Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

Den frågan får du ställa dig själv, det var du som hade valet att anmäla.

Jovisst, jag undrar bara om det "fungerar"; det finns den typen av stallkattungar i stort sett överallt. Jag får en känsla av att man ser på katter med andra ögon, tyvärr.

Men oki, jag ska ta itu med dessa! :(
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

Det går absolut att anmäla. Länsstyrelsen tar emot sådana anmälningar. Stallägaren betraktas sannolikt som katternas ägare och är då skyldig att utöva tillräcklig tillsyn samt ge dem veterinärvård vid behov. Om djurskyddsinspektören betraktar dem som herrelösa är det Länsstyrelsens ansvar att omhänderta dem (vilket innebär avlivning om de inte samarbetar med något katthem).

Jag ska! Hoppas sedan att katthemmet här i området kan hjälpa till (jag har själv 4 hittekatter och inte möjlighet till fler. Annars hade jag hivat ner dem i cykelkorgen och tagit hem dem.)
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

Lite här är det "som man frågar får man svar" och man skulle kunna fylla på med "beroende på vem man frågar får man olika svar". En tjänsteman på jordbruksverket borde inte svar på en juridisk fråga över huvudtaget, det borde lämnas till jurister.

När det gäller att slå katten i huvudet med något så spelar det mindre roll om man förutom att träffa huvudet även träffar övriga kroppen och om man slår kattungen i huvudet med betonggolvet eller med ett yxhuvud gör bara en skillnad. Det går att missa med yxan men det är i stort sett omöjligt att missa ett golv.

för en gångs skull är vi överens;)
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

Ren allmän reflektion. Att en lekman avlivar djur måste väl ändå anses vara lämpligt enbart i akuta fall då djuret lider så mycket att man inte kan invänta veterinär eller kompetent person. Vad gäller nyfödda kattungar så finns det väldigt många åtgärder man kan vidta innan det ens blir några kattungar, och om de ändå kommit till så behöver man inte avliva själv heller om man inte är jävligt säker på det man gör.

Men det är ju bara min åsikt.

Det är väldigt lätt att avliva kattungar på ett sätt så att de inte lider. Det är otrevligt men det är en annan sak. Och man måste givetvis kunna se vad man håller på med så inga säckar!

Risken finns också att man minns vad man gjort ett bra tag efter ju.
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

Det är väldigt lätt att avliva kattungar på ett sätt så att de inte lider. Det är otrevligt men det är en annan sak. Och man måste givetvis kunna se vad man håller på med så inga säckar!

Risken finns också att man minns vad man gjort ett bra tag efter ju.

nä säckar är för otympliga, en vanlig tygkasse storlek ICA-kasse är perfekt.
Då fyller ett par, tre kattungar botten på kassen och ligger tryckta mot denna då svingen avslutas med bredsidan mot husgrunden.
Det är den snabbaste, skonsammaste och renligaste metoden.
Sedan är det bara att rulla ihop kassen och gräva ner den eller om det är på vintern, lägga den i den stora vedpannan.
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

det får du snacka med jordbruksverket om...
det är de som sätter reglerna.

och ingenstans så bryter han mot reglerna gällande avlivning av kattungar om han lagt dem i en kasse och med tillräcklig kraft slagit kassen mot en sten eller husgrund.....

jordbruksverket specar inte metoderna, men väl resultatet.

4 nyfödda kattungar i en kasse som med kraft svingas över huvudet för att sedan med full kraft slås mot en sten eller husgrund innebär ögonblicklig död. helt enligt verkets intentioner eller?

Hur vet man att alla dör om man tar en hel hög med kattungar? Då får man ta en och en enligt mig..
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

Hur vet man att alla dör om man tar en hel hög med kattungar? Då får man ta en och en enligt mig..
En hel hög? skulle alltså vara närmare 10 ungar?
då skulle jag dela upp gruppen i tre grupper.
de får inte vara fler än att alla får kontakt med botten på kassen.

bästa resultatet får du om kropparna ligger i rad på botten. dvs 2 till tre st.
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

döda djur är makabert. blundar man går det fel.
endast genom att se verkligheten och agera utefter
fakta gör du rätt.
klarar man det inte måste man låta någon annan göra jobbet.
Döda djur är makabert ja. Stämmer. Nu är jag kanske lite överkänslig eftersom jag fick avliva min katt i början av förra veckan...
I min värld avlivar man hos veterinären, man slår inte ihjäl djur. Alternativt kastrerar man sina djur så det inte blir några ungar. Vilket jag föreslagit för grannen Flera gånger men får ursäkten att det är för dyrt. Tidigare i år har jag anmält grannen till Länsstyrelsen och jag fick bra respons. Denna kullen ungar är den andra på bara några månader och nu springer det omkring ungar som om några månader blir könsmogna...han behöll nämligen tre. Just nu har han fem katter, det finns även hund i hans lägenhet.
Vissa ska bara inte ha djur...
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

Döda djur är makabert ja. Stämmer. Nu är jag kanske lite överkänslig eftersom jag fick avliva min katt i början av förra veckan...
I min värld avlivar man hos veterinären, man slår inte ihjäl djur. Alternativt kastrerar man sina djur så det inte blir några ungar. Vilket jag föreslagit för grannen Flera gånger men får ursäkten att det är för dyrt. Tidigare i år har jag anmält grannen till Länsstyrelsen och jag fick bra respons. Denna kullen ungar är den andra på bara några månader och nu springer det omkring ungar som om några månader blir könsmogna...han behöll nämligen tre. Just nu har han fem katter, det finns även hund i hans lägenhet.
Vissa ska bara inte ha djur...

jag har nog vuxit upp lite mer jordnära.
ville man ha höns till middag så nackade man en höna eller en kanin om den skulle på menyn. vi ungar visste att de söta griskultingarna blev till korvar o skinkor.
För många kattungar reglerades på plats.
men framförallt, man lärdes att respektera allt levande.
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

Menar du att döda djur? För döda djur är inte makabert tycker jag.



Jag tycker ordvalet där var lite makabert. Jag tycker inte nånsin det blir ett bra resultat om man dödar djur. :(

ordvalet var medvetet realistiskt.

och resultatet av att döda djur blir oftast bra.

om det görs på rätt sätt.

jag är köttätare, dödar de djur jag äter och det funkar alldeles utmärkt
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

döda djur är makabert. blundar man går det fel.
endast genom att se verkligheten och agera utefter
fakta gör du rätt.
klarar man det inte måste man låta någon annan göra jobbet.

Fick mig att tänka på engång när jag kom till en viltolycka med ett rådjur, rådjuret sprang runt på vägen med bakbenen släpande efter sig och skrek fruktansvärt mycket.

Karln som hade kört på rådjuret pratade med polisen i telefonen när jag kom fram och efter att jag själv pratat med dom fick jag tillåtelse att avliva rådjuret på plats.

Jag är uppvuxen i Lappland och har fått vara med att avliva X antal renar efter olyckor så jag vet hur man gör det. Första gången var hemsk men jag klarar det och gör det utan att tveka om det krävs av mig.
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

Fick mig att tänka på engång när jag kom till en viltolycka med ett rådjur, rådjuret sprang runt på vägen med bakbenen släpande efter sig och skrek fruktansvärt mycket.

Karln som hade kört på rådjuret pratade med polisen i telefonen när jag kom fram och efter att jag själv pratat med dom fick jag tillåtelse att avliva rådjuret på plats.

Jag är uppvuxen i Lappland och har fått vara med att avliva X antal renar efter olyckor så jag vet hur man gör det. Första gången var hemsk men jag klarar det och gör det utan att tveka om det krävs av mig.

du vet att regel nr ett är att minimera plåga och stress för djuret!:bow:

har själv verbalt sablat ner en polis därför att han inte använde sin pistol mot en älg som brutit ryggen i en trafikolycka, det tog mig 30 minuter att komma till platsen med studsaren.....
och jag vet att det är mot reglementet..men jag hade inte stått ut med att se ett totalt sönderstressat djur göra upprepade försök att resa sig på frambenen ,med lama bakben...
 
Senast ändrad:
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

har själv verbalt sablat ner en polis därför att han inte använde sin pistol mot en älg som brutit ryggen i en trafikolycka, det tog mig 30 minuter att komma till platsen med studsaren.....

Hemskt att säga, men det kanske var lika bra ändå. Anlände själv till en viltolycka med älg, och efter några minuter var polisen på plats också.
Djuret led, och efter en _stor_ mängd övertalning och coachning på vart skottet ska sitta, så går han med på att använda sitt tjänstevapen.

Från _2 meter_ så missar han älgen... Helt och hållet. Han var så nervös över att använda sitt vapen att han darrade som ett asplöv.
Som tur var så gjorde han inte saken värre i alla fall....

Tappade en hel del tilltro till polisen den dagen. Enda trösten är att när han måste förklara varför han avfyrat sitt vapen, så lär han behövt förklara att han missade en älg på 2m. Förhoppningsvis så fick han lite välbehövd vidareutbildning efter det.
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

Hemskt att säga, men det kanske var lika bra ändå. Anlände själv till en viltolycka med älg, och efter några minuter var polisen på plats också.
Djuret led, och efter en _stor_ mängd övertalning och coachning på vart skottet ska sitta, så går han med på att använda sitt tjänstevapen.

Från _2 meter_ så missar han älgen... Helt och hållet. Han var så nervös över att använda sitt vapen att han darrade som ett asplöv.
Som tur var så gjorde han inte saken värre i alla fall....

Tappade en hel del tilltro till polisen den dagen. Enda trösten är att när han måste förklara varför han avfyrat sitt vapen, så lär han behövt förklara att han missade en älg på 2m. Förhoppningsvis så fick han lite välbehövd vidareutbildning efter det.

jag fick efteråt höra att jag var jäkligt nära att åka på en anmälan för missfirmelse av tjänsteman men hans kollegor på stationen lyckades avstyra det hela. Men jag var , för att uttrycka det diplomatiskt, mycket arg vid det tillfället.
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

Såhär i en mindre stressad och upprörd situation så undrar jag vilken effekt polisens 9x19 helmantlade ammunition hade haft på en älg.
9x19 energi: 570 till 704 joule, beroende på laddning och tillverkare
.308 energi: 3590 till 3890 joule, beroende på laddning och tillverkare

Det är ju _viss_ skillnad på kraften i ett handeldvapen och en klass 1 bössa.
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

Well excuse me very much för att jag inte sitter och gör saker som jag inte vet huruvida det är tillåtna handlingar eller inte, såsom att sitta här och namnge personer på buke, eller drämma en kasse kattungar i backen.

jbv.png


Sådär då. Duger inte det så kan du ju alltid fråga de själv :grin:

Och det skulle inte vara första gången deras tjänstemän svarar efter eget tyckande istället för att faktiskt kolla upp det först.
Och det skulle heller inte vara första gången dom ger svar som sedan visar sig vara felaktiga när dom kommer upp i rätten, för det dom svarar på är hur den tjänstemannen tolkar paragrafen inte hur den sedan kommer tolkas i en domstol...

/Camilla
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

Såhär i en mindre stressad och upprörd situation så undrar jag vilken effekt polisens 9x19 helmantlade ammunition hade haft på en älg.
9x19 energi: 570 till 704 joule, beroende på laddning och tillverkare
.308 energi: 3590 till 3890 joule, beroende på laddning och tillverkare

Det är ju _viss_ skillnad på kraften i ett handeldvapen och en klass 1 bössa.
Fast siktar du rätt och har kort avstånd så ska det inte vara några problem med kraften i vapnet. Och en älg med bruten rygg lär inte röra sig allt för mycket utan du bör ha god tid att sikta där du ska träffa.

/Camilla
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 210
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 400
Övr. Katt Min ena kisse gav sig i torsdags ut och jagade på grannkatten som tydligen hade smugit sig in på hans revir. Olyckligt nog satte dom...
Svar
2
· Visningar
1 270
Senast: TinyWiny
·
Äldre I fredags hände det jag verkligen inte behövde just nu, vattnet forsade ur golvbrunnen i badrummet och det blev fullständig panik -...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 835
Senast: Jen80
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp