huvud, det sitter mellan öronen på dig sa min gamla tränare när hästen inte ville hoppa. Så var det också.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 744
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 423
Senast: Solstig
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 219

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka