Jag har tappat lusten..

Sv: Jag har tappat lusten..

Hur gör du när du tömkör? Slänger du på gjord och tömmar och direkt börjar?

Hur gör du när du tömkör? Slänger du på gjord och tömmar och direkt börjar?

Näe, då skulle vi inte komma längre än utanför hagen..

Jag tar in honom, borstar och fixar iordning honom (lika som inför en ridtur), sen tar jag på tömkörningsselen, fäster tömmarna och tränsar på. Sen leder jag i grimskaft upp till "paddocken" och går nåt varv där så han ska slappna av och så man kan dra åt selen lite mer så den sitter ordentligt. Typ som när man rider. Sen tar jag tömmarna, pratar med honom, tar tar i tömmen i det varv jag vill att han ska gå i och så smackar jag lätt. Händer inget smackar jag ännu mer, han är känslig för ljud. Det är då han börjar bråka.. :crazy:

Ställ in 7 åringen i stallet? Kanske kan du rida längre turer då? Skaffa ett annat sällskap som hon kan ha sålänge, typ får, get, kalv, eller vad som`? Så kan du komma iväg lite :D

Kan du inte sätta på 7 åringen inspänningstyglar eller dylikt om du har honom/henne som handhäst? Det gjorde jag alltid när jag red ut med ngn av hingstarna, antingen om jag satt på eller hade den bredvid.
Eller kanske sätta på 7åringen skygglappar? Mindre risk att hon anfaller då.
Eller för den delen, går det inte att skritta på 7åringen och ta den andre som handhäst?

Mitt halvblod skenade med vagn som tvååring och var grymt bakskygg kan jag säga....

Men med mycket tålamod och envishet är han idag en dröm att tömköra. Det gäller att va "hård" när det behövs och veta när man ska lätta och ge beröm.

Kan du inte sätta på sakerna. lägga godis i en hink innanför stalldörren. Led ut honom utanför stallet, vänd honom in mot stallet,det räcker med ngn meter eller så. "tömkör" in till godsakerna. Utöka avståndet succesivt, och prova det på stallplan. Rakt fram till godsaker, Bra det räcker!

Mot hagen, mot kompisen, vad som helst.

Funkade för oss!

Är han verkligen bakrädd och inte bara envis så antar jag att det är tömmen han reagerar på? Jag hade börjat jobba honom från marken utan tömmar med ett långt rep. Vänja honom vid att repet är över allt när ni står still, sen likadant i skritten. Lägg repet runt rumpan på honom och gå framåt med honom. Börja sedan att skicka honom framför dig så han vänjer sig vid att du är över allt även bakom honom utan konstig heter. Sedan hade jag med rep börjat flytta honom i sidled och gjort övningar på det sättet innan jag gått över till tömkörningen.

Och sedan vid tömkörningen varit bestämd men lugn. Ställer han sig och stegrar, antingen blir du skogstokig eller så skiter du i det och fortsätter med det du bad om. Jag brukar ignorera och ber bara om till exempel skänkelvikningen som dom bads utföra. Försöker i den mån det går att inte göra en stor grej av en sak.

Om han verkligen inte bara är envis så ta lång tid på dig med tömkörningen och stressa inte fram något!

Ställ in 7 åringen i stallet? Kanske kan du rida längre turer då? Skaffa ett annat sällskap som hon kan ha sålänge, typ får, get, kalv, eller vad som`? Så kan du komma iväg lite :D

Kan du inte sätta på 7 åringen inspänningstyglar eller dylikt om du har honom/henne som handhäst? Det gjorde jag alltid när jag red ut med ngn av hingstarna, antingen om jag satt på eller hade den bredvid.
Eller kanske sätta på 7åringen skygglappar? Mindre risk att hon anfaller då.
Eller för den delen, går det inte att skritta på 7åringen och ta den andre som handhäst?

Jag brukar få binda fast henne i boxen (råd från en van hästmänniska) annars skulle boxarna vara söndersparkade nu, och ge en massa hö. Då kan jag vara ute en timme högst.

Får, get, kalv kan jag inte skaffa, flyttar om 20 dagar drygt och då flyttar mitt fina sto, tar bara Filipus med mig upp.

Har provat att ha halsförlängare på men det hjälpte inte ett dugg.. Skygglappar har jag inga :o
Och slutligen, hon är tyvärr efter många om och men ej ridbar. :cry: Hon kan gå som handhäst då och då, men inget mer.. Därför är det så himla tråkigt när man vill rida Filipus och ha nån med sig, och så har man en häst till i stallet som man inte ens kan rida på :(

Mitt halvblod skenade med vagn som tvååring och var grymt bakskygg kan jag säga....

Men med mycket tålamod och envishet är han idag en dröm att tömköra. Det gäller att va "hård" när det behövs och veta när man ska lätta och ge beröm.

Kan du inte sätta på sakerna. lägga godis i en hink innanför stalldörren. Led ut honom utanför stallet, vänd honom in mot stallet,det räcker med ngn meter eller så. "tömkör" in till godsakerna. Utöka avståndet succesivt, och prova det på stallplan. Rakt fram till godsaker, Bra det räcker!

Mot hagen, mot kompisen, vad som helst.

Funkade för oss!

Värt att prova iaf! :D

Är han verkligen bakrädd och inte bara envis så antar jag att det är tömmen han reagerar på? Jag hade börjat jobba honom från marken utan tömmar med ett långt rep. Vänja honom vid att repet är över allt när ni står still, sen likadant i skritten. Lägg repet runt rumpan på honom och gå framåt med honom. Börja sedan att skicka honom framför dig så han vänjer sig vid att du är över allt även bakom honom utan konstig heter. Sedan hade jag med rep börjat flytta honom i sidled och gjort övningar på det sättet innan jag gått över till tömkörningen.

Och sedan vid tömkörningen varit bestämd men lugn. Ställer han sig och stegrar, antingen blir du skogstokig eller så skiter du i det och fortsätter med det du bad om. Jag brukar ignorera och ber bara om till exempel skänkelvikningen som dom bads utföra. Försöker i den mån det går att inte göra en stor grej av en sak.

Om han verkligen inte bara är envis så ta lång tid på dig med tömkörningen och stressa inte fram något!

Jag brukar faktiskt skicka in honom i boxen och in i stallet, och in i hagen. Då går han direkt in, har aldrig krånglat. Till och med stallägaren där han stod inackorderad fick skicka in honom ensam i ett mörkt stall (hon hade 4 hästar till som skulle in samtidigt) och han gick raka vägen in i boxen. :love: Så det är han van vid..

Brukar även ha ett långt rep på honom när jag jobbar från marken och kasta lite över rumpan (pat parelli-trick) för att få honom att slappna av, och det gör han. Han står och sover då..

Nu låter det bättre!

Jag hade OTROLIGA problem med Yrpa när hon sattes igång efter 2 års konvalcent pga skada. I fyra månader stod vi mer på bakbenen än på fyra be. Hon stack, vi gick omkull. Hon försökte kasta av mig. Vi var hos veterinärer gjorde alla kollar man kunde. Hon fortsatte sticka, och hon var rent utsagt farlig vissa dagar.

Men jag gav mig fan på att det skulle fungera och när hon ställdes av i början på 2007 hade vi inga som helst problem. Hon var en underbar häst att rida och arbetades upp till en riktigt flott häst. Hon var otrolig.

Och jag gav inte upp. Jag grät efter varenda ridtur, varje dag hände något som gjorde att jag inte orkade mer. Men jag fortsatte. Och tacka fan för det. Jag avgudar den lilla hästen och blir så glad när hon kommer springades i hagen, och ännu mer glad nu när hon fått ett så underbart föl som jag kommer kunna glädjas åt i många år framöver. Jag tror hon kommer ärva mycket humör från sin mamma. Men det gör inget, för jag vet hur jag skall övervinna det. Jag har lärt mig så otroligt mycket genom Yrpa, och utan hennes fruktansvärda humör så hade jag väl fortfarande trott att ridningen var en fröjd i alla avseenden. Men Yrpa öppnade upp ögonen på mig och jag fick något att bita i.

Många här har vart med från dag 1 med Yrpa och vet hur det har varit.

En häst får INTE stegra sig, men det hjälper inte heller att slå dem till något. Slår jag till Yrpa med spöet i ett sådant läge så blir hon farlig. En hjälm avverkades efter att hon slog mig rakt över huvudet efter att jag slog till henne med spöet när hon för tredje gången skickade av mig på samma ridtur. Tack och lov för hjälm säger jag bara.

Longering/tömkörning gick INTE för sig med den damen, hon drog såfort hon kom till "öppen yta". Men jag tragglade och vintern 06 gick hon på volt runt mig trots att vi longerade i paddock/fältet (inhängnat såklart).

Så nu kanske du förstår varför jag låter hård, men jag VET att inget är omöjligt!! Det gäller bara att ge sig fan på det.

Ett tips till är att inte överarbeta tömkörningen. Testa imorgon igen och rid sedan ut i skogen och NJUT av din häst. Många här njuter nog inte tillräckligt av sina hästar utan stressar över att hinna till tävlingar, att få bäst resultat osv. Jag har ingen häst att rida och saknar de där mysiga skogsturerna mer än vad jag saknar att träna.

Kämpa på!

Oki men då ställer du av han på sommaren, måste ju finnas massvis med stora fina beteshagar med massa kompisar att leka med då?

Då får han ju motion å du rider när du vill och behöver inte ha ångest öve der..

Att ha en häst som inte kan stå själv kan tära massa på lusten att rida.. kanske där problemet ligger??? kanske ska träna så hästen kan stå själv eller hyra in en häst?

Eller den jobbiga biten?? kanske inte att man kan ha den hästen kvar utan att den behöver vara på ett ställe där den slipper vara själv??

Bra inlägg! Kan inte annat än att hålla med.

KL
Jag arbetar också alltid med rep först (särskilt om hästen visar tecken på att vara spänd) och tar god tid på mig. Hästen ska kännas lugn och avslappnad med det vi gör, innan vi går över till nästa grej. Jag försöker i största mån att ignorera hästen om den gör fel eller blir stirrig/stegrar sig/hoppar omkring osv. Man bör dock kunna se skillnad på när en häst gör dessa saker för att den är nervös/överambitiös/stressad och när den gör det bara för att trotsa/testa sin ledare. Man ska aldrig acceptera ett hotfullt beteende mot människan, men man kan lösa det på många olika sätt. Jag väljer alltid andra alternativ än att ta till någon form av våld i så stor utsträckning som möjligt.

Filipuss: Jag är absolut inne på IrspaSnirpas spår att problem är till för att lösas. Vad som är viktigt är att du börjar på den nivå som passar dig och din häst. Reagerar han som du skriver vid tömkörning, så får du nog backa några steg och kanske använda andra arbetssätt för att nå ditt mål, t ex arbete med rep, toleransträning etc.

Jag började jobba Hilda med longering och löslongering med rep innan jag testade att tömköra. Hon är skygg om baken.
Det fungerade jättebra. Hon är jätteduktig att tömköra nu.

Du har helt rätt.. :bow:

Jag brukar inte vara den som ger upp, jag brukar kämpa tills det blir bättre men nu vet jag inte varför jag har gett upp så fort. När Filipus sattes igång efter fången, det var då han var livsfarlig. Men dåvarande tränare sa att vi skulle avliva, men jag gav mig inte, jag släppte inte taget om honom, utan jag jobbade honom. Han var livsfarlig då, ignorerade mig helt och hållet och jag åkte av flera gånger, och det gjorde att jag inte gav mig. Min mamma tyckte jag var dum som ens försökte när det inte ens gick, men jag hade den där tanken att jag kommer att lyckas, kanske inte dagen efter men om 6-7 månader. Ett år senare gick han perfekt, det var då jag började rida för min kusin.

Hade det varit idag han sattes igång vet jag inte om jag haft den viljan/styrkan/orken att sätta igång en "livsfarlig" häst. Men det ska bli ändring på det nu, jag ska lyckas tömköra honom utan att han stegrar - det kanske inte inträffar idag, men om ett halvår då kanske han går att tömköra helt.

Idag ska jag prova tömköra lätt, men först jobba lite med repet.. Sen blir det en superhärlig galopptur ute i skogen!

Oki men då ställer du av han på sommaren, måste ju finnas massvis med stora fina beteshagar med massa kompisar att leka med då?

Då får han ju motion å du rider när du vill och behöver inte ha ångest öve der..

Att ha en häst som inte kan stå själv kan tära massa på lusten att rida.. kanske där problemet ligger??? kanske ska träna så hästen kan stå själv eller hyra in en häst?

Eller den jobbiga biten?? kanske inte att man kan ha den hästen kvar utan att den behöver vara på ett ställe där den slipper vara själv??

Vi har själv stora beteshagar men bara plats för två hästar, förra sommaren hade vi 3 hästar, och då gick det bra att ställa av honom eftersom han sprang efter sin "brud" då, men sen tog vi ju bort henne tyvärr, efter en tids sjukdom och då slutade det med att Filipus och den tredje hästen började slåss och efter det vågar jag inte släppa honom med fler hästar än eftersom Filipus skadade den andra hästen så illa att han fick åka in till kliniken och sen vet vi inte om han lever nu eller inte (vi lånade honom)..

Den hästen som inte kan vara själv ska faktiskt flytta nu, om en sådär 1-2 veckor. :(

+ Ajda

Jag har faktiskt inte jobbat med rep på evigheter :o men nu ska det bli ändring på det! Ska jobba lite med det idag och sen sätta på selen, och se hur han reagerar. Blir han jättespänd, då går vi tillbaka till repet och fortsätter och sedan provar igen och ser hur han reagerar. Han brukar nämligen bli väldigt avslappnad när jag jobbar han med repet.

Jag tömkörde inte idag, löslongerade och jobbade med rep istället. Tränade på att ha repet på rumpan och att skicka fram honom trots att jag höll i repet. Och vi gjorde framsteg. :bump::banana:

Imorgon ska vi göra samma sak med tömmarna, fast mot stallet istället för inne i hagen. :D

Helt rätt tänkt, ta inte fler steg frammåt förrän de förra stegen är väl befästa.

Får du bakslag gå tillbaka så långt som det behövs.

TID måste det få ta.

jag har oxå tappat lusten lite grann. Och sist jag red var ena hästen jag skulle hoppa lektion med halt! Det som jag sätt fram emot. Ska försöka ta mig i kragen och gå ut och rida några hästar lite senare. Men ibland känns det roligare här och bara titta på och prata om hästar.

Hmm, för mig hade de funkat att ställa av hästen i en månad, låta både den och du få vila. Sedan får du nog tillbaka viljan, förhoppningsvis :)! Funkat för mig (i).

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 744
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 423
Senast: Solstig
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 219

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Tillbaka