Jag har köpt en 6årig hingst...

M

miffa

Jag har köpt en 6årig hingst nu undrar jag lite över vad ni tycker om tex kastrering och avmaskning mm..

Sv: Jag har köpt en 6årig hingst...

Jag har köpt en 6årig hingst nu undrar jag lite över vad ni tycker om tex kastrering och avmaskning mm..

finns det något avelsvärde i honom?? finns det någon anledning till att ha honom som hingst??
dom blir ju oftast mer lätthanterliga som vallacker och man behöver ju inte oroa sig för brunstiga ston osv...

när det gäller avmaskningsmedel så får du vända dig till veterinären då det numera är receptbelagt...du får nog skicka in ett träckprov innan du får avmaskningsmedel utskrivet

lycka till:bump:

Ska du inte försöka få honom godkänd så kastrera och ang avmaskning så ta ett träckprov o avmaska om de behövs.

Nej jag tror inte att det finns något avels värde i honom Men det som mest oroar mig är att jag har hört att om hästen är så pass gammal och hingstig så blir det antagligen ingen skillnad när man kastrerar honom.

Vi kastrerade vår 11-åriga shettis i somras, och det är stor skillnad.

Han var dessutom extremt hingstig innan, men har lugnat sig avsevärt på dessa 3 månader som gått.

det kommer bli skillnad, hormonerna minskar ju väldigt iom. kastrering ;) vet och har haft hästar som kastrerats vid betydligt högre ålder som blivit hur lugna som helst som val.

Så chansen att det slår fel och hästen blir "deprimerad" är liten?

Deprimerad:confused: Det har jag inte varit med om. Nej då, den kommer att vara samma personlighet och samma livsglädje osv, samma utseende om du håller den vältränad, men så småningom alltmindre kontrollbehov och inte längre intresserad av ston, i alla fall inte så påträngande intresserad:D

Grejen är den att han har stått själv tidigare och aldrig fått chansen att visa något hingst beteende. vem vet jag kanske inte ens behöver skära han. Själv så kommer han också att stå själv hos mig (mitt hemställe) förutom ett par kor som sällskap i grannhagen och i stallet. Men tanken finns ju att senare flytta honom till ett stall som ligger närmare hem till mig. så då kan det väl kanske vara bra att ha honom kastererad...:crazy:

Hade du tänkt ha hästen ensam? Hästar är flockdjur och ska absolut ha sällskap av en annan häst.:mad:

Om du inte har för avsikt att få honom godkänd så kastrera honom. Det är enklast för alla parter. Många tar inte ens emot hingstar i stall eftersom det oftast finns ston på anläggningen. Även om hingsten inte uppvisar hingstbeteende så kan det bli oönskade föl!

Ang avmaskningen så köp ett paket med kolla masken och skicka in. Då vet du exakt vad du behöver avmaska mot.

Det är väl dessutom andra regler för staket och dylikt är det 180? Sen kan ju du 'åka dit' om din häst skulle betäcka om du åker av i skogen/eller kommer ur hagen och hingsten hittar nått sto sedan.

Det finns inga som helst regler för att staketet ska vara en viss höjd eller så för hingstar.

Staketen skall vara utformade ändamålsenligt,dvs så att de håller djuren på rätt sida om staketet.

Jag kastrerade en hingst förra året som då var 8 år och hade gått i avel sen han var tre. Han blev en mycket trevlig valack, så visst bli det skillnad.

Enda anledningen till att ha hingst enligt mig är om man ska använda den i avel.

Åh gud vad bra då ska jag ta och göra det innan vintern. tack tack

Som jag sa så finns det andra djur i närheten hela tiden tex kor. jag har haft häst så tidigare och det har aldrig varit några problem... dessutom så står han ensam nu och har gjort de det senaste året som jag fattar och det har gått bra..

vad spelar det för roll om det finns kossor i närheten? Hästar vill ha hästkompisar! Att stalla upp en ensam häst utan hästkompis är elakt!

Visst kan man önska att alla hästar fick gå tillsammans med en annan häst men så är inte fallet, tyvärr står många hästar ensamma utan något sällskap överhuvudtaget.

Miffas häst verkar iaf ha en bra ägare som brys sig om honom och vill göra det bästa för sin häst. Tror säker att han kommer att må bra under tiden han får stå ensam, för vad jag förstod det skulle hon flytta hästen om ett tag.

Jag blir så trött på alla som kommer med elaka kommentarer, utan att egentligen veta all fakta. Tänk först!

Ännu mera fakta: Hästar är flockdjur och behöver sällskap eftersom de är flyktdjur. Kossor duger utomordentligt bra som sällskapsdamer. Min första häst gick i hagen intill mjölkkor eftersom det inte fanns hästar att uppbringa på det mörka 70-talet...Hon var aldrig så lugn och harmonisk som då! Stog troget och väntade när dom var inne för mjölkning, låg mitt i hagen och sov på dagen. Kor har en mycket lugnande inverkan på hästar eftersom dom inte "jagar" omkring.
Att hästen helst bör gå med en jämlik kamrat som den kommer bra överens med utan att bli alltför bunden till är givetvis att föredra men detta går ju inte alltid att ordna. Då är kor ett lysande alternativ.

Nej jag tror inte att det finns något avels värde i honom Men det som mest oroar mig är att jag har hört att om hästen är så pass gammal och hingstig så blir det antagligen ingen skillnad när man kastrerar honom.

Det skiljer sig nog frång häst till häst det där. En kompis hingst (som använts i avel) var huuur snäll och fin som helst, gick med valacker när det inte var säsong osv, inte hingstig alls. Sedan konstaterades OCD och han kastrerades, då blev han som förbytt och skulle ha ihjäl varje valack i sikte :devil: hade man ju inte väntat sig precis... :( Nu har hon hittat EN valack som han inte försöker döda, så han får gå med den.

Har en annan kompis som köpte en 6-årig hingst, ej avlad på och väääldigt hingstig. Han har blivit marginellt bättre nu efter kastreringen, men är fortfarande störig och hingstig med vissa andra hästar. Han har dock gått ensam sedan har var ganska ung, så kanske det är därför han är som han är.

Tja, jag vet inte om det finns någon vettig statistik, vad som är vanligast att det händer vid kastrering av äldre hingst...

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
664
Hästhantering Hej! Jag har inte någon direkt erfarenhet av hingstar och vet inte riktigt hur dom kan vara med andra. Just nu har vi en 24 årig B-ponny...
Svar
4
· Visningar
671
Senast: ameo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar