Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

Man får inte ens skjuta ihjäl sin egen hund utan att det är djurplågeri, då är nog den metoden du pratar om också det
Jo, det får man.
9 kap. 10§ "Hundar och katter får avlivas med kulvapen eller hagelgevär, som är tillåtna för jakt eller avlivningsändamål, i enlighet med kraven i nedanstående tabell. Djuret ska skjutas så att hjärnan träffas och skadas på ett sådant sätt att djuret omedelbart förlorar medvetandet. Medvetandet får inte återkomma"
http://www.jordbruksverket.se/download/18.3c1967aa13afeea1eb88000854/1362469275039/2012-027.pdf

från samma verk

Avlivning av andra sällskapsdjur
Du som har djur är skyldig att låta avliva svårt sjuka och skadade djur så snabbt som möjligt om de inte är behandlingsbara. Avlivning av djur ska ske på ett sätt som gör att djuret inte utsätts för onödigt lidande.
Du måste välja en avlivningsmetod som antingen omedelbart dödar djuret eller som gör att djuret blir medvetslöst och dör i det tillståndet.
Djur som är skadade, har svårt att gå eller röra på sig ska avlivas på plats utan att först flyttas. Om veterinären snabbt kan komma till djuret slipper djuret lida under transport till veterinärklinik.
Metoder för avlivning
Den vanligaste metoden att avliva sällskapsdjur är att låta en veterinär avliva djuret genom en överdos av narkosmedel. För flera sällskapsdjur finns andra metoder som är tillåtna, dock endast under förutsättning att den person som genomför avlivningen uppfyller kompetenskraven. Du får bara avliva ditt djur själv om du är väl förtrogen med den aktuella avlivningsmetoden.
Det innebär inte att du får stoppa en hög kattungar i en säck och drämma den i väggen.

det får du snacka med jordbruksverket om...
det är de som sätter reglerna.

och ingenstans så bryter han mot reglerna gällande avlivning av kattungar om han lagt dem i en kasse och med tillräcklig kraft slagit kassen mot en sten eller husgrund.....

jordbruksverket specar inte metoderna, men väl resultatet.

4 nyfödda kattungar i en kasse som med kraft svingas över huvudet för att sedan med full kraft slås mot en sten eller husgrund innebär ögonblicklig död. helt enligt verkets intentioner eller?
Jag har snackat med Jordbruksverket om reglerna tidigare. Det som sas är att de metoder som inte finns uppskrivna i L22 inte är lagliga avlivningsmetoder. Det innebär att drämma en säck med kattungar i en hård yta inte är en laglig avlivningsmetod.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

4 nyfödda kattungar i en kasse som med kraft svingas över huvudet för att sedan med full kraft slås mot en sten eller husgrund innebär ögonblicklig död. helt enligt verkets intentioner eller?
Jag har snackat med Jordbruksverket om reglerna tidigare. Det som sas är att de metoder som inte finns uppskrivna i L22 inte är lagliga avlivningsmetoder. Det innebär att drämma en säck med kattungar i en hård yta inte är en laglig avlivningsmetod.

Jag har använt metoden ett flertal gånger. Skulle jag ombes att ta livet av 3 till 4 nyfödda kattungar idag skulle jag använda metoden igen.
av den enkla anledningen att den till fullo lever upp till kraven på minimal stress och ögonblicklig död

Den kraft som utvecklas leder till omedelbar kollaps av kroppsfunktionerna.
hjärnan slås ut, stora kroppspulsådern brister, med massiva blödningar i skalle o bukhåla som följd.

metoden är alltså laglig eftersom den inte förbjuds och uppfyller kraven på snabb stressfri död.
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

När du gör det begår du ett brott mot djurskyddslagen. Du kan fetstila hur mycket du vill, du begår ändå ett brott mot djurskyddslagen. Metoder som inte finns uppskrivna är inte lagliga, L22 listar de metoder man FÅR använda och din finns inte med.

Uppeldning finns inte heller med där, och är en väldigt snabb metod. Tough luck för kaninbrännarna alltså?
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

Men varför inte göra det med en kattunge åt gången istället för att lägga ner flera stycken i samma påse?

Jag har också avlivat kattungar på det sättet och även nackat höns, kalkoner och ankor. Alla mina katter har tex blivit avlivade med hjälp av skjutvapen av bekanta som är jägare så jag har inget emot att avliva djur på egen hand men jag har alltid tagit en kattunge åt gången.
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

Nej, det är inte alls säkert att man begår ett brott mot Djurskyddslagen. För det första måste man ta hänsyn till hur många kattungar som stoppas i påsen. Antal kattungar relaterat till påsens storlek. Stoppar man ner 10 kattungar i en vanlig ICA-påse är det svårt att garantera att alla kattungarna kommer dö omedelbart när påsen dängs i marken. Har du däremot bara 3 stycken är sannolikheten att alla kattungar dråsar i backen mycket hög dvs. alla kattungarna slås ihjäl (slaget träffar deras huvuden likväl som resten av deras kroppar). Ytterligare en faktor att ta i beaktan är om avlivningen sker för att förkorta djurets lidande tex. en kattunge som fötts med tarmarna utanför kroppen. I det läget är det prioriterat att förkorta kattungens lidande, även om det sker med en icke-tillåten avlivningsmetod.

Sedan kan tilläggas att folk har friats i rätten trots att de utan tvivel har använt sig av en avlivningsmetod som inte finns listad som tillåten. Dock har avlivningen lett till omedelbar död och inget onödigt lidande. I det fallet uppfyller man faktiskt Djurskyddslagens krav som säger:

13 § När djur förs till slakt och när de slaktas ska de skonas från onödigt obehag och lidande. Detsamma gäller när djur avlivas i andra fall. Lag (2012:526).

Och just Djurskyddslagen är överordnad alla andra förordningar och författningar som faller under den. Kan man bevisa att man uppnår de krav som står anges i Djurskyddslagen ska det vara tillräckligt. Av samma anledning kan man tex. inte vara helt säker på att man kommer undan tex. vanvård bara för att man uppfyller alla föreskrifter, om det kan bevisas att djuret lider trots att alla föreskrifter efterlevs så ska det i strikt mening betraktas som ett brott mot Djurskyddslagen.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

När du gör det begår du ett brott mot djurskyddslagen. Du kan fetstila hur mycket du vill, du begår ändå ett brott mot djurskyddslagen. Metoder som inte finns uppskrivna är inte lagliga, L22 listar de metoder man FÅR använda och din finns inte med.

Uppeldning finns inte heller med där, och är en väldigt snabb metod. Tough luck för kaninbrännarna alltså?
en tänkande människa inser att , att bränna ett däggdjur levande och när det är vid medvetande, att det är synnerligen grovt djurplågeri.

att slunga små nyfödda kattungar mot en husgrund, hur makabert det än låter, är inte djurplågeri.

Ser man inte den skillnaden så har man uppenbarligen ett problem;)
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

Men varför inte göra det med en kattunge åt gången istället för att lägga ner flera stycken i samma påse?

Jag har också avlivat kattungar på det sättet och även nackat höns, kalkoner och ankor. Alla mina katter har tex blivit avlivade med hjälp av skjutvapen av bekanta som är jägare så jag har inget emot att avliva djur på egen hand men jag har alltid tagit en kattunge åt gången.

Naturligtvis är det ingen nackdel att ta dem en och en. men är det bara några få så inverkar det inte på utgången.
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

en tänkande människa inser att , att bränna ett däggdjur levande och när det är vid medvetande, att det är synnerligen grovt djurplågeri.

att slunga små nyfödda kattungar mot en husgrund, hur makabert det än låter, är inte djurplågeri.

Ser man inte den skillnaden så har man uppenbarligen ett problem;)

nu har jag talat med både en veterinär och en åklagare,
träffade dem på ett upptaktsmöte inför älgjakten;)

Veterinären håller med mig om att döden infinner sig i stort sett i samma sekund som kassen träffar husgrunden och åklagaren instämmer i min bedömning att det inte skulle bli ett rättsfall pga djurplågeri.
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

Nej det är ju en ögonblicklig död när man slungar nyfödda kattungar med kraft i en påse så det ska inte klassas som något brott.

Och förlåt alla för mitt uttalande men döda djur lider inte... Har en släkting som flertalet gånger under sina år som uppfödare av en mindre ras varit tvungen att ta bort nyfödda hundvalpar pga stora fysiska defekter.
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

Nej det är ju en ögonblicklig död när man slungar nyfödda kattungar med kraft i en påse så det ska inte klassas som något brott.

Och förlåt alla för mitt uttalande men döda djur lider inte... Har en släkting som flertalet gånger under sina år som uppfödare av en mindre ras varit tvungen att ta bort nyfödda hundvalpar pga stora fysiska defekter.

Döda djur lider inte men man ska trots det behandla djurkropparna med respekt, vare sig man ska äta dem,pälsa dem eller till syven o sist bara begrava dem.

men det fanns ju dem som dels påstod att det var lagvidrigt och förenat med djurplågeri. ja till och med att det skulle vara förbjudet för en behörig att skjuta sin egen sjuka hund.

skönt att somliga ändå är realister..;)
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

"Hej,

Nej, om man stoppar flera kattungar i en kasse och drämmer dem mot en hård yta, så är det inte en tillåten avlivningsmetod. Om man ska avliva kattungar som är yngre än 14 dagar, så ska slaget riktas direkt mot huvudet och av en person som vet vad den gör. Att slå en påse med kattungar mot en hård yta är inte samma sak och en sådan handling borde anmälas för djurplågeri.



Med vänliga hälsningar

namn på tjänsteman på Jordbruksverket"

:grin:
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

"Hej,

Nej, om man stoppar flera kattungar i en kasse och drämmer dem mot en hård yta, så är det inte en tillåten avlivningsmetod. Om man ska avliva kattungar som är yngre än 14 dagar, så ska slaget riktas direkt mot huvudet och av en person som vet vad den gör. Att slå en påse med kattungar mot en hård yta är inte samma sak och en sådan handling borde anmälas för djurplågeri.



Med vänliga hälsningar

namn på tjänsteman på Jordbruksverket"

:grin:

Och jag flög mellan stockholm och göteborg, utan vare sig flygmaskin eller ballong.

Bekräftas


Namn på tjänsteman hos "luftis"

:D

Om jag lägger in tre eller fyra nyfödda kattungar i en tygkasse, Svingar den med full kraft ett par varv och sedan klämmer till husgrunden med den så har jag uppnått det som åsyftades = innehållet i påsen är döda och de dog ögonblickligen.

Om en tunnis som inte orkar lyfta i stort sett mer än en penna gör detsamma förstår jag att det inte är tillåtet. då räcker anslagsenergin naturligtvis inte till. hälsa din tjänsteman det:D
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

Well excuse me very much för att jag inte sitter och gör saker som jag inte vet huruvida det är tillåtna handlingar eller inte, såsom att sitta här och namnge personer på buke, eller drämma en kasse kattungar i backen.

jbv.png


Sådär då. Duger inte det så kan du ju alltid fråga de själv :grin:
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

Well excuse me very much för att jag inte sitter och gör saker som jag inte vet huruvida det är tillåtna handlingar eller inte, såsom att sitta här och namnge personer på buke, eller drämma en kasse kattungar i backen.

jbv.png


Sådär då. Duger inte det så kan du ju alltid fråga de själv :grin:

Jag har kollat gällande lagstiftning och enligt den så är det ok om sättet att ta djuret av daga innebär plötslig o total kollaps av alla kroppsfunktioner.

när en kropp tvingas till en sådan inbromsning sker följande
1. Djup medvetslöshet inträder pga slaget som hjärnan får av insidan av skallen, hjärnan svullnar upp pga blödningar vilket,om djuret mot förmodan skulle överleva inbromsningen leder till syrebrist o hjärndöd.
2. kraftiga inre blödningar från bla aortan då det där befintliga blodet sliter upp kärlväggen pga av g-kraften, Lever, mjälte spricker eller slits isär med påföljande massiva blödningar.

katterna vaknar inte upp ur den djupa medvetslösheten utan är i praktiken att betraktas som döda.

gör sedan om proceduren ytterligare en gång och ingen veterinär eller tjänsteman på jordbruksverket kan trolla tillbaka kattungarna till de levandes skara.
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

Ett annat alternativ är att folk tar bättre hand om sina djur på ett seriöst sätt och kastrerar samtliga djur som inte ska användas i avel. Man kan även lämna katter till t ex katthem där de sedan omplaceras till nya hem. Katthem brukar ha som standard att kastrera alla katter som passerar just för att undvika produktion av fler katter.
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

Ett annat alternativ är att folk tar bättre hand om sina djur på ett seriöst sätt och kastrerar samtliga djur som inte ska användas i avel. Man kan även lämna katter till t ex katthem där de sedan omplaceras till nya hem. Katthem brukar ha som standard att kastrera alla katter som passerar just för att undvika produktion av fler katter.

ett 100%:igt ja till detta. Jag vet inte hur många förvildade magra o utsvultna katter jag tagit av daga.

en avgift/skatt på katt o hund skulle förmodligen höja kattens status. Det är allt för många so "fixar" ett par kattungar till barnen som sedan tröttnar o skiter i djuren.
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

ett 100%:igt ja till detta. Jag vet inte hur många förvildade magra o utsvultna katter jag tagit av daga.

en avgift/skatt på katt o hund skulle förmodligen höja kattens status. Det är allt för många so "fixar" ett par kattungar till barnen som sedan tröttnar o skiter i djuren.

Precis. Jag gick nyligen förbi ett stall med kattungar som var i ett bedrövligt skick; magra, tufsiga, alla kliade sig frenetiskt, de kom stapplande mot mig i hopp om mat - kan man anmäla en sån djurhållning? Vore det hundar eller hästar kunde man definitivt, men katter? Är de skyddslösa?
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

Lite här är det "som man frågar får man svar" och man skulle kunna fylla på med "beroende på vem man frågar får man olika svar". En tjänsteman på jordbruksverket borde inte svar på en juridisk fråga över huvudtaget, det borde lämnas till jurister.

När det gäller att slå katten i huvudet med något så spelar det mindre roll om man förutom att träffa huvudet även träffar övriga kroppen och om man slår kattungen i huvudet med betonggolvet eller med ett yxhuvud gör bara en skillnad. Det går att missa med yxan men det är i stort sett omöjligt att missa ett golv.
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

Precis. Jag gick nyligen förbi ett stall med kattungar som var i ett bedrövligt skick; magra, tufsiga, alla kliade sig frenetiskt, de kom stapplande mot mig i hopp om mat - kan man anmäla en sån djurhållning? Vore det hundar eller hästar kunde man definitivt, men katter? Är de skyddslösa?

Det går absolut att anmäla. Länsstyrelsen tar emot sådana anmälningar. Stallägaren betraktas sannolikt som katternas ägare och är då skyldig att utöva tillräcklig tillsyn samt ge dem veterinärvård vid behov. Om djurskyddsinspektören betraktar dem som herrelösa är det Länsstyrelsens ansvar att omhänderta dem (vilket innebär avlivning om de inte samarbetar med något katthem).
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

Precis. Jag gick nyligen förbi ett stall med kattungar som var i ett bedrövligt skick; magra, tufsiga, alla kliade sig frenetiskt, de kom stapplande mot mig i hopp om mat - kan man anmäla en sån djurhållning? Vore det hundar eller hästar kunde man definitivt, men katter? Är de skyddslösa?

Den frågan får du ställa dig själv, det var du som hade valet att anmäla.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 210
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 400
Övr. Katt Min ena kisse gav sig i torsdags ut och jagade på grannkatten som tydligen hade smugit sig in på hans revir. Olyckligt nog satte dom...
Svar
2
· Visningar
1 270
Senast: TinyWiny
·
Äldre I fredags hände det jag verkligen inte behövde just nu, vattnet forsade ur golvbrunnen i badrummet och det blev fullständig panik -...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 835
Senast: Jen80
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp