Jag har ingen fantasi, snälla hjälp mig!

B

Big_lady_zola

Hejsan, det är nämligen så att jag har ingen fantasi kvar när det gäller ridning, när jag rider i paddocken är det ofta på stora volter och serpentinbågar (då min häst kommer lättast ner i form och verkligen arbetar) men jag känner att jag håller på att tröttna på det, har liksom kommit in i en vana, där till och med min häst ex fattar galopp på precis samma ställe hela tiden (eftersom jaa ridit samma sak ganska länge)

rider även ut i skogen, men då är det samma sak där, galopp på "galopp stigen" känns som om jag inte rider längre utan åker häst, om ni fattar hur jag menar, för min häst är så van med allt jag gör att det har blivit en vana.

Och nu skulle jag vilja ha lite tips på hur jag kan variera min ridning, i skogen och i paddocken, så om ni har några roliga övningar skriv i så fall, öppen för allt :D

tack på förhand :bow:

Sv: Jag har ingen fantasi, snälla hjälp mig!

det enda tips jag har är att du ska rid för någon.

det behöver inte vara en tränare, en kompis som hittar på övningar med er räcker långt! att utmana sig själv tycker jag är jättesvårt, allt blir så mycket roligare om nån annan säger vad du ska göra!

tack så mycket, ja det håller jag med om. att utmana sig själv är jobbigt och svårt. bättre att ha någon som säger till en vad man ska göra och ser när man gör slarv fel (som jag kan tänka mig att jag gör)

så tack så mycket :D

Ridbana.jpg

Gud vad jag har engagerat mig nu och gjort värsta bilden och allt.

Jag har nämligen samma problem, har ingen fantasi alls i paddocken. För mig hjälper det att bygga upp små ridbanor, så att jag har någonting visuellt att leka med. Redskap helt enkelt! Här är några grejer som jag har använt mig av. Ska förklara vad det är.

Först och främst har du slalom, inga konstigheter. Jag använder alltid hinderstöd istället för koner, tycker att det är många gånger bättre. Går att rida i olika gångarter och olika stora bågar och i olika tempon. Man kan skritta i bågarna och göra halt mellan hinderstöden, trava och sakta av i "raksträckorna" och sedan sätta igång i trav igen i bågarna... Finns massor med sätt!

Sedan gillar jag travarbete över upphöjda bommar, kanske 20 cm. Hästen får lyfta ordentligt på benen och även här kan man använda bommarna till annat - göra halt mellan dem osv.
En volt är alltid trevligt, det får man på min bana plats med runt bommarna.

"L:et" är en vanlig övning i western och görs av bommar på marken. Man ska rygga genom det, vilket är klurigt! Man kan dessutom höja svårighetsgraden och bygga så att det blir en liten labyrint om man har många bommar.

Det sista, den konstiga grön/orange/svarta grejen är min favorit, som jag fick från min privattränare. Det är två bommar (gröna på bilden) och en kon eller däck eller någonting (det orangea). Man rider upp mot en bom, och rider längst med den... Men hästen ska vara ställd och böjd utåt! Väldigt klurigt, man får jobba mycket med skänklarna och sätet och försöka få hästen att koppla för det är inte helt enkelt. Runt konen ställer man sedan rätt och svänger runt den (eller så kanske man provar att svänga runt den genom att göra en framdelsvändning?) rättställd... För att sedan ställa "fel" igen och rida längst med den andra bommen. Det är väldigt roligt och lite hjärngympa för hästen!

Sedan kan man rida på spåret som vanligt.

Shiit vilka tips, tack så himmla mycket, tror nästan att jag ska testa några av dom i kväll när jag ska upp och rida :D

Jag brukar planera min pass veckovis, inte i detalj men på det stora hela. Typ "måndag skall vi jobba med lösgörande övningar" och så kollar jag lite ideér på nätet, sen funderar jag hur resten av veckan skall se ut för att komplettera och ge pålle en alsidig träning, typ: Tisdag blir det intervallträning, onsdag klättring, torsdag lååååååång skrittur osv.

Du kan ju träna tempoväcklingar, rida utan stidläder, lägga upp lite bommar,skänkelvikningar, flytta hästen, öppna och slutna. Beror ju på vad din häst kan med.Skriv gärna de. Så man ju försöka hjälpa dig lite mer

okej :D har du några tips på sidor som man kan hitta övningar på? eller böcker?:D
skulle vara kul :D

Hon kan ganska mycket, framdelsväningar, skänkelvikningar (ibland) hon kan vara ganska krånglig på det sättet ibland så där jag jag något att träna på. (:

Sen kan hon grunderna, galopp och trav och sådant.

om det är något ni vill veta mer om så är det ju bara att ni frågar :D

men tack för tipset :D

hoppa, löshoppa, tömköra, longera, promenera o öva ledarskaps övningar, rida barbacka, rygga, 8 volter, rida innanför spåret, öppna, sluta, trav bomar, galopp bomar, tempo växlingar, halter, öva på att den ska lyssna på din röst m.m.m

okej men om den inte kan skänkel vikning helt okej, där har du ju en grej ni kan träna:D? Jaa sök på ryttartest på google. =) Gör de olika testerna lär dig de och träna på dom. Riktigt roliga hihi=)

Rid på bestämda galoppsprång vettja! :laugh:

Du behöver 3 bommar

Lägg ut bommarna typ såhär:

I I I

Det ska vara 17 meter mellan varje bom, tror jag.

Bestäm de för att; nu ska jag rida på 5 galoppsprång mellan de första två bommarna och på 4 språng mellan de två sista. När du gjort det som bestämmer du dig för ett nytt antal, t.ex. 4 och 4 eller 6 och 5.
Jag lyckades rida på 4 och 4 som minst och 6 och 6 som mest!

Man lär sig reglera galoppen samtidigt som det är en rolig och nyttig övning! :banana:
Lycka till!

finns massa man kan göra:)
klättra,bommar,vändningar,gå in mellan träden och vänd mellan träden(jättebra övning siom stärker hästen)
tempoväxlingar,intervaller finns massvis med kul man kan göra:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 026
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 456
Senast: Roxy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 661
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar