Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

Jen80

Trådstartare
På området där jag bor har vi stora problem med en granne och det är mycket dialoger med hyresvärden som tar det på största allvar. Det är jag som får vara den elaka då ingen annan vågar gå emot honom, men gnälla kan dom göra ;).

I Fredags fick jag nog, när jag och personal som var hemma hos mig hittade väldigt dåligt nedgrävda kattungar i rabatten längs min husvägg (vi såg honom, på fyllan, gå ner för trappan med en genomskinlig påse med något svart i och en spade..). Vi såg "bara" två, helt nyfödda. Jag ringde störningsjouren som i sin tur skickade ut en väktare som sa "fy fan" och ringde efter polisen. Dom blev väldigt upprörda och jag gjorde en anmälan på grannen. Sen gick dom upp till honom och han blånekade, han visste iiiiingenting om några kattungar..... Märkligt, hans ena katt blev otroligt smal på bara några timmar *host*.

Jag var nere hos hyresvärden idag och då berättade dom att polisen i måndags hittade 6 katter till :( (polis och vaktmästare åkte till området när jag var där nere och berättade vad som hänt på helgen).

Enligt den lokala tidningen som skrev om det idag så kan det bli tal om miljöbrott och att förundersökningsledaren ska utreda om detta.

Men vad händer nu? Inget? Jag har aldrig polisanmält någon innan....
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

Ska tilläggas att en annan granne (som inte vet om att jag anmält, dom är kompisar) för att citera honom "hjälp till och det var inget roligt att göra". Så dom har haft ihjäl kattungarna på något sätt....helst vill jag inte veta hur. Jag förstår inte ens varför han berättade det för mig :(.
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

Ring och säg det till polisen så får vi hoppas det blir djurplågeri tillagt också!
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

Jag vet inte vad som händer men vill säga bara att stå på dig! Det är inte du som gjort fel utan grannen, hur kan man göra något så fruktansvärt!?
Bra gjort att polisanmäla! Jag hade gjort detsamma.
:)
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

Ring och säg det till polisen så får vi hoppas det blir djurplågeri tillagt också!
Jag ska göra det imorgon, jag fick veta det igår. Dagen igår blev lite kaosartad då jag akut fick avliva min älskade katt så tankarna var på annat håll :(
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

Jag vet inte vad som händer men vill säga bara att stå på dig! Det är inte du som gjort fel utan grannen, hur kan man göra något så fruktansvärt!?
Bra gjort att polisanmäla! Jag hade gjort detsamma.
:)
Grannen är inte klok nånstans....jag skulle kunna skriva en roman. Förhoppningsvis åker han i alla fall ut nu, han har fått en sista skriftlig varning för sina beteenden.

http://www.ystadsallehanda.se/tomelilla/article1967661/Kattungar-hittades-nedgravda-i-rabatt.html
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

Ring och säg det till polisen så får vi hoppas det blir djurplågeri tillagt också!

varför det?
han har nog gjort som förr brukade göra med för många kattungar.
lagt dom i en säck/kasse svingat den över huvudet och sedan med full kraft i en vägg, sten eller träd. knappast djurplågeri.döden är ögonblicklig.

att sedan hjälpligt gräva ner kadavren där han inte fick ska naturligtvis beivras..
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

varför det?
han har nog gjort som förr brukade göra med för många kattungar.
lagt dom i en säck/kasse svingat den över huvudet och sedan med full kraft i en vägg, sten eller träd. knappast djurplågeri.döden är ögonblicklig.

Nog hit och nog dit, det vet varken du eller jag. Det kan lika gärna vara så att döden inte alls var ögonblicklig. Det får polisen ta reda på.
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

Man får hoppas det, så han inte tog till det andra beprövade sättet: att dränka dem.:(
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

På området där jag bor har vi stora problem med en granne och det är mycket dialoger med hyresvärden som tar det på största allvar. Det är jag som får vara den elaka då ingen annan vågar gå emot honom, men gnälla kan dom göra ;).

I Fredags fick jag nog, när jag och personal som var hemma hos mig hittade väldigt dåligt nedgrävda kattungar i rabatten längs min husvägg (vi såg honom, på fyllan, gå ner för trappan med en genomskinlig påse med något svart i och en spade..). Vi såg "bara" två, helt nyfödda. Jag ringde störningsjouren som i sin tur skickade ut en väktare som sa "fy fan" och ringde efter polisen. Dom blev väldigt upprörda och jag gjorde en anmälan på grannen. Sen gick dom upp till honom och han blånekade, han visste iiiiingenting om några kattungar..... Märkligt, hans ena katt blev otroligt smal på bara några timmar *host*.

Jag var nere hos hyresvärden idag och då berättade dom att polisen i måndags hittade 6 katter till :( (polis och vaktmästare åkte till området när jag var där nere och berättade vad som hänt på helgen).

Enligt den lokala tidningen som skrev om det idag så kan det bli tal om miljöbrott och att förundersökningsledaren ska utreda om detta.

Men vad händer nu? Inget? Jag har aldrig polisanmält någon innan....

ingenting och eftersom du inte är part så får du inte veta att förundersökningen lagts ner.
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

varför det?
han har nog gjort som förr brukade göra med för många kattungar.
lagt dom i en säck/kasse svingat den över huvudet och sedan med full kraft i en vägg, sten eller träd. knappast djurplågeri.döden är ögonblicklig.

Har han gjort det så har han begått ett brott mot djurskyddslagen. Varesig döden är ögonblicklig eller inte så är det inte en tillåten metod du tar upp.

http://www.jordbruksverket.se/download/18.3c1967aa13afeea1eb88000854/1362469275039/2012-027.pdf
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

Men vad händer nu? Inget? Jag har aldrig polisanmält någon innan....

Nästa steg är att en polis tittar på din anmälan. När det händer beror ju helt på hur mycket polisen har att göra och vad som mer ligger på deras bord just nu. Det kan ske idag på förmiddagen eller någon gång till våren. Polisen gör en bedömning om det finns möjlighet att utreda brottet. Om de anser att det går så startar en utredning. Du blir möjligen kallad som vittne.
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

Man får inte ens skjuta ihjäl sin egen hund utan att det är djurplågeri, då är nog den metoden du pratar om också det
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

Nog hit och nog dit, det vet varken du eller jag. Det kan lika gärna vara så att döden inte alls var ögonblicklig. Det får polisen ta reda på.

Nja en viss skillnad innebär det nog. Du har som djurägare rätt att avliva dina djur. Gör du det på ett sätt som minimalt stressar och eller förorsakar djuret lidande så är det knappast djurplågeri.

Och att lägga nyfödda kattungar i en kasse, för att sedan med kraft slå den mot en sten innebär ögonblicklig död för katterna = inget djurplågeri!

Vad som däremot helt klart är olagligt är att göra sig av med kadavren på det vis som TS beskriver.

Vad jag vände mig mot är hur någon kan hoppas att det var djurplågeri, den förhoppningen är en aning twisted i mina ögon...
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

Man får inte ens skjuta ihjäl sin egen hund utan att det är djurplågeri, då är nog den metoden du pratar om också det

:D har du en faktakälla för det korkade påståendet?

Jag har i alla år skjutit mina egna hundar när det är dags.

Det är den snabbaste, humanaste metoden som finns.

Ett hagelskott från 15 meter släcker livslågan på ngn tiondels sekund.
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

Har han gjort det så har han begått ett brott mot djurskyddslagen. Varesig döden är ögonblicklig eller inte så är det inte en tillåten metod du tar upp.

http://www.jordbruksverket.se/download/18.3c1967aa13afeea1eb88000854/1362469275039/2012-027.pdf

från samma verk

Avlivning av andra sällskapsdjur
Du som har djur är skyldig att låta avliva svårt sjuka och skadade djur så snabbt som möjligt om de inte är behandlingsbara. Avlivning av djur ska ske på ett sätt som gör att djuret inte utsätts för onödigt lidande.
Du måste välja en avlivningsmetod som antingen omedelbart dödar djuret eller som gör att djuret blir medvetslöst och dör i det tillståndet.
Djur som är skadade, har svårt att gå eller röra på sig ska avlivas på plats utan att först flyttas. Om veterinären snabbt kan komma till djuret slipper djuret lida under transport till veterinärklinik.
Metoder för avlivning
Den vanligaste metoden att avliva sällskapsdjur är att låta en veterinär avliva djuret genom en överdos av narkosmedel. För flera sällskapsdjur finns andra metoder som är tillåtna, dock endast under förutsättning att den person som genomför avlivningen uppfyller kompetenskraven. Du får bara avliva ditt djur själv om du är väl förtrogen med den aktuella avlivningsmetoden.
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

Har han gjort det så har han begått ett brott mot djurskyddslagen. Varesig döden är ögonblicklig eller inte så är det inte en tillåten metod du tar upp.

http://www.jordbruksverket.se/download/18.3c1967aa13afeea1eb88000854/1362469275039/2012-027.pdf

Det verkar vara tillåtet enligt lagen att göra följande...

Slag mot huvudet
8 § Slag mot bakhuvudet får användas för att avliva ett mindre antal
1. lamm, killingar, smågrisar, hundvalpar, kattungar samt mink- och rävvalpar, om djuret är yngre än 14 dagar,

Vi hade problem med strykarkatter för något år sedan och fångade dessa i fälla som vi lämnade in på polisstationen. Kommentaren från polisen var "bönder brukar fixa detta själva". Hur tror du att bönderna gör när de får för många kattungar? Inte tar de dem till veterinärenen för sprutan iallafall. Det blir till att göra som ovan, dunka dem i väggen eller dränka dem. Själv skulle jag aldrig klara av det...
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

Men usch jag läste om det där.
Det där borde du ha sluppit tycker jag.
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

Det verkar vara tillåtet enligt lagen att göra följande...

Slag mot huvudet
8 § Slag mot bakhuvudet får användas för att avliva ett mindre antal
1. lamm, killingar, smågrisar, hundvalpar, kattungar samt mink- och rävvalpar, om djuret är yngre än 14 dagar,

Vi hade problem med strykarkatter för något år sedan och fångade dessa i fälla som vi lämnade in på polisstationen. Kommentaren från polisen var "bönder brukar fixa detta själva". Hur tror du att bönderna gör när de får för många kattungar? Inte tar de dem till veterinärenen för sprutan iallafall. Det blir till att göra som ovan, dunka dem i väggen eller dränka dem. Själv skulle jag aldrig klara av det...

syftet med regelverket är ju till syven och sist att djurens resa till nästa värld ska ske så snabbt och smärtfritt som möjligt, detta under så lite stress för djuret som möjligt.

att stoppa in ngr kattungar i en säck kan låta makabert men metoden uppfyller med råge de krav man rimligtvis kan kräva..förutsett att den som gör det slår säcken med tillräcklig kraft mot en sten.

Att dränka dem är djurplågeri!
 
Sv: Jag har polisanmält ena grannen, vad händer nu?

Nja en viss skillnad innebär det nog. Du har som djurägare rätt att avliva dina djur. Gör du det på ett sätt som minimalt stressar och eller förorsakar djuret lidande så är det knappast djurplågeri.
Sant, dock gäller det att den valda avlivningsmetoden är godkänd för det aktuella djurslaget samt att den som utför det är väl förtrogen med avlivningsmetoden.

Och att lägga nyfödda kattungar i en kasse, för att sedan med kraft slå den mot en sten innebär ögonblicklig död för katterna = inget djurplågeri!
Nej, inte godkänd avlivningsmetod. Att ge ett hårt slag direkt mot huvudet på en kattunge i taget kan vara godkänd (är osäker) men att lägga flera ungar i en säck och slå mot är inte tilåtet. Du har ingen aning om ungarna dör direkt eftersom du inte ser vad som händer, du har ingen kontroll på var slaget träffar.

många tecken
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 210
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 400
Övr. Katt Min ena kisse gav sig i torsdags ut och jagade på grannkatten som tydligen hade smugit sig in på hans revir. Olyckligt nog satte dom...
Svar
2
· Visningar
1 270
Senast: TinyWiny
·
Äldre I fredags hände det jag verkligen inte behövde just nu, vattnet forsade ur golvbrunnen i badrummet och det blev fullständig panik -...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 835
Senast: Jen80
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp