Jag har snöat in på Chinese crested

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare zzz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 624
Z

zzz

Jepp så är det... faktum är att jag aldrig har träffat någon så det är fullkomligt idiotiskt!

Här i stan så är det några som brukar vara ute och gå med två nakna och den ena är så vacker! De jag gillar är de som är mörka i skinnet (har även sett bilder på vissa där pälsen de har är vit, sååå fint!!!). Nu har jag verkligen inte råd att skaffa någon mer hund men dom som har erfarenhet av rasen får gärna berätta om hur dom är och vad dom passar till. Jag själv hänger mest i stallet och är en sån som har med mig hunden mest överallt, vi har även småbarn och ett ganska rikt socialt liv så det är mycket människor som kommer och går.

Förhoppningsvis får jag nu höra att så kommer en sådan här hund inte alls att trivas, för då kan jag ju släppa min besatthet. Hoppas även att när jag väl träffar ett exemplar av rasen så ska jag inte tycka att den är lika trevlig som den ser ut:D

Sv: Jag har snöat in på Chinese crested

Jag har en omplaceringshane. Han är en trevlig och ganska lättränad individ. Han gillar männiksor men är liksom inte intresserad av alla, kräsen, hatar dåligt väder och är jätteduktig på att sura när man inte gör som han vill :rofl:

Min kines är åtta nu och som jag förstår det är han inte längre "som kineser är mest" visserligen har han sitt ointresse för folk i allmänhet men han är absolut inte lättskrämd eller svår att få med på saker. Tycker jag allt är bra så tycker han med det helt enkelt. Nuförtiden tycker jag psyket verkar ha blivit överlag ganska dåligt men tex Saybias kines här på forumet är ju VÄLDIGT glada och positiva så det finns ju hopp :D största tipset är att vara mer än noga med uppfödare om man letar kines

Vad fin han är! Har sett på bilder att vissa har hår även över tassarna, från knät och ner typ, har alla det och så rakas det bort eller är det individuellt? Din ser inte ut att ha det...

jo min har det, men han är dåligt pälsad på tassarna. Dom delas in i grader beroden på hur "ludna" dom är. Min är ungefär en trea, hyfsat mycket päls där dom ska ha men inte så mycket där dom inte ska ha. Fem är värst där dom i princip är ludna kroppen över, ett har inte mycket hår alls. Dock ska man vara medveten om att ju mindre päls desto mer tandproblem

här ser man pälsen på tassarna lite bättre. Den har dock blivit tätare nu men han har väldigt dåligt på baktassarna

ok.. jag tycker dom som är nakna men ändå med mycket hår är dom finaste. Den som jag brukar se här ser ut som att den egentligen är lite luden på hela kroppen men vet inte om det är en synvilla bara för att den är mörk... och så har den mycket långt hår både på huvudet och på tassarna. Kan man se på valparna hur mycket hår det ska få eller är det genetiskt så man kan räkna ut det på förhand?

har dom väldigt mycket på huvudet har dom antagligen det på kroppen med :angel: men de flesta kinesägare är duktiga med rakhyvel ;)

Oftast kan du se ganska bra på valparna hur mycket päls dom får som vuxna

Jag har bara träffat en kines i verkligheten, sett flera men bara kommit i närkontakt med en. Och i och med det så falnade mitt intresse för nakenkineser då denna lilla nakenkines var stubbig på kroppen, inte alls hårlös som jag trodde... :cry: Trodde att de var nakna, lena och mjuka att klappa men det verkar som om de flesta rakas och därmed är stubbiga!

Eller har jag fel??

kl
jag har hört att dom kan få finnar på kroppen också, som man måste "klämma"? Är detta sant, eller är det också en hörsägen om nakenhundar? Låter ju hur läskigt som helst:eek:

Jag föredrar nog puffarna. Gu vilka söta små varelser :love: Ser ut som små sagoväsen, något som skulle kunna vara med i Lady Lovelylocks :love::D

lite svar på båda,

jo det är mindre roligt att klappa stubbig kines :angel: men man måste ju inte raka dom heller. Jag har klappat ett såkallat "hårmonster" (ser mer ut som man rakat en puff med hyvel och sen låtit det växa ut en cm) och dom var ju inte otäcka att klappa, däremot lär han bli duktigt sticksig efter rakning :rofl:

Hudproblem är vanligt på kineser. Dock inte allvarliga hudproblem såvitt jag förstår. Min får finnar ibland ja, innan hade han väldigt mycket pormaskar med *blärk* men det visade sig vara folsyrabrist som var det största problemet. Det finns nog lika många "hemmalösningar" på finnar och pormaskar som det finns kinesägare :rofl:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det finns ju så otroligt många hundraser. Hur valde ni vilken ras ni skulle skaffa? Hur gick tankarna? Fördelar/nackdelar? Stämde...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 772
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 214
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Detta året ska familjen utökas med en hund. Har tidigare haft Cocker men pga lite tråkigheter inom rasen funderar jag nu på lite andra...
2
Svar
36
· Visningar
5 298
Senast: Qelina
·
Hundhälsa Vi håller på att leta en valp, och har fastnat för Chinese crested. Har tittat runt lite och träffat på ett par valpar som känns mycket...
Svar
17
· Visningar
4 665
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka