Jag har stannat i min utveckling

T

Technique

Tvärstopp sa det i det i dressyren, hoppningen fortsätter framåt. Jag rider på ridskola några gånger i veckan, men min ridlärare har tröttnat på att lära ut. Hon ger ingen som helst feedback såvida man verkligen inte tjatar sig till den, och det tycket inte jag att man ska behöva göra. Dessutom saknar lektionerna inspiration och ambition för att egentligen utbilda någon, bara sysselsätta oss och hålla oss nöjda för stunden. Varje vecka är det samma sak; Självständig uppvärmning i skritt och trav, sen någon form av uppgift i form av typ skänkelvikning över diagonalen eller sluta. När hen satt in oss på rätt spår pratar hen själv med andra på läktaren, påpekar något litet som "upp med blicken" eller "ner med hälarna". Eller så säger hen, tex under skänkelvikning "Du måste ta med baken också". Jaha, hur ska jag göra det? Inte "Gör så här och så här så blir det bättre",eller "använd de här hjälperna". Någonting, så man förstår. Dessutom säger hen aldrig till när man gör rätt, bara fel.

Så, vad ska jag göra? Problemet är att det inte finns någon annan närliggande ridskola, och jag är lite pank. Då och då tar jag privatlektioner för tränare, och då fortsätter utvecklingen. Men som sagt, det går inte i längden. Jag skulle kunna stanna upp i ridningen ett tag, men jag vill fortsätta med hoppningen, och för att få hoppa måste man rida vanlig grupp...

Usch, hjälp mig.:C
(Förlåt om det är förvirrande, kan skriva om i simplare form om så önskas)
 
Sv: Jag har stannat i min utveckling

Låter ju hemskt!!! Hade slutat! Lägg pengarna på privatlektioner om det ger dig mer:eek:!
Du kan ju hoppa för privattränare också!
Nej fy, slänga pengar i sjön bara!
 
Sv: Jag har stannat i min utveckling

Finns det någon möjlighet att få rida för en annan ridlärare? Alltså att fortsätta på ridskolan, men byta grupp och instruktör.
 
Sv: Jag har stannat i min utveckling

Prata med ridläraren och säg vad du tycker om lektionerna och att du vill ha mera hjälp? Lättare sagt än gjort jag vet men det är väl det bästa.
 
Sv: Jag har stannat i min utveckling

Går det att byta ridlärare? och annan grupp?

Om du känner att du inte utvecklas så tycker jag att du ska sluta. Det är generellt rättså dyrt att rida på ridskola och känns som om det är bortkastade pengar. Kanske kan du rida privatlektioner istället? Kanske finns det någon som behöver hjälp med sin häst i närheten som du kan bli medryttare på istället? och sen rida privat lektion med den hästen då och då?
 
Sv: Jag har stannat i min utveckling

Det finns andra ridlärare, ja, men trixet är att jag står ganska nära ägarna, och är i stallet varje dag. Att kräva att få byta ridlärare känns ganska... Elakt, och jag vet inte hur det påverkar framtiden. Jag måste ha tillgång till stallet i princip varje dag för att klara av livet.
Detta hindrar mig också från att sluta, för blir så otroligt deprimerad om jag inte får vara i stallet (alltså, verkligen. Mår verkligen dåligt), och känner att det kanske inte uppskattas om jag slutar, men fortsätter vara där och trixa.

Letar för fullt efter medryttarhäst, men hittar ingen i närheten/accepterar en så pass ung ryttare.

Miloni: Jag har inte gjort det, men tror att andra gjort det, utan resultat. Det är alltså inte bara jag som inte får feedback, utan typ. Alla.
 
Sv: Jag har stannat i min utveckling

Men att byta ridlärare är inte elakt, framför du det på rätt sätt så är det väl inget konstigt? Säg bara att du vill testa att rida för ngn annan eller att det krockar med ngt annat så du inte kan den tiden du rider nu... Du behöver ju inte säga att du är missnöjd om det känns jobbigt.
 
Sv: Jag har stannat i min utveckling

Jag är en sån där "krävande" elev på ridskolan. Har hunnit avverka alla instruktörer på ridskolan och har äntligen fått den jag ville rida för.
De andra har precis som din instruktör aktiverat oss, men inte gett oss några verktyg för att gå vidare.

Jag ser det som att jag är kund och betalar ganska mycket pengar varje år. Jag ska inte "nöja mig" med en instruktör som inte passar mig.

Bara på den här terminen som jag haft denna instruktör har jag utvecklats massor och det är verkligen värt lite obehag med bytet för att komma hit.
 
Sv: Jag har stannat i min utveckling

Håller med övriga - be att få testrida för en annan ridlärare. Du behöver inte lägga fram det som kritik om du inte vill. Det måste ju finnas såpass mycket tolerans på klubben att du kan be om att få rida i en annan grupp, för att "pröva på" om du så önskar.

Annars, om du tuffar till dig lite, så kan du säga till din nuvarande ridlärare också. Jag gillar själv inte när tränaren håller på med en massa annat. Det är dyrt att rida lektion, både privat och på ridskola, och jag vill ha valuta för pengarna.
 
Sv: Jag har stannat i min utveckling

kl

Om det inte känns bra att be att få byta instruktör, kan du inte be att få rida en annan dag? Om det är så att det är olika instruktörer olika dagar menar jag. Självklart är det alltid bäst i längden att vara ärlig, men mår man dåligt av det själv tycker jag det är ok att skylla på dagen inte längre passar t.ex. istället för att säga ifrån på skarpen.
 
Sv: Jag har stannat i min utveckling

Desvärre är det bara ridskolans ägare och hennes dotter (min lärare) spm har lektioner för de bättre ryttarna (intw knattar), så det är inte så stort utbud... Men har bestämt mig för att ändå våga be om en ny ridlärare (ägaren) till nästa termin. Hon är klart bättre och kommet med feedback, ser varje individ och kommer med konstruktiv kritik därefter. Dessutom kommer hon med bra förklaringar. Bara att hoppas på att det går icgenom...
 
Sv: Jag har stannat i min utveckling

Du kan ju alltid dra ursäkten att du har hört att det är bra för utvecklingen att prova rida för olika! :) Allt beror ju på hur man uttrycker sig!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 599
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag inte haft lika ont i axeln på sistone och eftersom det funkat bra att rida två lektioner per vecka de senaste två veckorna...
Svar
0
· Visningar
525
Senast: cassiopeja
·
I
Ridning Jag är en vuxen nybörjare som rider på nivå 2-3 på en ridskola. Jag är lite kluven på om jag ska fortsätta eller inte, samtidigt vet jag...
Svar
16
· Visningar
2 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp