Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur gör du när du tömkör? Slänger du på gjord och tömmar och direkt börjar?
Ställ in 7 åringen i stallet? Kanske kan du rida längre turer då? Skaffa ett annat sällskap som hon kan ha sålänge, typ får, get, kalv, eller vad som`? Så kan du komma iväg lite
Kan du inte sätta på 7 åringen inspänningstyglar eller dylikt om du har honom/henne som handhäst? Det gjorde jag alltid när jag red ut med ngn av hingstarna, antingen om jag satt på eller hade den bredvid.
Eller kanske sätta på 7åringen skygglappar? Mindre risk att hon anfaller då.
Eller för den delen, går det inte att skritta på 7åringen och ta den andre som handhäst?
Mitt halvblod skenade med vagn som tvååring och var grymt bakskygg kan jag säga....
Men med mycket tålamod och envishet är han idag en dröm att tömköra. Det gäller att va "hård" när det behövs och veta när man ska lätta och ge beröm.
Kan du inte sätta på sakerna. lägga godis i en hink innanför stalldörren. Led ut honom utanför stallet, vänd honom in mot stallet,det räcker med ngn meter eller så. "tömkör" in till godsakerna. Utöka avståndet succesivt, och prova det på stallplan. Rakt fram till godsaker, Bra det räcker!
Mot hagen, mot kompisen, vad som helst.
Funkade för oss!
Är han verkligen bakrädd och inte bara envis så antar jag att det är tömmen han reagerar på? Jag hade börjat jobba honom från marken utan tömmar med ett långt rep. Vänja honom vid att repet är över allt när ni står still, sen likadant i skritten. Lägg repet runt rumpan på honom och gå framåt med honom. Börja sedan att skicka honom framför dig så han vänjer sig vid att du är över allt även bakom honom utan konstig heter. Sedan hade jag med rep börjat flytta honom i sidled och gjort övningar på det sättet innan jag gått över till tömkörningen.
Och sedan vid tömkörningen varit bestämd men lugn. Ställer han sig och stegrar, antingen blir du skogstokig eller så skiter du i det och fortsätter med det du bad om. Jag brukar ignorera och ber bara om till exempel skänkelvikningen som dom bads utföra. Försöker i den mån det går att inte göra en stor grej av en sak.
Om han verkligen inte bara är envis så ta lång tid på dig med tömkörningen och stressa inte fram något!
Oki men då ställer du av han på sommaren, måste ju finnas massvis med stora fina beteshagar med massa kompisar att leka med då?
Då får han ju motion å du rider när du vill och behöver inte ha ångest öve der..
Att ha en häst som inte kan stå själv kan tära massa på lusten att rida.. kanske där problemet ligger??? kanske ska träna så hästen kan stå själv eller hyra in en häst?
Eller den jobbiga biten?? kanske inte att man kan ha den hästen kvar utan att den behöver vara på ett ställe där den slipper vara själv??