Jag har köpt en 6årig hingst...

Sv: Jag har köpt en 6årig hingst...

jaha så du menar att om jag inte har plats eller råd med mer än en häst så då ska jag inte få ha någon?

Gud tack du är underbar! jag vet massor av hästar som till och med går i samma hage som kor! =) det går bra

Gud vad snällt sagt...jag vet en häst som älskar sina kor!

Ja den här hästen och också van att gå ensam har gjort det de senaste två åren som jag fattat. men jag antar väl att det är en chansning.

jaha så du menar att om jag inte har plats eller råd med mer än en häst så då ska jag inte få ha någon?

Ja, har du inte plats för mer än en häst så ska du inte ha någon alls!

För min del är det helt otänkbart att låta en häst gå ensam.
Visst, kor funkar som sällskap, men det ultimata är ju ändå en hästkompis, för hästar är flockdjur.

Tycker det är jättemysigt att se mina hästar stå brevid varandra och klia varandra vid mankarna osv.

Så nej, jag tycker absolut inte man ska ha en häst ensam. Hästar är flockdjur!

Och nåt stall med ledig box måste det väl ändå finnas?

så då ska alla dom som håller häst "en och en" i små sockerbitshagar inte heller ha häst ? för dom är ju oxå själva. en kossa fungerar aldeles utmärkt som "flockmedlem" för häst. kossan är oxå flockdjur och tillika flyktdjur.

jag vet flera i närheten vars hästar som gått och blivit mer fäst vid en kossa i hagen än vid hästsällskapet i samma hage

dessa ser ju iallafall andra hästar. kraken i tråden hade uppenbarligen ingen hästkontakt alls.

fast ts. häst skulle ju gå med kossor och då tycker nog jag det är mer sällskap än att bara få titta på andra hästar.

Haha jag sitter och skrattar år det ni skriver!
Jag håller helt med hillevie med att hästar passar alldeles utmärkt med kor. jag har haft 3 olika hästar och alla de har gått i samma hage innan men har stått själv hos mig med min pappas kära kor som kompisar. Det konstiga med det är att ingen av dem har visat några som helst tecken på att de lidit av det på något sätt.
Hur förklarar ni det i så fall? Det roliga är att när man släpper ut hästen efter korna så står de och väntar på varandra och pratar med varandra innan de "bestämmer" vart de ska gå...
Sen så måste jag ju tilllägga att jag bara tänker ha hästen där tills den är inriden och klar, för det vill jag göra i en lugn miljö ute på landet. Istället för på en ridskola med över 50 hästar med en väldigt stressande miljö hela tiden.

Jaha och du har säkert din häst på ridskola där de får gå ihopträngda flera hästar tillsammans i en lerig hage utan mat då eller? som är sådär skit stor så att om de vill kan dom bara ta hela flocken och springa iväg hur långt som helst? (typ 100 meter) och känna sig som en hel flock vild hästar? Och om du inte har det så är frågan.. vilket blir hästen i sig lyckligare av? Att ha sin flock med kor och kunna dra iväg med dem igenom en enorm hage som består både av ängsmark och skog, med en bäck som rinner igenom och samlas upp i en liten damm.. eller att trava runt runt i den där lilla hage på den där ridskolan med sina häst kompisar..:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
664
Hästhantering Hej! Jag har inte någon direkt erfarenhet av hingstar och vet inte riktigt hur dom kan vara med andra. Just nu har vi en 24 årig B-ponny...
Svar
4
· Visningar
671
Senast: ameo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar